Maskien käyttämisen oheistuksessa tehtiin iso virhe, kun ohjeeksi kopioitiin suoraan virallinen ohje
Kirusgisen maskin köyttöohje on muodollisesti pätevä, mutta se toimii ainoastaan niissä olosuhteissa joihin se on tarkoitettukin eli ollaan siirtymässä sairaalassa leikkaussaliin. Ei kadulla, kaupoissa tai bussipysäkeillä ole mitään mahdollisuuksia desinfioida käsiä joka vaiheessa, kun maskeja käsitellään.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kirurginmaskeja ei ole suunniteltu pysäyttämään viruksia, eivätkä ne sellaista ole ikinä tehneet. Eivätkä edelleenkään tee. Sillä käsien desinfioinnilla maskia käsitellessä ei ole mitään väliä, koska sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
Kirurgit käyttävät maskeja leikkauksissa ihan muusta syystä kuin bakteereita tai viruksia pysäyttämään. Ja kirurgit itsekin ovat alkaneet kyseenalaistaa maskien käyttöä, koska mikään tutkimus ei tue niiden käyttöä. Ihan on siis leikkaussalaiessa tutkittu haavainfektioiden määrää riippuen kirurgien ja muun henkilökunnan maskin käytöstä. Eikä "yllättäen" mitään vaikutusta näkynyt.
Trolli tekee mitä trollin täytyy tehdä.
Koko maski homma vaikuttaa uskonnolta, mitään todistettua hyötyä ei ole olemassa juuri viruksen torjuntaan tai leviämiseen liittyen. Myös monet tuntuvat olevan todella fanaattisia ilman mitään järkevää perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni pullo desinfiointiainetta taskussa tai laukussa ratkaisee tämän ongelman.
Mikään ei myöskään estä pukemasta maskia jo kotona ennen kuin menee pysäkille, kadulle tai kauppoihin ja riisuu sen vasta kun on mahdollisuus käsien puhdistamiseen.
Itse asiassa Suomen ilmasto estää, ulkona maski kastuu joko sateesta tai kylmyyden vuoksi ihan hengityksestä. Ja kostea maski on lähinnä pöpöpesäke ja näin toimimalla lisäät tartuntoja. Kiitos vaan sinullekin.
Ohjeistus on, että kostunut maski vaihdetaan uuteen.
Asiasta tietysti saa luotua ongelman itselleen niin halutessaan ja halutessaan olla käyttämättä maskia.
Maskin turvallinen käyttö ei vaadi kirurgin koulutusta, ihan peruskoulupohjalta asian voi omaksua, jos haluaa.
Nii-in, kostunut maski vaihdetaan uuteen. Eli mitä järkeä on laittaa maski jo kotoa lähtiessä? Sitähän ohjettahan tässä kritisoitiin.
Yksinkertaistetaan sitten vielä lisää.
Kuivalla ilmalla maskin voi laittaa kasvoilleen halutessaan jo vaikka kotona ja kävellä sinne bussipysäkille, niin ei tarvitse näprätä maskia päälle siellä pysäkillä.
Kostealla ilmalla tai maskin ollessa kostunut muusta syystä, se ohjeistetaan vaihtamaan uuteen, välissä kannattaa kaivaa se pieni käsidesipullo taskusta ja puhdistaa kädet.
Minun työpaikkani on iso toimistorakennus, josta käsin soittelemme potilaspuheluita. 80% työntekijöistä tekee työtä etänä kotoa käsin, joten toimistolla käy vain murto-osa töisssä.
Turvavälit toiseen soittajaan on 5-10 metriä.
Ei potilaskontakteja, mutta silti työantaja velvoittaa pitämään puhelintyössä toimistolla FFP2 maskia!
Olemme kolmeen kertaan rokotettuja hoitajia.
On vaikeaa tehdä puhelintyötä maskin kanssa, etenkin kun usein pitäisi jäädä tuplavuoroon soittelemaan. 16h FFP2 maski päässä.. eikö meille riittäisi kirurginen maski ja turvavälit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirurginmaskeja ei ole suunniteltu pysäyttämään viruksia, eivätkä ne sellaista ole ikinä tehneet. Eivätkä edelleenkään tee. Sillä käsien desinfioinnilla maskia käsitellessä ei ole mitään väliä, koska sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
Kirurgit käyttävät maskeja leikkauksissa ihan muusta syystä kuin bakteereita tai viruksia pysäyttämään. Ja kirurgit itsekin ovat alkaneet kyseenalaistaa maskien käyttöä, koska mikään tutkimus ei tue niiden käyttöä. Ihan on siis leikkaussalaiessa tutkittu haavainfektioiden määrää riippuen kirurgien ja muun henkilökunnan maskin käytöstä. Eikä "yllättäen" mitään vaikutusta näkynyt.
Ainut vaan, että maskien hyödyttömyydestä on ihan tutkittua faktaa ja hyödyt taas lähinnä mutua ja käsienheiluttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut vaan, että maskien hyödyttömyydestä on ihan tutkittua faktaa ja hyödyt taas lähinnä mutua ja käsienheiluttelua.
Jep. Se on sarjaa "näin on tehty aina ennenkin".
Ei se naamalla huonosti istuva kertakäyttömaski voi edes villeimmissä teorioissa estää virusta leviämästä. Mihin sen teho muka perustuisi? Korvien vieressä sormen mentävät aukot ja paperikuituverkko itsessään vastaa mittasuhteiltaan suunnilleen sitä, että kalaverkolla pyydystettäisiin hyttysiä. Ihan sama hengitysilma päätyy muiden hengitettävksi - oli se paperi naaman edessä tai ei. Saattaa hengitysilman virtaus muuttaa sunntaa enemmän ihmisen taakse, mutta jossain kaupan käytävillä siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ei siis mkään ihme, ettei maksipakot ym. ole missään maassa auttaneet lainkaan hillitsemään epidemiaa.
Minä-minä-minä-minä en koskaan käytä maskia ja polkee jalkaa :).
Ainoa maski josta saataisi olla hyötyä koronan torjunnassa on armeija mallinen suojanaamari joka peittää koko naaman. Kommunikointi saattaa toki hieman vaikeutua.
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä-minä käytän maskia koska se tekee minusta hyvän ihmisen lampaiden silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikkani on iso toimistorakennus, josta käsin soittelemme potilaspuheluita. 80% työntekijöistä tekee työtä etänä kotoa käsin, joten toimistolla käy vain murto-osa töisssä.
Turvavälit toiseen soittajaan on 5-10 metriä.
Ei potilaskontakteja, mutta silti työantaja velvoittaa pitämään puhelintyössä toimistolla FFP2 maskia!
Olemme kolmeen kertaan rokotettuja hoitajia.On vaikeaa tehdä puhelintyötä maskin kanssa, etenkin kun usein pitäisi jäädä tuplavuoroon soittelemaan. 16h FFP2 maski päässä.. eikö meille riittäisi kirurginen maski ja turvavälit?
Ette tarvitse maskeja ollenkaan. Vi.... miten sekaisin osa ihmisistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä-minä käytän maskia koska se tekee minusta hyvän ihmisen lampaiden silmissä.
Oletko lammasfarmari, kun niitä lampaita kerran näkyy ympärillä. Ei siinä, kiva ammatti se varmaan on.
Niistä lampaiden ajatuksista en kyllä menisi takuuseen, mitä lie ajattelevat syntyjä syviä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin käyttää, ja olenkin käyttänyt, mikäli tunnen itseni oireiseksi ja joudun menemään tiheisiin väkijoukkoihin. Koko yhteiskunnan kattava rutiininomainen käyttösuositus on kuitenkin täysin ylimitoitettu, eikä ole pelastanut yhtäkään maailman valtiota koronalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin käyttää, ja olenkin käyttänyt, mikäli tunnen itseni oireiseksi ja joudun menemään tiheisiin väkijoukkoihin. Koko yhteiskunnan kattava rutiininomainen käyttösuositus on kuitenkin täysin ylimitoitettu, eikä ole pelastanut yhtäkään maailman valtiota koronalta.
Miksi menet oireisena tiheisiin väkijoukkoihin? Eikö silloin pitäisi pysyä kotona.
Maskisuositus on vain yksi keino ehkäistä tartuntojen leviämistä hallitsemattomaksi. Ei se toki yksin riitä, eikä kukaan niin toivottavasti ajattelekaan. Rajoitukset ja rokotukset ajavat samaa asiaa, mikään yksittäinen keino ei pelasta valtioita koronalta, mutta yhdessä ne edes hillitsevät viruksen leviämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lammasfarmari, kun niitä lampaita kerran näkyy ympärillä. Ei siinä, kiva ammatti se varmaan on.
Niistä lampaiden ajatuksista en kyllä menisi takuuseen, mitä lie ajattelevat syntyjä syviä.
Just näin. Ei ne lampaat mitään ajattele, odottelee vaan seuraavaa käskyä.
Vierailija kirjoitti:
Maski on orjan merkki!
https://i.etsystatic.com/16356202/r/il/e1b7ca/2399294264/il_794xN.23992…
Siinä sulle orja
Nii-in, kostunut maski vaihdetaan uuteen. Eli mitä järkeä on laittaa maski jo kotoa lähtiessä? Sitähän ohjettahan tässä kritisoitiin.