Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Persimon-hedelmästä kysymys

Vierailija
03.01.2022 |

Samainen hedelmä tunnetaan myös nimellä sharon (jota perheessämme eniten käytetään, se opittiin ekana) ja kaki. Kasvupaikasta nimet on kiinni (Espanja, Israel ja Japani).
Olen aina tykännyt hurjasti näistä, yli 30 vuotta ostanut ja syönyt. Etenkin kunnolla kypsinä (vähän mustaa kuoressa) ovat herkullisia.
Nyt ostin ennen joulua pussillisen. Tuntui, että kuolen, alkoi polttaa niin hurjasti rintamusta. Mietin oikeasti hätäkeskukseen soittamista. Suu oli kuin jotain töhnää täynnä.
Nyt ajattelin syödä kypsempänä. Leikkasin palan veitsellä. Sama juttu. Ei vielä niin rajua, kun varovasti otin. Suussa taas se tahmeus ja kuin jotenkin halvaantunut olo. Pieni kipuilu rintamuksessa.
Mikähän näihin on tullut? Mikä moiset oireet aiheuttaa? Loput laitan kyllä kompostiin.
Harmi, nämä on olleet mun herkkua.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko niihin jääny jotain torjunta-aineita, jotkut niistä polttaa suussa kuin mustapippuri ja tulee kaikenlaista oiretta annoksesta riippuen.

Vaikea sanoa, mun mielestä ne persimonit on ihan perseestä, eihän ne maistu melkeen miltään.

Ei ole mitään torjunta-aineita!

Mistä sä sen tiedät mitä niissä on?

Vierailija
22/23 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaki (Diospyros kaki) on persimonien (Diospyros) sukuun kuuluva kasvi, jonka hedelmät ovat syötäviä.

Kaki on kotoisin Aasiasta ja se on myrkytön.

Maantieteellisestä kasvupaikasta riippuen, muita kakista jalostettuja muotoja kutsutaan mm. kakiluumuksi, persimoniksi ja sharoniksi.

Kypsä hedelmä on makea ja hapoton. Raaat hedelmät sen sijaan sisältävät tanniinia eli parkkihappoa, mikä häviää hedelmän kypsyessä.

Parkkihapot ovat aineita, jotka supistavat ja kuroavat (jumoavat) elimistön kudoksia. Esimerkiksi suussa aiheuttaa epämiellyttävän, kuivan, hiekkapaperimaisen tunteen.

Tunne on ohimenevä.

-Myrkytystietokeskuksen fb julkasu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tulee syödä täysin kypsinä, raaka tarttuu kitalakeen tanniinien vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi