Voiko 20 € tosiaan olla iso raha jollekin???
https://yle.fi/aihe/a/20-10001904
Itsellä 5 k€:n kuukausipalkka. Miten tuollainen ihminen voisi minua ymmärtää. Hän olisi vain katkera minulle koko ajan menestyksestäni.
DI
Kommentit (48)
On se minustakin iso raha, vaikka meillä on miehen kanssa yhteen lasketut bruttotulot viime vuonna olikin n. 93000 ja lapsetkin työelämässä ja säästöjäkin sekä sijoituksia jonkin verran on. Nettotuloiksi muutettuna mies tienaa jonkin verran enemmän, ehkä 60 % kaikista tuloista. En raski ostaa tuosta vaan jotain 20 euron heräteostosta, vaan mietin tarkkaan onko oikeasti tarvetta. Asumisesta maksetaan noin 1000 euroa kuussa, otettiin velkaa kun muutettiin kalliimpaan kaupunkiin ja asuntoon, eikä ole pistetty säästöistä kuin osa asuntoon. Laskettiin, että nyt kannattaa ottaa velkaa. Mulle pikkuraha on joku 50 senttiä. Minua tosin jotkut pitää nuukana, minä pidän itseäni vain järkevänä kuluttajana.
Eurokin on iso raha kun se puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ulkomailla kolme asuntoa, suomessa neljä, 50ha maatila ja noin puoli miljoonaa talletuksia ja kyllä, 20 € on iso raha edelleen.
Eihän se ole kuin pari röökiaskia. Niihin noilla pummeilla riittää aina rahaa.
Raha menee aina jonnekin. Joitakin vuosia sitten oli joku terveyskamppanja, jossa laskeskeltiin, että tupakoinnilla menettää tietyssä ajassa uuden auton hinnan. Näin tupakoimattoman ihmettelen vain, että missä se mun uudenkarhea Audi on?
Joo, me miehen kanssa ei ole koskaan tupakoitu. On joskus noita juttuja lukiessa vitsailtu, että pitää varmaan aloittaa ja sitten lopettaa, niin säästyy rahaa.
Ollaankohan me keski- vaiko pienituloisia, kun puolison kanssa yhteenlasketut tulot on noin 3200/kk? Ainakin meille 20€ on iso raha. Oli iso tuplaten suuremmillakin tuloilla, ja iso olisi tuosta pienemmilläkin. Velkoja ei niskassa roiku, mutta tuolla rahalla ostaa jo pidemmäksi aikaa ruuat.
20e pistin nuorempana tuosta vaan miettimättä sen enempää. Nykyään olen tajunnut säästämisen idean ja että kun laitan 20e/vko säästöpossuun, se tekee vuodessa jo aika paljon. Kyllä 20e saa jo vaikka mitä!
minä saan NETTONA tuon 5000 kuussa ja minullekin 20 euroa on iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ulkomailla kolme asuntoa, suomessa neljä, 50ha maatila ja noin puoli miljoonaa talletuksia ja kyllä, 20 € on iso raha edelleen.
Juotko itse kahvia? Jokaisella on oma addiktionsa.
Totta, mutta kohtuullisessa määrin käytettynä terveellistä kahvia ei voi mitenkään verrata epäterveelliseen tupakkaan, joka rahanmenon lisäksi on myös myrkkyä terveydelle.
Addiktio on addiktio. Ihminen ei elääkseen kahvia tarvitse. Jos saat sen juomisen lopettamisesta vieroitusoireet tai et halua edes kokeilla olla ilman, niin se vain todistaa, että olet kyseisen juoman orja.
Mutta ainahan se on helpompi nälviä ja syyttää heikommin pärjääviä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaankohan me keski- vaiko pienituloisia, kun puolison kanssa yhteenlasketut tulot on noin 3200/kk? Ainakin meille 20€ on iso raha. Oli iso tuplaten suuremmillakin tuloilla, ja iso olisi tuosta pienemmilläkin. Velkoja ei niskassa roiku, mutta tuolla rahalla ostaa jo pidemmäksi aikaa ruuat.
Teidän yhteenlasketut tulot on vähemmän kuin yhden ihmisen keskimääräiset tulot (keskiarvo taitaa olla noin 3500+ luokkaa). Joten tottakai te olette pienituloisia... Miten tuota tarvitsee edes miettiä.
Vierailija kirjoitti:
minä saan NETTONA tuon 5000 kuussa ja minullekin 20 euroa on iso raha.
Itse saan nettona VAIN 4200, mutta silti 20 on iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta kohtuullisessa määrin käytettynä terveellistä kahvia ei voi mitenkään verrata epäterveelliseen tupakkaan, joka rahanmenon lisäksi on myös myrkkyä terveydelle.
Addiktio on addiktio. Ihminen ei elääkseen kahvia tarvitse. Jos saat sen juomisen lopettamisesta vieroitusoireet tai et halua edes kokeilla olla ilman, niin se vain todistaa, että olet kyseisen juoman orja.
Onhan sillä aivan valtava merkitysero, millaisesta riippuvuudesta on kyse, kohdistuuko addiktio huonoon tai jopa vaaralliseen asiaan, vai johonkin hyvään ja hyödylliseen, vai siltä väliltä, eli onko esim. koukussa heroiiniin, tupakkaan, kahviin, sudokuun tai vaikka lenkkeilyyn.
Emme saaneet koskaan viikkorahaa ja ennen opiskelija-elämää tililläni ei koskaan ollut niin paljon rahaa että sen olisi voinut nostaa.
Ero kuin yöllä ja päivällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä aivan valtava merkitysero, millaisesta riippuvuudesta on kyse, kohdistuuko addiktio huonoon tai jopa vaaralliseen asiaan, vai johonkin hyvään ja hyödylliseen, vai siltä väliltä, eli onko esim. koukussa heroiiniin, tupakkaan, kahviin, sudokuun tai vaikka lenkkeilyyn.
Noista ei mikään ole liikaa harrastettuna hyvä.
Rahoistaan pääsee nopeasti eroon, kun alkaa ajattelemaan, että 20e tai 50e on pikkusumma. Ei ole. Esim. juuri kävelin ostoskeskuksessa ruokapaikan ohi, jossa salaatti maksaa 14,90e ja siihen juoma 5e. Tuolla 20 eurolla teen kotona koko viikon salaatit. Aivan älytöntä.
Tarjosin kesällä 12€/h pihatöistä (n. 6 tuntia yhteensä) ja ilmeisesti oli niin pieni summa, ettei kiinnostuneita juuri ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin kesällä 12€/h pihatöistä (n. 6 tuntia yhteensä) ja ilmeisesti oli niin pieni summa, ettei kiinnostuneita juuri ollut.
Täytyy tietää muutakin ennen kuin tuomitsee. Mitkä olivat kulut työntekijälle? Tarvitseeko omaa autoa? Missä työpaikka sijaitsi? Mitä vaatimuksia asetit? Paljonko oli hakijoita paikkoihin nähden?
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja todellakin 20e on iso raha.
Ostin kirpputorilta 4 paitaa 20 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Asianmukaisesti verokortilla sivukuluineen ja matkakulut tarvittaessa? Kyllä tuolla hinnalla koululaisia saa, kun itsekin paljon mainostavat mm. facebookissa että tekisivät tuollaisia kesätöitä, ainakin täällä päin ja kotiseudullani, joiden puskaradioita seuraan.
Mistä menestyksestä? Koulutus ja palkka? AInakaan ilmaisutaito ja luetunymmärtäminen eivät olleet lukiossa suosikkiaineita tällä DI:llä.