Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Persimon-hedelmästä kysymys

Vierailija
03.01.2022 |

Samainen hedelmä tunnetaan myös nimellä sharon (jota perheessämme eniten käytetään, se opittiin ekana) ja kaki. Kasvupaikasta nimet on kiinni (Espanja, Israel ja Japani).
Olen aina tykännyt hurjasti näistä, yli 30 vuotta ostanut ja syönyt. Etenkin kunnolla kypsinä (vähän mustaa kuoressa) ovat herkullisia.
Nyt ostin ennen joulua pussillisen. Tuntui, että kuolen, alkoi polttaa niin hurjasti rintamusta. Mietin oikeasti hätäkeskukseen soittamista. Suu oli kuin jotain töhnää täynnä.
Nyt ajattelin syödä kypsempänä. Leikkasin palan veitsellä. Sama juttu. Ei vielä niin rajua, kun varovasti otin. Suussa taas se tahmeus ja kuin jotenkin halvaantunut olo. Pieni kipuilu rintamuksessa.
Mikähän näihin on tullut? Mikä moiset oireet aiheuttaa? Loput laitan kyllä kompostiin.
Harmi, nämä on olleet mun herkkua.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko niihin jääny jotain torjunta-aineita, jotkut niistä polttaa suussa kuin mustapippuri ja tulee kaikenlaista oiretta annoksesta riippuen.

Vaikea sanoa, mun mielestä ne persimonit on ihan perseestä, eihän ne maistu melkeen miltään.

Ei ole mitään torjunta-aineita!

Mistä sä sen tiedät mitä niissä on?

Vierailija
22/42 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaki (Diospyros kaki) on persimonien (Diospyros) sukuun kuuluva kasvi, jonka hedelmät ovat syötäviä.

Kaki on kotoisin Aasiasta ja se on myrkytön.

Maantieteellisestä kasvupaikasta riippuen, muita kakista jalostettuja muotoja kutsutaan mm. kakiluumuksi, persimoniksi ja sharoniksi.

Kypsä hedelmä on makea ja hapoton. Raaat hedelmät sen sijaan sisältävät tanniinia eli parkkihappoa, mikä häviää hedelmän kypsyessä.

Parkkihapot ovat aineita, jotka supistavat ja kuroavat (jumoavat) elimistön kudoksia. Esimerkiksi suussa aiheuttaa epämiellyttävän, kuivan, hiekkapaperimaisen tunteen.

Tunne on ohimenevä.

-Myrkytystietokeskuksen fb julkasu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tulee syödä täysin kypsinä, raaka tarttuu kitalakeen tanniinien vuoksi.

Vierailija
24/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan näille tosiaan olla allerginen. Olen syksyn aikana syönyt lähes päivittäin. Olen myös kärsinyt koko syksyn kurkun ja nenänielun voimakkaasta limaisuudesta, jota on hoidettu poskiontelovaivana. Ostin tänään 2 kypsää persimonia, jotka söin

Alkoi pärskityttää ja nenä vuotamaa. sekä polttava tunne suun limakalvoilla. Antihistamiinin otin ja alkaa helpottaa. Taidanpa jättää ainakin hetkeksi väliin vaikka onkin mun herkkua. Pitää seurata

Vierailija
25/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö persimonit kuorineen? Mä kuorin aina eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa. 

Vierailija
26/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Lisää: nyt annoin tyttärelle pienen palan tuon töhnätunnun takia. Hän sanoi, että kyllä tuntuu oudolta. Kuvaili samoin kuin minä. En siis usko jotenkin allergiaan vaan tässä erässä on jotain happoa normia enemmän. Olisiko parkkihappoa.

Niissähän on tanniineita. Suomessa myydään lähinnä lajikkeita, joita voi syödä kovinakin, mutta esim. Espanjassa kasvoi paljon sellaisia, jotka olivat tanniineiden takia syömäkelvottomia ennenkuin olivat kypsyneet aivan täysin pehmeiksi ja läpikuultaviksi. Ilmeisesti myös jäädyttäminen ja sulattaminen auttaa noihin tanniineihin. 

Vierailija
27/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanniini persimonissa aiheuttaa todella ikävän tunteen suuhun ja maistuu pahalta. Tammessa on paljon tanniinia ja joissakin punaviineissä myös vaihtelevasti. 
Todella ikävä kokemus, en myöskään uskalla enää niitä ostaa.

Vierailija
28/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin persimoneissa/kakeissa/sharoneissa on tanniineja, ja silloin ne pitää kypsyä siihen asti kunnes ne on hyvin pehmeitä, että tanniinit on poistunut. 

Joskus niissä ei ole tanniineja vaikka ne on kovia, mutta hullukaan ei voi tietää etukäteen, että onko niissä tanniineja vai ei. Sharon on käsittääkseni kuitenkin paras, ja siinä ei yleensä ole tanniiineja vaikka hedelmä on vielä kova.

Vierailija
29/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää antaa kypsyä silloin lisää. Johtuu tanniineista. Kestävät muuten hyvin kylmää. 

Vierailija
30/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peskää peskää peskää!

Vierailija
31/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että persemonni...

Vierailija
32/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä isot, espanjalaiset persimonit ovat eri lajike/risteytys kui nalkuperäisempi israelilainen sharon/kaki.  Sharon on pienempi, kuin normitomaatti, kypsänä erittäin makeanja nautittava. Hedelmälihassa on selviä mustia pisteitä, kuori pysyy kovana eli on kuorittava.

Nämä isot, pitkulaiset persimonit ovat ottaneet sharonin paikan. Ainakaan maaseutukaupungeissa en ole nähnyt sharon-hedelmiä kaupoissa ollenkaan. Ne maksoivat tuplasti sen, mitä espanjalaiset persimonit. Jälkimmäiset ovatkin kuin "köyhän miehen sharoneita", maultaan vetisiä.

Vierailija
33/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin myös joulun alla 10 ja hyviä olivat. Syön ne aika kovina, koska muhjuuntuneita on ikävä käsitellä vaikka maku olisikin vielä hyvä. Ehkä tuossa ostamassasi erässä oli vain jotakin vikaa. Pintakäsittelyainetta tai muuta elimistölle vierasta.

Se on sitä muovia.

Suomeen raajataan lentokoneilla persimoonia.

Yritäkkö olla vihervasuri. Luonnonsuojelija. De Gröna. Sitä ollaan nii vekaania nii vekaania.

Ei Suomessa persimoonit kasva.

Syö ja osta kotimaista. 

Vierailija
34/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko Pirkan persimonit? Tämä kans tapahtui mulle muutama päivä sitten. Oli vain jotenkin huono erä mielestäni.

Sama mullakin! Just Pirkan persimoneista. Mulla suu ja huulet tulivat samalla sekunnilla kun haukkasin ihan puutuneiksi. Syliin kaiken suustani ja hetken päästä tunne hävisi. Testasin 2 vko välein, sama ongelma. Veikkaan, että oli ylimyrkytetty satsi.

Koskaan aiemmin en ole kokenut samaa. Iso O.

Vierailija
35/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi sama parsakaalissa. Poltteli suuta ja vatsaa ja ajattelin että pitää lopettaa niiden syöminen. Varmaan jotain hyönteismyrkkyä. Myöhemmin olen syönyt ongelmitta, eikä mitään oireita. Ties mitä myrkkyjä noihin pumpataan.

Vierailija
36/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään banaaneista ja persimoneista enemmän raa'an puoleisina kuin ruskeapilkkuisina. Kerran osui kuitenkin sellainen niin vihreä banaani, että tosiaan tuntui koko suu kuroutuvan tai kuivuvan. Tästä on jo kauan, mutta muistan vieläkin tuon haukkauksen ihan elävästi.

Vierailija
37/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä niissä on kitkerämpiä. 99% kuitenkin muut hyviä

Vierailija
38/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko Pirkan persimonit? Tämä kans tapahtui mulle muutama päivä sitten. Oli vain jotenkin huono erä mielestäni.

Juuri noita Pirkan espanjalaisia olen syönyt kymmeniä, ei mitään oireita. Sharon tulee israelista, Persimon Espanjasta. 

Vierailija
39/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesitkö kuumalla juoksevassa vedessä. Mielellään juuresharja. Ne tulee miljoonan kilometrin päästä, niissä voi olla kovat suoja-aineet

Vierailija
40/42 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesitkö kuumalla juoksevassa vedessä. Mielellään juuresharja. Ne tulee miljoonan kilometrin päästä, niissä voi olla kovat suoja-aineet

Leikkaan lohkoiksi niin ei tarvi pestä. Kuorta ei syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi