Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen hankinta 20vuotiaana + opiskelut kesken

Vierailija
19.04.2015 |

Hei! Haluaisin vähän muiden mielipiteitä ja ehdotuksia... olen 20vuotias ensimmäistä vuotta ammattikorkeakoulussa opiskeleva, poikaystävä käy myöskin amkkia, valmistuu ensi keväänä ja työpaikka todennäköisesti tiedossa heti valmistumisen jälkeen. Kauhea vauvakuume olisi, onko järjevää hankkia lasta näin nuorena ja kesken opiskelujen? Entä miten rahallinen tuki?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkevää. Koulu loppuun ja jonkin aikaa töitä ensin, ei tarvitse sitten parin vuoden päästä itkeä av:lla kuinka tuet on niin pieniä. Ei pahalla, niin se vaan menee.

Vierailija
2/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v on niin nuori, että kannattaa kasvaa rauhassa. Ihminen muuttuu vielä paljon ja lapsien kanssa nauttii enemmän, kun asiat on muuten kunnossa.
Jos 20v saa lapsia. Siinä se elämä sitten on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:14"]20v on niin nuori, että kannattaa kasvaa rauhassa. Ihminen muuttuu vielä paljon ja lapsien kanssa nauttii enemmän, kun asiat on muuten kunnossa.
[/quote]

Aijaa, itse sain lapsen 22-vuotiaana ja siitähän se elämä sitten alkoikin! Toki mulle baarissa riekkuminen jne ei koskaan ollut kovin tärkeää, ja reppureissailuni olin tehnyt jo tuohon ikään mennessä. Lapsen kanssa ei toki omaa aikaa juuri ole mutta kyllä me ainakin ollaan voitu jatkaa matkustelua ja elämästä nauttimista. :)

Vierailija
4/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 02:19"]Onnistuu kyllä. Vaatii sovittelutaitoja ja arjen logistiikkaa. Muttei ole mikään mahdoton palapeli, ja usein opiskelumotivaatio nousee hurjasti lapsen saannin myötä.

Olen itse saanut esikoiseni heti lukion jälkeen, lapsen ollessa vuoden aloitin amk- opiskelut, toinen lapsi syntyi kesken opintojen, jotka sitten saatin loppuun ihan ajallaan (lapsettomien opiskelukavereiden venyttäessä opintoja 2-6kk pidemmälle), kolmas lapsi syntyi 7kk valmistumisen jälkeen. Kylä töitä ehtii tekemään, ja nykyään ei riitä, että kerran lukee sen yhden ammatin, vaan on jatkokouluttauduttava, täydennyskouluttauduttava jne, ja se pehe kannattaak uitenkin parustaa ennemmin nuorempana kuin kovin vanhana. Jos vaan parisuhdeasiat on kunnossa.

Ai niin, olen nyt 40v, esikoisen syntyessä olin 18, edelleen saman miehen kanssa naimisissa, lapsia on luita, on työpaikat, jatkokoulutukset, asunnot jne, mitä nyt keksitäänkin sanella ns hyvän elämän mittareiksi. Samalla moni "oikeassa järjestyksessä asiat tehnyt" ikätoveri on 2. tai 3. parisuhdekierroksella, pienten lasten kera. Ei kaduta omat valinnat yhtään!
[/quote]

Tuo olikin silloin yli 20 vuotta sitten kun ei ollut lama päällä

Vierailija
5/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:14"]20v on niin nuori, että kannattaa kasvaa rauhassa. Ihminen muuttuu vielä paljon ja lapsien kanssa nauttii enemmän, kun asiat on muuten kunnossa.
[/quote]

Aijaa, itse sain lapsen 22-vuotiaana ja siitähän se elämä sitten alkoikin! Toki mulle baarissa riekkuminen jne ei koskaan ollut kovin tärkeää, ja reppureissailuni olin tehnyt jo tuohon ikään mennessä. Lapsen kanssa ei toki omaa aikaa juuri ole mutta kyllä me ainakin ollaan voitu jatkaa matkustelua ja elämästä nauttimista. :)
[/quote]

On niin kiire 'aikuistua'

Vierailija
6/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:04"]Ehdottomasti nyt kun olet vielä erittäin hedelmällisessä iässä. Mitä vanhempana hankit lapsia sitä enemmän altistat vauvasi geenisaurauksille ja sisäsiittoisuudelle.
[/quote]
Miten voi altistaa lapsen sisäsiittoisuudelle jos synnyttää vanhempana :DDD

Vierailija
7/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut aikuistuu 20-vuotiaana, jotkut 35-vuotiaina. Ei kukaan ole maagisesti 100% valmis äidiksi tulemiseen jonkun tietyn iän jälkeen.

Vierailija
8/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tietämättäni jo raskaana kun aloitin opinnot syksyllä.. jäin huhtikuussa äitiyslomalle, eka vuosi kasassa. Syksyllä tein muutamia kirjallisia kokonaisuuksia kun vauvaa hoiti isovanhempi ja/tai vauva nukkui. Ei vaatinut läsnäoloa koulussa. Loppukeväästä tein harjoittelut (8vkoa)kun isä piti isyysvapaat+kevätloman. Sitä seuraavana syksynä lapsi päiväkotiin ja opinnot vauhtiin. Nyt olen melkein valmis sh, mitä kukaan ei uskonut kun raskaudesta ilmoitettiin.

Rankkaa on ja en suosittele. Meillä kuitenkin tukiverkot kunnossa. Ja nuorena jaksaa.

Vierailija
9/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:04"]Ehdottomasti nyt kun olet vielä erittäin hedelmällisessä iässä. Mitä vanhempana hankit lapsia sitä enemmän altistat vauvasi geenisaurauksille ja sisäsiittoisuudelle. [/quote] Miten voi altistaa lapsen sisäsiittoisuudelle jos synnyttää vanhempana :DDD

[/quote]

Alzheimerin myötä unohtaa kuka on aviomies ja kuka veli?

Vierailija
10/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:29"]Jotkut aikuistuu 20-vuotiaana, jotkut 35-vuotiaina. Ei kukaan ole maagisesti 100% valmis äidiksi tulemiseen jonkun tietyn iän jälkeen.
[/quote]

Ei niin. Itsekin olisin voinut olla ihan ok äiti 20 v. Mutta onneksi maltoin kasvaa siitä. Ja opiskella loppuun.

Vierailija
11/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjirn keski-ikä on 28 v. 20v on lähes teiniäiti

Vierailija
12/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaa nyt ensin se miehen vakituinen työpaikka. Ja siitä sitten parin vuoden päästä

Vierailija
13/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä kaks kertaa ennen kun niitä lapsia tekee. Olin 20-vuotiaana kihloissa, kaikki piti olla hyvin. Miehestä kuitenki paljastu ajan myötä uusia piirteitä - juhliminen maistui turhankin hyvin, tuli riitaa vähän kaikesta jne. Helpompi oli erota, kun ei ollu lasta - lasten tekemisestä ja naimisiin menosta oli jossain vaiheessa puhetta. Nyt onnellisesti uuden miehen kanssa, joka osaa oikeesti arvostaa mua. Mutta tsemppiä, mihin ratkaisuun sitten päädytki :)

T:N25

Vierailija
14/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 02:00"]On ihan itsepetosta kuvitella, että ne opinnot noin vain onnistuu etänä vauvan kanssa. Et voi tietää minkälaisen vauvan saat.
[/quote]

Tämä. Tosin nuorena tosiaan jaksaa paremmin. Mutta varma ei voi olla. Itse pinnistelisin esim vuoden kun noin nuorikin olet - Näin ollen vaikka tärppäisikin heti niin raskauden loppuvaiheessa on jo loppusuoralla. Ja miehelläkin voisi olla hyvä tilanne jo. Toisaalta eipä se aina tärppää heti ekoilla kierroksilla, joten ei ihan kannata "olettaa" myöskään sitä että vauva syntyy sopivasti juuri kesäloman kynnyksellä. :)

Tosin paraskin minä soimaamaan. Ikää on kyllä enemmän, mutta opiskelen uutta tutkintoa työn ohella. Silti saisi vauva tulla. Tosin meillä tässä tosiaan näyttää kestävän, joten huonolla tuurilla ehdin valmistumaan ennen kuin vauvaa on vaikka raskauden yrittäminen on aloitettu ennen opintojen aloitusta.

Vierailija
15/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:38"]Ensisynnyttäjirn keski-ikä on 28 v. 20v on lähes teiniäiti
[/quote]

Aika lapsellista että nämä "kypsät" kolmekymppiset kutsuvat parikymppisiä teiniäideiksi täällä. Really?
Kyllä nykyään isolta osalta 20-25v äideistä löytyy jo se tutkinto, ammatti ja rahaa. Teinimäisiä sossutapauksia löytyy myös +30v äideistä.

Vierailija
16/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme niin että saimme esikoisemme kesken amk opintojeni. 1.5 lukukautta oli takana kun lapsi syntyi ja minulla oli ikää 21v. Mies oli töissä, mutta tutkinto hänelläkin kesken (ikää 27v). Kotona ollessa opiskelin minkä pystyin, lisäksi mies oli vanhempainvapaalla (koska tulosidonnainen) ja opintovapaallaan hoiti poikaamme kotona. Tuo poika on nyt reilu 4v ja itsellä vielä koulua jäljellä. Tosin vain siitä syystä että halusin olla hänen kanssaan 3.5v saakka pääasiallisesti kotona. Lisäksi otin rinnalle toisen tutkinnon josta tuli vuosi lisää opiskeluaikaa. Molemmat tutkinnot on kasassa ennen kuin täytän 26v. Kaiken kaikkiaan mainio ratkaisu meille. Pienellä ikäerolla emme haaveilleet lapsia saavamme (olisi kyllä voinut saadakin, mutta sitten pienenä tarhaan). Nyt on kiva kun lapsi on 5v kun kunnon ruuhkavuodet vasta alkavat :) Meillä siis mies on ansainnut aina / opintovapaalla söimme säästöjä.

Vierailija
17/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täytyy kyllä sanoa että minussa on tarmoa kuin pienessä kylässä ja organisointikyvytkin on aika hyvät ;D Ikinä en ole ollut väsynyt muuta kuin fyysisesti hirveästä univelasta, mutta silti on koulunkäynti lapsen kanssa MINULLE ollut sen verran helppoa että halusin käydä toisen tutkinnon siihen samaan konkurssiin! ;) nro34

Vierailija
18/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut joustavat paremmin kuin työelämä. En tiedä amkeista mutta hkin yliopistolla on jopa lapsiparkki.

Vierailija
19/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:04"]Ehdottomasti nyt kun olet vielä erittäin hedelmällisessä iässä. Mitä vanhempana hankit lapsia sitä enemmän altistat vauvasi geenisaurauksille ja sisäsiittoisuudelle.
[/quote]
Miten voi altistaa lapsen sisäsiittoisuudelle jos synnyttää vanhempana :DDD
[/quote]
Joo repesin kans tälle. :DDD

Vierailija
20/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi tehdä lapset opiskellessa, sitten työelämäänkin siirtyessä voi työnantajalle sanoa suoraan että lapset on jo tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi