Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etunimen vaihtaminen täysin uuteen.

Vierailija
21.04.2015 |

Onko kenelläkään kokemusta etunimen vaihtamisesta täysin uuteen? Täysin uudella tarkoitan siis sitä, ettei uusi nimi ole toisena/ kolmantena nimenä tai jo pitkään kutsumanimenä ollut. 

En ole koskaan pitänyt nimestäni, enkä siihen tottunut. Ehkä hieman vaikea ymmärtää, jos ei ole itse vastaavaa kokenut, mutta aina kun joudun sanomaan nimeni tai joku kutsuu minua nimeltä, se "särähtää korvaan" eli ei tunnu yhtään luontevalta. Olen (teini-iän vihaan nimeäni kauden jälkeen) ajatellut, että kyllä siihen tottuu ja jossain vaiheessa nimestä tulee osa identiteettiä, mutta eipä ole näin käynyt. 

Nyt olisi sikäli hyvä aika toteuttaa mahdollinen nimenvaihdos, koska jäin juuri työttömäksi (tästäkin pitää positiivista repiä), eli ei työympyröissä tarvitse selitellä. Henkilökortti on ainoa maksullinen kortti mikä pitäisi uusia, passi on mennyt vanhaksi ja ajokorttikaan ei ole (tarkoituksena kyllä hankkia). Perhe, suku ja ne ystävät joiden mielipiteellä on väliä, ovat pääsääntöisesti suhtautuneet asiaan hyvin, enkä aio repiä pelihousujani vaikka joku sukulaisista vanhalla nimellä haluaisikin kutsua. Lapset kutsuvat minua yllättäen "äidiksi" eikä miehenikään yleensä käytä nimeä, vaan murua, kultaa ja vaimoa. Ja ehkä hieman yllättäen edes teini ei pitänyt mitenkään nolona sitä, että vaihtaisin nimeni.

Ja miksi sitten täysin uusi nimi, eikä jonkin laista väännöstä nykyisestä tai toinen nimi ensimmäiseksi. Nykyisestä nimestä ei vaan saa väännettyä mitään vähänkään järkevää, ja toisesta nimestäni taas tykkään toisena nimenä, muuten halua niin pitkää kutsumanimeä (ja vastaavasti haluan, että kutsumanimi= virallinen nimi) Ja ei ole koskaan ollut mitään muuta kutsumanimeä, vaikka teini-iässä yritettiin kavereiden kesken vääntää vaikka mitä versiota, ei mikään (onneksi!) vakiintunut.

Tähän kohti sitten saa kyllä ehdottaa, jos keksii jonkin järkevän väännöksen Outista. 

Mahdollinen uusi nimeni on aivan tavallinen suomalainen viisi kirjaiminen naisen nimi, ei mikään erikoinen tai itsensäkorostus nimi. Ja suvusta/ muuten lähipiiristä ei löydy samaa nimeä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä vaihdoin, kun oli sopiva sauma kun piti papereita uusia. Ihan täysin erilaiset kolme nimeä otin.

Vierailija
2/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi se edellinen ketju aivan samasta aiheesta. Ei ole kuin parisen viikkoa kun sellainen ketju täällä oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan! Maistraattiin ilmoitusta. Itsellä syyksi riitti että haluan uuden nimen koska minua on aina kutsuttu tällä uudella nimellä eikä koskaan omalla, silloisella, nimelläni.

Vierailija
4/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:49"]Anna mennä vaan! Maistraattiin ilmoitusta. Itsellä syyksi riitti että haluan uuden nimen koska minua on aina kutsuttu tällä uudella nimellä eikä koskaan omalla, silloisella, nimelläni.
[/quote]
Ei siihen syytä tarvita ensimmäisellä kerralla.

Vierailija
5/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä elämänmuutoksen yhteydessä. Vanhat piirit kutsuvat sua vanhalla nimellä mutta tulevissa ympyröissä saat uuden nimen käyttöösi.

Vierailija
6/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:49"]Anna mennä vaan! Maistraattiin ilmoitusta. Itsellä syyksi riitti että haluan uuden nimen koska minua on aina kutsuttu tällä uudella nimellä eikä koskaan omalla, silloisella, nimelläni.
[/quote]
[/quote]

Eikö? :o no ihmekös meni läpi! :)

Vierailija
7/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:49"]Anna mennä vaan! Maistraattiin ilmoitusta. Itsellä syyksi riitti että haluan uuden nimen koska minua on aina kutsuttu tällä uudella nimellä eikä koskaan omalla, silloisella, nimelläni.
[/quote]
[/quote]

Eikö? :o no ihmekös meni läpi! :)
[/quote]
"Etunimi ja nimenmuutokset
Etunimen tulee olla nimilain mukainen. Etunimiä saa olla enintään kolme.

Etunimen voi muuttaa pelkällä ilmoituksella, ilman perusteluja vain kerran, sen jälkeen muutosta on haettava maistraatilta hakemuksella. Etunimen muutokset ratkaistaan maistraatissa.

Etunimen muutosilmoituksen rekisteröinti on maksullista."

Vierailija
9/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin etunimeni samalla kun menin naimisiin ja sukunimi muuttui. Tosin etunimekseni otin nimen mikä oli jo olemassa mun nimessä (toisena nimenä). Nyt on sekä ensimmäinen ja toinen nimi helposti lausuttavissa kaikilla kielillä. Maistraatissa asia sujuu ja sitten vaan uusien korttien hankinta kun uusi nimi on rekisterissä.

Vierailija
10/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja linkistä :) En tuota ketjua itse löytänyt haulla. 

Varmaan pitää laittaa asia eteenpäin, elämäntilanne kun on tällä hetkellä sopiva. Ja uskon tottuvani uuteen nimeeni nopeasti, on ollut jo koekäytössä ja "tuntuu omalta". 

Kohta ex-Outi

Vierailija
11/11 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottilia