Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niskaturvotuksen raja? Auttakaa viisaammat.

18.09.2006 |

Olin aamulla np-ultrassa.

Luulin, että kun se on ohi, niin on helpottunut olo. Nyt kuitenkin edelleen mietityttää...

Meillä niskaturvotusta 2mm, senkin tiedon luin ultrakuvasta. Meidän lääkäri ei kommentoinut asiaan yhtään mitään. Sanoi vaan että soita terveydenhoitajalle ensi viikolla ja kysy verikokeen tulos. Tiedän että verikokeen ja niskaturvotuksen yhteistulos on nykyään tämä seula, mutta kaipa tuosta turvotuksestakin saa jo jotain selville.

Tietääkö joku viisaampi, että mikä on se yläraja, milloin lisätutkimuksiin mennään?

Kun kysyin lääkäriltä tätä turvotuksen rajaa, hän vastasi, että se riippuu. Meillä kuitenkin normaali.

Meillä on jotenkin huonosti nyt hoidettu tämä koko informaatio neuvolassa, joten jos joku tietäisi valaista minua vähän, niin olisi kivaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajana pidetään usein n. 3 mm (riippuu sairaalasta ja odottajan iästäkin sekä sukurasitteista). 2 mm kuulostaa vielä varsin normaalilta. Yhdenlainen laskuri löytyy sivuilta http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=71

Siinä kysytään myös nenäluun havaitsemista, mutta kaikki ultraajat eivät tästä odottajalle mainitse mitään vaikka sen näkisivätkin. Ja paljon on kiinni sikiön asennostakin. Joka tapauksessa nenäluun näkyminen on hyvä merkki, Down-lapsilla se nimittäin luutuu usein vasta myöhemmin eikä ole selvästi havaittavissa 12 vko:n ultrassa.

Ja seula nykyään tosiaan koostuu ultrasta + seerumiseulasta - toisaalta ainakin meillä niiden tuloksia ei minulle kerrottu yhdistettyinä vaan erikseen: turvotus 0,9 mm ja seerumitulos normaali 1:5725 tuli postissa sitten myöhemmin. Seerumitutkimusta ei meille edes enää ultran jälkeen pidetty tarpeellisena, mutta kun suvussa on Down-lapsi niin varmistelimme. Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että nämä testit seulovat lähinnä vain Downin syndroomaa vaikka muitakin kehitysvammaisuuksia ja -häiriöitä on vaikka kuinka monia.

Kaikenlaista voi murehtia ja alkuraskaudessa se on varmaan ihan tervettäkin olla huolissaan monista jutuista. Mutta lopulta pitäisi myös osata alkaa nauttia pulskistuvasta tilastaan eikä pilata sitä liikoja murehtimalla. Itse nyt puolivälin lähestyessä osaan alkaa olla aika levollinen kun potkujakin tuntuu jo päivittäin - paitsi rakenneultran suhteen joka on edessä reilun viikon päästä.

Vierailija
2/8 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että tuo maks. yläraja on myös kiinni siitä MILLOIN tuo niskapoimu-ultra tehdään!!

Itse kävin yksityisellä np-ultrassa rv 12+1 ja turvotus oli silloin 1.3 mm. Lääkäri kertoi, että yläraja tällä viikolla(ja päivällä?) on 2.5 mm.

Tuo 2 mm ei kuulosta ollenkaan korkealta arvolta minusta!!

Verikoetta multa ei silloin otettu, kysyttiin haluanko ja vastasin kieltävästi!

Halusin mennä np-ultraan yksityiselle juuri siitä syystä, että ainakin täällä nuo kunnalliset neuvolalääkärit ovat vähän mitä ovat eikä kunnon vastauksia saa kuin väkisin pusertamalla. Joutuu vain ihan turhia sitten murehtimaan itekseen ja käymään mielessään läpi kaikkein pahimmat ajatukset :(

Mitkäs viikot+ päivät siellä nyt on menossa?

T. Je_Ni 38+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrää. Itse laitoin nuo mitä pyydettiin ja ylärajaksi sain 2.4 mm. Eli aika lähellä oli tuo lääkärini mainitsema 2.5mm.

Voit käydä sieltä katsomassa, se näyttää sekä ylä että alarajan:)

Vierailija
4/8 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistuin veriseulontaan ja np-ultrassa katsottiin niskaturvotus. Minä jäin kiinni veriseulonnassa (oli viitteellistä riskiä) ja ultratessa kävi ilmi, että syynä oli mahdollisesti se, että verikoe otettiin liian aikasin. Tämä verikoe olisi pitänyt ottaa rv 9 ja minulla se otettiin sitä ennen. Np-ultrakäynnillä lääkäri vertasi samantien turvotusta verikokeen tulokseen ja riski katosi.

Minulle ainakin kaikista tärkeintä oli tieto mikä on nt.

Niin ja muista, että tarvittavat jatkotutkimukset eli esim. istukkatutkimus niin ei ole pakollinen. Vaikka sitä suositeltaisiin.

Onnellista odotusta :)

Vierailija
5/8 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miks neuvolassa ei mulle kerrottu yhtään mitään ja varsinkin ihmettelin lääkäriä. Sen sijan selitteli kyllä omista lapsistansa.

Elikkäs mulla 12. viikko menossa, nyt 11+3.

Tuon linkin mukaan ei ainakaan mitään riskiä ole, tai siis lukemat riskistä todella olemattomat.

KIITOS, tiesin, että viisaammat osaavat auttaa :)

-kesis-

Vierailija
6/8 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olit saanutkin jo monia hyviä vastauksia. Pakko kuitenkin vastata tuohon sun viestiin, nimittäin kirjoitin pari viikko sitten tismalleen samasta asiasta. (Kirjoitin otsikolla: Niskaturvotus 2mm). Meilläkin turvotusta oli tasan 2mm viikolla 12+3 ja vaikka tiesinkin sen olevan vielä normaalin rajoissa, se tuntui aika paljolta. Meilläkään ultraaja ei suostunut sanomaan mitään riskirajaa, koska sanoi sen riippuvan niin monesta asiasta esim. iästä. Kuulemma 40v. tuo olisi jo riskitulos, mutta mun ikäisellä (30v.) normaali. Mulla laskettiin myös Down-riski tuon ultran ja verikokeen perusteella ja se oli 1/479 eli sekin sitten aiheutti minulle huolta, vaikka se on riskirajan yläpuolella, mutta kun joillakin on tosiaan tuommoisia lukemia kuin 1/5000 tai jotain. Nyt olen kuitenkin päättänyt lakata murehtimasta ja keskittyä tähän raskauteen, koska nuo mun lukemat ovat kuitenkin ns. normaaleja ja eikä se asia miettimällä kummene! Onnellista odotusta sinulle!!!

Vierailija
7/8 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo NT-tulkinta, mihin oli linkki tuossa aiemmin, kokeilin sitä ihan vain huvin vuoksi äsken. Sen mukaan minulla on riskiraskaus, ja voin halutessani pyytää lähetteen jatkotutkimuksiin. Näin ei kuitenkaan ole.

Todellisuudessa, sama lääkäri teki minulle nt-ultran ja verikokeiden tulosten (2 viikkoa ennen nt-ultraa) ja niskapoimumittauksen ja oman näkemänsä perusteella hän sanoi, että ei näy/ole mitään poikkeavaa, tässä vaiheessa. Riskiraskaussuhdeluku kohdallani on 1:1500 ja Downin oireyhtymää epäillään jos suhde on pienempi kuin 1:250 !

Eli pitää olla varovainen kun tulkitsee nuilla nettilaskureilla, kun ne ei huomioi kaikkea !!!

t.Punkeli rv 15

Vierailija
8/8 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo np mitan keskiarvoa (ei siis ihan " normaali" arvo) on tutkittu paljon ja sen voi laskea tästä kaavasta (n. 100000 mittauksen keskiarvo):

keskiarvo (mm) = -1.067005 + 0.068282 x CRL - 0.0004129 x CRL^2

CRL on siis pää-perämitta milleinä. Toisin sanoen np mittauksen tulos on riippuvainen raskauden kestosta.