Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Intohimona säästäminen. Onko muita?

Vierailija
01.01.2022 |

Nautin siitä, että saan hankittua saman asian, palvelun tai tuotteen halvemmalla kuin joku muu käyttämällä nokkeluutta, ideointikykyä ja sopivasti vaivaa.
On kiva tunne, kun saa syötyä itse tehtyä ja terveellistä ruokaa esim. Itse keräämistä marjoista ja kotimaisista juureksista. Paikkaan ja parsin tarvittaessa vaatteitani yms. Värjään itse hiukseni ja kulmani yms.
Ilmastonmuutoskin suosii säästämistä monessa asioissa.
Yhden sijoitusasunnon olen jo saanut hankittua. Vuokrasin sen läheiselleni. Nyt tavoitteena on pitempi junamatka etelään, kunhan korona helpottaa.
Onko muita, jotka nauttivat tästä säästämisen palapelistä?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se että ostat jotain halvemmalla kuin joku toinen ole säästämistä. Se on yhä edelleen kuluttamista, vaikka kulutatkin vähemmän kuin joku toinen.

Eli siis säästät rahaa ostamalla halvemmalla. Vai mikä sun mielestä sitten on säästämistä. Ainoastaan osakkeet ja rahastot?

Vierailija
42/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihailen ihmisiä joiden intohimo tai harrastus on joku sellainen asia, jota yleensä pidetään ikävänä. Just että säästäminen on kiva haaste tai siivoamalla saa kätevästi nollattua pään. Toi olisi niin kätevää, kun elämässä olisi vähemmän ikäviä velvollisuuksia.

Tosin uskon, että tuohon voi myös osittain oppia. Muistan pienenä, kun pidin hampaiden pesua ajanhukkana. Tai olihan se tärkeää, mutta se vie kuitenkin yllättävän paljon aikaa elämästä. Nykyään mä pidän hampaiden pesusta ja puhdistan hammasvälit ja pesen hampaat huolellisesti aamuin illoin.

Kyllä voi oppia. Mun mies oli alunperin ihan hirveä tuhlari. Siis sellainen että tili loppui parissa viikossa. Pistin sen säästökuurille ja nyt se säästää ihan innoissaan. Mun mielestä kyllä jo vähän liikaakin(tai vääristäkin asioista) mutta parempi näin, niin en valita.

Mä taas olen hirmu laiska siivooja. Sitten mies (joka tykkää siivota) osteli joitain kivoja siivoustavaroita ja nyt olen ihan koukussa siivoamiseen. Varsi-imuri on varsinkin kiva, kun konkreettisesti näkee mitä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se että ostat jotain halvemmalla kuin joku toinen ole säästämistä. Se on yhä edelleen kuluttamista, vaikka kulutatkin vähemmän kuin joku toinen.

Eli siis säästät rahaa ostamalla halvemmalla. Vai mikä sun mielestä sitten on säästämistä. Ainoastaan osakkeet ja rahastot?

säästämistä on KOKONAAN ostamatta jättäminen ja näin rahan syrjään jättäminen tai sen sijoittaminen.

Vierailija
44/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas harrastan tulojeni kasvattamista. Paljon fiksumpaa kuin rahan tuhlaaminen.

Vierailija
45/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin säästämisen jo useita vuosia sitten. Meni jossakin vaiheessa vähän yli ja syyllistin itseäni kaikista muista kuin ruokaostoksista. Edelleen säästän ja sijoitan, mutta myös hemmottelen itseäni kohtuudella. Ostin esim. nyt alesta Marc Jacobsin hajuveden, uuden takin, kaksi vaatetta töihin, alusvaatteita, ihonhoitotuotteita jne. Varasin ajan kosmetologille ultraäänipuhdistukseen ja kasvojen vahaukseen (oli kyllä 60 e lahjakortilla rahaa tähän, mutta kuitenkin).

Elämästä pitää myös nauttia!

Vierailija
46/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ihmiset osaa enää säästää. Talousasioita pitäisi opettaa ihan ala-asteelta. Moni tuntee ihan fyysistä kipua, jos pitää pidättäytyä ostamasta jotain ns. kivaa.

Suomessa jaetaan tukea ihan liikaa, eikä opeteta ihmisiä itse selviytymään arjesta. Toki on niitä velkaantuneita joita pitäisi auttaa. Esim. lapsiperheitä osin.

Mutta on viisaampaa "opettaa kalastamaan kuin antaa kalaa".

Me työssäkäyvät maksamme näiden ylivelkaantuneidenkin elämän.

Oletko ajatellut, etteivät kaikki edes halua säästää? Elämä on lyhyt ja sitä on turha kituuttaa jossain kylmässä torpassa vanhentunutta leipää järsien. Tuskinpa se tilillä makaava miljoona euroa haudassa paljon ilahduttaa.

En tietenkään tarkoita, että pitäisi ylivelkaantua ja törsätä, mutta kyllä minä ainakin haluan elää hyvää elämää enkä pihistellä joka asiasta.

Kunhan ei sitten ole katkera sille säästäjälle niin ihan ok.

Ärsyttävää jos hajoaa vaikka pesukone hetkessä eläjän kanssa samaan aikaan. Kauhea naljailu kun itse ostaa pesukoneen säästöistä ja se toinen joutuu ottamaan osarilla. Syytön säästeliäs siihen hetkessä elämiseen on.

Miksi puhut pesukoneen osteluistasi? Sehän on pikkujuttu.

Vierailija
47/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän ja kituutankin välillä, joka sentti jemmaan. Tavoite ostaa uudempi asunto isommasta kaupungista. Suurta iloa saa kun tilin saldo nousee koko ajan.

Vierailija
48/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä!

Vältän auton käyttöä viimeiseen asti, pakko sellainen kuitenkin on olla monilapsisessa perheessä. Itse pyöräilen työmatkat -20 asteen pakkasillakin ja vain iloitsen bensan ja luonnonvarojen säästöstä.

Teen aina selkeät ruokalistat. Itsetehtyä hernekeittoa joka torstai. Aamulla ja illalla syödään puuroa, marjoilla ja raejuustolla. Keittoja ym ravitsevia ja edullisia ruokia suosin. Ei uuniruokia kuin harvoin, uunin lämmittäminen maksaa!

Käytetään taloyhtiön lenkkisaunaa. Lapset ei erityisemmin välitä saunomisesta ja aikuiset pärjää ilmaisella lenkkisaunalla näin kalliilla sähkönhinnalla.

Asutaan pienessä asunnossa. Asuntolaina oli maksettu pois alle 10 vuodessa. Ei autolainaa tai muutakaan.

Noin 10 vuoden päästä on tarkoitus ainakin keventää työntekoa ratkaisesvasti, ellei sitten jäädä kokonaan pois työelämästä:)

Et sinä vähennä työntekoa. Turvallisuuden tarpeesi on niin suuri. Ajat pyörällä vielä 80-vuotiaana ja säästät sähköä.

Vierailija
49/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ihmiset osaa enää säästää. Talousasioita pitäisi opettaa ihan ala-asteelta. Moni tuntee ihan fyysistä kipua, jos pitää pidättäytyä ostamasta jotain ns. kivaa.

Suomessa jaetaan tukea ihan liikaa, eikä opeteta ihmisiä itse selviytymään arjesta. Toki on niitä velkaantuneita joita pitäisi auttaa. Esim. lapsiperheitä osin.

Oletko ajatellut, etteivät kaikki edes halua säästää? Elämä on lyhyt ja sitä on turha kituuttaa jossain kylmässä torpassa vanhentunutta leipää järsien. Tuskinpa se tilillä makaava miljoona euroa haudassa paljon ilahduttaa.

En tietenkään tarkoita, että pitäisi ylivelkaantua ja törsätä, mutta kyllä minä ainakin haluan elää hyvää elämää enkä pihistellä joka asiasta.

Ärsyttävää jos hajoaa vaikka pesukone hetkessä eläjän kanssa samaan aikaan. Kauhea naljailu kun itse ostaa pesukoneen säästöistä ja se toinen joutuu ottamaan osarilla. Syytön säästeliäs siihen hetkessä elämiseen on.

Just mietin, että pesukoneen ostamiseen ei nyt kauheasti tarvitse säästää.

Vierailija
50/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen entinen himoshoppaaja. Sairastuin vakavasti ja ostaminen jotenkin lohdutti. Nykyisin tykkään säästämisestä. Mulla on 4 säästötiliä. Mulla on aika pieni palkka ja asun pk-seudulla joten mitään suuria summia en saa säästöön.

Ainut mistä en lopeta on matkustaminen. Matkustin syksyllä joten nyt mulla luottokortilla maksettavaa ollut noin 400-900 e mikä aiheuttaa harmaita hiuksia.

Ostan kaupasta paljon punaliputettuja. Ja käyn alennusmyynneissä.

Vierailija
51/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän ja sijoitan, mutta en intohimoisesti.

Elän joka kuukausi budjetin mukaan ja katson, mihin rahat riittävät. Katson läpi Lidlin, Tokmannin ja K-kaupan tarjoukset ja ruuat suunnittelen etukäteen.

Joka kuukausi sää sijoitettavaksi noin 300-500 ja tietysti asuntolainan lyhennys tämän lisäksi. Pyrin myös nauttimaan elämästä, syödään ulkona, käyn kasvohoidossa silloin tällöin jne.

Vierailija
52/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin alkanut mennä yli säästäminen. En vedä vessaa kuin kerran päivässä, kun vesikin maksaa. Joo, tiedän, että menee jo yli :D 

Nyt oon suunnitellut, että rupeisin kantamaan lunta ämpärissä sulamaan ja sillä huuhtoisin vessan. Tiedän että menee yli. Kesällä vois kantaa lähellä olevasta järvestä vettä. Tiedän menee yli. Asun siis kerrostalossa. 

Vierailija
53/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskituloinen mutta harrastan penninvenytystä lähes kaikessa.

Vierailija
54/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan nauti vaan säästäminen on pelkoa tulevasta. Jos en säästä, näenkö jonain päivänä nälkää kun en enää työllisty….jne.

Nyt olen hyvätuloinen mutta se tuskin jatkuu eläkkeelle asti.

Mulla myös pelon tunne motivoi säästämään. Olen pienituloinen yksineläjä joka pelkää köyhää vanhuutta, työttömyyttä, elämisen jatkuvaa kallistumista ym.

Pakkomielteeksi säästäminen ei ole onneksi muuttunut. Tykkään välillä syödä ulkona ja käydä pubissa sen kerran kuukaudessa.

Minulla on jokaiselle alkavalle vuodelle säästösuunnitelma, josta en laista. Mutta se ei kuitenkaan ole niin tiukaksi vedetty, että joutuisin luopumaan kokonaan asioista joista nautin.

Tuli mieleeni eräs tuttavani, joka tienaa minua enemmän ja on samanlainen elämäntilanne. Hän valitti kuinka mitään ei jää säästöön. Yritin selittää, että laittaa kuukaudessa edes sen 20-50€ sivuun. Se olisi jo alku. Mutta kun ei. Moni ei oikeasti tajua, että se euro on satasen alku.

Vierailija
55/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin alkanut mennä yli säästäminen. En vedä vessaa kuin kerran päivässä, kun vesikin maksaa. Joo, tiedän, että menee jo yli :D 

Nyt oon suunnitellut, että rupeisin kantamaan lunta ämpärissä sulamaan ja sillä huuhtoisin vessan. Tiedän että menee yli. Kesällä vois kantaa lähellä olevasta järvestä vettä. Tiedän menee yli. Asun siis kerrostalossa. 

Eikö se vessa ala haista, jos pissa on pöntössä koko päivän? Eikö se pissa pinty pönttöön?

Vierailija
56/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen ostaminen ei todellakaan ole pikkujuttu. Puhun nyt  niistä pienituloisista ihmisistä, jotka eivät ovat juuri sillä rajalla, että yhteiskunta ei anna heille mitään tukea. En käytä alkoholia enkä polta ja muutenkin elän säästäväisesti. Ajatus pesukoneen hajoamisesta...apua! Tämä kerrostalo on talvella kylmä ja kylpyhuone on tosi viileä. Jos pitäisi pestä vaatteet käsin ja vääntää niistä vesi, niiden kuivuminen kestäisi varmaan vuorokausia. Jos TV hajoaa, elämä muuttuu ankeammaksi. Uuden hinta, kuljetusmaksu, asennus ja vanhan vieminen pois. Kaikki maksaa.

Vierailija
57/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi järkevämpää lähteä lenkille pissaaikaan ja poiketa kaupan tai baarin vessaan, tulee liikuntaa samalla.

Vierailija
58/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni säästämistä kun, ostaa vähemmän. Ei kolmea paitaa kahden hinnalla, kun on niin hyvä tarjous, ei edes yhtä paitaa tai kirppikseltä mitään. Tosi harvoin länsimaalaisella on sitä tilannetta, että yhtään paitaa ei ole, jos ei nyt osta. Hiustenvärjäyksessäkään ei tarvitse säästää, jos ei värjää hiuksia.

En siis halua yhtään vähetellä sitä, millainen kuluttaminen tuo jollekin iloa. Minulle esimerkiksi hyvä ruoka ja viihdeteollisuus. Niin kauan kun minulla on niihin varaa, on tarpeetonta paheksua, mihin joku muu sen rahan laittaisi. Mutta jos uusi paita ei tee yhtään onnellisemmaksi ja muutama paita on jo ennestään, ei sen ostamalla säästä yhtään mitään. Säästäminen on minusta juuri sitä, että kuukaudesta ja vuodesta toiseen koko palkka ei kulu elämiseen ja kulutukseen. Silloin ylimääräistä voi säästää ensin puskuritilille ja sitten vaikka rahastoihin ja osakkeisiin. Laiskimmallakin sijoittajalla viime vuoden aikana 40 euron paitaraha on nyt 50 euroa. Sillä ei ole pakko ostaa nytkään yhtään paitaa.

Eri

Vierailija
59/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelon vuoksi minäkin olen aina säästänyt. Ihan hyvä että näin tein koska pelko konkretisoitui 3v sitten ja tapaturman seurauksena olen työkyvytön. Nytkin säästän pienestä kuntoutustuesta kaiken minkä voin koska jos tipun työmarkkinatuelle niin elämästä tulisi helvettiä ilman mitään säästöjä.

60/71 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Helsingissä asuva pienituloinen nainen, aloitin kokopäivätyöt 16 vuotiaana ja työelämää takana jo 32 vuotta. Ikinä en ole ollut työttömänä. Asun mieheni ja 15 v poikamme kanssa. Asunto on vuoden päästä velaton. Itse olen aina elänyt niin, että kun uusi tili tulee niin siirrän säästöön mitä tilille on jäänyt edellisestä palkasta ja ainahan sitä on jäänyt (10 euroa - 800 euroa). Onhan sitä siis jonkin verran sivuun saanut. Itselläni on nyt ensimmäistä kertaa joku "ikäkriisi", eli olen tavallaan vähän kateellinen niille jotka saavat olla työttömänä kotona, olen julmetun väsynyt jatkuvaan työntekoon ja sen aiheuttamaan stressiin jne. Oma äitini kuoli vähän yli 50 vuotiaana ja veljeni sai aivoverenvuodon alle 45 vuotiaana. Olen nyt ruvennut (ikää 48 v) ihan tosissani miettimään, että kun aikani on kuolla niin mukaan täältä ei mitään saa eikä tarkoitus ole elää niin, että ainukainen lapsi saa kaiken. Asunnon toki vähintään.

En tiedä, mutta säästäminen ei tee onnelliseksi enää ja huom ennen koronaa matkustin pari kertaa vuodessa lämpimään (ja maksoin koko perheen matkat). Nyt ei työlle ole mitään vastapainoa vaan pelkkää puurtamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan