Voiko alle 3 kk ikäinen koiranpentu osata
ilmaista "vessahätänsä"? On aamulla ollut levoton /kiukkuinen ja olo helpottunut kun päässyt ulos.
Kommentit (9)
Muistelen, että kun oma pentu tuli taloon 2kk ikäisenä niin ei siinä mennyt kuin viikko tms nii osasi pyrkiä pääsääntöisesti ulos. Lähinnä juuri sillain levottomana liikkumisena ja oven vierellä kuljeskeluna. Toki vahinkojakin sattui! Että kyllä voi ainakin jotenkin osata.
Meidän pentu osasi aina alusta asti yöllä vinkua pissahätäänsä, mutta päivällä sitten pissi vaan ilman ilmoitusta:D
Totta kai voi osata. Se riippuu paljon pennun luonteestakin, monet rauhallisemmat pennut oppii aikaisin, sitten taas vilkkaamat ei koko hätää touhuamiseltaan huomaa ja pissat tulee vaan siihen alle leikin ja touhun kesken pidempään.
Itse en ole koskaan rohkaissut pentuja pyytämään ulos. Helposti meinaan käy niin että alkavat pyytää turhaankin, ja kun asun kerrostalon 6.kerroksessa, en muutenkaan sieltä ala juoksemaan pennun usein toistuvien pissahätien takia pihalla vähän väliä. Papereille kylppäriin saa tehdä kunnes pystyy pidättämään riittävän pitkään.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:58"]Totta kai voi osata. Se riippuu paljon pennun luonteestakin, monet rauhallisemmat pennut oppii aikaisin, sitten taas vilkkaamat ei koko hätää touhuamiseltaan huomaa ja pissat tulee vaan siihen alle leikin ja touhun kesken pidempään.
Itse en ole koskaan rohkaissut pentuja pyytämään ulos. Helposti meinaan käy niin että alkavat pyytää turhaankin, ja kun asun kerrostalon 6.kerroksessa, en muutenkaan sieltä ala juoksemaan pennun usein toistuvien pissahätien takia pihalla vähän väliä. Papereille kylppäriin saa tehdä kunnes pystyy pidättämään riittävän pitkään.
[/quote]
Oikein malliesimerkki kuinka pentu opetetaan sisäsiistiksi.
Voi osata. Meillä on nyt kaikki olleet sisäsiistejä noin 3-4 kk ikäisenä, mutta asumme omakotitalossa ja terassin ovesta helppo päästää pihalle ja päivät ollaan ulkosalla (lämmin koppi). Silloin kun asuimme kerrostalossa, meni paljon kauemmin sisäsiisteyden oppimiseen.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:58"]Totta kai voi osata. Se riippuu paljon pennun luonteestakin, monet rauhallisemmat pennut oppii aikaisin, sitten taas vilkkaamat ei koko hätää touhuamiseltaan huomaa ja pissat tulee vaan siihen alle leikin ja touhun kesken pidempään. Itse en ole koskaan rohkaissut pentuja pyytämään ulos. Helposti meinaan käy niin että alkavat pyytää turhaankin, ja kun asun kerrostalon 6.kerroksessa, en muutenkaan sieltä ala juoksemaan pennun usein toistuvien pissahätien takia pihalla vähän väliä. Papereille kylppäriin saa tehdä kunnes pystyy pidättämään riittävän pitkään. [/quote] Oikein malliesimerkki kuinka pentu opetetaan sisäsiistiksi.
[/quote]
Kerrotko vielä mikä ongelma tuossa on?
Olen omistanut koiria 20 vuotta ja aina olen noin opettanut. Säästää itseltä vaivaa ja opettamisessa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Jossain 4-6 kk iässä olen ottanut paperit pois ja alkanut kehua lenkeillä ulos tekemisestä ja homma on sujunut täysin ongelmitta. Koska pennut on ehdollistaneet sallitun pissapaikan paperiin, niin sitten kun kotona ei enää ole missään paperia, tajuavat että sinne ei kuulu pissata.
Ja minun on ainakin täytynyt käydä myös töissä, myös silloin kun on pentu kotona. Mikään pentu ei pysty pidättämään 9,5 tuntia joka menee työpäivään ja työmatkoihin meikäläisellä. Joten vaikka näkisikin sen vaiavn että juoksuttaisi kotona ollessaan vähän väliä pihalla opettaakseen ulos, niin työpäivänä sen olisi kuitenki pakko pissata sisällä jonnekin, mikä vesittää vähän idean. Itse olen katsonut paremmaksi opettaa ulos pissalle vasta kun pentu pystyy pidättämään työpäivän.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:58"]Totta kai voi osata. Se riippuu paljon pennun luonteestakin, monet rauhallisemmat pennut oppii aikaisin, sitten taas vilkkaamat ei koko hätää touhuamiseltaan huomaa ja pissat tulee vaan siihen alle leikin ja touhun kesken pidempään. Itse en ole koskaan rohkaissut pentuja pyytämään ulos. Helposti meinaan käy niin että alkavat pyytää turhaankin, ja kun asun kerrostalon 6.kerroksessa, en muutenkaan sieltä ala juoksemaan pennun usein toistuvien pissahätien takia pihalla vähän väliä. Papereille kylppäriin saa tehdä kunnes pystyy pidättämään riittävän pitkään. [/quote] Oikein malliesimerkki kuinka pentu opetetaan sisäsiistiksi.
[/quote]
Olen omistanut koiria 20 vuotta ja aina olen noin opettanut. Säästää itseltä vaivaa ja opettamisessa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Jossain 4-6 kk iässä olen ottanut paperit pois ja alkanut kehua lenkeillä ulos tekemisestä ja homma on sujunut täysin ongelmitta. Koska pennut on ehdollistaneet sallitun pissapaikan paperiin, niin sitten kun kotona ei enää ole missään paperia, tajuavat että sinne ei kuulu pissata.
Ja minun on ainakin täytynyt käydä myös töissä, myös silloin kun on pentu kotona. Mikään pentu ei pysty pidättämään 9,5 tuntia joka menee työpäivään ja työmatkoihin meikäläisellä. Joten vaikka näkisikin sen vaiavn että juoksuttaisi kotona ollessaan vähän väliä pihalla opettaakseen ulos, niin työpäivänä sen olisi kuitenki pakko pissata sisällä jonnekin, mikä vesittää vähän idean. Itse olen katsonut paremmaksi opettaa ulos pissalle vasta kun pentu pystyy pidättämään työpäivän.
[/quote]
Sulle helppo, uudelle pennunomistajalle vaikeampi. Sitten kuitenkin sä olet osaava ammattilainen ja omistaja on huonoimmassa tapauksessa täysin osaamaton amatööri sisäsiisteysasioissa.
Tässä näitä eroja onkin kasvattajissa, itse olen esimerkiksi todella kiitollinen ihan mahtavalle kasvattajalle joka oli opettanut niin siistiksi jo tosi pienenä, ihan vaan panostamalla hirveästi siihen pentujenkasvatukseen. Ja muutoinkin, meillä oli ensikertalaisena todella helppo pennun kotiutuminen, kiitos kasvattajamme.
Ja siis maksoimme hieman keskivertoa enemmän, mutta oli sen arvoista kun sai niin hyvän koiran + kaikki neuvot, ohjeet ja pentuun käytetty aika ja vaiva.
Enkä sano että teet jotenkin väärin, en ollenkaan.
-sivustahuutelija
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:01"]
[/quote]
[/quote]
Tämä olisi kannattanut kirjoittaa jo alkuperäiseen viestiin, sillä nyt siitä sai kuvan että opetat pennut tekemään asiansa pesuhuoneeseen, koska et viitsi lähteä niiden kanssa usein ulos.
Ei välttämättä tarkoituksella ilmaista, mutta kyllä koiranpennusta nopeasti oppii huomaamaan koska sillä on hätä.