Eripuraa jouluvaloista
Ärsyttää, kun en saa ottaa jouluvaloja pois ilman, että minut haukutaan lyttyyn. Muut perheenjäsenet roikkuvat valoissa ja koristeissa kynsin ja hampain.
Olisi ymmärrettävää jos olisivat itse laittaneet, mutta minä olen ne koristeet ja valot laittanut lähes yksinäni! Minun joulukuplani puhkeaa tapaninpäivän jälkeen ja sen jälkeen en halua nähdä ainoatakaan tonttua, kuusta tai konvehtia silmissäni. Ainoa syy, miksi valot säilyvät tammikuuhun on se, että päivät joulusta uuteenvuoteen menee lähinnä joulusta toipumiseen. Tammikuun ensimmäisinä päivinä on mukava palata normaaliin elämään ja päästää viime vuoden viimisistäkin rippeistä irti. Siksi valojen ja koristeiden siivoaminen on minulle terapeuttista. Enkä edes vaadi ketään auttamaan siivouksessa, vaan teen kaiken ihan itse ja hymyssä suin. Ei ole normaalia tuollainen koristeista väkisin kiinnipitäminen.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Miksi otat valot pois pimeään aikaan?
Meillä on pihavalot ja sisällä myös valot. Niitä voi käyttää.
Valot on kauniit lumisessa maisemassa. Ja jouluhan jatkuu Nuuttiin saakka. Valot voi pitää maaliskuun loppuun.
Kyllä arkea maailmassa riittää. Joulu tuo vähän tunnelmaa valoineen maailmaan. Tykkään niistä!
Mikä hiton hoppu joillakin on poistaa kauniit kausivalot?
Ilmeisesti ajattelen tässä eritavalla kuin muut. Minua harmittaa nähdä jouluvaloja ja ne ovat silmissäni muuttuneet jotenkin tunkkaisiksi. Ehkä kun en ole yhtään talvi-ihminen ja lasken jo päiviä kevääseen. Jouluvalojen katselu tuntuu vanhassa junnaamiselta. Valoa saa katkaisijasta vuoden ympäri, joten en ymmärrä tätä pimeänpelkoakaan
Ap
Ne on kausivaloja. Elokuun pimeinä öinä voi myös käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton hoppu joillakin on poistaa kauniit kausivalot?
Niiden katselu masentaa tammikuussa. Varsinkin jos ovat jotain jouluaiheisia kuten poroja ja kuusia. Minulla on katse jo keväässä
Ap
Burgeri ja sushi maistuu 24/364, mut voi kauheeta jos jouluruokaa pitäis syödä kahtena päivänä. Outoo väkee. Behmin mutinaa 24/364, mut kauheaa jos parina pvänä kuuluu joululauluja. Lätkä-95 kirvottaa edelleen jänniä tarinoita, ihmiset hehkuttaa kohta 30v vanhaa kisaa, mut joulua ei jaksettais hädin tuskin 2 pvää. Ärsyttävää!
Voi, täyttä sydäntalvea on 2 kk edessä ja sitten kevättalvi maaliskuussa. Eletään tässä ja nyt. Keväälle on aikansa sitten joskus kun se tulee. Talvi lumineen ja pakkasineen ja kausivaloineen pimeässä maailmassa on ihanaa. Kynttilään tuli, katson joulukuusta, kuuntelen jouluradiota ja nautin.
Vierailija kirjoitti:
Burgeri ja sushi maistuu 24/364, mut voi kauheeta jos jouluruokaa pitäis syödä kahtena päivänä. Outoo väkee. Behmin mutinaa 24/364, mut kauheaa jos parina pvänä kuuluu joululauluja. Lätkä-95 kirvottaa edelleen jänniä tarinoita, ihmiset hehkuttaa kohta 30v vanhaa kisaa, mut joulua ei jaksettais hädin tuskin 2 pvää. Ärsyttävää!
No jouluvalot kuitenkin laitoin jo marraskuun viimeisellä viikolla/joulun ekalla viikolla, joten kyllä niitä katseltu on. Mitään Behmiä en kuuntele ikinä, enkä pidä kyllä joululauluistakaan. Enkä muistele mitään vanjoja jääkiekkopelejä. Joulu kuitenkin tulee ensi vuonna uudestaan. Mitä sitä tätä joulua pitkittämään?
Minä laitan itse valoni, otan ne myös itse pois silloin kun haluan. Laitan valoja ensimmäisestä adventista alkaen, itsenäisyyspäivänä enemmän, ja joulukuusen ym.pari päivää ennen aattoa, riippuu, miten viikonloppu sijoittuu jouluun. Siivoan pois selkeästi jouluiset koristeet ja valot, eli kuuset, tontut, enkelit ym. heti joulun jälkeen, tähdet ja kirkkaat valosarjat saa olla loppiaiseen, joku neutraali kausivalosarja pimeää pihaa valaisemassa vielä pidempään. Ei tule eripuraa, se joka valot laittaakin, saa nemyös ottaa pois. Ei ole minun ongelmani, jos jollakin palaa valot pihakuusessa vielä pääsiäisviikolla, minä ole omat valoni jo kerännyt aikaa aikaisemmin pois.
Miksi otat valot pois pimeään aikaan?