"huono" kotiäiti
mikäköhän minun kotiäidin toimissa on vikana, kun mitään sellaista ylimääräistä kivaa ei ennätetä lasten kanssa puuhailla? sitä arjen pyörittämistä se on, eikä siihen sisälly mitään uimista/ keilailuja tmv. kuin harvoin.
lisäksi lista, mitä pitää siivota on tolkuttoman pitkä eli en siis ennätä tehdä mitään ylimäärisiä siivousprojektejakaan saati sitten, että sisustaisin vaihtamalla tapetteja/ maalaamalla tmv. jo ulkokalusteiden sijoittelun ja terassin suunnittelu tuntuu ylivoimaiselta.
kyllä lapset saavat aikaa ja huomiota ja syliä.. kotiruokaa jne. mutta luulen siltä, että kasvatan heidät aika laiskoiksi, koska minähän olen kotona tekemässä "kaiken". mutta ei meillä kyllä kiillä eikä tavarat ole millilleen.
jotenkin tuntuu, että teen jotain pahasti väärin.
Kommentit (6)
lapsia on yksi 3 vuotias ja kaksi alakoululaista. isompien harrastuksissa menee illat ja päivät olen pienimmän kanssa kotona. tosin päivät voivat olla esim. 10-12, jolloin olemme vain kahdestaan.
Ihan oikeassa olet. Meillä lapset alkoivat laiskoiksi pian sen jälkeen kun itse jäin kotiin etätöihin. SAivat mallia laiskasta ihmisestä, joka herää myöhään, hakee aamukahvin tietokoneen viereen ja viettää siinä koko päivän ihan vaan "laiskottelemalla". Nyt sitten kumpikaan teini ei millään viitsisi lähteä kouluun kun ei äidinkään tarvitse. Niin se vaan menee. Ja nyt kun monen lapsen ja nuoren vanhemmat ovat työttöminä tai olleet pitkään hoitovapaalla, teinit ovat alkaneet ihannoida "vapaata ja huoletonta elämää" ja karsastavat töihin menoa.
mistähän johtuu, että vain muutama vuosikymmen sitten lapset ei olleet laskoja, vaikka äidit oli kotona? ap
Mulla lapset 1,5v ja 3v. Talvisin lasketaan paljon mäkeä omassa pihassa ja rakennellaan lumiukkoja- ja hevosia. Kesäisin käydään uimassa ja leikkikentällä. Meillä menee aamut aina kotiaskereissa, siis siivoan, imuroin, hoidan tiskit ja pyykit aamupäivän aikana, ja sitten ulos. Sisälle tullaan ruoan laittoon ja sitten nuorempi päikkäreille. Päikkäreiden aikana askartelen, maalaan tai leikin esikoisen kanssa, tai joskus jos laiskottaa niin katsotaan joku Disneyn elokuva ;-)
kyllähän meilläkin menee paljon mulla aikaa kodin askereissa, mutta kyllä useimmiten ehditään puuhastella muutakin. Makkaranpaistoakin ulkona nyt keväällä ja hankiaisten aikaan myös. Kerhossa käydään kerran viikossa.
Ä24
Nyt ihan ota rennosti ja kynä käteen. Mieti mikä on tärkeää. Vedä yli sellaiset, mitä ehtii myöhemminkin tehdä. Olet vain stressaantunut kun kasaat itsellesi kovat paineet tehdä sitä ja tätä tai ehkä jopa pakenet siten arkipäiväistä elämää lasten kanssa??
Lapset on vain kerran pieniä, ottakaa päivä vapaaksi ja tehkää yhdessä jotain hauskaa, huomenna on uusi päivä ja ehdit kyllä muulloinkin.
Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Jos ovat ihan taaperoita niin siihen "perushoitoon" menee hirmuisesti aikaa. Tuntuu että koko ajan on vaipan vaihtoa, nukkumaanmenoa, putsaamista, ruokailuja jne.
Ota lapsia mukaan juttuihin. Esimerkiksi jo vuoden ikäisen kanssa voi yhdessä siivota hänen lelut lelukoriin (toki ne on vielä nopeammin takaisin lattialla, mutta se ajatus siivoamisesta alkaa muodostumaan).