Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tietoinen päätös äänestämättä jättämisestä

Vierailija
20.04.2015 |

On huonompi vaihtoehto kuin se, että menee koppiin ja kirjoittaa "aku ankka"? Miksi tietoista päätöstä jättää äänestämättä halveksutaan epäkelpona kannanottona?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei vaikuta yhtään mihinkään. Aku Ankka - ääni kirjataan hylätyksi ja sillä tavalla voi tuoda esiin protestin edustuksellista demokratiaa vastaan, mutta nukkuvien katsotaan olevan joko tyytyväisiä nykymenoon tai laiskoja.

Vierailija
2/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin -ensimmäistä kertaa elämässäni- äänestämättä ja poden siitä huonoa omaatuntoa. Koko vaalipäivän pohdin kuumeisesti, lähteäkö äänestämään. Käytin vaalikoneita yrittäen löytää sopivan ehdokkaan, mutta sellaista ei löytynyt. Oli vain huonoja vaihtoehtoja ja koin, että kukaan heistä ei ole ääneni arvoinen. En kuulu nukkuvien puolueeseen ja seuraan politiikkaa aktiivisesti. Vielä vähemmän olen tyytyväinen nykymenoon. Päinvastoin, ongelma on ennemminkin siinä, etten koe minkään puolueen aatetta tai ideologiaa omakseni. Poliittiseen kenttään on syntynyt eräänlainen äänestämisen tyhjiö ja sinne olen ajautunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:34"]

Koska se ei vaikuta yhtään mihinkään. Aku Ankka - ääni kirjataan hylätyksi ja sillä tavalla voi tuoda esiin protestin edustuksellista demokratiaa vastaan, mutta nukkuvien katsotaan olevan joko tyytyväisiä nykymenoon tai laiskoja.

[/quote]

tyhjät äänet on protesteja, aku ankka/kirkkovene/yms. äänet on p*skoja vitsejä

Vierailija
4/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat WT. Äänestämättä jättäminen on yksi indikaattori kun etsitään huono-osaisia. Selityksiä löytyy jos jonkinlaisia, mutta totuus on etteivät ymmärrä politiikasta kuten eivät muistakaan asioista.

Vierailija
5/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:44"]

Jätin -ensimmäistä kertaa elämässäni- äänestämättä ja poden siitä huonoa omaatuntoa. Koko vaalipäivän pohdin kuumeisesti, lähteäkö äänestämään. Käytin vaalikoneita yrittäen löytää sopivan ehdokkaan, mutta sellaista ei löytynyt. Oli vain huonoja vaihtoehtoja ja koin, että kukaan heistä ei ole ääneni arvoinen. En kuulu nukkuvien puolueeseen ja seuraan politiikkaa aktiivisesti. Vielä vähemmän olen tyytyväinen nykymenoon. Päinvastoin, ongelma on ennemminkin siinä, etten koe minkään puolueen aatetta tai ideologiaa omakseni. Poliittiseen kenttään on syntynyt eräänlainen äänestämisen tyhjiö ja sinne olen ajautunut.

[/quote]

Et vain ole tajunnut sitä, että ei ole tarkoitus löytää täydellistä ehdokasta ja puoluetta, vaan sellainen, joka eniten vastaa omia näkemyksiä.

Vierailija
6/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:34"]

[/quote]

tyhjät äänet on protesteja, aku ankka/kirkkovene/yms. äänet on p*skoja vitsejä

[/quote]

Samaa hylättyjen äänien massaa kaikki. Ei sitä missään erotella, onko hylätty ääni tyhjä vai paska vitsi, eivätkä niitä edes näe muut kuin ääntenlaskijat.

Vierailija
7/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdokkaissa on monia, jotka eivät ole tyytyväisiä nykymenoon. Heistä voisi valita sen, joka edes osin vastaa omia toiveita. Eivät he kuitenkaan voi yksinään päättää siellä kaikesta, joten paras äänestää edes jotakuta, joka voi muuttaa jotain asiaa tahtomaasi suuntaan. Ihan paska tekosyy joku vali vali en ole tyytyväinen nykytilanteeseen no vittu äänestä sitten sitä joka haluaa demokratian pois tai mitä vittu ikinä tai mene itse ehdolle. Rasittavia sellaset "en äänestä koska kukaan ei siellä haluaa samaa kuin minä". No ei varmaan haluakaan mutta jos et itse halua mennä ehdolle niin toistaiseksi äänestäminen on valitettavasti ainoa tapa vaikuttaa valtaapitävien joukkoon.

Vierailija
8/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äänestämässä, koska koen sen velvollisuudeksi ja osoitukseksi siitä, että olen osallisena yhteiskunnassa. Äänestyslippuun piirsin kysymysmerkin, koska koin, että en luota yhteenkään puolueeseen tai ehdokkaaseen. Nykymeno on niin perseestä, että ihan sama, mitä tapahtuu...

Vierailija
9/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Ankan äänestäminen on edes jonkinlainen kannanotto, äänestämättä jättäminen on pelkkää passiivisuutta.

Ite yritän löytää sopivan puolueen arvomaailmaani ja siitä sopivan ehdokkaan. Sillähän ei ole kovinkaan suurta merkitystä että antaako äänen ehdokkaalle vai pelkästään puolueelle. Jos sopivaa puoluetta ja ehdokasta ei löydy, niin sitten pitää äänestää toista puoluetta vastaan, eli jos ei tykkää persuista, niin antaa äänen vihreille jne.

Vierailija
10/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vaalikoneet ovat suoraan sanottuna silkkaa paskaa. Ehdokkaat eivät kerro niissä todellisia kantojaan, vaan vastaavat siten että saisivat tärppejä vaalikoneen käyttäjiin. Pakkoruotsiäänesten yhteydessä kävi selväksi että monet ehdokkaat kertovat kannattavansa valinnanvapautta, mutta äänestävät silti eduskunnassa pakkoruotsin puolesta.

Vierailija
11/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:37"]

Kävin äänestämässä, koska koen sen velvollisuudeksi ja osoitukseksi siitä, että olen osallisena yhteiskunnassa. Äänestyslippuun piirsin kysymysmerkin, koska koin, että en luota yhteenkään puolueeseen tai ehdokkaaseen. Nykymeno on niin perseestä, että ihan sama, mitä tapahtuu...

[/quote]

Tjaa. Tuo yhteiskuntaan yhteenkuuluvuus varmaan ajaa monia. Minun uskoni on järjestelmää kohtaan horjunut, joten aivan luonnollista, että minulla on vaikeuksia sellaista tuntea. Toisaalta jos rehellisiä ollaan niin en minä tainnut nuorempanakaan kokea sitä. Jokaisessa yhteiskunnassa on hyvät ja huonot puolet, joten liiaksi takertuminen yhden maan järjestelmään ei kuulosta järkevältä. Se on vähän niin kuin tämä perinteinen "me" ja "te" jaottelu, jossa pakotetaan valitsemaan puolensa vaikka haluaisi pysyä neutraalina.

Vierailija
12/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:29"]

[/quote]

Et vain ole tajunnut sitä, että ei ole tarkoitus löytää täydellistä ehdokasta ja puoluetta, vaan sellainen, joka eniten vastaa omia näkemyksiä.

[/quote]

Miten sellaien ehdokkaan löytää? Itse laitoin vaalikoneessa hikiset kolme  kysymystä poissulkeviksi ja sen seurauksena jäljelle jäi vain 9 ehdokasta vaalipiiristäni. Huvittavaa oli sekin että valikonenen mukaan vähiten sopiva ja enten sopivin ehdokas olivat samasta puolueesta.

Vaalikoneisiin ei voi luottaa, ehdokas pitäisi tuntea tai hänen aiempia tekemisiään pitäisi tietää, että voisi päätellä, olisiko hän sopiva hoitamaan asioita siihen suuntaan, kuin minä haluan.

Vierailija
13/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän vasta kun voin äänestää ketä vain ehdokasta suomesta, riippumatta missä kohti suomea asun. 

Vierailija
14/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:49"]

[/quote]

Vaalikoneet ovat suoraan sanottuna silkkaa paskaa. Ehdokkaat eivät kerro niissä todellisia kantojaan, vaan vastaavat siten että saisivat tärppejä vaalikoneen käyttäjiin. Pakkoruotsiäänesten yhteydessä kävi selväksi että monet ehdokkaat kertovat kannattavansa valinnanvapautta, mutta äänestävät silti eduskunnassa pakkoruotsin puolesta.

[/quote]

No tuo johtuu siitä että kaikilla nykyisillä eduskuntapuolueilla paitsi vihreillä on ryhmäkuri, eli pitää äänestää siellä aina sen mukaan mikä on puolueen kanta. Se on yksi monista syistä miksi äänestän vihreitä, ja olen itsekin ollut ehdokkaana, ja kuntavaaleissa olen taas. Minä olen ainakin aina vastannut totuudenmukaisesti, ja niin muutkin varmasti, ne vaalikoneet on vaan aika typeriä joskus, on vaikea saada edes itseään parhaaksi vaihtoehdoksi kun niissä on ne liukusysteemit, joka kerta kun tekee vaalikoneen tulee se pallura vähän eri kohtaan, varsinkin kysymyksissä jotka on jotenkin kaksipiippuisia, ei voi oikein laittaa kumpaankaan ääripäähän.

Vierailija
15/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ihan oikeasti, kenen kuvittelet sen kysymysmerkin näkevän ja tuntevan piston sisimmässään? Ne laput näkevät vain vaalilautakunnan jäsenet ja keskusvaalilautakunta, joitain hassuja vitsejä laitetaan muutama iltalehteen vitsillä, siinä se. Ne ehdokkaat jotka eivät päässeet läpi, paskat nakkaavat siitä että joku piirsi oikein kysymysmerkin, ja ne jotka pääsivät läpi välittävät siitä vielä vähemmän, pääasia että pääsivät läpi.

Etkö ihan oikeasti edes pienpuolueista löytänyt yhtään ehdokasta joka olisi ollut tarpeeksi erilainen kuin vanhojen eduskuntapuolueiden ehdokkaat? Jos oikeasti olet niin täysin uniikki ihminen että kukaan ehdokas ei sinulle millään kelpaa, niin kyllä pitää tehdä joku kompromissi tai lähteä itse ehdolle, niin ehkä sinä olisit juuri se jota nukkuvat haluavat äänestää.

Vierailija
16/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:31"]

On huonompi vaihtoehto kuin se, että menee koppiin ja kirjoittaa "aku ankka"? Miksi tietoista päätöstä jättää äänestämättä halveksutaan epäkelpona kannanottona?

[/quote]

Kumpikin tasan yhtä hyödytöntä, se että vaivautuu paikalle eikä silti oikeasti äänestä on tietysti kaikista idioottimaisinta, me jotka ne laput näemme, sanomme joka kerta että miten nuo idiootit jaksaa vaivautua.

Vierailija
17/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:49"]

[/quote]

Tjaa. Tuo yhteiskuntaan yhteenkuuluvuus varmaan ajaa monia. Minun uskoni on järjestelmää kohtaan horjunut, joten aivan luonnollista, että minulla on vaikeuksia sellaista tuntea. Toisaalta jos rehellisiä ollaan niin en minä tainnut nuorempanakaan kokea sitä. Jokaisessa yhteiskunnassa on hyvät ja huonot puolet, joten liiaksi takertuminen yhden maan järjestelmään ei kuulosta järkevältä. Se on vähän niin kuin tämä perinteinen "me" ja "te" jaottelu, jossa pakotetaan valitsemaan puolensa vaikka haluaisi pysyä neutraalina.

[/quote]

Tuossa nyt ei ole minkäänlaista järkeä. Tämä on meidän yhteiskunta jossa elämme, jos haluat erilaisen, muuta ulkomaille, mutta ei sielläkään saa valita eri vaihtoehdoista, jokaisessa maassa voi olla vaan yksi yhteiskunta. Jos haluat pysyä täysin neutraalina, eli et halua olla minkään yhden maan kansalainen, sun on pakko ampua itses kuuhun, Rauni-Leena on kertonut että siellä pimeällä puolella on kaupunkeja, ehkä siellä saat valita monta yhteiskuntajärjestelmää yhtäaikaa.

Vierailija
18/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:29"]

[/quote]

[/quote]

Miten sellaien ehdokkaan löytää? Itse laitoin vaalikoneessa hikiset kolme  kysymystä poissulkeviksi ja sen seurauksena jäljelle jäi vain 9 ehdokasta vaalipiiristäni. Huvittavaa oli sekin että valikonenen mukaan vähiten sopiva ja enten sopivin ehdokas olivat samasta puolueesta.

Vaalikoneisiin ei voi luottaa, ehdokas pitäisi tuntea tai hänen aiempia tekemisiään pitäisi tietää, että voisi päätellä, olisiko hän sopiva hoitamaan asioita siihen suuntaan, kuin minä haluan.

[/quote]

No kuule, mitä jos vaan puhuisit sen ehdokkaan kanssa jota voisit harkita äänestäväsi? Jos kerran ei mitenkään muuten selviä tarpeeksi hänen ajatuksensa esim. netistä tai mainoksista.

Vierailija
19/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:31"]

[/quote]

Kumpikin tasan yhtä hyödytöntä, se että vaivautuu paikalle eikä silti oikeasti äänestä on tietysti kaikista idioottimaisinta, me jotka ne laput näemme, sanomme joka kerta että miten nuo idiootit jaksaa vaivautua.

[/quote]

Tai sitten toteamme vain että jaaha, hylky.

Vierailija
20/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:59"]

Äänestän vasta kun voin äänestää ketä vain ehdokasta suomesta, riippumatta missä kohti suomea asun. 

[/quote]

Jaha, sun mielestä olis hyvä että osa Suomesta jäisi ilman edustusta eduskunnassa? Sinne äänestettäisiin vaan muutama "julkkis" poliitikko, mistäs ne loput 190 edustajaa saataisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä