Raskauskiloja maks 8, tavoite
ei ainkaan yli 10kg menisi. Nyt on raskausviikko 18 menossa eikä ole yhtään vielä paino noussut. Toki niitä kiloja tulee ihan vauvankin myötä, mutta pyrin siihen, että kiloja tulisi 6, maksimissaan 8, ei ainakaan yli 10kg saa tulla painoa!
Kommentit (27)
Aivan. Mulla tuo 8kg tarkoittaisi sitä, että kiloja ilman vauvaa olisi siis se noin 5, kuudessa kilossa ei olisi sitäkään. Kannattaa huomioida maidonnousu pari päivää synnytyksen jälkeen. Maitoa on todella paljon (ainakin mulla ollut) ja tämä saattaa kyllä nostaa painoa parinkin kilon verran! ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:28"]Aivan. Mulla tuo 8kg tarkoittaisi sitä, että kiloja ilman vauvaa olisi siis se noin 5, kuudessa kilossa ei olisi sitäkään. Kannattaa huomioida maidonnousu pari päivää synnytyksen jälkeen. Maitoa on todella paljon (ainakin mulla ollut) ja tämä saattaa kyllä nostaa painoa parinkin kilon verran! ap
[/quote]
Ei 3 kg ole se vauvan osuus. Harva palaa kotiin n vähän. Lisäksi muu. Istukka, lapsivedi ym
Öh, miten aijot etukäteen tietää paljonko se "vauva ja muut hilpentöörit" painavat? :D
Mammareksia. Oma ulkonäkö tärkeämpää kuin vauva, onneksi olkoon järjen jättiläiset. Jollette siis ole reilusti ylipainoisia jo valmiiksi.
Viimeisessä raskaudessa kiloja tuli kahdeksan ja kaikki raskauskilot oli hävinnyt jälkitarkastuksessa. Esikoisesta en muista, alle 10kg taisi kuitenkin tulla. Pyrin syömään terveellisesti ja nyt raskausaikana on salaattia ja hedelmiä mennyt tavallistakin enemmän. Kyllä myös herkuttelen, illalla on suklaata elokuvan kanssa :) Liikun kyllä myös paljon. En ala todellakaan tarkkailemaan jokaista suupalaa. Mutta en kyllä missään nimessä haluaisi mitään 15kiloa raskausaikana kerätä. ap
Kerropas, miten aiot tuon tehdä? Kannattaa oikeasti keskittyä terveelliseen ravintoon ja jättää kilojen miettiminen raskausajan ulkopuolelle. Kehot käyttäytyyvät eri tavoin. Alkujaan hoikat voivat kerätä runsaastikin kiloja vaikka syövät järkevästi.
Viimeisessä raskaudessa kiloja tuli kahdeksan ja kaikki raskauskilot oli hävinnyt jälkitarkastuksessa. Esikoisesta en muista, alle 10kg taisi kuitenkin tulla. Pyrin syömään terveellisesti ja nyt raskausaikana on salaattia ja hedelmiä mennyt tavallistakin enemmän. Kyllä myös herkuttelen, illalla on suklaata elokuvan kanssa :) Liikun kyllä myös paljon. En ala todellakaan tarkkailemaan jokaista suupalaa. Mutta en kyllä missään nimessä haluaisi mitään 15kiloa raskausaikana kerätä. ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:35"]Viimeisessä raskaudessa kiloja tuli kahdeksan ja kaikki raskauskilot oli hävinnyt jälkitarkastuksessa. Esikoisesta en muista, alle 10kg taisi kuitenkin tulla. Pyrin syömään terveellisesti ja nyt raskausaikana on salaattia ja hedelmiä mennyt tavallistakin enemmän. Kyllä myös herkuttelen, illalla on suklaata elokuvan kanssa :) Liikun kyllä myös paljon. En ala todellakaan tarkkailemaan jokaista suupalaa. Mutta en kyllä missään nimessä haluaisi mitään 15kiloa raskausaikana kerätä. ap
[/quote]
Miksi se haittaa?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:32"]
Mammareksia. Oma ulkonäkö tärkeämpää kuin vauva, onneksi olkoon järjen jättiläiset. Jollette siis ole reilusti ylipainoisia jo valmiiksi.
[/quote]
Mistä päättelet että kyse on ulkonäöstä?
Raskaus ei tarkoita, että pitäisi lihoa 20 kg. Jos raskauden aikana nousee paino reilusti, huomauttava siitä neuvolassakin.
Mulla tuli 18 kg molemmissa raskauksissa. Pari kk synnytyksestä olin molemmilla kerroilla jo alle lähtöpainon.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:32"]
[/quote]
Mistä päättelet että kyse on ulkonäöstä?
Raskaus ei tarkoita, että pitäisi lihoa 20 kg. Jos raskauden aikana nousee paino reilusti, huomauttava siitä neuvolassakin.
[/quote]
Reilun ja alhaisen painonnousun välillä on se normaali. 10-16kg normaalipainoisen suositus eli pakonomainen 8kg tavoittelu ei ole tervettä.
En ymmärrä miksi pitäisi "haluta" kerätä niitä kiloja reilustikin yli kymmenen? Eikö ole ihan hvä liikkua ja syödä terveellisesti raskausaikanakin? Toki jos tulisi jotain vaivoja, vaikkapa ennenaikaisia supistuksia ja sitä myöten ei voisi liikkua ja siitä seuraisi isokin painonnousu niin ok, ei siinä mitään, mutta ilman mitään vaivoja ja jos vain pystyy, on ihanteellista liikkua oman jaksamisen mukaan myös raskausaikana.
Itse olen ainakin voinut liikkua ihan loppuun asti. Ihan kävelylenkkejä teen ja pyöräilen.
Viimeksi myös neuvolassa kommentoitiin positiivisesti painoa. Eihän raskausaikana edes tarvitse syödä kahden edestä, oliko se nyt esim.juustovoileipä, hedelmä ja lasillinen maitoa, enemmän riittää ja vähän liikkuvalla vähempikin. ap
Ja tosiaankin syön terveellisesti, nyt raskausaikana lisännyt hedelmien ja kasvisten syöntiä entisestään. Ja kyllä myös herkkuja menee jonkin verran. En edes omista vaakaa, ihan normaalilla elämisellä ja olemisella ajattelin, että alle 10kg jäisi kilot raskausaikana. Näin on ollut kahdesti aiemminkin ja terveitä lapsia mulla on. ap
Voi kuule ei mee homma ihan tollei et itse voi päättää paljon tulee
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:50"]En ymmärrä miksi pitäisi "haluta" kerätä niitä kiloja reilustikin yli kymmenen? Eikö ole ihan hvä liikkua ja syödä terveellisesti raskausaikanakin? Toki jos tulisi jotain vaivoja, vaikkapa ennenaikaisia supistuksia ja sitä myöten ei voisi liikkua ja siitä seuraisi isokin painonnousu niin ok, ei siinä mitään, mutta ilman mitään vaivoja ja jos vain pystyy, on ihanteellista liikkua oman jaksamisen mukaan myös raskausaikana.
Itse olen ainakin voinut liikkua ihan loppuun asti. Ihan kävelylenkkejä teen ja pyöräilen.
Viimeksi myös neuvolassa kommentoitiin positiivisesti painoa. Eihän raskausaikana edes tarvitse syödä kahden edestä, oliko se nyt esim.juustovoileipä, hedelmä ja lasillinen maitoa, enemmän riittää ja vähän liikkuvalla vähempikin. ap
[/quote]
Ei siitä olekaan kyse, että niitä kiloja pitää kerätä. Vaan siitä, että syö terveellisesti ja liikkuu oman kunnon mukaan ilman, että tuijottaa fanaattisesti vaa'an lukemaa. Tästä tuijottelusta ei saa kuin turhaa stressiä. Kertyneet kilot voi laihduttaa myöhemmin, mikäli niitä jää ylimääräisiä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:54"]
Voi kuule ei mee homma ihan tollei et itse voi päättää paljon tulee
[/quote]
Totta sekin. ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:50"]En ymmärrä miksi pitäisi "haluta" kerätä niitä kiloja reilustikin yli kymmenen? Eikö ole ihan hvä liikkua ja syödä terveellisesti raskausaikanakin? Toki jos tulisi jotain vaivoja, vaikkapa ennenaikaisia supistuksia ja sitä myöten ei voisi liikkua ja siitä seuraisi isokin painonnousu niin ok, ei siinä mitään, mutta ilman mitään vaivoja ja jos vain pystyy, on ihanteellista liikkua oman jaksamisen mukaan myös raskausaikana. Itse olen ainakin voinut liikkua ihan loppuun asti. Ihan kävelylenkkejä teen ja pyöräilen. Viimeksi myös neuvolassa kommentoitiin positiivisesti painoa. Eihän raskausaikana edes tarvitse syödä kahden edestä, oliko se nyt esim.juustovoileipä, hedelmä ja lasillinen maitoa, enemmän riittää ja vähän liikkuvalla vähempikin. ap [/quote] Ei siitä olekaan kyse, että niitä kiloja pitää kerätä. Vaan siitä, että syö terveellisesti ja liikkuu oman kunnon mukaan ilman, että tuijottaa fanaattisesti vaa'an lukemaa. Tästä tuijottelusta ei saa kuin turhaa stressiä. Kertyneet kilot voi laihduttaa myöhemmin, mikäli niitä jää ylimääräisiä.
[/quote]
Totta. Mulla ei tosiaan edes ole vaakaa. Syön terveellisesti ja liikun tavalliseen tapaan. En laske jokaista suupalaa. Alle kymmenen tulee toivon mukaan kiloja, kuten aiemmissakin raskauksissa. Jos tulisi enemmän niin sitten tulisi. Kuitenkaan ei ole vauvalle hyväksi jos äiti syö "kahden edestä" eikä liiku. Onhan odottavien äitien ylipainosta ja liiallisesti painonnoususta raskausaikana ollut paljonkin puhetta viimeaikoina. Ap
Sama, mutta laskentatapani on eri. Eli yläraja raskauskiloille on 5, mutta siihen en ota huomioon vauvan painoa yms tilpehööriä, joka poistuu kehostani synnytyksen myötä.
Eli kotiutumishetkellä ekstrakiloja saa olla max. 5 tai muuten olen pettynyt :(