Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä erilaisissa kuplissa olet elänyt elämässäsi?

Vierailija
23.04.2015 |

Tuli mieleen tuossa valtamedioissa käsitellystä keskustelusta, jossa taiteilijat ihmettelivät, kuka äänestää persuja.

Itse olen lapsena elänyt 80-luvun lopun ja 90-luvun alussa vallinneessa keskiluokkaisessa kuplassa. Siinä kaikki olivat (ainakin lapsen silmin) samanarvoisia. Lapset olivat samoissa kouluissa, leikkivät toistensa kanssa taustastaan riippumatta, asuivat lähes samoilla asuinalueilla. Maahanmuuttajia ei siihen aikaan juurikaan ollut keskisuurella paikkakunnalla. Tässä kuplassa elin vielä lukioon asti. Kuvittelin, että maailma on tuollainen. Olin kyllä kuullut myös vasemmistolaisista ihmisistä, mutta heitä pidettiin jotenkin vanhakantaisina ja erikoisina.

Korkeakoulussa elin oikeistohenkisessä yliopistokuplassa. Siinä ihmiset olivat hyvin pärjääviä ja hyväosaisia, pitivät huolta itsestään. Tuohon aikaan elin monta vuotta kuplassa, jossa kuvittelin yhteiskunnassa vallitsevien ilmiöiden, kokoomuslaisuuden ja jatkuvan kasvun edustavan sitä, mitä koko Suomi käytännössä edustaa. Törmäsin myös punavihreään kuplaan, mutta ajattelin sen olevan lähinnä jokin marginaali-ilmiö.

Nykyisin olen palannut lapsuuteni keskiluokkaiseen kuplaan keskustalaisten perusarvojen äärelle. Siinä tärkeintä ovat koti, työ, harrastukset ja virikkeet. En kuitenkaan voi todellakaan sanoa eläväni missään kulttuurikuplassa, vaikka olenkin avoin kulttuurille. Mielestäni näen tiettyjä yhteiskunnan ongelmakohtia paremmin kuin muut. Kuplassani ihmettelen edelleen, miten tässä maassa voi elää vaikkapa käymättä töissä ja miksi maahanmuuttopolitiikka on epäonnistunut. Mielestäni asiat eivät voi jatkua näin. Persuus ei kuitenkaan edusta todellisuuttani. Lähiöt ovat tulleet tutuiksi, mutta mielestäni ne ovat kamalia.

En ole kuitenkaan äärimmäisen konservatiivinen minkään asian suhteen. En ole myöskään uskovainen varsinaisesti. Uskon kuitenkin kristilliseen arvopohjaan ohjenuorana elämässä.

Millainen on sinun kuplasi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuuskuplassa. Vasta joskus 25-vuotiaana tajusin, kuinka kamalia perheitä ja vanhempia on oikeasti olemassa.

Olen elänyt myös tasa-arvoisuuskuplassa, mutta suunnilleen samoihin aikoihin tämäkin kupla romahti.

Olen elänyt myös meritokratian kuplassa ja uskotellut, että oman panoksen voimalla lähes mikä tahansa on elämässä mahdollista.

Vierailija
2/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierukuplassa <3 :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskakuplassa: kaikki pyöriii oman reiän ympärillä ja on niin kurjaa, että.. Tosin kaikilla muillakin oli, tai tuntui olevan. Että vaan leijutaan siinä omassa elämässä ja kurjuudessa, niin ettei itsellä tunnu olevan valtaa omiin asioihin.

Sitten kasvoin aikuiseksi.

Vierailija
4/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurikuplassa. Luulin pitkään, että kaikki arvostavat kulttuuria, kuten elokuvia, teatteria, kirjoja, musiikkia, arkkitehtuuria jne. kunnes minulle on selvinnyt että kaikki eivät todellakaan arvosta. Toisille riittää nettiauto ja telkkari mistä tulee jääkiekkoa "kulttuuriksi."

Vierailija
5/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuu-kuplassa, eli maailman rajat loppuvat Kainuun rajoihin. Kiitos kainuulaiset, Kainuun Sanomat ja Kainuun radio.

Humanistiopiskelijakuplassa, jossa ajatellaan että kokoomusnuoret ovat suurin saatana maan päällä.

Sittemmin varmaan sellaisessa "kaikki ihmiset haluavat toimia järkevästi kuplassa" ja on pitänyt oikeasti miettiä, miksi joku esim. sössii raha-asiansa perseelleen ja tekee muita todella lyhytnäköisiä ratkaisuja.

Onneksi elän nykyään lähiössä ja kuljen julkisilla, eli ainakin näen monenlaisia ihmisiä ympärilläni, vaikka työssä käynkin bisnes- ja asiantuntijakuplassa.

Vierailija
6/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä niin poliittinen, vaan oman kasvuympäristöni muokkaama. Taisin olla jo nuori aikuinen, kun jostakin syystä perhekuplani särkyi. Ala-asteella meidän luokallamme oli tyttö, joka oli useasti meillä yökylässä. Kärttämisestäni huolimatta en koskaan päässyt sinne yökylään eivätkä vanhempani perustelleet syytä sille. Taustaksi: kasvoin hyvin turvallisessa ilmapiirissä ja se muokkasi käsitystäni siitä, että ikävintä on, jos vanhemmat huutavat. Tällä tytöllä sen sijaan oli väkivaltainen alkoholisti-isä ja kasvuympäristö hyvin vaikea. Vaikka joskus siitä supistiin koulussakin, tajusin asian oikeasti vasta huomattavan monta vuotta myöhemmin. En enää muista, mikä laukaisi kuplan puhkeamisen, mutta sen muistan, että olin lähes lamaantuneen järkyttynyt siitä ymmärryksestä, mitä perheväkivalta oikeasti on ja mitä se voi aiheuttaa lapsille. Tästä luokkakaveristani kasvoi onneksi hyvin pärjäävä ihminen.

Vierailija
7/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.
Mulle koti, työ, harrastukset ja virikkeet ovat myös elämän tärkeimmät arvot ja olen koko ikäni tehnyt töitä kuten vanhempanikin. Olen silti vasemmistolainen. Koen että olen ihan saman kuuloisessa "kuplassa" elänyt lapsuuden ja nuoruuden kuin mitä itse kerroit. Tosiaan silloin, kuten nytkään, lapset eivät valitse kaveritaan vanhempien puolueäänestyksen mukaan. En ymmärrä miten pidät vähävaraisten ja duunarien oikeuksien puolustamista jotenkin outona. Onko maailmasi mustavalkoinen? Ihan ihmisiä kaikki tässä ollaan ja oli persu tai vasuri niin se ei tarkoita todellakaan työtöntä/kerrostaloeläjää. Avaisitko hiukan silmiäsi sieltä kuplasta missä nyt elät. Kiitos.

Vierailija
8/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kaikkia jaksa luetella mutta uskontokupla oli varmaan pahin. Siinä vain usko oli oikein ja kaikki muu väärin. Ei ollu homopojalle mikään paras maailma.
Toinen kupla on ollut oma masennuskupla. Siinä ei nähny muuta kuin sen että ahistaa. Tää masennuskupla oli ton uskontokuplan sisällä.

Vierailija
9/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin noin 13-vuotiaaksi hyvin vahvassa erilaisuuden ja tietynlaisen yksinäidyyden kuplassa, kunnen löysin hyvän ystävän, jonka kanssa jakaa ajatuksia. Ja samanhenkisiä  ystäviä löytyi enemmänkin. Kavereita minulla oli toki lapsenakin, mutta vasta murrosiässä löysin oman porukkani. 

Elin "vain minun äitini juo" kuplassa. 

Yliopistossa opiskellessani kuvittelin, että melkein kuka vai voi saada lähes kaiken, mitä haluaa, kun tarpeeksi tekee tekeet töitä sen eteen. Näin olin itse tehnyt, mutta vasta myöhemmin tajusin, että ei kaikista ole samaan. 

Nyt elän kuplassa, jossa kuvittelen useimpien suomalaisten olevan kiinnostuneita henkisestä kasvusta ja itsensä kehittämisestä, mutta näinhän se ei ole. 

Vierailija
10/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvarikuplassa.. Olen koko lapsuuden ja nuoruuden elänyt varakkaassa perheessä. Nyt vasta omilleenmuuton jälkeen opiskelijana huomasin, ettei kaikilla elämä ole samanlaista. Oli muuten silmiäavaava ja hyödyllinen kokemus :)

Esimerkkeinä: Kaupasta ostetaan ne tuotteet jotka halutaan, tarjouksia katsellaan harvoin. Vaatteet on valitaan laadun ja merkin perusteella, on varaa valita. Lomat vietetään matkustellen, purjehtien ja lapsilla kalliita harrastuksia. On velattomat talot ja mökit, autoja, moottoripyörä ties mitä. Erilaisia tilaisuuksia, lapset lähti ulkomaillekin työmatkalle mukaan. Pitkiä tylsiä ravintolaillallisia ja muita edustustilaisuuksia.. Isällä aina puku töissä, äitillä mekko tai jakku.

Vierailija
11/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän tällä hetkellä kuplassa. Kaikki hyvin, teen työtä saan rahaa säästöön, menin juuri naimisiin, suunnitellaan perheen perustamista. Jatkamme arkea rutiininomaisesti niin kun tämä jatkuisi elämän loppuun saakka ilman ongelmia. Todellisuudessa joudumme pelkäämään kuplan puhkeamista eli oleskeluluvan hylkäävää päätöstä ja mieheni passittamista takaisin ulkomaille.

Vierailija
12/12 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomuuden ja turvallisuuden kuplassa.

Oikeastaan vasta tämä palsta (jolle vahingossa osuin pari vuotta sitten) on avannut silmäni sille, kuinka iso asia alkoholi ja alkoholismi monen suomalaisen elämässä on. Kuinka moni nainen joutuu kärsimään miehen juomisesta ja kuinka moni lapsi joutuu elämään kännäävän isän/molempien vanhempien pelossa. Ja olen sentään melkein 60-vuotias.

Elin tavallisen 50-60-luvun lapsuuden maalla, niin kuin valtaosa tuon ajan suomalaisista. Maanviljelijäperhe, jossa ei ikinä nähty viinan tippaa (eikä muuten poltettu tupakkaakaan). Hyvin vaatimatonta elämää tämän päivän näkökulmasta mutta turvallista. Samalla lailla eli koko kylä ja koko sukulaispiiri.

Tällaisena elämä jatkui läpi oppikoulun ja yliopiston, ilmeisesti satuin aina kaltaisteni joukkoon. Silloin tällöin oli tietysti opiskelijabileitä, mutta oikeaan alkoholismiin en ikinä törmännyt. Menin naimisiin miehen kanssa, joka ei käyttänyt juuri lainkaan alkoholia ja itseltä se jäi pois ihan kokonaan. Käytännössä meillä on juotu uudenvuoden maljat, ei muuta.

Lapsilta kaiken lisäksi tuli nykytermein "streittareita", joten sama on jatkunut seuraavassa polvessa. Onneksemme olemme kaikki olleet terveitä ja työkykyisiä, joten sama rauhallinen ja turvallinen elämä "hyvillä" asuinalueilla on jatkunut.

Ymmärrän olevani etuoikeutettu.