Kysymys vuorotyöläisille
Olen seurustellut vuoden ajan kolmivuorotyötä tekevän miehen kanssa. Ymmärrän tietysti vuorotyön olevan raskasta, mutta mietityttää millainen väsymys on normaalia. Itse teen toimistotyötä, joten en kuormitu niin paljon.
Mieheni olisi aamuvuoropäivän jälkeen valmis menemään unille jo seitsemältä mutta sinnittelee hetken. Usein jo yhdeksältä on nukkumassa. On niin väsynyt, että silmät seisovat päässä. Väsymys tuntui helpottuvan vain kesälomalla. Pari peräkkäistä vapaapäivää ei auta. Aamuisin herää kyllä mielellään seitsemältä, mutta iltaa kohden menee hyvin väsyneeksi. Itseäni ei iltaisinkaan nukuta erityisen paljon.
Millaisena te muut vuorotyöläiset koette päivän?
Kommentit (13)
Onhan miehellä sitten myös yö-ja iltavuoroja, mutta ap puhuu vain ja ainoastaan aamuvuoroista.
Jos on työvuoro klo 6-14, niin sitähän joutuu heräämään jo klo 5 työmatkasta riippuen.
Jotenkin kummallinen aloitus, vaikuttaa kovin lapselliselta ja tietämättömältä.
Vaikuttaa provolta aiheeseen.
Mulla sama.Teen kolmivuorotyötä ja aikaisiin aamuihin herään ennen viittä aamulla.
Usein vielä kävelen tai pyöräilen aamuvuoron jälkeen töihin ja olen niin väsynyt että nukun lyhyet päikkärit työvuoron jälkeen.
Siltikin olen valmis yöunille ysin aikaan,varsinkin jos taas aamu seuraavana päivänä:(
Aamuvuorot vielä stressaa jostain syystä,että nukun yöt huonosti ja heräilen usein:(
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama.Teen kolmivuorotyötä ja aikaisiin aamuihin herään ennen viittä aamulla.
Usein vielä kävelen tai pyöräilen aamuvuoron jälkeen töihin ja olen niin väsynyt että nukun lyhyet päikkärit työvuoron jälkeen.
Siltikin olen valmis yöunille ysin aikaan,varsinkin jos taas aamu seuraavana päivänä:(
Aamuvuorot vielä stressaa jostain syystä,että nukun yöt huonosti ja heräilen usein:(
Siis kävelen tai pyöräilen aamuvuoron jälkeen töistä kotiin,piti sanomani...
Kukapa sitä ilman huomattavasti parempaa korvausta (=päivävuoro) tekisi. Pidemmän päälle tuo ei sovi kenellekään, toki joillekin sitten muita paremmin.
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Onhan miehellä sitten myös yö-ja iltavuoroja, mutta ap puhuu vain ja ainoastaan aamuvuoroista.
Jos on työvuoro klo 6-14, niin sitähän joutuu heräämään jo klo 5 työmatkasta riippuen.
Jotenkin kummallinen aloitus, vaikuttaa kovin lapselliselta ja tietämättömältä.
Vaikuttaa provolta aiheeseen.
Kiitos kauniista kommentistasi! Ei kyllä ole provo.
Jos ei minulla ole kokemusta vuorotyöstä niin enhän voi tietää.
Aamuvuoro oli nyt esimerkki vain. On kyllä ilta-ja yövuoronkin jäljiltä hyvin väsynyt.
Työpaikalla kannattaisi siirtyä 12 tunnin työvuoroihin.
Ihan pirun väsynyt. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö on kamalin työaika mitä voi olla. Alalla jolla työviikko voi olla 9 päivää peräkkäin, vapaapäiviä vain yksi välissä ja tuossa 9 päivässä kaikkia vuorokauden vuoroja. Olen jo niin väsynyt etten nuku.
Koko ajan väsyttää ja v*tuttaa.
T. 3-vuoroa 16 vuotta takana
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla kannattaisi siirtyä 12 tunnin työvuoroihin.
Kannatan ajatusta.
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans sama et stressaan aamuvuoroja ja heräämistä jostain syystä ja nukun tooodella huonosti. Meillä aamuja sattuu neljä kpl kahteenkymmeneen päivään.. mut joo väsymys läsnä aika usein. Itsehän teen sen "virheen" että nukun tunnin päikkärit joskus 16-18 välillä.. tosin vielä enemmän olin väsynyt kun tein päivätyötä, viikonloput varsinkin meni univelkoja nukkuessa. Mut tiedän kyllä miten raskasta olla miehen kanssa joka ei koskaan vaikuta pirteältä vaan aina olisi valmis nukkumaan.
3 vuorotyöntekijälle ne aamut on pahimpia. Itsekkin nuokun aina illat kotona puoliväsyneenä. Iltavuorojen jälkeen pää käy vielä täysillä ja nukkumaan vasta joskus 01-02, vaikka kotona olen jo 21.30
Yövuoro putki kun loppuu, sitä menee se pari päivää saada pää kasaan. Nukuin öiden jälkeen vahingossa sen 9 tuntia (heräsin 15.30) ja luulin etten saa rytmiä käännettyä vaan kukun sitten koko yön kotona, mutta kyllä se uni tuli ja nukuin taas reilut 9 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvuorot vielä stressaa jostain syystä,että nukun yöt huonosti ja heräilen usein:(Mulla kans sama et stressaan aamuvuoroja ja heräämistä jostain syystä ja nukun tooodella huonosti. Meillä aamuja sattuu neljä kpl kahteenkymmeneen päivään.. mut joo väsymys läsnä aika usein. Itsehän teen sen "virheen" että nukun tunnin päikkärit joskus 16-18 välillä.. tosin vielä enemmän olin väsynyt kun tein päivätyötä, viikonloput varsinkin meni univelkoja nukkuessa. Mut tiedän kyllä miten raskasta olla miehen kanssa joka ei koskaan vaikuta pirteältä vaan aina olisi valmis nukkumaan.
Aamuvuoroviikot menee mulla ihan koomassa. Su-ma yönä en nuku ollenkaan, pysyn hereillä just ja just työvuoron ajan, kotiin päästyäni menen heti nukkumaan ja nukun iltaan saakka, sitten pakottaudun suihkuun ja menen takaisin nukkumaan ja herään aamulla ihan yhtä väsyneenä.
No eipä sitä vuorotyössä käyvänä jää montaa "normaalia" tuntia vapaata päivittäin. Ehkä pari-kolme tuntia jaksaa olla virkeä, jos sitäkään. Ja ei todellakaan ehdi viikonlopun aikana palautua.
On tämä yhtä h*lvettiä.