Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisten elimistö kestää vuosikymmenien ryyppäämistä

Vierailija
02.01.2022 |

kun taas toisten ei ja kuolevat nuorina?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimisissä verikoikeissa maksa-arvoni ovat nyt hieman kohollaan. Tulos taisi olla 54 ja alaraja 35 vaikka olen ryypännyt viimeiset kuusi vuotta kuin sieni.  

Mikä sun yleisvointi on? Oletko töissä ja jos olet, miten suoriudut töistä?

Yleisvointi on tosi hyvä ja liikun tosi paljon tuon koirani takia eli lenkkeilen sen 3 tuntia päivässä. 

Töissä menee hyvin ja olen luottohenkilöitä. Nyt pitää kuitenkin pistää stoppi tälle hommalle, koska eihän tätä jaksa pitkään pitemmän päälle. 

Vierailija
42/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jotenkin fyysisesti heikko ihminen. Sairastun flunssiin usein ja saan jälkitauteja. Luin juuri jostain että monilla ihmisillä on 2-3 flunssaa vuodessa, itsellä on helposti ainakin kuusi! Elämähän on aivan erilaista kuin niillä, jotka sairastavat kerran kahdessa vuodessa.

Olen myös sairastunut syöpään nuorena.

En todellakaan fyysisesti kestäisi monen päivän saati vuoden ryyppyputkea. Kahdestakin päivästä saa palautua ainakin kolme vuorokautta. Nykyään juon yleensä vain yhtenä iltana ja vähän, koska muuten seuraukset ovat liian rankat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi lääkäri sanoi 30 vuotta sitten, kun olin vähän huolissani opiskelijaelämän väliin melko reippaastakin juhlimisesta, että jos pystyy pitämään keskiarvon tasolla 1 krt/viikko, niin elimistö kestää kymmeniä vuosia. Tuota olen noudattanut ja oikeassa oli lääkäri ainakin omalla kohdallani.

Vierailija
44/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käyn töissä ihan normaalisti. Olen hoikka, urheilullinen ja kauniskin. Kukaan ei uskoisi, että olen yli kymmenen vuotta ollut ihan rapajuoppo. Lääkäriin en enää mene, kun pari vuotta sitten todettiin kohonneet maksa-arvot. Oli pakko käydä lääkärissä muutama kuukausi sitten ja kehotettiin käymään verikokeissa. En halunnut. Jälkitarkastuksessa eri lääkäri luki tietokannasta ääneen, että potilas on kieltäytynyt hoitotoimenpiteistä ja suositellaan psykologin tapaamista. Kun en ihan oikeasti halua tietää mitään, mitä olen juomisellani elimistölleni aiheuttanut. Nyt en sitten mene lääkäriin vaikka olisi pakko. Saa syöpä tai juopa viedä minut. Todennäköisesti sydän pettää tai pitkitynyt tulhdus saa aikaan verenmyrkytyksen. Kuukausia annan aikaa itselleni. Eipä tarvitse ainakaan koronaa pelätä.

Sinussa ei muuta vikaa juomisen lisäksi kuin kohonneet maksa-arvot ja masennus? Ehkä vähän dramaattista luulla että kuukausia vaan elät. Ja minähän takia syöpään sairastuisit? Ei niitäkään nyt niin monelle tule elintapojen vuoksi, vaikka joisi ja polttaisi.

Vierailija
45/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi toiset (naiset) pystyvät synnyttämään parikymmentä lasta, kun taas toiset (naiset) eivät pysty synnyttämään yhtään tai selviytyvät juuri ja juuri parista raskaudesta?

Miksi toisille tapahtuu jatkuvasti tapaturmia, ja toiset eivät kolhi itseään edes mustelmatasoisesti koko ikänsä aikana?

Miksi toisten ihmisten mieli hajoaa, ja toisilla järki ja mieli pysyy kasassa, vaikka tapahtuisi mitä?

Miksi joku kuolee perusnuhaan, ja joku toinen ei kuole edes ebolaan?

Syitä löytyy perimästä (geeneistä), lapsuuden kasvuolosuhteista, ravitsemustilanteesta, fyysisestä kunnosta, onko joitain perussairauksia, onko altistunut joillekin bakteereille/viruksille/kemikaaleille/ravinnepuutoksille jossain elämänsa vaiheessa, ympäristön lämpötilasta, kasvuympäristöstä, sosiaalisista suhteista...

Tää on totta kun puhutaan yleisesti eliniästä, mutta usein pahasti päihderiippuvaisilla ihmisillä on melko samanlaisia taustatekijöitä. Ruokavalio on yksipuolinen jos rahat menevät alkoholiin, unirytmi on epätasainen ja unen laatu heikko, taustalla on usein ahdistusta/masennusta/traumoja/neurologisia erityispiirteitä joita lääkitään päihteillä, alkoholi on vaikuttanut sosiaalisiin suhteisiin, lapsuus ja nuoruus ovat voineet olla ikäviä. Ei tietenkään kaikilla mene noin, mutta kokemukseni mukaan hyvin suurella osalla.

Silti kahdesta samalla tavalla ja samassa ympäristössä elävästä päihderiippuvaisesta ihmisestä toinen saattaa elää terveenä kahdeksankymppiseksi ja toinen kuolla 40-vuotiaana alkoholiin. Tämä ilmeisesti enimmäkseen tuurilla ja perimällä selittyvä ero on aika hurja.

Vierailija
46/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi lääkäri sanoi 30 vuotta sitten, kun olin vähän huolissani opiskelijaelämän väliin melko reippaastakin juhlimisesta, että jos pystyy pitämään keskiarvon tasolla 1 krt/viikko, niin elimistö kestää kymmeniä vuosia. Tuota olen noudattanut ja oikeassa oli lääkäri ainakin omalla kohdallani.

Mä oon sellanen hybridi elintapojeni suhteen että liikun suositusten mukaan, syön terveellisesti mutta kerran pari viikkoon juon ja varaan seuraavalle päivälle jotain mättöö, limua ja karkkia.

Hyvin on päälle nelikymppiseks kroppa pysyny liitoksissaan.

Vierailija
47/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni oli tuittupää juoppo mutta aina timmissä kunnossa. Arvostin. Terveellisempää rehti viina on kuin kehopositiivisten mössötys. Reipas ja hoikka elää pidempään ja terveempänä kuin plösö vaikka kallistaisikin kuppia enemmän.

Vierailija
48/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä miten paljon juo. Jos vetää kolme pulloa päivässä niin ei varmasti kestä monta vuotta kukaan. Ammattilaiset ottaa rauhallisemmin eikä halua olla koko ajan nuppi sekaisin. MInä jos alkaisin juomaan niin kuolisin varmaan 2 viikossa. En pysty miettimään mikä on liikaa ja mikä liian vähän jos ränni menisi päälle. Siksi otankin vain yhtenä iltana sen yhden pullon. Ei sitä ainetta ole tarkoitettu ihmiskehoon. Keho tuottaa päivittäin ihan pienen määrän alkoholia itsestään.

Vierailija
49/50 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on myrkky mikä vaikuttaa yksilöllisesti. Jos ei muuta niin alkoholin vaikutuksen alaisena ihminen ei ole koskaan oma itsensä.

Itelleni pienetkin määrät alkoivat aiheuttaa rytmihäiriöitä, joten en enää sitä oloa halua. Enpähän sitä mihinkään tarvitsekaan enää.

Vierailija
50/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozzy ja rollareiden keith, niitä on marinoitu paljolla viinallakin. Lisäksi kaikki muu roina mitä ovat vetäneet. Ozzya on ainakin lääkärit tutkineet ja pitävät sitä lääketieteellisesti mielenkiintoisena. Ei pitäisi oikeastaan olla elossakaan mutta niin vain on. Kuinka vanhoja nuo onkaan? 70 vai enemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi