Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen hankinta 20vuotiaana + opiskelut kesken

Vierailija
19.04.2015 |

Hei! Haluaisin vähän muiden mielipiteitä ja ehdotuksia... olen 20vuotias ensimmäistä vuotta ammattikorkeakoulussa opiskeleva, poikaystävä käy myöskin amkkia, valmistuu ensi keväänä ja työpaikka todennäköisesti tiedossa heti valmistumisen jälkeen. Kauhea vauvakuume olisi, onko järjevää hankkia lasta näin nuorena ja kesken opiskelujen? Entä miten rahallinen tuki?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 19 ja hankin lapsen, opiskelut siin vaiheessa et lukio käyty, ja töitä mulla on etten tiä mis vaiheessa jatkaisin opiskeluita. Mies käy töissä. En oo katunu hetkeekään <3

Vierailija
22/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voitte aivan hyvin yrittää lapsen tekoa jo nyt. Mikäli koette ajan oikeaksi ja tiedostatte, että vauva-arki on raskasta aikaa ja koettelee parisuhdetta. Muistatte vain, että vauvan kanssa on raskainta ensimmäisen vuoden ajan. Koulusta selviää, jos vain haluaa.

Sain itse ensimmäinen lapsen 22-vuotiaan. Siitä vuoden kuluttua aloitin ammattikorkeakoulussa opinnot. Tein opintojen ohessa töitä iltaisin ja viikonloppuisin. Mieheni oli kyllä koko opiskeluaikani töissä, mutta vähällä rahallakin selviää. Voithan tehdä iltaisin töitä, mikäli jaksat. Nyt toinen lapsi on tulossa, opinnäytetyö tehty ja valmistun ajallaan, tänä keväänä. Helppoa ei ole ollut, mutta mikä olisi? Kun asennoituu siihen, että kaikesta selviää ja tekee kouluhommat ajallaan, niin kaikesta selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opinnot jäisi kokonaan kesken lapsen/lasten takia? Kyllä opiskelu joustaa perheen ehdoilla paljon paremmin kuin työelämä.

Vierailija
24/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti nyt kun olet vielä erittäin hedelmällisessä iässä. Mitä vanhempana hankit lapsia sitä enemmän altistat vauvasi geenisaurauksille ja sisäsiittoisuudelle.

Vierailija
25/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia vasta 30 vaiheessa

Vierailija
26/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olette seurustelleet poikaystäväsi kanssa?

Vierailija
27/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oottaa että on tehnyt jonkin verran töitä, äippäraha on korkeampi.

Vierailija
28/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 13:11"]Ja olemme aikeissa mennä kihloihin.. naimisiin emme vielä mene vasta parin vuoden päästä kun siihen on rahaa ja aikaa
[/quote]

Naimisiinmenoon ei ole rahaa tai aikaa mutta lapseen on??? :D

Vierailija
29/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä tukiverkosto kunnossa että senkin puoleen apua kyllä löytyy aina :)

Vierailija
30/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua mulla olisi enää 2 vuotta.. en usko että jaksan odottaa siihen, että olen työelämässä

Vierailija
31/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Kannattaa nyt kuitenkin alkaa säästämään niin paljon kuin voitte. Lapsen kasvattaminen maksaa ja paljon.

Vierailija
32/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen varmaan voiski tossa kohtaa hankkia mutta sitten melkeen jo pakko tehdä opinnot loppuun ja mennä työelämään ennenkö on varaa hankkia toinen. Ammattikorkeasta ei kai loputtomasti saa jattkoaikaakaan jos useamman lapsen tekee.

Pointti siis se eettä jos ette halua isoa ikäeroa lapsille niin ootelkaa vielä.

Vierailija
33/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että olisi syksyllä yrittänyt ja mahd sitten huhti-touko-kesä kuussa la ja kesän sopivasti lapsen kanssa ja jatkanut opintoja etänä, kun se on koulussamme mahdollista. Mieskin pystyy sillon jo olemaan kotona jollon voin enemmän keskittyä opiskeluun ja hoitaa kouluni loppuun..

Vierailija
34/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta opiskeluaikana raskautuminen voi olla järkeväkin asia. Ei ole heti jäämässä äitiyslomalle töihin päästessään. Edellyttäen tietenkin että ei ole mitään katrasta hankkimassa. Sen ensimmäisen työpaikan saaminen ei ole itsestäänselvyys ja jos on heti äitiyslomalle jäämässä töistä, niin vakipaikan saaminen voi olla hankalaa. Ensimmäiset työsuhteet harvoin ovat vakituisia.

Vierailija
35/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan itsepetosta kuvitella, että ne opinnot noin vain onnistuu etänä vauvan kanssa. Et voi tietää minkälaisen vauvan saat. Voi tulla koliikkitapaus, voit sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen tai lapsi voi olla vakavasti sairas ja kaikki aikasi menee lääkärissä ja sairaalassa ramppaamiseen.

Ja menkää nyt hyvät ihmiset ensin naimisiin, ennen kuin edes harkitsette mitään vauvaa!

Vierailija
36/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ensin lapset ja sitten opinnot loppuun, varsinkin jos mies jo työelämässä eli pärjäätte. Paljon kovempaa valuuttaa oot valmistumisen jälkeen kun äitiyslomat on jo "lusittu" + parikymppisenä jaksat paljon paremmin ku kolmekymppisenä.

Vierailija
37/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu kyllä. Vaatii sovittelutaitoja ja arjen logistiikkaa. Muttei ole mikään mahdoton palapeli, ja usein opiskelumotivaatio nousee hurjasti lapsen saannin myötä.

Olen itse saanut esikoiseni heti lukion jälkeen, lapsen ollessa vuoden aloitin amk- opiskelut, toinen lapsi syntyi kesken opintojen, jotka sitten saatin loppuun ihan ajallaan (lapsettomien opiskelukavereiden venyttäessä opintoja 2-6kk pidemmälle), kolmas lapsi syntyi 7kk valmistumisen jälkeen. Kylä töitä ehtii tekemään, ja nykyään ei riitä, että kerran lukee sen yhden ammatin, vaan on jatkokouluttauduttava, täydennyskouluttauduttava jne, ja se pehe kannattaak uitenkin parustaa ennemmin nuorempana kuin kovin vanhana. Jos vaan parisuhdeasiat on kunnossa.

Ai niin, olen nyt 40v, esikoisen syntyessä olin 18, edelleen saman miehen kanssa naimisissa, lapsia on luita, on työpaikat, jatkokoulutukset, asunnot jne, mitä nyt keksitäänkin sanella ns hyvän elämän mittareiksi. Samalla moni "oikeassa järjestyksessä asiat tehnyt" ikätoveri on 2. tai 3. parisuhdekierroksella, pienten lasten kera. Ei kaduta omat valinnat yhtään!

Vierailija
38/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakuume on vain tunne, usein siihen liittyy kaikenlaista romantiikkaa ja epärealismia. Se tulee ja menee. 

Jos teet lapsen nyt on olemassa se vaara, että opintosi jäävät kokonaan kesken ja mitä sinä sitten teet? Poikaystäväsi valmistuu, mutta hänellä ei vielä ole työpaikkaa. Onko armeija/ sivari käyty? Onko suhteenne niin vakaalla pohjalla, että vanhemmuus on mahdollinen? 

Suosittelen lämpimästi, että opiskelet ja teet työtä ensin. On lapsillekin hyväksi, että äidillä on oma elämä, elämänkokemusta, joku muukin identiteetti kuin äidin. 

Vierailija
39/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä on armeijan käynyt ja työt tiedossa valmistumisen jälkeen. Hän on minua 3vuotta vanhempi.

Vierailija
40/40 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olemme aikeissa mennä kihloihin.. naimisiin emme vielä mene vasta parin vuoden päästä kun siihen on rahaa ja aikaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi