Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun euro tuli niin markan maksanut kahvikuppi maksoi yhtäkkiä euron

Vierailija
01.01.2022 |

Surutta vaan pistettiin hinnat kuusinkertaiseksi. Näin kertoi naapurin taksimies ja on tästä muutkin puhuneet. Ei ihme että moni kaipaa markkaa.

Kommentit (298)

Vierailija
61/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla join aina markalla! munkkikahvit Humppilassa.

Tämä! Oli Nahkapaikan vieressä tai yhteydessä. Makkaraperunat oli samaa luokkaa.

Vierailija
62/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50mk oli iso raha.

Ei makseltu EU-tukia.

Ei ilmastohömppää..

Mm ongelmaa

Koronaa

50 mk oli "iso" raha koska palkat olivat niin paljon pienempiä, korot huitelivat korkeuksissa ja devalvaatiot söivät joka palkankorotuksen puolessa vuodessa! Suomi oli markka-aikaan oikeasti moninkertaisesti köyhempi maa kuin nykyään. 

Enpä tiedä tuosta. Markka-aikana ensimmäisissä kesätöissä tienasin 5000-6000mk/kk (hanttihommissa) ja bensalitra maksoi 2mk. Nykyään tienaan saman erikoisasiantuntijana(hehe), ja bensa maksaa myös 2, yksiköt ovat vaan euroja.

Asunnot ovat myös ahtaampia, minun duunarivanhemmillani oli uusi omakotitalo, itse korkeakoulutettuna asun rivarissa. Lainat he olivat maksaneet pois jo kolmikymppisinä, minä 20 vuotta jäljessä.

Kiinan romu on ainoa mitä nykyään on enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset muistelee ja vertaa ihan vääriä asioita keskenään. Varmasti jossain on saanut markalla suodatinkahvin pahvimukista. Sitten sitä verrataan kalleimpaan kahvilan erikoiskahviin jossain pääkaupunkiseudulla ja tuskaillaan miten hinta on nyt 50-kertainen.

Vierailija
64/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä todellisuudessa olet elänyt mutta meidän muiden elämässä näin ei tapahtunut.

Vierailija
65/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
66/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla join aina markalla! munkkikahvit Humppilassa.

Tämä! Oli Nahkapaikan vieressä tai yhteydessä. Makkaraperunat oli samaa luokkaa.

Makkaraperunat markalla :D

Muistan kun ensimmäiset grillikioskit tuli paikkakunnallemme 70-luvun puolivälissä, niin makkaraperunat maksoi 5 markkaa ja jos otti matkamiehen annoksen, johon tuli makkaran ja ranskalaisten lisäksi paistettu muna, niin se maksoi 6 markkaa. 20-vuotta myöhemmin, eli ysärin puolivälissä samainen annos maksoi parikymppiä.

Vierailija
67/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset muistelee ja vertaa ihan vääriä asioita keskenään. Varmasti jossain on saanut markalla suodatinkahvin pahvimukista. Sitten sitä verrataan kalleimpaan kahvilan erikoiskahviin jossain pääkaupunkiseudulla ja tuskaillaan miten hinta on nyt 50-kertainen.

Sillä on myös erittäin suuri merkitys, miltä vuosikymmeneltä se markan kahvikupin muisto on. On aivan eri asia, onko se kahvikupillinen ostettu vuonna 1980, vai vuonna 2000.

Vierailija
68/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessamaksu oli 50 penniä tai markan. Euro kun tili niin maksoikin euron.

Kyllä se sitten oli 20 senttiä. Esim. Seinäjoen juna-asemalla vessaan piti olla markka-aikana vitosen kolikko, ei mitään markkaa, se oli joskus 80-luvulla ehkä sen markan.

Vierailija
69/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan hinnat moninkertaistuneet markka-ajoista, mutta tulot ei ole nousseet samassa tahdissa.

Itse asiassa palkat on nousseet enemmän kuin ruoan hinta.

Vierailija
70/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50mk oli iso raha.

Ei makseltu EU-tukia.

Ei ilmastohömppää..

Mm ongelmaa

Koronaa

Kotipizzan quatro maksoi 39 mk joskus -96

Iso raha?

Vierailija
71/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monien tuotteiden hinta nousi, kun hinnat pyöristettiin ylöspäin tasalukuun

ennen 5 mk, euroaikana 1 e

50 penniä, 10 senttiä

1 mk, 20 snt

10 mk, 2 €

50 mk, 10 €

20 mk, 4 €

Kylläpä osaa olla epätarkka muisti. Ei niitä hintoja yhdessä yössä edes muutettu markoista euroiksi! Siinä oli ainakin kahden vuoden siirtymäaika, jolloin kaupoissa oli markkahinnat ja hinnat euroissa vierekkäin että ihmiset oppisivat niitä vertailemaan. Ettekö oikeesti muista? Ja sitten vasta vuonna 2002 johonkin aikaan ne markkahinnat otettiin siitä vierestä pois, ja ainoastaan eurohinnat jäivät näkyviin. Hintojen nousu johtuu vuosikymmenten kulumisesta, ei euron käyttöönotosta:)!

Isossa kuvassa noin se menikin, mutta niinkuin joku jo aiemmin sanoi, monessa paikassa hinnat nousi tosiaan yhdessä yössä. Kirpparimuisto on ihan pitävä, divarissa samoin, itse muistan varmasti vessakäynnin hinnan. Edellisenä päivänä 1mk, joka sekin kallista, seuraavana arkipäivänä vessan ovessa lappu, johon oli tussattu mk yli, ja korjattu käypä valuutta. Vessakäynti maksoi 1€.

Vierailija
72/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50mk oli iso raha.

Ei makseltu EU-tukia.

Ei ilmastohömppää..

Mm ongelmaa

Koronaa

50 mk oli "iso" raha koska palkat olivat niin paljon pienempiä, korot huitelivat korkeuksissa ja devalvaatiot söivät joka palkankorotuksen puolessa vuodessa! Suomi oli markka-aikaan oikeasti moninkertaisesti köyhempi maa kuin nykyään. 

Enpä tiedä tuosta. Markka-aikana ensimmäisissä kesätöissä tienasin 5000-6000mk/kk (hanttihommissa) ja bensalitra maksoi 2mk. Nykyään tienaan saman erikoisasiantuntijana(hehe), ja bensa maksaa myös 2, yksiköt ovat vaan euroja.

Asunnot ovat myös ahtaampia, minun duunarivanhemmillani oli uusi omakotitalo, itse korkeakoulutettuna asun rivarissa. Lainat he olivat maksaneet pois jo kolmikymppisinä, minä 20 vuotta jäljessä.

Kun sain kortin -88, sai viidellä kympillä 17 litraa bensaa, eli melkein kolme euroa maksoi jo silloin. Toki jossain vaiheessa markka-aikana se on ollut kaksi euroa, olivathan markat käytösssä toistasataa vuotta.

Vierailija
73/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se maksoi enemmän. Palkkani vuonna 1998 oli 7500 mk, nyt se on 2980 euroa, nousee helmikuussa jonkin verran, en vielä tiedä paljonko. Luuultavasti tulee olemaan 3050-3100 euron väliltä. 

Tässä pari vertailukohtaa

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000454774.html

https://www.ruokatieto.fi/uutiset/kahvikupin-hinta-noussut-euroaikana-v…

Ote jälkimmäisestä 

"Kahvilassa ja huoltoasemalla nautitun kahvikupin hinta kismittää monia

kuluttajia, jotka kokevat euroon siirtymisen nostaneen kupillisen hinnan

pilviin. Kuluttajatutkimuskeskus selvitti euron vaikutuksia hintoihin viime

keväänä. Tuoreessa Kuluttaja-lehdessä julkaistujen tulosten mukaan pienen ja

ison kahvikupillisen hinta vaihteli markka-aikana 5 - 12 markan välillä ja

viime keväänä euroaikana 0,80 - 2,30 euron eli 4,76 - 13,68 markan välillä.

Keskihinta keväällä oli 1,18 euroa eli 7,02 markkaa."

Vierailija
74/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustenkuivaajat maksavat nyt 60-300€. Siis 360-1800mk!

Vierailija
75/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on myös erittäin suuri merkitys, miltä vuosikymmeneltä se markan kahvikupin muisto on. On aivan eri asia, onko se kahvikupillinen ostettu vuonna 1980, vai vuonna 2000.

En ymmärrä miksi joku muistelee noita paljon vanhempia asioita silloin, kun vertaillaan miten hinnat muuttui silloin kuin euroon siirryttiin.

Vierailija
76/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiustenkuivaajat maksavat nyt 60-300€. Siis 360-1800mk!

Minä ostin hiustenkuivaajan Gigantista 10 eurolla.

Vierailija
77/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50mk oli iso raha.

Ei makseltu EU-tukia.

Ei ilmastohömppää..

Mm ongelmaa

Koronaa

Markka-aikana tienasin kesätöissä 50mk tunti kun oli vuorotyötä, se oli todella iso palkka vuonna 1990, normaalisti palkka oli n. 35mk matalan koulutuksen töissä. Mutta varmasti miesten aloilla jotkut ammattimiehet tienasivat jotain 70-80mk tunti, mutta ei mitkään tavalliset duunarit esim. hitsaajat päässeet noille palkoille kuin tekemällä kovaa urakkaa. 

20 vuotta sitten kun siirryttiin euroon, oli kesällä jonkin aikaa bensalitra tasan euron, siitä näkee mikä on ollut kehitys 20 vuodessa kun se nyt on n. 1,9.€. Ja palkat on keskimäärin kolme tonnia euroissa kun ne 20 vuotta sitten oli jotain viisi-kuusi tonnia markoissa. Nykyään suuren osan peruspalkka on pari tonnia, ja silloin suuren osan palkka oli kolme- neljä tonnia markoissa, ja suuripalkkaisten kymppitonnin palkkoja pidettiin ihan tähtitieteellisinä.

Maitopurkki maksoi 20 vuotta sitten 3,90mk ja nykyään 0,59€ eli 3,50mk.

Vierailija
78/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, bensiksellä oli aamupuuro 1 markan ja kahvi samoin. Kehä III vieressä. Euroaamuna luki aamupuuro 1 euro ja sama kahvista. Että semmosta peliä.

Vierailija
79/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvikupillinen Helsingissä maksoi 10-12 markkaa.

Niin maksoi. Ja kahvipaketti tarjouksessa Annankadun Sestossa 15,95,-

Ilmeisesti täällä ei sallita kuvien linkitystä aijaasta? Olisin laittanut mainoksen vuodelta 1997, jossa Sesto mainostaa presidentti-kahvia 25,90 paketti. Epäilen että tuo 15,95 on siis ollut huomattavan paljon aikaisemmin. Tai sitten kahvi on ollut jotain Gevaliaa tms. halpiskuraa.

Vierailija
80/298 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50mk oli iso raha.

Ei makseltu EU-tukia.

Ei ilmastohömppää..

Mm ongelmaa

Koronaa

Kun sain kortin -88, sai viidellä kympillä 17 litraa bensaa, eli melkein kolme euroa maksoi jo silloin. Toki jossain vaiheessa markka-aikana se on ollut kaksi euroa, olivathan markat käytösssä toistasataa vuotta.

Bensan hinta on vaihdellut todella paljon. Kun euroon siirryttiin oli kesällä, kun mulla oli eka oma auto, bensan hinta tasan euron.