Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sairaanhoitajan ja lähi-/perushoitajan työnkuva eroaa toisistaan

Vierailija
22.04.2015 |

sairaalan vuodeosastolla?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:55"]Meillä oli yksi vanha perushoitaja, joka katsoi, että kun ei palkkakaan nouse, hän ei ala mitään love-lupaa suorittamaan.
[/quote]
Niin mäkin varmaan tekisin jos olisin lähihoitaja. Vastuu kasvaa, palkka ei.

Vierailija
2/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:12"]Riippuu sairaanhoitajasta. On niitä jotka osallistuvat perushoitoon mutta olen tavannut myös erään jonka tärkein työtehtävä päivän aikana oli kynsien viilaus sekä lakkaus.
[/quote]
Kynsiä työaikana viilaavat kermaperse sh:t alapeukuttaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska lukea näistä ettei lähärit osallistu lääkehoitoon ollenkaan. Ainakin niissä missä itse olen työskennellyt asumispalveluyksiköissä lähärit jakaa, antaa, annostelee lääkkeet, toteuttaa perushoidon, antaa raportit jne. halukkaat ottaa verikokeet ja osa hoitaa lääkärinkierrotkin. Eli periaatteessa halutessaan voi tehdä lähestulkoon kaikkea, mitä shkin, mutta shlla kuitenki loppupeleissä enemmän vastuuta.

Vierailija
4/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lh ja sh sekä th.Hoidan potilaiden lääkehuollon,otan verinäytteet ym.

Vierailija
5/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niin kuin lääkärien ja sairaanhoitajien hommat eroavat. Tosin hoitajien välillä ei ihan niin paljon.

Vierailija
6/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajilla on yleensä suurempi vastuu

Vierailija
7/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lh:llä ei juurikaan ole asiaa erikoissairaanhoitoon.

Vierailija
8/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:40"]Lähihoitaja ei siis osallistu lääkehoitoon, vaikka hänellä olisikin lääkeluvat? Vuodepesut, suihkutukset ym. tekee ilmeisesti lähihoitaja?  [/quote] Kaikille kuuluu potilaan kokonaisvaltainen hoito. Eli molemmat tekee kaikkea paitsi jos sairaanhoitaja vuorossa niin hän jakaa lääkkeet lääkelaseihin. Muutenhan heidän tehtävänsä eroaa siinä että sairaanhoitaja käyttää enemmän työaikaa työtehtävistään laistamiseen ja sen yrittämiseen.

[/quote]

Onko tällaisessa puheessa takana kateus? Miksi et lue pitemmälle, jos luulet sairaanhoitajan pääsevän helpommalla? 
[/quote]
Minulla on tätä nykyä maisterin paperit niin ei tarvitse tuota em katsella enää osastoilla.

Vierailija
9/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:24"]Vähän niin kuin lääkärien ja sairaanhoitajien hommat eroavat. Tosin hoitajien välillä ei ihan niin paljon.
[/quote]
Niinpä. Lääkärin ja sairaanhoitajan tutkinto ja työ on ihan eri planeetalta.

Vierailija
10/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähihoitajana jaan joka ikinen päivä lääkkeitä ! Alkuperäispakkauksista esim. 2:n vkon dropit dosetteihin. Lääkeluvat meidän osastolla on oltava kaikilla! Ne jotka eivät "Love" pystyneet suorittamaan, joutuvat lähtemään. Pistettiin pihalle! Teen muutokset koneella lääkelustoihin ja sh " kuittaa" tunnuksillaan. Vedän ruiskuun "huumedroppeja" ym...en pese perseitä alvariinsa. Paljon ohjattavia, pesevät myös itse!

Vierailija
11/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä ennenkin ihmetellyt - miksi ne samat sairaanhoitajat jotka valittavat lääkärien "huonosta asenteesta", yleensä suhtautuvat hyvin ylimielisesti lähäreihin rajoilla kuitenkin vain 6 kk lyhyempi koulutus? Nimim sivusta tätä katsellut.

Vierailija
12/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hirveästi paikasta. Meillä erikoissairaanhoidon kirurgisella vuodeosastolla ei lähihoitajilla ole edes avaimia lääkehuoneeseen. Eli tekevät vain perushoitoa. Mutta olen ollut töissä esim. hoitokodissa jossa lähihoitajat tekivät ihan samat työt kuin sairaanhoitaja.

Vierailija
13/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnkuvan ero näkyy tilipäivänä vähän pienempänä tilipussina.

Samoja töitä tehdään. Tosin teholla en ole ollut töissä, siitä en tiedä. Kyllä pesut ja perushoito kuuluu myös sh:lle.

Eräässä vanhainkodin sairasosastolla lääkäri pyysi aina mut mukaan toimenpiteisiin. Kierrolla oli kuka ehti. Lääkkeet jaoin lääkekaapista kippoihin. 

Lähäri

2000 jälkeen valmistuneella lähärillä on paremmat tiedot esim. lääkehoidosta kuin sitä ennen valmistuneella sairaanhoitajalla.,

Eräässä yliopistosairaalassa oli tosin -2010 töissä sairaanhoitaja joka ei saanut koskea lääkkeisiin. Oli niin pihalla, oli siis just valmistunut.

Vierailija
14/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen pesee pyllyjä, toinen ei.

Vierailija
15/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sairaanhoitajasta. On niitä jotka osallistuvat perushoitoon mutta olen tavannut myös erään jonka tärkein työtehtävä päivän aikana oli kynsien viilaus sekä lakkaus.

Vierailija
16/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja jakaa lääkkeet ja hoitaa infuusiot ym. Lääkehoitoon liittyvät. Lähihoitajilla on enemmän avustavaa työtä. Käytännöt tautaa kuitenkin vaihdella toimipaikkakohtaisesti.

Vierailija
17/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja ei siis osallistu lääkehoitoon, vaikka hänellä olisikin lääkeluvat? Vuodepesut, suihkutukset ym. tekee ilmeisesti lähihoitaja? 

Vierailija
18/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:40"]Lähihoitaja ei siis osallistu lääkehoitoon, vaikka hänellä olisikin lääkeluvat? Vuodepesut, suihkutukset ym. tekee ilmeisesti lähihoitaja? 
[/quote]
Lähihoitaja voi viedä asiakkaalle lääkkeitä, mutta ei saa itse annostella niitä ym. Eli sairaanhoitaja voi esim. antaa lähärille annostellut lääkkeet ja lähäri vie asiakkaalle. Riippuu paikasta.
Vuodeosastolla lähihoitaja voi vaikka auttaa suihkuun menemisessä, vessakäynneissä, katetroida ym.

Vierailija
19/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:40"]

Lähihoitaja ei siis osallistu lääkehoitoon, vaikka hänellä olisikin lääkeluvat? Vuodepesut, suihkutukset ym. tekee ilmeisesti lähihoitaja? 

[/quote]

Olen kardiologisella vuodeosastolla ja meillä lähihoitajat eivät osallistu lääkehoitoon, Love-luvilla saa tehdä jotakin, antaa luonnollista tietä eli suun kautta/hengitettäviä lääkkeitä lähinnä mutta osa lähihoitajista ei edes halua, koska eivät halua lisää vastuuta. 

Sairaanhoitaja siis huolehtii lääkkeistä, tekee hoitosuunnitelman, vastaa kokonaisuutena hoitotyöstä, osallistuu lääkärin kierroille, yleensä huolehtii raporteista, laittaa kanyylit ja huolehtii nestehoidosta. Yhdessä lähihoitajan kanssa tehdään perushoitoa, eikä vuorossa aina ole lähihoitajaa, jolloin perushoito on kokonaan sairaanhoitajien vastuulla. Erikoissairaanhoidossa on yhä vähemmän lähihoitajia, monin paikoin vakanssit muutetaan sairaanhoitajien toimiksi. Meillä siis sairaanhoitajan vastuualue on selvästi suurempi, mutta lähihoitajilla on silti tärkeä rooli työssä. 

Ymmärtääkseni perusterveydenhuollossa lähihoitajilla on enemmän töitä ja laajempia vastuita myös lääkehoidossa. Yksikkökohtaisia eroja on kuitenkin paljon.

sh

Vierailija
20/27 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:40"]Lähihoitaja ei siis osallistu lääkehoitoon, vaikka hänellä olisikin lääkeluvat? Vuodepesut, suihkutukset ym. tekee ilmeisesti lähihoitaja? 
[/quote]
Lähihoitaja voi viedä asiakkaalle lääkkeitä, mutta ei saa itse annostella niitä ym. Eli sairaanhoitaja voi esim. antaa lähärille annostellut lääkkeet ja lähäri vie asiakkaalle. Riippuu paikasta.
Vuodeosastolla lähihoitaja voi vaikka auttaa suihkuun menemisessä, vessakäynneissä, katetroida ym.
[/quote]
Höpöhöpö!! Joka ikisessä työpaikassa jossa olen ollut lähärit jakavat lääkkeitä. Vuodeosastoilla, vanhainkodeissa, kotihoidossa.