Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta!

Vierailija
22.04.2015 |

Millaisia oireita teillä oli ennen vajaatoiminnan toteamista? Oliko veriarvot kunnolla pielessä, vai saitteko lääkityksen "paremmillakin" arvoilla?

Itsellä on pidemmällä ja lyhyemmällä aikavälillä ilmaantunu seuraavanlaisia oireita: väsymys, yleinen vetämättömyys, nopea painon nousu, laihtumisen vaikeus, mustelmien ilmestyminen paikkoihin joita en oo loukannut, nilkkojen turvotus, kohonnut verenpaine ja etenki korkea alapaine, heikentynyt rasituksen sieto sekä hikoilen runsaasti kevyemmässäkin rasituksessa. Oisko tämmöisellä oirelistalla kilpirauhasen vajaatoiminta mahdollinen? Lääkäriaika on varattu, mutta yllättäen aika tuli vasta kuukauden päähän. Etenki toi kohonnut verenpaine säikäytti, olen kuitenkin melko nuori vielä ja vajaa vuosi sitte mitatut arvot on ollu ihan ok.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lääkäri nyt ottaisi oireet tosissaan ja jos arvot on edes ylärajoilla, kirjoittaisi lääkekokeilureseptin. Tai jos ei kilpirauhasessa ole vikaa, alkaisi etsiä sitä muualta.

ap

Vierailija
2/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla palelua, lihasheikkoutta/kipuja, omituista tunnetta korvissa/kipua, hiustenlähtöä/kuivat/karheat, päänsärkyjä, hengenahdistusta, ruokahaluttomuus, aloitekyvyttömyys, jatkuva alakulo, mielialanvaihtelut, psyykkinen hitaus(pää ei toimi)? Nämä ovat myös vajaatoimintaoireita. Sain itse lääkityksen viitteissä olevilla arvoilla .tsh oli täysin normaali, t4v alhainen. Sain lääkityksen vaatimalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ummetus

Vierailija
4/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:47"]

Onko sulla palelua, lihasheikkoutta/kipuja, omituista tunnetta korvissa/kipua, hiustenlähtöä/kuivat/karheat, päänsärkyjä, hengenahdistusta, ruokahaluttomuus, aloitekyvyttömyys, jatkuva alakulo, mielialanvaihtelut, psyykkinen hitaus(pää ei toimi)? Nämä ovat myös vajaatoimintaoireita. Sain itse lääkityksen viitteissä olevilla arvoilla .tsh oli täysin normaali, t4v alhainen. Sain lääkityksen vaatimalla.

[/quote]

En osaa sanoa lähteekö hiuksia normaalia enemmän, mutta kuivaa koppuraa ne kyllä on. Aloitekyvyttömyyttä, mielialanvaihteluita ja jonkin verran ruokahaluttomuuttakin on. Heikentyneeseen rasituksen sietoon liittyy hengenahdistus, hengästyn paljon normaalia helpommin. Ummetusta ei ole, mutta suolen toiminnan epäsäännöllisyyttä on. Sen olen tosin ajatellut olevan aivan oma juttunsa, suvussa on paljon IBS:ää ja mahani on aina ollut huono.

ap

Vierailija
5/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen oireitahan on monenlaisia, painonnousu, palelu, väsymys, alakuloisuus taitaa olla ne yleisimmät. Mutta oireita laidasta laitaan on. Toivottavasti asia selviää. Kirjoitit olevasi aika nuori, ilmeisesti reilusti alle 4kymppinen? Eihän vain vaihdevuosioireet ala vaivata..

Vierailija
6/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän vain asu homeasunnossa tai työskentele paikassa, jossamahdollinen kosteusvaurio?

Vierailija
7/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maha on vielä huonompi vajaatoiminnalla.:) ei kaikilla ole kaikkia oireita, vaan se on yksilöllistä. Jos t4v on alakolmanneksessa niin vajaatoiminta on mahdollinen jos oireita on. Muistan itse ihmetelleeni että"tämä ei voi olla normaali, terveen ihmisen olo" kun olin vajaalla. Lenkilläkin tuntui ettei ole verensokeria yhtään (vaikka oli juuri syönyt) kun jalat eivät kantaneet.mitään ei saanut aloitettua , pyörin vaan.ruumiinlämpö oli jatkuvasti alle 36 astetta.hiukst kuivaa hamppua. Hapoea oli vaikea vetää.

Vierailija
8/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happea

Vierailija
9/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punasoluarvot alakantissa vaikka hemoglobiini normaali.valkeat ikenet ja silmäluomen alta limakalvot hyvin vaaleat .siis aneeminen vaikka hemoglobiini normaali. Kilpparihormonit vaikuttavat punasolujen muodostukseen/kun ruumiinlämpö alhainen niin luuytimessä vaikeampi tuottaa punasoluja(jos olen oikein ymmärtänyt...)

Vierailija
10/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmeenkymppiin on vielä muutama vuosi matkaa, eli ei pitäisi vaihdevuosioireet vielä vaivata. Asunnossakaan ei tietääkseni ole hometta tai kosteusvaurioita. Olen töissä sairaalassa, joten sielläkään ei toivottavasti kosteusvaurioita tai hometta ole.

ap

Vierailija
11/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH oli 3,8 T4V 12. Oireita. Aloitettiin lääkitys. Hyvä niin.

Vierailija
12/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sattuu nyt sitten itsellekin fiksu lääkäri joka kuuntelee oireita eikä vain tuijota viitearvoja.

ap

Vierailija
13/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tosiaan olla myös munuaisista johtuvaa tai jotain Cushingin tautia (kortisoli koholla).

Vierailija
14/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se verenpaine sitten oli?

Vierailija
15/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 22:02"]Voisi tosiaan olla myös munuaisista johtuvaa tai jotain Cushingin tautia (kortisoli koholla).
[/quote]
Läskistyminen, mustelmat ja liikahikoilu ainakin passaisivat cushingiin. Varsinkin jos sitä rasvaa kertyy vatsaan ja poskiin (kuunaama).

Vierailija
16/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lihoin, palelin koko ajan (käytin pipoa ja kaulaliinaa sisälläkin), en jaksanut tehdä mitään, täydellinen innostuksen puute, nukahtelin istualteen. Tuo nukahtelu oli kaikkein kiusallisin vaiva. Nyt olen ollut toimivalla lääkityksellä jo 4 vuotta ja paino pudonnut :) Ei noita yllä mainittuja oireita ollenkaan.

Vierailija
17/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuullosta aivan kilppari vajaukselta koska hikoilet paljon ja mustelmia. Itsellä loppui hikoilu aivan kokonaan kun tsh oli 240 ja t4 mittaamattomissa lisäksi kivuliaita kramppeja, hirveä turvotus, hyvin hidas ajatuksen juoksu ja veto pois koko ajan. Saattaa olla jotain muuta. Lääkärit tietää varmasti paremmin kuin av palstalaiset eikä nekään tiedä ennen kuin on verikokeet otettu.

Vierailija
18/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti usein vajaatoimintaa sairastavat nimenomaan eivät hikoile=aineenvaihdunta ei toimi, muuten kuulostaa kyllä hyvin tutulta. Mutta tämä kurja sairaushan on jokaisella oireiltaan erilainen. Toivottavasti saat hyvän lääkärin joka tutkii kunnolla :)

Itselläni oli arvot selkeästi pielessä ja vaikea vajaatoiminta todettiin. Oireina oli järjetön lihominen (yli 20kg alle puolessa vuodessa), hiukset lähti, nukuin 15h vuorokaudessa ja olin silti väsynyt, apaattisuus, aloitekyvyttömyys, palelin sisällä kolme kerrosta vaatetta päällä ja takan edessä jne jne jne.

Vierailija
19/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ollut jo pidemmän aikaa jatkuvaa väsymystä, sellaista, että vapaapäivinä nukuin noin 14h yöunet ja siihen päälle helposti vielä päiväunet. Palelin jatkuvasti, kotona minulla oli aina vähintään kaksi hupparia päällekkäin ja villasukat jalassa, siis muulloinkin kuin talvella. Aloitekyky oli aivan nollissa, sain juuri ja juuri elämän velvollisuudet ja koulutehtävät tehtyä ajallaan. Muutenkin mieli oli aika maassa eikä mikään huvittanut. Olin kuitenkin juuri tavannut mieheni, ja kaikki muuten oli aivan mallillaan. Ranteissa ja etenkin säärissä minulla oli aivan järkyttävää nesteturvostusta, samoin kasvot pöhössä. Myös verenpaineet normaalin ylärajoilla. Minulle aloitettiin siis tämän vuoden puolella kokeilulääkitys, tosin annos suht pieni vielä, joten voinnissa nyt ei huomattavia muutoksia ole tapahtunut. Kävin siis yksityisellä ja sielläkin sain mankua lääkityksen lääkäriltä. Hän suositteli vain seurantaa. Ja arvot ennen lääkitystä olivat TSH 12, T4V 15 (muistaakseni, ainakin normaalin rajoissa) ja uusintakontrollissa TSH reilu 7. Lääkäri ei olisi aloittanut lääkitystä, sillä T4V normaali, vaikka TSH olikin selvästi koholla.

Vierailija
20/24 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriöt ja hikoilin naamasta valtavasti. Olo oli kuin ulkopuolinen tarkkailija omassa elämässä.