Mitä nasevaa vois sanoa kiusaaja-lapselle/nuorelle?
Olin tänään tilanteessa jossa kaupan kulmalla huomasin pojan tönäisevän toisen rajusti maahan. Uhkaili lyövävänsä ja potkivansa, ikäänkuin pelotteli lyömällä ohi ja potkimaan kohti. Toinen selvästi peloissaan ja yritti puolustautua sanallisesti ja oli hämillään koska ei ollut tehnyt mitään miksi tämä kiusaaja hyökkäsi. Tämä kiusaaja vielä suurin elkein otti takin ja aurinkolasit pois ja ojensi ne kavereilleen (just ku elokuvissa) ja yritti yllyttää tappelemaan. Kiusattu vain perääntyi ja ihmetteli ääneen että en ole tehnyt sulle enkä kellekään mitään. Huusin heti nähtyäni tämän että nyt loppu se tappelu! Ja niin se loppu,kiusattu siirtyi kauemmas istumaan ja kiusaaja käänsi selkänsä. Jäin vielä tuijottamaan autosta poikia. Vielä meni tämä kiusaaja pojan luo ja uhitteli elkein että polvella päähän, näytteli siis. Nousin vielä huutamaan että nyt anna jo olla. Jäin vielä seuraamaan,kuulin kun yksi kiusaajan kaveri vielä kannusti että joo polvella päähän vaan. Teki mieli mennä nappaamaan niskasta kiinni ja pyöräyttää mutta eihän sellasta voi tehdä nykyään. Meinasin mennä vielä sanomaan pojille,mutta menin ihan lukkoon,mitä sanoisin? Soitan poliisille jos ei lopu? Ei kai se enää nyky-lapsia pelota? Ennakoin myös että jotain huorittelua sieltä olis tullut. En ole sanavalmis tyyppiä ja pienikokoinenkin että en varmaan kauhean uhkaava tai uskottava olis ollu,ja ei noista nykyään tiedä vaikka kävisivät joukolla kimppuun ja mulla 4v istui autossa. Pojat oli varmaan tien toiselta puolelta yläasteelta luulisin. Varmaan seiskoja kun osa niin pienen näköisiä... vieläkin harmittaa kun en saanut sanotuksi kiusaajalle mitään mikä olis sen lannistanu tai nolannut tai säikyttänyt.. Mietin soitanko huomenna siihen koulun rehtorille. En tosiaan osaa kuvailla kiusaajaa muuten kun mustaihoinen,silmälasit ja punainen lippis,tunnistaiskohan niistä ja pystyykö ne edes tämmösten kuulopuheiden perusteella mitään tekemään? Jäi jotenki niin vaivaamaan tuo kun oli niin raa'at otteet tuolla pojalla että ihan järkytti. Olis kai se poliisi pitänyt soittaa,auttaako se jotain vastaavassa tilanteessa vai nauraako nekin että 'pojat on poikia'...? Nyt kivittäkää kun olin nössö enkä osannut sanoa mitään,mutta kertokaa lisäksi mitä itse olisit sanonut/tehnyt? Tuskin olisivat nimeään kertoneet kysymällä,haistatelleet vain..
Kommentit (34)
Etkä mennyt väliin? Olisit kerännyt porukkaa tueksi, tai huutanut. Pienestäkin ihmisestä lähtevä huuto voi pelottaa isoakin joukkoa.
[quote author="K" time="20.04.2015 klo 20:01"]
Etkä mennyt väliin? Olisit kerännyt porukkaa tueksi, tai huutanut. Pienestäkin ihmisestä lähtevä huuto voi pelottaa isoakin joukkoa.
[/quote]
Hups, anteeksi. Ei mitään. Luin väärin.
JA PERKELE NYT LOPPUU TUOMMONEN TAI TULLEE PITKIN KORVIA! - täyttä kurkkua karjunta tehoaa yleensä
Hienosti toimittu! En oikein tiedä mitä sanoa tuossa tilanteessa. Mä oon hermoheikko niin suusta voisi tulla tuossa tilanteessa vaikka mitä sammakoita. Olin itsekin kiusattu ja olisin todellakin arvostanut sitä, että joku tulee väliin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:03"]JA PERKELE NYT LOPPUU TUOMMONEN TAI TULLEE PITKIN KORVIA! - täyttä kurkkua karjunta tehoaa yleensä
[/quote]
Joo,siis huusin ja se tehosi niinkuin tuossa lukeekin. Olisin vain halunnut ehkä näpäytyksellä saada aikaan jotain ajattelua pojassa, että ehkä ens kerralla ei ryhtyisi moiseen..? Ei nykylapset enää pelkää tollasia uhkauksia kun tietävät kyllä hyvin ettei heihin saa kajota. Ja minä pieni ihminen kun olisin uhannut "antaa ympäri korvia" niin olis varmaan kehottanut koittamaan,siinäpä olisin ollu sitten vaan nolona huuli pyöreenä?Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:03"]JA PERKELE NYT LOPPUU TUOMMONEN TAI TULLEE PITKIN KORVIA! - täyttä kurkkua karjunta tehoaa yleensä
[/quote]
Joo,siis huusin ja se tehosi niinkuin tuossa lukeekin. Olisin vain halunnut ehkä näpäytyksellä saada aikaan jotain ajattelua pojassa, että ehkä ens kerralla ei ryhtyisi moiseen..? Ei nykylapset enää pelkää tollasia uhkauksia kun tietävät kyllä hyvin ettei heihin saa kajota. Ja minä pieni ihminen kun olisin uhannut "antaa ympäri korvia" niin olis varmaan kehottanut koittamaan,siinäpä olisin ollu sitten vaan nolona huuli pyöreenä?Ap
[/quote]
Onko kamerakännykkä? Oisit ottanu kuvan kiusaajista ja käynyt näyttämässä sen koulun rehtorille. Jos koulumatkalla tuommoista tapahtuu niin koulun asia rangaista
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:03"]JA PERKELE NYT LOPPUU TUOMMONEN TAI TULLEE PITKIN KORVIA! - täyttä kurkkua karjunta tehoaa yleensä
[/quote]
[/quote]
Onko kamerakännykkä? Oisit ottanu kuvan kiusaajista ja käynyt näyttämässä sen koulun rehtorille. Jos koulumatkalla tuommoista tapahtuu niin koulun asia rangaista
[/quote]
Ai saakeli kun ei tullut mieleen! Kiitos vinkistä,jos vielä näen tällaista niin muistan tämän! Ap
Hitto nyt kyllä harmittaa ettei käynyt mielessäkää tuo kamera! Oli kai niin adrenaliinimyrsky siinä kun olin niin järkyttynyt ja mietin mitä tehdä. Käännyin vielä kesken matkan takaisin katsomaan loppui se kiusaaminen. Kiusaaja hengaili kavereitten kanssa siinä edelleen,tämä kiusattu oli lähtenyt. Tuli vaan pakko tarkistaa kun käyhän niinkin että kun silmä välttää niin se jatkuu..Mietin miksei tämä kiusattu lähtenyt heti pois paikalta. Vai ovatko he 'kavereita' ja sattumalta tänään valikoitui tämän 'pomon' uhriksi.. ap
Noh,yleensä täällä on niin sanavalmista porukkaa! Ja tuntuu että av-mammat on pahempia kiusaajia itse niin luulis löytyvän ehdotuksia?! :D
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:03"]JA PERKELE NYT LOPPUU TUOMMONEN TAI TULLEE PITKIN KORVIA! - täyttä kurkkua karjunta tehoaa yleensä
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai saakeli kun ei tullut mieleen! Kiitos vinkistä,jos vielä näen tällaista niin muistan tämän! Ap
[/quote]
Kameralla kuvan ottaminen on yksityisyyden loukkaamista :/ Toisesta ei saa ottaa kuvaa ilman lupaa. En tosiaan puolusta kiusattuja vaan halusin sanoa, ettet itse syyllisty rikokseen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:03"]JA PERKELE NYT LOPPUU TUOMMONEN TAI TULLEE PITKIN KORVIA! - täyttä kurkkua karjunta tehoaa yleensä
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kameralla kuvan ottaminen on yksityisyyden loukkaamista :/ Toisesta ei saa ottaa kuvaa ilman lupaa. En tosiaan puolusta kiusattuja vaan halusin sanoa, ettet itse syyllisty rikokseen.
[/quote]
mutta eihän yleisellä paikalla kuvaaminen ole kiellettyä?! Eikös se niin ollut :)
Ei kai julkkiksetkaan voi joka kerta haastaa oikeuteen kun heitä on kuvattu vasten tahtoaan. Koska ovat ulkona/yleisellä paikalla, ei voi mitään. Ja ei,heitä ei koske eri laki koska ovat julkkiksia.
Eli kaikki olis toiminut niinkuin minä. Ei olis kukaan muukaan osannut sanoa sen enempää. Ok. No pitäiskö nyt antaa asian olla,onko hyötyä soittaa kouluun? Osaisiko vaikka joku opettaja sanoa? Ap
Kyllähän sinne kouluun kannattaa soittaa. Ainakin sit vähintään tietävät että tämmöstä tapahtuu heillä vaikkei tiedä tekijää ja uhria välttämättä. Eli soita vaan :) Luultavasti kiusaaminen ei loppumut tuohon mutta hyvä että silti pysäytit yhden tilanteen. Ihanaa että ap uskalsi puuttua.
Kiusaajalle voisi sanoa jotain "Mieti jos itse olisit kiusattuna...
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:18"]
[/quote]
no itseasiassahan koulu ei saa rangaista, jos koulumatkalla tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:18"]
[/quote]
no itseasiassahan koulu ei saa rangaista, jos koulumatkalla tapahtuu.
[/quote]
perustele
Vaikee tilanne. En tiedä mitä itse tekisin, kun ei tuollaista ole tullut eteen. Kiusattu varmaan kyllä ilahtui tuosta väliin tulosta :)