Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä tyyppisiä harhoja psykoosissa voi olla?

Vierailija
01.01.2022 |

Onko ne sisällöltään aina ns. yliluonnollisia, vai voiko harhat olla myös jotain normaalin kaltaisia tapahtumia? Siis jotain sellasta, mitä vois oikeastikin tapahtua, mutta se onkin tässä tapauksessa harhaa? Miten sitten erottaa varmuudella, onko joku kokemus totta vai psykoosiharhaa?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut kaksi pahaa psykoosia. Molemmat johtaneet hoitoon. Luojan kiitos. Ensimmäinen oli n. 20 vuotta sitten ja toinen v. 2010. 

Kummassakin harhat olivat itselläni samankaltaisia. Luulin, että minua seurataan. Pistorasioista ja ikkunoista. Jalkakäytävällä olevista viemäreistä ja puhelimesta. Ääniä kuulin ja keskustelin niiden kanssa. Ääniä puhelimesta, tvstä pistorasioista. Ei voinut nukkua öisin, sillä ne äänet..... Välillä näin hahmoja.

Kävin jopa tekemässä rikosilmoituksen silloin 20 v sitten..... Kaikki ikkunat ja pistorasiat teippasin kiinni jätesäkeillä. Jopa tvn. Silti äänet tuli....

Jouduin 20 v sitten hoitoon ja tutkittiin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Skitsoon viittaava. Sain lääkityksen. Toivuin. Tuo toinen psykoosi johtui yksinomaan siitä, että luulin olevani parantunut ja lopetin lääkityksen. Lopettamisen seurauksena nuo harhat palasi.

Itselläni oli toisessa tapauksessa se onni, että olin avoimesti puhunut sairaudestani tutuille ja jotenkin 2. tapauksessa tajusin, että harhat ovat harhoja ja tämä on toisinto 1. tapauksesta, menin yöllä kaverin oven taakse sanomaan, että tarvin apua. En jaksa. Jouduin osastolle. Olin taas teipannut jätesäkeillä asuntoni.... jne....

Tuon 2. tapauksen jälkeen olen hyväksynyt, että lääkkeitä joudun syömään loppuelämäni.

Ihan työelämässä olen. Todella vaativassa ammatissa.

1. tapauksen kohdalla olin sairaslomalla vuoden, kun tilannetta selviteltiin ja lääkitystä etsittiin. 2. tapauksen kohdalla olin jo yrittäjä ja tapaus oli kesäaikaan, jolloin olisin muutenkin ollut lomalla. 

Olen todella kiitollinen, että itselleni kohdalle osui todella hyvät lääkärit ja heidän kanssa yhteistyössä tilanteeni normalisoitui. Sen tiedän, että nappi naamaan iltaisin..... 

T. Kokemusasiantuntija

Vierailija
42/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aistiharhoja ja harhakuvitelmia tai pelkkiä harhakuvitelmia. Vaikka siitä että joku läheinen tai instanssi yrittää vahingoittaa sinua.

Ja sen kanssa tietty kuvitelma että olet niin merkittävä tyyppi että jollain instanssilla olisi motiivi vahingoittaa sinua.

Mutta voihan se teoriassa olla tottakin, että joku taho haluaa oikeasti pahaa? Kyllä sellaistakin tapahtuu. Ja se voi sitten käydä vaaralliseksi, jos uskottelee itselleen, että se on kaikki vain harhaa, ettei oikeasti ole vaarassa, mutta sitten jotain lopulta sattuukin ja oppii kantapään kautta, että ai ei se ollutkaan mitään harhaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. naapurista kuuluvat äänet voisivat olla todellisiakin.

Niimpä. Että mistä sitä sitten tietää varmuudella onko jokin totta? Pitää kuvata tai nauhottaa kaikki mistä on vähänkään epävarma ja varmistuttaa toisella ihmisellä, että ne jutut tapahtui oikeasti?

Mutta miten voit varmistua, että se "toinen ihminen" on totta?

Siksi ne harhat ovat niin pelottavia. Mikä tahansa voi olla totta – tai olla olematta. Mistään ei voi varmistua. Keneltäkään ei voi kysyä. Kukaan muu ei ymmärrä.

Filosofisesti tuollaisen kyseenalaistamisen ketjun päässä on ontologinen solipsismi eli "äärikanta, jonka mukaan kaikki mitä on olemassa, ovat minun omat tajunnantilani ja aistimukseni".

Solipsismi ei ole psykoottista, vaan filosofista pohdintaa. Olen kuitenkin kuullut ihmisistä, joita ontologinen solipsismi on vaivannut.

Psykoosissa ihmisen mielen sisältö varmaan on hajanaisempaa ja ristiriitaisempaa ja pääpaino on niissä harhakuvitelmissa eikä kaiken kyseenalaistamisessa.

Vierailija
44/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoottista harhaa voi kuvata suurinpiirtein siten, että katselee ulos ikkunasta, siirtyy seuraavaan, ja sitä seuraavaan, jne. Katselija ei tiedä, että joissain ikkunoissa on vääristävää lasia. Ikkunasta, jossa lasi on normaalia,näkee reaalin, oikean maailmaan. Sen sijaan ikkunasta, jonka lasi vääristää, maailma näkyy vääristyneenä ja irrationaalisena, mutta näkijä yrittää pitää näkymää yhtä totena kuin normaalin lasin läpi näkemäänsä. Hämmentyneisyys ja outous sotkee mielen yrityksessä ymmärtää näkemäänsä. Palaset eivät sovi yhteen, mutta mieli askartelee niistä uuden kokonaisuuden.

Vierailija
45/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhat voivat olla hyvin arkisiakin. Äärimmäisenä esimerkkinä kämppäkaveri, jota kukaan muu ei näe. Psykoottinen kuitenkin juttelee esimerkiksi syömisistä, siivoamisista jne. kämppiksensä kanssa. Voi tulla riitaakin, mikä ulkopuolisen silmin voi vaikuttaa hyvin pelottavalta.

Psykoosista tekee pelottavan juuri se, että ei tiedä mikä on totta ja mikä ei. Kuulevatko muut tämän musiikin? Onko tuossa edessä oikeasti syvä kuoppa? Onko keskustelukumppanini oikeasti olemassa?

Niitä yliluonnollisia tai mahdottomia harhoja voi yrittää järjellä tunnistaa. Jos joku on ollut jo kauan kuolleena, niin tuskin hän enää ilmestyy tuohon viereen neuvomaan tai syyttelemään. Arkisista harhoista on paljon vaikeampi sanoa.

Eli on mahdollista olla psykoosissa tietämättään, jos ne koetut harhat on niin arkisia, ettei niitä tajua kyseenalaistaa?

Mutta voiko harhat olla muka ainoa psykoosin oire? Kai sen pitäisi näkyä muullakin tavoin ihmisessä, esim että ihmisen toimintakyky olisi laskenut?

Voivat olla arkisia ja alkuvaiheessa uskottavia. Iäkäs ja harhoista kärsinyt, nyt jo edesmennyt tuttavani, puhui joistain "rosvoista" tai tyypeistä, jotka veivät hänen tavaroitaan ja kävivät hänen kotipihallaan ja jotka olivat sotkeneet hänen tietokoneensa.

Vainoharhaa. Muistamattomuus esim aiheuttaa tätä. Jos ei yksinkertaisesti muista, eikä tajua muistamattomuuttaan, minne on piilottanut Olympiamuistorahan ja pitsiliinat (vaatehuoneen ylähyllyn perukoille laatikkoon vuonna 1971), niin ainut järkeen käypä selitys on, että ne on varastettu esim kotihoidon toimesta.

Vierailija
46/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit oikeasti tapahtuvat asiat värittyvät ihmisen mielessä vaarallisiksi, uhkaaviksi, kummallisiksi. Näen itse samat asiat, mutta psykoosissa oleva näkee niiden tarkoituksen toisin. Kesti jonkin aikaa, että tajusin kaverin tarvitsevan apua.

Vierailija
47/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauksissa on erittäin tyypillistä että ajattelee jonkun varastavan tavaroita, sotkevan ja tekevän ilkitöitä vaikka itse on liikutellut esineitä. Kysehän on ihan aivojen välittäjäaineiden epätasapainosta ja plakin syntymisestä aivoihin. Voi olla jopa verisuoniperäistä, kalkkeumien syntymistä aivoihin.

Vierailija
48/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aito esimerkki psykoosista, jota en vieläkään tunnista psykoosiksi.  Lähetin tämän sähköpostilla lukuisille sukulaisilleni mm. vanhemmilleni.  Poliisi tuli melko nopeasti ja mut vietiin ensin Haartmanin sairaalaan ja sitten Auroraan 3 kuukaudeksi.  Diagnoosina psykoottinen masennus.  Tästä on kolmisen vuotta ja olen edelleen avohoidossa lääkityksellä.

Tiedoksi ja anteeksi ja hyvästi

Olen pahoillani että ette varmaan kuule minusta enää.  En tehnyt itsemurhaa.  Mut haetaan kohta asunnosta ja viedään joko parvekkeelle tai katolle.

Kesäkuun alussa mulla oli ja on edelleen paljon roskia asunnossa ja jääkaappi täynnä homeista ja mädäntynyttä ruokaa, joista pamahti hirveä haju ensin rappuun ja vähitellen koko taloon ilmastoinnin kautta.  Minä olin niin raukka että en ilmoittanut minnekään vaan pakoilin viikkoja huoneessani.  Paljon väkeä on muuttanut pois home- tai hajuhaittojen takia - sama asia.  Käytännössä koko 64-asuntoinen kerrostalo on saastunut mun takiani, ihmisten menetettyjen omaisuuksien ja unelmien arvo on mittaamaton puhumattakaan terveysongelmista.  En osaa edes ajatella, minne ihmiset oat muuttaneet.  Olen nähnyt ihmisten pähkäilevän pihalla muuttoautojen kanssa, mitä kannattaisi ja voisi viedä mukana.  Hirvittävää seuratavaa ja vain oma vika!!!

Poliisi haki mua viime viikon keskiviikkona.  En avannut.  Arvelin liittyvän siihen etten ollut missään yhteydessä vuokraisäntään, joka oli jo epäilemättä tietoinen ongelmista ja jossain on jo laskettu yks ynnä yks, vähintäänkin naapureissa.  Sitten änkesin tänne viime viikonloppuna kun oli jo kuun vaihde eli varmaan minut olisi irtisanottu jos olisi saatu kiinni.  Minä vaan pakoilin, kun pelkäsin niin helvetisti asunnottomuutta.  Sen pelon takia 64 asuntoa on saastunut.  Tosin paljon ei olisi ollut tehtävissä siinä vaiheessa kun homehajuhaittojen levitessä ilmastoinnin kautta joka huoneistoon pitäisi neljännen kerroksen asunto tyhjentää ammattifirmalla ja sen jälkeen desinfioida.  Siis tosi paha tilanne!!!

Nyt mulla on joku ihmeellinen bandidos tai vastaava dobermannien kanssa ollut vahtimassa naapuriasunnoista maanantaista asti, ku erehdyin taas änkeämään jo kolmannen tai neljännen kerran peräkkäin tänne homehelvettiin ja yksi alakerran naapuri on tilannut jotain poliisia kovempaa apua, kun he häipyivät tai siis muutama naapuriperhe häipyi yön selkään havaittuaan mun tulleen nukkumaan useampanakin yönä.  Siis karmeata käytöstä minulta, vainoamista ja kotirauhan rikkomista ja ties mitä. 

Mun ei paljon auta soittaa poliisille kun alakerran naapuri soitti jo ainakin pariin kertaan, ehkä kolmeenkin.  Kuulin naisen soittavan rapusta poliisille, että tuolla yöpyy taas joku.  Sitten heräsin aamulla, kun hän kävi joskus kuuden aikaan koiran kanssa toteamassa, että joo siellä se taas nukkuu. Silloin häivyin ennen kuin poliisi tuli taas käymään.  Ei poliisi monta kertaa käy.  Mulla on haku päällä mutta he ovat jo kotikäynnit tehneet.

...

Vierailija
49/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Tämä mikä-lie jengi, jonka olen nähnyt pihalla... kummallinen puolisotilaallisen näköinen heppu, jolla on dobermanr ja tummat vaatteet, kuin sotilas.  JOku kuulolaite, langaton puhelin tms.  Nämä siis ovat saaneet tyhjenneestä rapusta ainakin kolme asuntoa eikä mulla ole ollut mitään asiaa heidän ohitseen maanantain jälkeen.  Koirat odottavat seinän takana eivätkä nämä ole täällä turhaan.  Jotain palkkatappajia on tuo nainen tänne pyytänyt ja mun oveni porataan auki ensi yönä.  Kauan he ovat odottaneetkin, ehkä luulevat mun olevan aseistautunut.

Mutta mun puhelimeni vaikenee ja en tiedä, hävittävätkö he mun ruumiini.  Pyydän kaikilta anteeksi vastuuttomuuttani etten heti ilmoittanut hajuongelmasta tai siis homeongelmasta joka vain pahenee tyhjentämättä asuntoa ja ottanut vastaan rangaistusta, mikä olisi varmasti törkeä vahingontuottamus ja kymmenien miljoonien ellei satojen miljoonien vahingot, joita vakuutusyhtiöt eivät korvaa mun tuottamuksellisuuteni - kotona jäkaapissa komposti ja puolen vuoden jätteet viemättä - takia.  Lisäksi ihmisten onaisuuksia ei voi mikään korvata.  He ovat hirveissä ongelmissa ja minä olen vaan pelännyt omaa asunnottomuuttani.

En ole siis tehnyt katoamistemppua tai itsemurhaa, minulle on tehty jotain.  Ehkä mut pannaan vintin aukosta katolle ja tie on vain alas.  Pelkään ihan hirvittävävästi.

Nämä eivät ole mielenterveyshorinoita.  Elämä kääntyi painajaiseksi kesäkuun alussa roskien takia.  Tätä on vaikea uskoa mutta...   anteeksi että katoan sanomatta henkilökohtaisesti hyvästejä.  Pistän tällaiset viestit vain kumotakseni mahdolliset huhut itsemurhasta, kun katoan jäljettömiin.  Arvaan että nämä kuulostavat sekavilta mutta tällaisessa tilanteessa on vaikea olla tarkka.

Seinän takana tuo porukka odottavat sopivaa ajankohtaa, yöllä pimeällä hiljaisella hetkellä he tulevat ja en tiedä, mitä talossa olevat noin 3 dobermannia tekevät.  Alakerran nainen on ruvennut ihmisten puolesta toimimaan ja oikeastaan ymmärrän, koska olen pahimman sortin häirikkö saastutettuani talon sisäilman todella pahasti ja sitten vielä ängettyäni useampana yönä entiseen asuntooni.  Nyt on hankittu kovin vaihtoehto, jollaisesta en ole koskaan kuullutkaan mutta mä en tästä selviä missään tapauksessa hengissä.

Olen niin peloissani että mä vain käpristyn odottamaan oven aukeamista kuten edellisinäkin öinä.  Jotenkin olen kuitenkin onnistunut nukahtamaan ja yllättynyt aamuyöllä ettei vielä tänäkään yönä...  Nyt viikonloppuna on hiljaisinta toteuttaa joku tällainen toimenpide.  Mun on turha soitella poliisille, koska en voi puhua ääneen kun seinän takana kuunnellaan kaikkea korva höröllä ja ne joka tapauksessa ehtivät ensin.  Poliisi kyllästyi jo hyppyyttämiseen, tämä on ihan oma vikani.  Olen nyt villiä riistää ja joku kummallinen tapporyhmä hoitelee mut pian......

Vierailija
50/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

Pyydän todella paljon anteeksi vastuuttomuuttani että olen ajautunut tällaiseen tilanteeseen.  Mulla on tiedossa elämäni kauhun hetket.  En voinut jättää teitä loppuelämäksenne epätietoisuuteen siitä, mitä mulle on lopulta käynyt.

Tässä ei ole mitään keksittyä.  Tämä porukka kontrolloi rappua, josta on muuttanut melkein koko 16 huoneiston porukat pois ilman takia.  En ole puhunut sanaakaan kenenkään kanssa, minä pakoilija.  Tämä jengi kulkee edestakaisin huoneistojen väliä ja joku organisoi ja jakelee käskyt hiljaa.  Sitten he ovat hirveän kärsivällisesti odottaneet, josko yrittäisin paeta.  No noiden ovilla kyttäävien koirien - haukkuminen on välillä aikamoista mutta muuten ne on koulutettu olemaan hiljaa.  Jos avaan oven niin siellä on heti joku kyttäämässä.  Tämä on fakta.  Siksi jään huoneeseen odottamaan loppuun asti sitä, kun he poraavat lukon auki.  Sitten tulevat koirat ja sitten kosto taloyhtiön pilaamisesta ja heidän mielestään varmaan vainoamisesta.

Jos olisin mennyt poliisin mukaan viime keskiviikkonaeli 27.6. kun soittivat tuntemattomasta numerosta, koputtivat oveen ja soittivat uudestaan (mulla äänettömällä) niin olisin varmaan epäiltynä poikkeuksellisen rajusta, Suomen mittakaavassa ennätyksellisestä vahingontuottamuksesta ja terveysriskien aiheuttaminen voisi olla rinnastettavissa lähes terrorismirikokseen.  Joka tapauksessa kova linnatuomio mulle olisi tullut näin idioottimaisen syyn takia mutta se aiheuttaa vaaratilanteen kerrostalossa jatkuessaan toista kuukautta kuten nyt.  Olen ollut aivan pulassa mutta nyt mulle tulee tuomio epävirallisessa viidakon lakien oikeudenkäynnissä.

Minut siis tapettiin tai saatettiin tilanteeseen, josta en voi selvitä hengissä.  Toivottavasti jotenkin kestätte tilanteen.

Mua ei nyt voi mikään auttaa.  Mutta tiedoksi se, että en itse tehnyt itselleni mitään paitsi aiheutin koko soopan.  Jos olisin päätynyt poliisille, jutusta olisi epäilemättä tullut helvetin iso uutinen.  Nyt tämä ei varmaan tule esiin mitenkään paitsi että minua ei löydä enää mistään.  Asuntoni on jatkossa jonkun muun asunto kun minut poistetaan.  Jos ei ensi yönä niin joka tapauksessa heti kun ovi saadaan auki.  Huoltofirmalla ei ole avaimia, ilmeisesti ei kenelläkään muulla kuin minulla.

XXXXXX, pelkuri ja kohta kuollut

Vierailija
51/52 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut kaksi pahaa psykoosia. Molemmat johtaneet hoitoon. Luojan kiitos. Ensimmäinen oli n. 20 vuotta sitten ja toinen v. 2010. 

Kummassakin harhat olivat itselläni samankaltaisia. Luulin, että minua seurataan. Pistorasioista ja ikkunoista. Jalkakäytävällä olevista viemäreistä ja puhelimesta. Ääniä kuulin ja keskustelin niiden kanssa. Ääniä puhelimesta, tvstä pistorasioista. Ei voinut nukkua öisin, sillä ne äänet..... Välillä näin hahmoja.

Kävin jopa tekemässä rikosilmoituksen silloin 20 v sitten..... Kaikki ikkunat ja pistorasiat teippasin kiinni jätesäkeillä. Jopa tvn. Silti äänet tuli....

Jouduin 20 v sitten hoitoon ja tutkittiin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Skitsoon viittaava. Sain lääkityksen. Toivuin. Tuo toinen psykoosi johtui yksinomaan siitä, että luulin olevani parantunut ja lopetin lääkityksen. Lopettamisen seurauksena nuo harhat palasi.

Itselläni oli toisessa tapauksessa se onni, että olin avoimesti puhunut sairaudestani tutuille ja jotenkin 2. tapauksessa tajusin, että harhat ovat harhoja ja tämä on toisinto 1. tapauksesta, menin yöllä kaverin oven taakse sanomaan, että tarvin apua. En jaksa. Jouduin osastolle. Olin taas teipannut jätesäkeillä asuntoni.... jne....

Tuon 2. tapauksen jälkeen olen hyväksynyt, että lääkkeitä joudun syömään loppuelämäni.

Ihan työelämässä olen. Todella vaativassa ammatissa.

1. tapauksen kohdalla olin sairaslomalla vuoden, kun tilannetta selviteltiin ja lääkitystä etsittiin. 2. tapauksen kohdalla olin jo yrittäjä ja tapaus oli kesäaikaan, jolloin olisin muutenkin ollut lomalla. 

Olen todella kiitollinen, että itselleni kohdalle osui todella hyvät lääkärit ja heidän kanssa yhteistyössä tilanteeni normalisoitui. Sen tiedän, että nappi naamaan iltaisin..... 

T. Kokemusasiantuntija

Tosi ihana kertomus. Kiitos siitä. Antaa toiveita, että tästäki sairauksesta voi toipua.

Vierailija
52/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoottista harhaa voi kuvata suurinpiirtein siten, että katselee ulos ikkunasta, siirtyy seuraavaan, ja sitä seuraavaan, jne. Katselija ei tiedä, että joissain ikkunoissa on vääristävää lasia. Ikkunasta, jossa lasi on normaalia,näkee reaalin, oikean maailmaan. Sen sijaan ikkunasta, jonka lasi vääristää, maailma näkyy vääristyneenä ja irrationaalisena, mutta näkijä yrittää pitää näkymää yhtä totena kuin normaalin lasin läpi näkemäänsä. Hämmentyneisyys ja outous sotkee mielen yrityksessä ymmärtää näkemäänsä. Palaset eivät sovi yhteen, mutta mieli askartelee niistä uuden kokonaisuuden.

Kiinnostava selitys - mistä keksitkin?