Akvaarion omistajat, uiko vedessä koko ajan pikku hippusia?
Kuin pölyä tms ihan pientä purua? Onko suodatin huono jos on tälläisiä hippusia? Vai kuuluuko akvaarioon?
Kommentit (29)
Ei kuulu akvaarioon. Joko suodatin on heikko tai sitten sinulla on akvaariossa jotain pikkueliöitä. Kunnon puhdistus taitaa olla paikallaan.
Miksi et kysele akvaariofoorumeilla??
Akvaariofoorumien tyypit ovat ilkeitä ja epäystävällisiä. Olen jo yrittänyt mutta ei siellä saa mitään kunnollisia vastauksia. Suodatin on no-name suodatin, pitää varmaan ostaa joku Eheim? Ne ei ole eläimiä, on ihan hiukkasia.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:14"]Akvaariofoorumien tyypit ovat ilkeitä ja epäystävällisiä. Olen jo yrittänyt mutta ei siellä saa mitään kunnollisia vastauksia. Suodatin on no-name suodatin, pitää varmaan ostaa joku Eheim? Ne ei ole eläimiä, on ihan hiukkasia.
ap
[/quote]
Ja etsit täältä sympatiaa ja ymmärrystä :D
Putsaa se akvaario ja hanki kunnon suodatin.
Rempseät kalat siellä kelluu jo pikku fileinä
av-mammat on kuitenkin lempeämpiä kuin ne akvaariotyypit. siellä karsastetaan uusia tulokkaita, ollaan epäystävällisiä ja katsotaan nokkaa pitkin. ei siellä kannata mitään kysyä. täältä saa aina asiallisia vastauksia! pitää vain suodattaa ne huonot pois.
Kuulitkin jo, että hiput eivät sinne kuulu. Teetkö osittaiset vedenvaihdot, imuroitko pohjaa, virtaako vesi riittävän kovaa koko ajan, putsaatko suodattimet riitävän usein, onko vedenlaatu hyvä (testailetko sitä)? Kysymyksiä on paljon.
Akvaarion on vielä melko uusi ja ihmettelen kun pohjahiekan päällä lojuu kalan kakkaa. Vaikka imuroin sen niin pian pohjalla näkyy taas kakkaa. Se on hienoa vaaleaa hiekkaa. Vedenlaatu on hyvä, ei nitriittiä, nitraatti sopiva, ph hyvä jne. En osaa sanoa suodattimen virtaukseen mitään. Ei se vesi joka kohdassa heilu. Suodatinta puhdistan kaksi kertaa kuussa, huuhtelen sen siinä akvaarion "likavedessä" minkä olen akvaariosta ottanut.
Minkä kokoinen akvaario sulla on?
Suodattimen putsauksen teet varmasti oikein, sitä ei saakaan puhdistaa liikaa, ettei hyvä bakteerikanta katoa. Kalojen kakkaa tulee aika tavalla ja sitä pitääkin imuroida samalla kun teet ne viikottaiset tai joka toisen viikon vedenvaihdot. Vedenvirtaus riippuu kaloista, mutta kunhan katsot pumppusi riittävän tehokkaaksi akvaarion litramäärään. Oikeasti Eheim on hyvä sisäsuotimeksi. Hipuista tulee mieleen ihan n kaikkea piilevästä homepilkkuihin, piilevä on riesana varsinkin uusissa altaissa. Jos ostat muuten uuden pumpun joskus, laita se sitten pyörimään yhtäaikaa vanhan kanssa, että bakteerikanta säilyy.
ennen oli sorapohja ja siinä ei näkynyt koskaan kakkaa kuin vain imuroidessa näky ne. nyt kun on hiekkapohja niin jokainen näkyy. eikä suodatin ime niitä. miksi?
jos mä ostan tämän niin katoaakohan ne hiukkaset?
Ehkä siinä hiekassa ne kakat vain näkyvät selkeämmin? Jos ne kakat jotenkin painuivat paremmin sinne soran sekaan? Onko sinulla monneja jotka putsaisivat akvaariota luonnostaan? Onko hippusia ollut aina vai ovatko ne tulleet esimerkiksi uusien kasvien tai vaikka hiekan myötä?
kauanko niitä kahta suodatinta käytetään rinnakkain? kiitos loistovinkistä! aion hankkia nyt uuden suodattimen.
hippusia on ollut aina ja monnit tonkivat myös hiekkaa hymyissä suin mutta kakat ei silti peity tai katoa.
Hienossa hiekassa erottuvat tietysti paremmin. Tarvitset kai paremman pohjaimurin, jossa tehoa voi säätää niin, että hiekka ei tule mukaan letkuun. Hienojakoista hiekkaa pitää myös "myllätä" hienovaraisesti vaikka tikulla vetelemällä, että se ei mene tukkoon, ala mädätä ja muodostaa kaloille myrkyllisiä kaasukuplia.
Mulla lähti uudesta akvaariosta hippuset kun laitoin sisäsuodattimeen tätä:
https://www.jbl.de/en/aquatics-freshwater-products/detail/3204/jbl-silikatex
Mulla oli muutenkin akvaariossa paljon piilevää (ruskeaa töhnää kasveilla ym.), se lähti tuolla pois ja luulen että ne hippuset olivat piilevää myös.
Ei ui.