Kun euro tuli niin markan maksanut kahvikuppi maksoi yhtäkkiä euron
Surutta vaan pistettiin hinnat kuusinkertaiseksi. Näin kertoi naapurin taksimies ja on tästä muutkin puhuneet. Ei ihme että moni kaipaa markkaa.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvikupillinen Helsingissä maksoi 10-12 markkaa.
Niin maksoi. Ja kahvipaketti tarjouksessa Annankadun Sestossa 15,95,-
Ilmeisesti täällä ei sallita kuvien linkitystä aijaasta? Olisin laittanut mainoksen vuodelta 1997, jossa Sesto mainostaa presidentti-kahvia 25,90 paketti. Epäilen että tuo 15,95 on siis ollut huomattavan paljon aikaisemmin. Tai sitten kahvi on ollut jotain Gevaliaa tms. halpiskuraa.
Joo, kyllä oli joku juhlamokka tarjouksessa 17,95mk, äitini tapasi ostaa aina kaappiin kun oli tarjouksessa, ei koskaan joutunut ostamaan normaalihinnalla. Luulisin että 80-luvun ja 90-luvun taitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50mk oli iso raha.
Ei makseltu EU-tukia.
Ei ilmastohömppää..
Mm ongelmaa
Koronaa50 mk oli "iso" raha koska palkat olivat niin paljon pienempiä, korot huitelivat korkeuksissa ja devalvaatiot söivät joka palkankorotuksen puolessa vuodessa! Suomi oli markka-aikaan oikeasti moninkertaisesti köyhempi maa kuin nykyään.
Enpä tiedä tuosta. Markka-aikana ensimmäisissä kesätöissä tienasin 5000-6000mk/kk (hanttihommissa) ja bensalitra maksoi 2mk. Nykyään tienaan saman erikoisasiantuntijana(hehe), ja bensa maksaa myös 2, yksiköt ovat vaan euroja.
Asunnot ovat myös ahtaampia, minun duunarivanhemmillani oli uusi omakotitalo, itse korkeakoulutettuna asun rivarissa. Lainat he olivat maksaneet pois jo kolmikymppisinä, minä 20 vuotta jäljessä.
Kiinan romu on ainoa mitä nykyään on enemmän.
Markka-aikana tienasin kesätöissä 50mk tunti kun oli vuorotyötä, se oli todella iso palkka vuonna 1990, normaalisti palkka oli n. 35mk matalan koulutuksen töissä. Mutta varmasti miesten aloilla jotkut ammattimiehet tienasivat jotain 70-80mk tunti, mutta ei mitkään tavalliset duunarit esim. hitsaajat päässeet noille palkoille kuin tekemällä kovaa urakkaa.
20 vuotta sitten kun siirryttiin euroon, oli kesällä jonkin aikaa bensalitra tasan euron, siitä näkee mikä on ollut kehitys 20 vuodessa kun se nyt on n. 1,9.€. Ja palkat on keskimäärin kolme tonnia euroissa kun ne 20 vuotta sitten oli jotain viisi-kuusi tonnia markoissa. Nykyään suuren osan peruspalkka on pari tonnia, ja silloin suuren osan palkka oli kolme- neljä tonnia markoissa, ja suuripalkkaisten kymppitonnin palkkoja pidettiin ihan tähtitieteellisinä.
Maitopurkki maksoi 20 vuotta sitten 3,90mk ja nykyään 0,59€ eli 3,50mk.
Höpsistä. Mä tienasin kesätöissä 1998 21-vuotiaana yliopisto-opiskelijana muistaakseni 7800 markkaa kuussa. Kymppitonni oli ihan normaali vastavalmistuneen maisterin palkka.
Nimenomaan, maisterin palkka, se oli iso duunareiden mielestä. Muistan että yksi ystävättären mies tienasi ysärillä jopa kymppitonnin kuussa ja mun mielestä se oli jotain ihan järjetöntä ihmiseltä joka ei ollut korkeakoulutettu. Siihen aikaan korkeasti koulutettuja oli vähemmän ja oli vähemmän töitä joihin sitä vaadittiin.
Viimeisenä markkavuonna kävin Turussa ja siellä oli useissa kahviloissa kyltti ikkunassa jossa luki "kahvi ja possumunkki 10 mk", että se siitä markan kaffekupposesta. Kävin oikein juomassakin kaffeen ja possumunkin syömässä silloin. Mulla on oikein hyvä muisti.
Kuka olisi ostanut tuolloin 14 markan kahvia kuin sitten tänäpäivänä?
Nuorena sai vielä 20 markkaa hiukan pyytämällä mutta 50 markalle jo hyvät perustelut ja piti tehdä askareita tuon eteen.
Vaikka olin silloin vielä teini, niin muistan kyllä, että kahvikuppi maksoi jotain 4 markkaa eräässä kahvilassa. 1mk tuskin sai edes amiksen kahvilasta. 1e kahvin sai myös aika pitkään. Ja jostain saa edelleen, ainakin paikallisesta k-kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla join aina markalla! munkkikahvit Humppilassa.
Tämä! Oli Nahkapaikan vieressä tai yhteydessä. Makkaraperunat oli samaa luokkaa.
Makkaraperunat markalla :D
Muistan kun ensimmäiset grillikioskit tuli paikkakunnallemme 70-luvun puolivälissä, niin makkaraperunat maksoi 5 markkaa ja jos otti matkamiehen annoksen, johon tuli makkaran ja ranskalaisten lisäksi paistettu muna, niin se maksoi 6 markkaa. 20-vuotta myöhemmin, eli ysärin puolivälissä samainen annos maksoi parikymppiä.
Humppilan markan munkkikahveista olen satavarma. Pieni munkki, pieni posliinikuppi. Ajoin sitä väliä 95-98,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Oli Nahkapaikan vieressä tai yhteydessä. Makkaraperunat oli samaa luokkaa.
Muistan kun ensimmäiset grillikioskit tuli paikkakunnallemme 70-luvun puolivälissä, niin makkaraperunat maksoi 5 markkaa ja jos otti matkamiehen annoksen, johon tuli makkaran ja ranskalaisten lisäksi paistettu muna, niin se maksoi 6 markkaa. 20-vuotta myöhemmin, eli ysärin puolivälissä samainen annos maksoi parikymppiä.
Humppilan markan munkkikahveista olen satavarma. Pieni munkki, pieni posliinikuppi. Ajoin sitä väliä 95-98,
Siinä on kyllä tullut persnettoa ja paljon!
90-luvulla lapset kävivät virpomassa pääsiäisenä ja ”palkaksi” riitti jokin karamelli tai vaikkapa 50 pennin kolikko.
Nykyään pitää olla mielellään se 5-20€ per nenä.
Joululahjat maksaa nykyään 500€/lapsi ja se on ihan tavallista(esim. uusi puhelin). Ysärillä lahjat oli ehkä sen 500mk.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, bensiksellä oli aamupuuro 1 markan ja kahvi samoin. Kehä III vieressä. Euroaamuna luki aamupuuro 1 euro ja sama kahvista. Että semmosta peliä.
Juu. Vanhakartanon Shell, tuli aika usein käytyä. Euroaikana ei tosin sitten enää kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50mk oli iso raha.
Ei makseltu EU-tukia.
Ei ilmastohömppää..
Mm ongelmaa
Koronaa50 mk oli "iso" raha koska palkat olivat niin paljon pienempiä, korot huitelivat korkeuksissa ja devalvaatiot söivät joka palkankorotuksen puolessa vuodessa! Suomi oli markka-aikaan oikeasti moninkertaisesti köyhempi maa kuin nykyään.
Enpä tiedä tuosta. Markka-aikana ensimmäisissä kesätöissä tienasin 5000-6000mk/kk (hanttihommissa) ja bensalitra maksoi 2mk. Nykyään tienaan saman erikoisasiantuntijana(hehe), ja bensa maksaa myös 2, yksiköt ovat vaan euroja.
Asunnot ovat myös ahtaampia, minun duunarivanhemmillani oli uusi omakotitalo, itse korkeakoulutettuna asun rivarissa. Lainat he olivat maksaneet pois jo kolmikymppisinä, minä 20 vuotta jäljessä.
Kun sain kortin -88, sai viidellä kympillä 17 litraa bensaa, eli melkein kolme euroa maksoi jo silloin. Toki jossain vaiheessa markka-aikana se on ollut kaksi euroa, olivathan markat käytösssä toistasataa vuotta.
Mitä ihmettä sä oikein höliset??? Siis bensalitra maksanut 1988 muka melkein kolme euroa? No juu ei maksanut vaan nafti kolme markkaa, joka vastaa tämän päivän rahassa noin 90 senttiä, siis elinkustannusindeksi huomioiden.
"Toki jossain vaiheessa markka-aikana se on ollut kaksi euroa, olivathan markat käytösssä toistasataa vuotta" Tätä mä en ymmärtänyt lainkaan. Siis jossain vaiheessa markka-aikaan mikä on maksanut kaksieuroa? Ei ainakaan bensa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt maksaa yli 2€ , mutta onpa aikaakin kukunut 21v. Ainakin minun palkkani on kolminkertaistunut, noista ajoista.
Ei hintoja pidä verrata omaan palkkaan, vaan tes:in minimiin samalla alalla. Esim. rakennusmiehen, hoitajan, siivoajan jne... tes:in mukainen palkka ilman lisiä vuonna 2001 ja vuonna 2021.
PS. Se on noin 90% nousu. 100% olisi kaksinkertainen.
Alatikkurilan Shellillä oli kahvi 2 markkaa.
Bensiini oli hyvin pitkään 4.20 markkaa noin vajaa 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50mk oli iso raha.
Ei makseltu EU-tukia.
Ei ilmastohömppää..
Mm ongelmaa
Kun sain kortin -88, sai viidellä kympillä 17 litraa bensaa, eli melkein kolme euroa maksoi jo silloin. Toki jossain vaiheessa markka-aikana se on ollut kaksi euroa, olivathan markat käytösssä toistasataa vuotta.
Joo, siis bensan hinta oli varmaan jotain 2.x mk/l. Ehkä lähempänä 3mk kuin 2mk. En muista niin tarkasti.
Kai tässä pärjäisi jos palkka olis joku 11000e kk noin niinku samassa tahdissa niin ei haittaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humppilan suoramyynti?
Pannusta päivän seissyttä huoltoasematervaa.
Yksittäisten hintojen muistinvaraisten heittojen sijaan voi katsoa tilastoja:
https://www.stat.fi/tup/hyvinvointikatsaus/hyv_033_koskimaki.pdf
"....Myöhemmin julkaistut viralliset hintaindeksit kuitenkin vahvistavat tammikuussa tehdyn ennakkoarvion. Euron käyttöönotto ei aiheuttanut yleistähintatason nousua (kuvio 1). Sama tulos on saatu Kuluttajatutkimuskeskuksen päivittäistavarakauppaa koskeneista erityisselvityksistä (Aalto-Setälä ym. 2003)1ja kuluttajaliiton vapaaehtoisvoimin toteutetuista hintakeruista (Luukko 20031)."
Höpsistä. Mä tienasin kesätöissä 1998 21-vuotiaana yliopisto-opiskelijana muistaakseni 7800 markkaa kuussa. Kymppitonni oli ihan normaali vastavalmistuneen maisterin palkka.