Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ärtyvä suoli, kansankielellä sressivatsa ja toivon samaa vaivaa jokaiselle jonka mielestä tämä on muotidagnoosi ja "kaikkiahan joskus pierettää"

Vierailija
03.01.2022 |

Tätä ei voi todeta ja hoitaa kuten keliakaa tai chrohnin tautia. Elämää hallitsee fakta, että voit milloin tahansa pas koa housuun. Tai ellet pas ko, vatsasi ainakin pitää käsittämätöntä meteliä mikä kiinnittää ihmisten huomion.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun osas se.

Vierailija
2/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia kärsineenä yksi asia joka on auttanut yllättävän paljon: täysrasvainen ab piimä, ennen ruokailua tai sen aikana.

Väheni se että suolisto heittää voltin heti sapuskan jälkeen.

silti krooninen peräaukon haavauma..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin samaa mieltä. Eilen erehdyin syömään pizzaa niin tänään olen viisi kertaa ripuloinut keltaista vesiruikkaa. Ja mulla ei ole keliakiaa tai tulehduksellista suolistosairautta, ihan vaan ärtyvän suolen oireyhtymä. Välillä voi syödä suht vapaasti, toisinaan mikä tahansa aiheuttaa kauheen ripulikohtauksen. Tästä on se muoti kaukana ellei ylipäätään ripulointi ole muodikasta.

Vierailija
4/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi. 

Minä kärsin unettomuudesta, ja vaikka se on vaivana aivan erilainen, tekisi mieli hyökätä jokaisen kimppuun joka kehottaa "menemään illalla aikaisin sänkyyn ja ajattelemaan mukavia ajatuksia!".

Olisi hienoa, jos yleiseksi käytösohjeeksi muodostuisi se, että toisten vaivoja ja sairauksia ei tarvitse millään tasolla kommentoida. 

Vierailija
5/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ripulit muodissa.

6/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sinulla korona, joka aiheuttaa nämä vaivat?

Vierailija
7/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa itselleen ärtyneen suolen surkealla ruokavaliolla, kahvilla, liian leivän syönnillä, rasvaisella ruualla, hiilihapollisilla juomilla, liian tiheällä syömisvälillä, suurilla annoksilla jne.

Vierailija
8/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toivon kaikille veetun vähättelijöille samoja vaivoja kuin minulla. Muuttuis ääni kellossa.

Vierailija
9/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa heti kirjoitti:

Jokainen saa itselleen ärtyneen suolen surkealla ruokavaliolla, kahvilla, liian leivän syönnillä, rasvaisella ruualla, hiilihapollisilla juomilla, liian tiheällä syömisvälillä, suurilla annoksilla jne.

Syö paskas. -Sivusta

Vierailija
10/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saman vaivan kanssa elävä. Voimia sinulle ja todellakin: joskus toivoisi ihmisiltä sitä vanhaa intiaaniviisautta. 

Älä arvostele tai tuomitse ihmistä, ennen kuin olet päivän kulkenut hänen mokkasiineissaan. 

Vierailija
11/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taas yksi nainen jonka mielestä piereminen on sairauden oire 🤦🏻‍♂️

Vierailija
12/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa heti kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Suututtava kommentti.  Ei vaivan syytä tiedetä. Perintötekijöillä on osansa, stressillä myös. Suurimpaan osaan autoimuunisairauksia ei ole selittävää syytä. 

Siinä olet toki oikeassa, että terveellinen ruokavalio on tärkeä. Itse olen noudattanut sitä mielestäni koko elämäni, mutta nyt olen joutunut jättämään kokonaan pois esimerkiksi kotimaiset viljat ja tietyt hedelmät, vaikka ne terveellisiä ovatkin. Normaalipainoinen olen ollut aina. 

Vierailija
13/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa heti kirjoitti:

Outoa, että tuo saattaa olla myös ihmisillä, jotka ovat ikänsä syöneet terveellisesti ja ovat erittäin hoikkia.

Katsos kun se on niin, ettei ihminen voi niitä sairauksiaan valita.

Vierailija
14/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa heti kirjoitti:

Itse sain anoreksialla ärtyvän suolen aikaiseksi. Tai ainakin osittain syy on siinä. Että joo hamppareita syömällähän se aina tulee.

Vierailija
15/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samaa vaivaa. Olen nelikymppinen ja muistan jo teininä olleeni kova  piereskelijä, äiti sanoi että reagoin mahallani. Kivut ja vesiruikku  tulivat kuvioihin kolmekymppisenä ja tähystyksen  jälkeen lääkäri sanoi että todennäköisesti ärtyvän suoliston oireyhtymästä kyse.

Moni kyselee ihan vilpittömästi eikö minulle voi laittaa avannetta tms.  Ei voi. Tähän ei ole selkeää hoitoa, foodmap-ruokavalio on ainoa josta apua mutta  itsellä ainakin vaikea pitää mielessä mitä sai nyt syödä ja mitä ei.  Mieluiten kokeilen syömällä mikä kyllä vaatii, että vessa on lähellä.

Gluteeniton kaurapuuro on turvaruokani ja piparminttutee ystävä. Kun  lopetin tupakoinnin oireet pahenivat, joten aloitin uudestaan.

Vierailija
16/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet itkenyt, ap, tästä terapiassa jo muutaman vuoden?

Huku ripuliin -sivusta

Vierailija
17/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama paitsi että pidätyskyky mulla on vielä tallella. Milloin teiltä muilta se hävisi? Tunnen kyllä että jos nyt menen vessaan niin ... mutta pystyn pidättämään.

Vierailija
18/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa heti kirjoitti:

Ai, onko 9 vuotias alakoululainenkin jo juonut ja pilanut vatsansa kahvilla, rasvaisella ruualla ja liian suurilla ruoka-annoksilla tai muulla tavoin.

Kyllä nuo vatsavaivatkin ovat hiukan geeneissä, että jos on sitä huonovatsaisuutta, niin se periytyy.

Tulee, kelle sattuu tullakseen, ei tule kaikille.

Vierailija
19/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva, mutta ei se minua kusipääksi ole tehnyt. Elämässä kuulee paljon ajattelemattomia kommentteja. Jokainen todennäiköisesti joskus sellaisen vahingossa saattaa sanoa.

Vierailija
20/53 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 6vuotiaalla on ummetuspohjainen IBS, tähän päätelmään on tultu kun tutkimuksissa ja testeissä ei ole löydetty mitään.  Lapsi on kärsinyt vatsavaivoista 2vuotiaasta asti, on istuttu päivystyksessä  ja oltu menossa melkein jo umpparleikkaukseen. Hänellä oireet ovat kipu ja ummetus, ei ripuli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän