Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Netin raskauskalenterien kuvituksista..? (varoitus)

Vierailija
21.04.2015 |

Onhan anatomisesti korrekti kuva tietysti erittäin havainnollistava verrattuna vaikka piirrokseen, ja ihan kauniita nuo kuvat on, mutta...

Eikö se ole kuitenkin aika irvokasta, että kun onnellinen odottaja katsoo millä viikolla hänen raskautensa on ja mitä jännittävää sikiönkehityksessä tapahtuu, niin söpön sivuston kuvituksena on valokuvia sikiöistä niillä viikoilla. Esim. tässä: http://www.pregnology.com/Pregnancy/week/18

Söpössä asennossa 18-viikkoinen sikiö rauhallisesti kalvojen sisässä, mutta hetkinen, mitenkäs tuollainen kuva jossa kalvot ja istukkakin... jaa, senhän on oltava ruumis. Keskenmennyt raskaus, tuleeko ne noin ehjinä ulos? Vai kuolleesta, raskaana olleesta naisesta leikattu sikiö kalvoineen ja istukkoineen? Tietääkö joku?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin ihan vain kuvitettu kuva. :)

Vierailija
2/12 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiöistä on kyllä onnistuttu ottamaan valokuvia kohdussa. Uskomatonta, mutta totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä juuri luin? Ajatelitko ihan oikeasti että jokaista kuvaa varten on kaivettu jonkun vauva ulos leikkauksella? :D Ihan on varmasti piirros/tietokoneella tehty valokuva/mallinnos.

Vierailija
4/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän kohdussa ole tuolla lailla kalvoja irrallaan ja istukkaa siinä, kalvot ja istukka on tiukasti kohdussa kiinni. Ei kameraa saa kalvon ja kohdunseinämän väliin eikä istukkaa noin leviämään, jos sikiö ja istukka on yhä kohdussa.  Ei vaikka olisi minkälainen valokuitukaapelihässäkkä. Ja jos sikiö noilla viikoilla ei ole kohdussa, niin se on joko kuollut tai ihan kohta kuollut.

Vierailija
5/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 00:01"]

Mitä minä juuri luin? Ajatelitko ihan oikeasti että jokaista kuvaa varten on kaivettu jonkun vauva ulos leikkauksella? :D Ihan on varmasti piirros/tietokoneella tehty valokuva/mallinnos.

[/quote]

No miksikäs ei, tuskin tuota kalenteria varten tietenkään, en tiedä kenen kuvia nuo on. Mutta onhan patologian laitoksia (kuolleita naisia) ja aborttiklinikoita (kuolleita sikiöitä) pitkin maailmaa, valokuvaajia myös.

Vierailija
6/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin että "raiskauskalenteri" js mietin että mikä hitto se on... ja vielä kuvitettu...

Vierailija
7/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 00:01"]

[/quote]

No miksikäs ei, tuskin tuota kalenteria varten tietenkään, en tiedä kenen kuvia nuo on. Mutta onhan patologian laitoksia (kuolleita naisia) ja aborttiklinikoita (kuolleita sikiöitä) pitkin maailmaa, valokuvaajia myös.
[/quote]

Ihan on kuule tehtyjä kuvia.

Vierailija
8/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä ole mitenkään irvokas kuva. Mieluiten katson oikeita kuvia tai aidon näköisiä kuin niitä piirrettyjä. Ja kyllä noilla viikoilla kesken mennyt tulee ulos ihan kokonaisena, kalvoineen lapsivesineen kaikkineen. Olen nähnyt opiskelujen puitteissa.

Vierailija
9/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 00:04"]

Ei mun mielestä ole mitenkään irvokas kuva. Mieluiten katson oikeita kuvia tai aidon näköisiä kuin niitä piirrettyjä. Ja kyllä noilla viikoilla kesken mennyt tulee ulos ihan kokonaisena, kalvoineen lapsivesineen kaikkineen. Olen nähnyt opiskelujen puitteissa.

[/quote]

Ei minustakaan kuva ole irvokas ja nimenomaan on todenmukainen, vaan tuo yhteys raskauskalenteriin. Ei minua kuvat ällötä, vaan hätkähdyttää vain se, että katsonko tässä nyt oikeasti ruumista ja kuvittelen eläväksi samalla kun taputtelen omaa mahaani.

Mutta kiitos tuosta tiedosta, että tosiaan voi olla kokonaisena ulostullut keskenmennyt (vai myös esim. lääkkeellisesti abortoitu?) raskaus kyseessä, ei tarvitse olla äiti ensin kuollut.

t. ap

Vierailija
10/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua nyt taas? Onko tietokonegrafiikka noin vieras konsepti että joku oikeasti kuvittelee kaiken olevan valokuvia?

Vierailija
11/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 00:04"]

Mä luin että "raiskauskalenteri" js mietin että mikä hitto se on... ja vielä kuvitettu...

[/quote]

Siis mä luin ihan samalla tavoin väärin ja sitten kun otsikossa oli vielä "varoitus" niin mä jo mietin että siellä joitain järkyttäviä kuvia raiskauksista..

Vierailija
12/12 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli sanoa nää-nä-nä nää-nää, löysinpäs. Ei olleet tietokoneanimaatioita, piirroksia eivätkä photoshopattuja. Ne oli Lennart Nilssonin ihan oikeita valokuvia, viidenkymmenen vuoden takaa! Ilmeisesti tuo linkkaamani kalenteri ei ole uskottavimmasta päästä, kun ei ole kuvaajan nimeä esillä, ovatpa vaan napanneet kuvat luvatta jostakin.

Alkuperäiset kuvat on julkaistu mm. Life-lehdessä ja kirjassa Child Is Born. Lehdessä julkaistuista kuvista sanottua Wikipediassa: "Nilsson himself declined to comment on the origins of some of the photographs' subjects, which in fact included many images of terminated and miscarried fetuses:[5] all but one of the images that appeared in Life were of fetuses that had been surgically removed from the womb.[15]" Eli... itseasiassa monet kuvista esittivät abortoituja tai keskenmenneitä sikiöitä: kaikki paitsi yksi Lifessä julkaistuista kuvista oli kirurgisesti kohdusta poistetuista sikiöistä. Myös Life julkaissut uusinta-artikkelin: http://life.time.com/culture/drama-of-life-before-birth-landmark-work-five-decades-later/#1 ja siinä sanotaan samaa.

Onhan nuo upeita kuvia, mutta näkeehän noista selvästi mitkä on mahdollisesti voitu ottaa tähystämällä, niin että sattumalta osunut vähän huonossa valossa lähikuvaan sikiötä, ja mitkä sitten täysin aseteltuja, valaistus mietitty jne. Netistä löytyy lisää tietoa.

t. ap (nukkumaan)