Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kadehditko akateemisten töitä?

Vierailija
03.01.2022 |

Varmat työsuhteet, etätyöt. parempi palkkataso, itsenäisyys?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä akateeminen (normi maisteri) vähämn kadehfdin akateemisten töitä kun tuntuu, että oma potentiaalinen osaaamiseni on täysin arvotonta kun osaanut kärvitelllä työttömänä jo yli vuoden päivät. - Tähän on aika laiha lohtu kuulla, että mitäs menin opiskelemaan yliopistolla "väärää alaa". Ja kun saa työkkäristä yhteydenottoja joissa on mm. lähihoitaja opintoihin tähtäävää koulutusta tai opiskelua jakeluauton kuljettajaksi, niin kysymys kuuluu, että tätäkö varten minun kannatti alun alkenkin opiskella maisteriksi. Vai olenko vain nirso ja liikaa itsestäni luuleva oikein korkeakoulutettum jolla on mennyt maisterius mennyt kusen lailla päähän, kun en ole vielä oikein innostunut kummastakaan.

Vierailija
22/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään noista, vaikka olen akateeminen. Tai no, ehkä se itsenäisyys: Voin sanoa ei, jos tarjotaan pätkätyötä ajankohdalle, jolloin minulla on jo muita suunnitelmia, tai muuten vain ei jaksa lähteä esim. huonosti nukutun yön jälkeen puolen tunnin varoitusajalla opettajan sijaiseksi.  Tosin siinä on aina se riski, että seuraavaa pätkää/sijaisuutta ei ehkä sitten enää tarjotakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä akateeminen (normi maisteri) vähämn kadehfdin akateemisten töitä kun tuntuu, että oma potentiaalinen osaaamiseni on täysin arvotonta kun osaanut kärvitelllä työttömänä jo yli vuoden päivät. - Tähän on aika laiha lohtu kuulla, että mitäs menin opiskelemaan yliopistolla "väärää alaa". Ja kun saa työkkäristä yhteydenottoja joissa on mm. lähihoitaja opintoihin tähtäävää koulutusta tai opiskelua jakeluauton kuljettajaksi, niin kysymys kuuluu, että tätäkö varten minun kannatti alun alkenkin opiskella maisteriksi. Vai olenko vain nirso ja liikaa itsestäni luuleva oikein korkeakoulutettum jolla on mennyt maisterius mennyt kusen lailla päähän, kun en ole vielä oikein innostunut kummastakaan.

Miksi maisteri ei sitten kelpaa? Yksi syy on koulutusinflaatiossa. On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen.

Vierailija
24/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa varmoja työsuhteita. Meistä kukaan ei ole korvaamaton.

Vierailija
25/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajan palkka on 3 661 euroa kuukaudessa ja sairaanhoitajan 3185 euroa kuukaudessa. Kolme vuotta lisää opintoja muutaman satasen tähden. Ei kiitos.

Ja nuo on jotain keskiansoita tms. Aloitteleva luomanopettaja saa 2700e kuussa palkkaa.. Toisin kuin sairaanhoitaja se luokanopettaja tekee kaikki iltatapaamiset vanhemien kanssa ilmaiseksi. Opettajalle kun ei makseta kuin pidetyistä tunneista ja tukiopetuksesta. Kaikki muu aika on ilmaista työnantajalle. Sari Sairaanhoitaja taas saa korvaukset, jos jää töiden jälkeen töihin, hälytyslisät jne.

Älä ala opettajaksi enne kuin opettajien palkat on korjattu tälle vuosituhannelle! Tonni vähintäänkin lisää!

t. open puoliso

juuri ennen joulua oli avoimet ovet. Työt alkoi klo 8 ja loppui klo 21.. Mistään ylityöstä eimaksettu mitään korvausta.

olen yrittänyt puolisoani vaihtamaan alaa tuollaisesta järjettömyydestä.

t. open puoliso

Vierailija
26/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hyvä palkka ja varmat työsuhteet... Olen tohtori ja maisterin jälkeistä työkokemusta 12 vuotta. Bruttopalkka on 3 400 e ja työsuhde toukokuun loppuun. Pisin työsuhde ollut 14 kk.

Vierailija
27/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maisteri ei sitten kelpaa? Yksi syy on koulutusinflaatiossa. On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen.

Niinhän se on ja arvo tullee vielä tulevaisuudessa laskemaan kun korkeakoulu ja yliopisto-opiskelupaikkoja on haluttu mm. ideologisista syistä lisätä. - Kuullostaahan se hienola kun hallitus voi sanoa, kuinka se panostaa korkeakoulutukseen. Ja tavoitteena on. että ylipuolella suomalaisista olisi tulevaisuudessa korkeakoulu/ yliopisto -tutkinto. 

Toki elämme aimepaa monimutkaisemmassa maailmassa kuin vielä vaikka 50 vuotta sitten. En haikaile aikaan entistä mutta hämmästyttää toisinaan tämä alinomainen koulutuskiima. 

Vierailija
28/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten jos/kun lopulta päädyt hakemaan noihin tarjottuihin koulutuksiin, etkä pääse niihin mihinkään, olet vielä k'sipäisempi, kun kehtaat valehdella, että et päässyt koulutuksiin, kun oikeasti et edes hakenut, ainakaan tosissasi. (Miten voi hakea enemmän tosissaan, kuin täyttämällä sen hakemuksen ja lähettämällä sen koulutusvalinnoista vastaavalle taholle ohjeiden mukaisesti.) Kun kyllähän noihin pääsee jokainen, joka niihin hakee. Totta, pääsee sellainen, jolla ei ole mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta. He menevät noissa hauissa heittämällä ohi kaikista akateemisista.

Vierailija
29/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aika pitkälti. Itse saan kohtapuoliin valmiiksi oman ylemmän korkeakoulututkintoni, mutta en usko sen johtavan yhtään mihinkään. Itseltäni puuttuu tältä uudelta alalta työkokemus ja olen lisäksi introvertti, enkä ole kyennyt opiskeluaikana oikein verkostoitumaan, joten joudun tekemään lopun elämääni samaa paskaduunia vaan.

Luonnollinen kehitys. Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee ja kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa.

Samaan aikaan kun tutkintojen määrä kasvaa, siitä tulee pakollinen vaatimus eli ilman ei ole mitään asiaa paremmille palkoille,

Vierailija
30/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän maisteri vastaa entisajan ylioppilasta, jos sitäkään. Ylioppiluus puolestaan vastaa jotakin keskikoulun päästötodistusta tai jotain.

Vierailija
31/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olisin voinut opiskella mihin vain ammattiin. Äitini joskus ihmetteli alan valintaani, kun olisin pärjännyt "paremmissakin töissä" Mutta minä en ajattele noin, teen sitä työtä mitä itse haluan. Palkka on kyllä ihan hyvä, parempikin kuin monessa akateemisessa työssä. Toki myös vaarallisempaa ja rankempaa, mutta juuri siksi tykkään siitä. Vapaalla olen todellakin vapaalla ja silloin voin sivistää itseäni jos siltä tuntuu. Minusta ihmisten pitäisi tehdä sitä mitä itse oikeasti haluavat, ei minkään statuksen takia.

Vierailija
32/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän maisteri vastaa entisajan ylioppilasta, jos sitäkään. Ylioppiluus puolestaan vastaa jotakin keskikoulun päästötodistusta tai jotain.

Aika eri asioita opetetaan lukiossa ja maisteritutkinnossa. Kannattaa hommata molemmat, niin huomaat eron.

Vierailija
33/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tohtorius muutaman sadan vuoden aikaista lukutaitoisuutta. Mitä järkeä näissä vertailuissa on?

Vierailija
34/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkenna nyt vähän, että mitä töitä? Akateemisten työt nyt voi olla periaatteessa vaikka millaisia.

Vierailija
35/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tohtorius muutaman sadan vuoden aikaista lukutaitoisuutta. Mitä järkeä näissä vertailuissa on?

Takaista tietenkin, ei aikaista.

Vierailija
36/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos mulla olisi ollut halua ja motivaatiota, olisin pärjännyt korkeakouluopinnoissa. Mulla vain ei ole kiinnostusta lukea. Olen luova ja taiteellinen, enkä viihdy paikoillani.

Mulla oli lukion päästötodistuksessa toiseksi paras keskiarvo, olen päässyt opiskelemaan kolmea eri ainetta yliopistoon ja yksissä pääsykokeissa sain parhaat pisteet. Kokeilin yliopisto-opiskelua vain vahvistaakseni käsitykseni siitä, että teoreettinen opiskelu ei kiinnosta yhtään. Yliopistosta lähdettyäni opiskelin kaksi ammattitutkintoa, joista toinen haaveilemaltani luovalta alalta, ja toinen järkevästä käytännön työstä. Nykyään teen työtä jossa voin yhdistellä molemmissa oppimiani taitoja.

Siskoni on vastuullisessa akateemisessa työssä ja ottaa työläppärin mukaan kaikkialle. En mistään hinnasta haluaisi hänen elämäänsä.

Vierailija
37/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitit varmaan ylemmän toimihenkilön vakanssia? Nykypäivän trendi on, että ihmiset nostetaan ylemmiksi toimihenkilöiksi ja ylityöt jää maksamatta, vain korvaus tunti - tunnista. Jos omassa työssä joutuu tekemään paljon ylitöitä, niin kannattaa miettiä onko viisasta ottaa vastaan ylemmän toimihenkilön titteli/vakanssi.

mies53v

Vierailija
38/38 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se parempi palkka ilmaiseksi tule……mielelläni voisin välillä tehdä töitä rauhallisemmalla tahdilla ja ilman vastuuta

Kerro, millä ammattiryhmällä ei ole vastuuta tekemästään työstä?