Miten suhtaudut kaveriin joka kertoo kaveriensa henkilökohtaisia asioita sinulle?
Aiemmin en tästä mitään ihmeellisempää oikeastaan ajatellut kun kaveri puhui kavereidensa asioista minulle. Mutta nyt tämä kaveri sanoi kaverinsa (jonka olen pari kertaa nähnyt) aloittaneen mielialalääkityksen. Niin aloin miettimään, että kylläpäs hän kertoo henkilökohtaisia juttuja kavereistaan, mitäköhän hän minusta kertoo muille kavereilleen? Vähän tuli halu ottaa etäisyyttä tähän kaveriin
Kommentit (8)
Itse otan etäisyyttä, tuon tyyppisiin ystäviin/juorukelloihin. Ihan samalla tavalla rollaa sinun asioita eteenpäin ja lisää vielä puolet omasta päästään.
Esim. tuo mielialalääkitys voi olla, ystävän harkinneet niiden käyttöä, mutta tämä juorukello kertoo sen eteenpäin faktana.
Tuollaisia tyyppejä ei pidä laskea lähelle, heiltä puuttuu hienotunteisuus ja alkeelliset käytöstavat.
Toisen terveydentilasta puhutaan luottamuksellisesti.
Mulla myös yks kertoo ihan avoimesti kaikkien läheistensä mielenterveysongelmat, pikavippikierteet ja lapsettomuushoidot yms. Ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs se sit pitäs aina jutella? Säästä?
Puhutaan omista asioista, ei muiden. Omista ajatuksistaan, näkemyksistään ja tekemisistään, eikä toimia juorukellona siitä mitä muille tapahtuu. Muiden asioista voi kertoa vain pinnallisesti, ja miksi sitäkään pitäisi?
Keskustelussa sitäpaitsi muutenkin eniten kannattaa kuunnella toista. Mutta eipä siinä paljon hän enää avaudu (tai ainakaan kannata avautua) henkilökohtaisista asioista, jos on tajunnut että tämä kaveri kertoo kaiken muille. Terveys on henkilökohtaisen piiriin kuuluva aihe.
Onhan näitä yleisempiäkin aiheita keskusteltavaksi, kuten tuon sään lisäksi vaikka luonto, leffat, musiikki, kirjat, pelit. Yhteiskunta, uutiset, opiskelu, työ. Autot, liikenne. Kodin remontointi ja eri puolilta pohdittavat hankinnat, kaikenlainen tekniikka ominaisuuksineen. Ilman koronaa normaalioloissa oli vielä matkustelu, tapahtumat. Ihan kiintoisia ja syvällisiä keskusteluja noista saa aikaiseksi.
Kiistaa herättäviä aiheita kannattaa välttää jos vähänkin sovun säilymisen kyky arveluttaa. Hankalia aiheita voivat olla esim. poliittiset suuntaukset, ilmastonmuutos ja uskonto. Jos kummallakaan ei ole noista vahvaa äärikantaa, nuokin ovat hyviä.
-eri
Mulla samanlainen työkaveri. Juoruaa toisten henk.koht. asiat mitä on pyydetty vielä olemaan kertomatta. Väkisinkin aattelin mitä musta puhuu toisille. Paitsi keksiä sit täytyy koska mä en tommoselle kerro mitään merkittävää. Ihan perus jutustelua vaan. Harmi, kun ihan mukava tyyppi silleen muuten on.
Pyydän heti lopetamaan tylysti!Minulle ei kuulu kaverin kaverin asiat,eikä tutun tutun. Jos ei pystytä keskustelemaan keskenämme ,mitä kumallekkin kuulu ja ei kyetä läsnäoloon ,se oli siinä!
En kertoisi tälle kaverille mitään henkilökohtaisia asioita koska häneen ei voi selvästi luottaa. Kertoo myös sinun asiat eteenpäin.
En halua kuulla muiden hen. koht. asioita, ja jos joku niitä kertoo, olen varma että minunkin asioitani muille kertoi. Etäisyyttä!
Mistäs se sit pitäs aina jutella? Säästä?