Miksi toisten elimistö kestää vuosikymmenien ryyppäämistä
Kommentit (50)
Samaa mietin tupakoinnista.. jotkut pystyvät tupakoimaan vuosikymmenet kun taas toiset sairastuvat sen vuoksi aiemmin. Itse olen nuorehko (alle 30v) ja muutaman vuoden tupakkaa polttaneena (olin myös välissä vuosia polttamatta), niin verenpaineeni nousivat huolestuttavasti. Kun lopetin, verenpaineet myös laskivat.
Vierailija kirjoitti:
Aloitettu nuorena ja kovalla säännöllisellä harjoittelulla
Tuo pätee myös hyvin siihen, kuinka suurella todennäköisyydellä henkilölle kehittyy alkoholiongelma. Ne jotka aloittavat jo kohtuu nuorena, (tyyliin parikymppisenä) ryyppäämisen ja kostean biletyksen, kykenevät myös vanhempana hallitsemaan omaa juomistaan, eikä tule kovin helposti mitään alkoholista johtuvia sairauksia.
Sen sijaan niillä jotka aloittavat sen kostean biletyksen vasta lähemmäs kolmekymppisinä, on isompi riski alhokoliongelman kehittymiseen, ja maksa-arvotkin nousevat nopeammin (tyyliin jo vuoden kestävällä runsaalla alkoholinkäytöllä). Vissiin ikäänkuin elimistö tavallaan sanoisi näille henkilöille, että "Sori mutta olet jo liian vanha aloittamaan tuollaista elämäntyyliä".
Kun alkkis joutuu hoitokotiin vanhana, saako siellä vetää perskännit joka vkl?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitettu nuorena ja kovalla säännöllisellä harjoittelulla
Tuo pätee myös hyvin siihen, kuinka suurella todennäköisyydellä henkilölle kehittyy alkoholiongelma. Ne jotka aloittavat jo kohtuu nuorena, (tyyliin parikymppisenä) ryyppäämisen ja kostean biletyksen, kykenevät myös vanhempana hallitsemaan omaa juomistaan, eikä tule kovin helposti mitään alkoholista johtuvia sairauksia.
Sen sijaan niillä jotka aloittavat sen kostean biletyksen vasta lähemmäs kolmekymppisinä, on isompi riski alhokoliongelman kehittymiseen, ja maksa-arvotkin nousevat nopeammin (tyyliin jo vuoden kestävällä runsaalla alkoholinkäytöllä). Vissiin ikäänkuin elimistö tavallaan sanoisi näille henkilöille, että "Sori mutta olet jo liian vanha aloittamaan tuollaista elämäntyyliä".
Tuossa voi olla perää.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin tupakoinnista.. jotkut pystyvät tupakoimaan vuosikymmenet kun taas toiset sairastuvat sen vuoksi aiemmin. Itse olen nuorehko (alle 30v) ja muutaman vuoden tupakkaa polttaneena (olin myös välissä vuosia polttamatta), niin verenpaineeni nousivat huolestuttavasti. Kun lopetin, verenpaineet myös laskivat.
Tiedän yhden lihavan ketjupolttajan, joka vetänyt tupakkaa varmaan 1-2 askia päivittäin ja on vielä piilojuoppo ja ei vielä tolpillaan. Mut minkä pahan tappaisi...
Se on kyllä ihan mielenkiintoista. Omassa suvussani on alkoholisteja kummallakin puolella, eräs on juonut päivittäin yli 40 vuotta, ja on edelleen terve ja täysin toimintakykyinen. Toisella taas ei maksa kestänyt juopottelua kymmentäkään vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmetelen. Suhteeni kuoli ei tupakoinut ei kapakoinnut,ei käytänyt alkoholia.Kun katson ympäristöä ulkona, samat puskajuopot vuosikymeniä samoissa pusikissa elää työtöminä kaljakaseineen...
Kyllä niitä kuule tippuukin. Mutta stressiä ei oo töistä nin pidentää ikää, samoin kuin elimistön oleminen säästöliekillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden lihavan ketjupolttajan, joka vetänyt tupakkaa varmaan 1-2 askia päivittäin ja on vielä piilojuoppo ja ei vielä tolpillaan. Mut minkä pahan tappaisi...
Siis on vielä tolpillaan piti kirjoittaa.
Jotkut osaa juoda kohtuudella ja vettä vähän vähän väliin ei tule helposti pahaa oloa ja on harjoitellut niin paljon että keho on jo tottunut siihen
Muutama "vanhaksi" elänyt pultsari on ollut sellaisia tuurijuoppoja. Eli välillä on voinut mennä jokunen vuosikin juomatta ja sitten taas ryvetty ojanpohjissa vuosi tai jopa kolme.
Mutta yhden todellisen ihmeen tiedän. Tyyppi on juonut nähdäkseni ainakin 45 vuotta joka päivä. Örisee, haisee, siis aivan pesunkestävä puliukko. Ikää jo 72. Askel on katkoista, kaikenlaista vatsakipua eli haima/maksa vetelee viimesiään, mutta niinpä vaan joka päivä vielä mönkii esille. Käsittämätön tyyppi. Noilla geeneillä olisi ilman viinaa mennyt varmaan 100 vuotta rikki heittämällä, jos olisi elänyt siistimmin. Jo 10 vuotta sitten ihmettelin, miten on hengissä noilla elintavoilla, mutta elämä vaan jatkuu ja jatkuu. Vaikea uskoa, että montaa vuotta enää, mutta on se vaan silti sissi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut että ehkei hän ole paha vaikka tuhoaa itseään. Ehkä hän on kokenut pahaa ja rakkaudettomutta.
Jos ovat pahoja? Jumala ei huoli ja Saatana jättää piruuttaan maan päälle?
Ei se maksa ole ainoa mikä voi pettää hetkenä minä hyvänä, kaikki elimet on kovilla tossa hommassa, tiedän kuoppoja, joilla mennyt esim.maksa, toisella haima, joillain aivot tai vaan äkillinen sydänkohtaus iskeny, monesti geenit myös sanelee kuka kestää parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut että ehkei hän ole paha vaikka tuhoaa itseään. Ehkä hän on kokenut pahaa ja rakkaudettomutta.
Kyllä on läpeensä paha.
Vierailija kirjoitti:
Muutama "vanhaksi" elänyt pultsari on ollut sellaisia tuurijuoppoja. Eli välillä on voinut mennä jokunen vuosikin juomatta ja sitten taas ryvetty ojanpohjissa vuosi tai jopa kolme.
Mutta yhden todellisen ihmeen tiedän. Tyyppi on juonut nähdäkseni ainakin 45 vuotta joka päivä. Örisee, haisee, siis aivan pesunkestävä puliukko. Ikää jo 72. Askel on katkoista, kaikenlaista vatsakipua eli haima/maksa vetelee viimesiään, mutta niinpä vaan joka päivä vielä mönkii esille. Käsittämätön tyyppi. Noilla geeneillä olisi ilman viinaa mennyt varmaan 100 vuotta rikki heittämällä, jos olisi elänyt siistimmin. Jo 10 vuotta sitten ihmettelin, miten on hengissä noilla elintavoilla, mutta elämä vaan jatkuu ja jatkuu. Vaikea uskoa, että montaa vuotta enää, mutta on se vaan silti sissi.
Ennemmin oot sinäkin haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi myös tuhoaa bakteereja. Myös mitä vähemmän syöt sen terveempi olet. Juopot on aika vähäruokaisia, ruokaa ei ole tai sitten pelätään että tulee ripulit housuun.
Voiko mennä niin että kun joutuu lopettamaan vuosikymmenien ryyppämiseen koska vanhus joutuu laitokseen, menehtyykin sitten äkkiä? Koska viina ei suojaakaan enää?
keho tottuu alkoholiin siksi ei pidä lopettaa äkillisesti juomista muutenhan saa viinakrampin. Alkoholi parantaa verenkiertoa ja tappaa bakteereja,mutta kyllä moni on henkensä myös saanut pitää lopetettuaan juomisen.
Onko viinakramppi vähän kuin valuuttakramppi?
Itse kun en ole koskaan nähnyt mitään itseisarvoa siinä, että elää vanhaksi, niin samahan tuo on elellä hönötellen, mukavampaa se on kuin selvin päin kituuttaminen.
Itse join vuodesta 2004 vuoteen 2019 vähintään kolmena arkipäivänä (ti-to) 10-13 tölkkiä olutta päivässä + pe & la kunnon känänderit, ja välillä myös su tuo arkimäärä. Eihän nuo nyt ihan ammattilaisen määriä ole, mutta normaalia enemmän kuitenkin. Arvot olivat aina täysin ok. Ainoa haitta oli lievä ylipaino. Nykyinen kumppani ei juo, joten en jaksa minäkään kuin pari kertaa vuodessa, eli juomatta oleminen ei ole koskaan ollut vaikeaa. Äärimmäisen kivaa puuhaa kännissä oleminen kyllä on, mutta aikansa kutakin.
Minäkin käyn töissä ihan normaalisti. Olen hoikka, urheilullinen ja kauniskin. Kukaan ei uskoisi, että olen yli kymmenen vuotta ollut ihan rapajuoppo. Lääkäriin en enää mene, kun pari vuotta sitten todettiin kohonneet maksa-arvot. Oli pakko käydä lääkärissä muutama kuukausi sitten ja kehotettiin käymään verikokeissa. En halunnut. Jälkitarkastuksessa eri lääkäri luki tietokannasta ääneen, että potilas on kieltäytynyt hoitotoimenpiteistä ja suositellaan psykologin tapaamista. Kun en ihan oikeasti halua tietää mitään, mitä olen juomisellani elimistölleni aiheuttanut. Nyt en sitten mene lääkäriin vaikka olisi pakko. Saa syöpä tai juopa viedä minut. Todennäköisesti sydän pettää tai pitkitynyt tulhdus saa aikaan verenmyrkytyksen. Kuukausia annan aikaa itselleni. Eipä tarvitse ainakaan koronaa pelätä.
Varmaan se on geeneistä kiinni. Lääkärit eivät koskaan usko minua, kun kerron juomiseni määrän, koska maksa-arvoni ovat normaalit. Suvussa on vastaavia useampi.