Minkä vahvuiset piilarit tilaan?
unohdin kysyä optikolta, mikä olisi piilarien voimakkuus. Minulla on -2,00 ja --1,75 ja hajataittoa molemmissa 1,25.
Olen käyttänyt piilarwita elämässäni aina vuosina 1985-1995. Ja niitä samoja olen käyttänyt edeleen aina kylpylöissä yms. En näe niillä hyvin - arvot ovat -2,75 ja -3,25 - eikä silloin ollut hajataittoa niissä.
Olen myös käynyt silmälääkärillä vuosi sitten.
Eli tiedän kaarevuudet ja silmäni ovat terveet, mutta vielä kun tietäisi vahvuudet....
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:03"]
Nuo viestissä 18 mainitut asiat ovat vakavasti otettavia riskejä, mutta eivät sinällään liity aiheeseen. Ap:lla on ongelmia löytää sopivan vahvuiset piilolinssit, eikä muutoin niiden käytössä. Täällä monet ovat kehottaneet menemään optikolle asian selvittämiseksi, mistä olen samaa mieltä, mutta joku vetosi siihen, että oman näkökyvyn pitäisi olla niin tärkeä, että optikolle vaivautuisi säännöllisesti menemään. Vääränvahvuisia piilolinssejä käyttämällä ei kukaan ole näköään lopullisesti vaurioittanut.
[/quote]
Ei kai tässä enimmäkseen tuohon voimakkuusasiaan puututtukaan, vaan siihen, että AP aikoo hankkia piilarit käymättä optikon tarkastuksessa. Jossa tarkistetaan myös muutakin kuin pelkät piilarivoimakkuudet.
[/quote]
eikö se optikko tarkasta sen piilolinssin sopivuuden silmään?
Olen tähän mennessä käyttänyt dailies-linssejä, ja ne ovat sopineet silmääni. Jos ne eivät ärsytä silmää, ja tilaan uudet dailiesit, niin mihin se sopivuus muuttuisi?
Ja jälleen kerran sanon - silmäni ovat olleet täysin terveet tähänkin mennessä, kahden lääkärintarkastuksen jälkeen.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:03"]
Nuo viestissä 18 mainitut asiat ovat vakavasti otettavia riskejä, mutta eivät sinällään liity aiheeseen. Ap:lla on ongelmia löytää sopivan vahvuiset piilolinssit, eikä muutoin niiden käytössä. Täällä monet ovat kehottaneet menemään optikolle asian selvittämiseksi, mistä olen samaa mieltä, mutta joku vetosi siihen, että oman näkökyvyn pitäisi olla niin tärkeä, että optikolle vaivautuisi säännöllisesti menemään. Vääränvahvuisia piilolinssejä käyttämällä ei kukaan ole näköään lopullisesti vaurioittanut.
[/quote]
Ei kai tässä enimmäkseen tuohon voimakkuusasiaan puututtukaan, vaan siihen, että AP aikoo hankkia piilarit käymättä optikon tarkastuksessa. Jossa tarkistetaan myös muutakin kuin pelkät piilarivoimakkuudet.
[/quote]
eikö se optikko tarkasta sen piilolinssin sopivuuden silmään?
Olen tähän mennessä käyttänyt dailies-linssejä, ja ne ovat sopineet silmääni. Jos ne eivät ärsytä silmää, ja tilaan uudet dailiesit, niin mihin se sopivuus muuttuisi?
Ja jälleen kerran sanon - silmäni ovat olleet täysin terveet tähänkin mennessä, kahden lääkärintarkastuksen jälkeen.
ap
[/quote]
Tarkastetaanhan siellä muutakin kuin voimakkuudet ja piilolinssien sopivuus. Varsinkin, jos et ole piilaritarkastusta vuosiin teettänyt, niin nyt ehkä voisi olla siihen hyvä aika.
http://www.piilolinssioptikko.net/hyva-piilolinssisovitus/
http://piilari.info/piilolinssisovitus/
Mutta ihan kuinka vaan, mene ja tilaa ne linssit niillä silmälasivoimakkuuksillasi.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:43"]
Haluaisin tietää, miten niistä piilareista voi mennä näkö? Jos pidän piilareita kerran kuukaudessa kolme tuntia kerralla, niin mitä pahaa ne voivat silmään aiheuttaa? Minulla on roskiakin silmässä useammin, ja nekään eivät ole näköä vieneet.
Vasta kun saan tähän selvyyden, niin sitten olen valmis menemään optikolle. Tarvitsen perusteluita enkä kuulopuheita.
Kyllä voisin kysyä av:lta lääkityksestäkin samalla tavalla. Ja minä itsehän sen riskin kannan, näenkö niillä piilareilla riittävästi vain en.
[/quote]
http://www.tohtori.fi/?page=7706206&id=7806893
Kertakäyttölinseeillä tuokin tosin voidaan kiertää.
tässä lisää: http://yle.fi/uutiset/piilolinssien_huolimaton_kaytto_vaarantaa_silman/5479308
[/quote]
Kiitos. Saan näistä varmuuden, että voin hyvin tilata linssit netistä teidän ja nettiohjeiden mukaisesti. Niin kauan kuin linssit eivät aiheuta mitään vaivaa ja käytän kertakäyttöisiä, niin tilanne on ok.
Ja kun historiikkiani katsoo, niin olen siis käyttänyt piilareita vuodesta -85, ja se on aina ollut saman kokoinen linssi (ajan myötä vain muuttunut ohuemmaksi). Ja olen käynyt kaksi vuotta sitten silmälääkärillä, ja vuosi sitten silmäni tutkittiin niin maan perusteellisesti, kun olisin leikkauttanut silmäni. Tämä ei kuitenkaan onnistunut.
Eli jos silmissäni ei ole mitään vikaa tällä piilarin käytöllä ja näiden piilareiden käytöllä- niin totta helvetissä uskallan ostaa samat piilarit uudestaan eri voimakkuuksilla.
äp
[/quote]
Minä, piilareiden satunnaiskäyttäjä, käyn optikolla piilaritarkastuksessa joka vuosi eli silloin kun piilariresepti vanhenee. Se tilanne silmissä kun voi muuttua nopeastikin.