Miksi ei saisi olla tuloeroja
Pitääkö lääkärin ja autonkuljettajan saada sama palkka?
Kommentit (30)
Miten palkka riippuu henkilökohtaisista ominaisuuksista. Mistä ominaisuuksista puhut.
Tuloerot on jossain määrin joka yhteiskunnassa fakta ja ihan ok. Luokkaerojen kasvu ei, eikä sen taustalta mm. löytyvä holtiton tuloerojen kasvu.
Googlaa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:52"]Tuloerot ok. Siinä vaiheessa, kun erot alkavat kasvaa liian suuriksi alkaa kuitenkin tulemaan ongelmia.
[/quote]
Nimenomaan. Totta kai ihmisen omilla urapäätöksillään vaikuttaa tuloihinsa, mutta monessa maassa tuloerot ovat menneet hyvin överiksi.
Ei tarvitse saada samaa palkkaa, mutta se, että toisen rikastumista tuetaan toisen köyhyydellä on väärin esim. Lapsilisät : niitä maksetaan rikkaillekin eli lapsilisän saajia on liikaa josta seuraa taas se, että lapsilisiä on leikattava kaikilta ja tästä taas seuraa se, että köyhän elämä kurjistuu ja rikas saa edelleen rahaa jota ei tarvitse.
Koska joidenkin idioottien (katkerien ja punavihervasemmistoaisten) mielestä kaikille kuuluu samat "oikeudet" omasta panoksestaan riippumatta.
Kaikki ovat lähtökohtaisesti tasa-arvoisia ja oikeutettu samoihin asioihin, mm. terveydenhoitoon ja koulutukseen, mutta jotkut lomamatkat, omistusasunto ja hieno auto nyt vaan ei ole mikään perusoikeus.
Minä olen itse siivooja ylioppilaspohjalla, enkä todellakaan ansaitse mitenkään samaa tulotasoa kuin lääkäri tai vaikka ekonomi, vaikka omalta osaltani tärkeää ja toisella tavalla raskasta työtä teenkin.
Minulla on tässä maassa mahdollisuus myös kouluttautua tuolle tasolle, ei tarvi katkerana jäädä itkemään jos siltä alkaa tuntua.
Kaikkialla Suomessa hölistään että tuloeroja pitäisi kaventaa. Jopa Kokoomus on tuloerojen kaventamisen kannalla. Tällaista tuloeropuhetta en ole kuullut muualta. No, ehkä skandinaviassa on saman suuntaisia pyrkimyksiä.
Mietin vaan että jos onni ja autuus olisi että sekä kirurgille että siivoojalle maksettaisiin 3500 euroa kuukaudessa niin kuka alkaisi kirurgiksi. Hirveä vastuu, vaativa työ ja siivoojan palkka.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:55"]
Koska joidenkin idioottien (katkerien ja punavihervasemmistoaisten) mielestä kaikille kuuluu samat "oikeudet" omasta panoksestaan riippumatta.
Kaikki ovat lähtökohtaisesti tasa-arvoisia ja oikeutettu samoihin asioihin, mm. terveydenhoitoon ja koulutukseen, mutta jotkut lomamatkat, omistusasunto ja hieno auto nyt vaan ei ole mikään perusoikeus.
Minä olen itse siivooja ylioppilaspohjalla, enkä todellakaan ansaitse mitenkään samaa tulotasoa kuin lääkäri tai vaikka ekonomi, vaikka omalta osaltani tärkeää ja toisella tavalla raskasta työtä teenkin.
Minulla on tässä maassa mahdollisuus myös kouluttautua tuolle tasolle, ei tarvi katkerana jäädä itkemään jos siltä alkaa tuntua.
[/quote]
Ainakin mielenkiintoinen Tukholma-syndrooma sinulla on :)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:54"]Ei tarvitse saada samaa palkkaa, mutta se, että toisen rikastumista tuetaan toisen köyhyydellä on väärin esim. Lapsilisät : niitä maksetaan rikkaillekin eli lapsilisän saajia on liikaa josta seuraa taas se, että lapsilisiä on leikattava kaikilta ja tästä taas seuraa se, että köyhän elämä kurjistuu ja rikas saa edelleen rahaa jota ei tarvitse.
[/quote]
Se on lapsilisä eikä mikään tuloerojen kavennusraha! Kuuluu kaikille tai sitten ei kellekään. Mitä enemmän tienaa, sitä enemmän enemmän suomalaisten lapsilisistä on myös maksanut.
Pitäisikö siis tasaveron sijaan lanseerata tasapalkka.
Kaikille sama palkka ja samat edut. Todellista tasa-arvoa eikä siis tuloeroja. Kaikille 3500 euroa. Eduskunta päättäisi kerran vuodessa kaikkien palkat. Yrittäjät saisivat saman kuin muutkin. Eivät saisi ottaa enempää vaan kertyneellä rahalla voisivat palkata lisää kolmen ja puolen tonnin työntekijöitä. Ei olisi työttömyyttä, kaikilla olisi varaa täsmälleen samoihin asioihin, kukaan ei pääsisi pröystäilemään......hei, olen keksinyt ihanneyhteiskunnan.
Tuloerot ok. Siinä vaiheessa, kun erot alkavat kasvaa liian suuriksi alkaa kuitenkin tulemaan ongelmia.