Perintö ja ulosotto
Minulla ei itselläni ole mitään ulosotossa ja olenkin jotakuinkin perheeni ainoa henkilö, joka pitää huolta raha-asioistaan ja luottotiedoistaan. Nyt isona murheena onkin se, että isotätini kuoli muutama kuukausi sitten ja äitini sitten peri häneltä yhteensä varmaankin 20 000 euron edestä. Äidilläni on kuitenkin paljon ulosotossa ja tämä kyseinen summa ei olisi edes riittänyt sen pois maksamiseen, joten äitini sitten kehitti hirveän sotasuunnitelman sen suhteen, miten jakaa perinnöstä osan eteenpäin lapsilleen (meitä on kolme) ja nostaa sitten heti oman osuutensa tililtä ja käyttää suurimman osan asioihin kuten matkoihin ja telkkariin/tietokoneeseen/polkupyörään ym. Häneltä ja hänen mieheltään menee iso osa jo palkoistakin ulosottoon ja minä olin ainoa, joka ei kyseisestä perinnöstä edes välittänyt. Koitin häntä ohjeistaa selvittämään asiaa ulosoton kanssa eikä minua olisi haitannut vaikka koko raha olisi mennyt sinne, että hän olisi saanut veloistaan ison osan pois kerralla. Äitini kuitenkin oli itsepäinen ja toteutti tämän suunnitelmansa ja nyt minulle on kuulemma pankista tulossa muutama tuhat tilille, "oma osuuteni perinnöstä" niin sanotusti.
Osaisiko joku vähän neuvoa tai olisiko kellään omasta takaa vähän kokemusta tälläisestä tilanteesta? Eniten pelkään, että äidille käy tässä vielä todella huonosti ja että joudun nyt itsekin vaikeuksiin, kun hän väkisin vetää juttuun mukaan.
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:32"]
eli hänen ei pidä ottaa perintöä vastaan niin se siirtyy sinulle ja sisaruksille suoraan
[/quote]
Tämä olisi varmaan ollut viisas ratkaisu, mutta valitettavasti myöhäistä tässä vaiheessa, kun raha on jo hänen tilillään ja hän jakelee sitä jo pois :/
Ei äitisi voi ihan miten vaan rahoja jakaa, vouti vaatii omansa jos ottaa perinnön vastaan. Jos kieltäytyy perinnöstä, se menee seuraavalle eli sulle ja sisaruksille. Onko tädilläsi muita sisaruksia?
jos äitiä ottaa rahat ja jakaa teille, joudutte maksamaan lahjaveron ja äitisi saa syytteen velallisen epärehellisyydestä. Miten jos vaan ottaisi rahat ja maksaisi velkoja?
Et sinä mihinkään hankaluuksiin joudu. Äitisi saa kyllä siirtää perinnön eteenpäin, se on laillista.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:37"]Et sinä mihinkään hankaluuksiin joudu. Äitisi saa kyllä siirtää perinnön eteenpäin, se on laillista.
[/quote]
Luulin siis äitisi luopuneen osasta perintöä ihan normaalia kautta, ei niin että on ensin ottanut rahat itselleen ja sitten vasta jakelee niitä. Mutta et sinä silti joudu vaikeuksiin, eihän se sinun vikasi ole.
Äitisi ehkä kieltäytyi perinnöstä ja se on nyt tulossa sinulle ja sisaruksillesi? Sellainen ei olisi mitään kovin erikoista. Siinä tapauksessa hänelle ei kyllä jäisi mitään 'omaa osuutta'. Jos sinulle on tulossa sinun osuutesi niin se on sitten sinun etkä anna äitisi siihen kajota mitenkään.
Jos tosiaan meni noin, että äitisi sai perinnön rahat ja sitten jakelee teille eteenpäin niin taitaa olla parasta, että pidät ne rahat tallessa ja olet valmis palauttamaan, jos ulosottomies kyselee niiden perään.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:35"]
Ei äitisi voi ihan miten vaan rahoja jakaa, vouti vaatii omansa jos ottaa perinnön vastaan. Jos kieltäytyy perinnöstä, se menee seuraavalle eli sulle ja sisaruksille. Onko tädilläsi muita sisaruksia?
jos äitiä ottaa rahat ja jakaa teille, joudutte maksamaan lahjaveron ja äitisi saa syytteen velallisen epärehellisyydestä. Miten jos vaan ottaisi rahat ja maksaisi velkoja?
[/quote]
Isotädilläni ei ole muita lähisukulaisia kuin äitini, äitini sisko (eli tätini) kuoli pari vuotta sitten ja tätini perintö meni siis hänen lapsilleen. Äitini peri sitten kaiketi seuraavana, minä ja sisarukseni emme perineet mitään vaan äiti jakoi tavallaan omasta perinnöstä osansa meille. Lahjaverosta hän oli muistaakseni ottanut sen verran selvää, että meille siirrettävä raha jäisi sen alle.
Ihan vain, ettei kävisi epäselväksi niin minulla ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että koko perintö menee hänen velkoihinsa. Minä vain en voi käskyttää tai pakottaa aikuista ihmistä tekemään mitään. Yritin ennen perinnön saamista puhua hänelle, että selvittäisi ulosoton kanssa asian, mutta meni kuuroille korville...
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:35"]
[/quote]
Isotädilläni ei ole muita lähisukulaisia kuin äitini, äitini sisko (eli tätini) kuoli pari vuotta sitten ja tätini perintö meni siis hänen lapsilleen. Äitini peri sitten kaiketi seuraavana, minä ja sisarukseni emme perineet mitään vaan äiti jakoi tavallaan omasta perinnöstä osansa meille. Lahjaverosta hän oli muistaakseni ottanut sen verran selvää, että meille siirrettävä raha jäisi sen alle.
Ihan vain, ettei kävisi epäselväksi niin minulla ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että koko perintö menee hänen velkoihinsa. Minä vain en voi käskyttää tai pakottaa aikuista ihmistä tekemään mitään. Yritin ennen perinnön saamista puhua hänelle, että selvittäisi ulosoton kanssa asian, mutta meni kuuroille korville...
[/quote]
Jos summa on alle 4000 euroa niin sinun ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Mutta sinun ei myöskään tarvitse antaa senttiäkään äidillesi.
Ei kai perintö isotädiltä siirry äidiltä lapsille sijaisperimyksenä? Vai siirtyykö? Luulisin isotädin olevan liian kaukainen sukulainen siihen eli jos kieltäytyy perinnöstä, perintö palautuu ja sitten siirtyy valtiolle, jos ei ole muuta mainittu testamentissa. Ehkä olen väärässä tai sit en.
No min mieheni on perinyt isotätinsä. Oma isänsä oli kuollut ja olisi ollut ainut perillinen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:46"]
Jos summa on alle 4000 euroa niin sinun ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Mutta sinun ei myöskään tarvitse antaa senttiäkään äidillesi.
[/quote]
Summa oli juuri tuo tasan 4000€, kuten joku aikaisemmin neuvoikin meinasin jättää rahat koskemattomina tililleni odottamaan mitä tapahtuu, se näyttäisi tällä hetkellä kaikista turvallisimmalta vaihtoehdolta. Inhottaa vain kovasti tälläinen, kun itse yrittää kaikkensa, että hoitaa asiat kunnolla ja huolellisesti ja joutuu sitten stressaamaan muiden valintojen takia.
eli hänen ei pidä ottaa perintöä vastaan niin se siirtyy sinulle ja sisaruksille suoraan