Onko täällä muita teinien äitejä, jotka sydän kylmänä odottelevat nuoria kotiin?
Eihän noita nuoria voi kotiin sitoa, joten ulkona ovat kavereineen. Mutta ei tämä helppoa ole näinä yleisinä juhlapyhinä.
Menettekö nukkumaan ja toivotte aamulla herätessänne että nuoret ovat kotona vai valvotteko kunnes tulette? Ja en kaipaa vastauksia niiltä vanhemmilta, joiden nuoret ovat nytkin kotona eivätkä koskaan käy missään.
Kommentit (123)
Poliisi keskeytti nuorten jättijuhlia uutenavuotena – Rovaniemellä jopa 300 henkeä vuokratilassa
Uudenvuodenyönä ei vältytty hälytyksiltä ja pelastustehtäviltä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fd653bfa-109d-4f9f-adb8-606084006b78
Todellisuudessa niitä ei ole mikään pakko päästää ulos. Lapsi ei mene pilalle eikä sitä myöskään huostaanoteta vaikka kotiintuloaika olisi uudenvuodenaattona kello 17.
Kyllä minä valvoin, kun olivat nuorempia. En vaan osannut mennä nukkumaan.
Nyt toinen on kavereineen pelaamassa lautapelejä ja toinen lähti juuri töihin.
Ei kannata hankkii lapsia. Hirveitä ovat teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa niitä ei ole mikään pakko päästää ulos. Lapsi ei mene pilalle eikä sitä myöskään huostaanoteta vaikka kotiintuloaika olisi uudenvuodenaattona kello 17.
Taidat olla alle 10-vuotiaan lapsen äiti. Jos 17-vuotias haluaa lähteä niin se lähtee ja mahdollisesti rikkoo oven sekä vanhempansa naaman lähtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Laita niille viesti, että jos eivät ole kotiintuloaikaan kotona, niin tiedossa on arestia koko loppuloman ajaksi.
Ei kai kukaan tosissaan tuolla lailla kurittamalla lapsiaan kasvata vuonna 2022?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat.
Ap:n omistushaluisuus tarvitsisi rajat.
Lasun työntekijänä olen eri mieltä. Aloittajalla toimii vanhemmuus.
Sain ite mennä ja tulla nuorena miten ja minne tahdoin, ei käynyt onneksi koskaan mitään. Alkoholi oli mukana kuvioissa usein, rakettejakin ammuskeltiin uutenavuotena keskenämme, eikä kukaan vanhempi tuntunut olevan huolissaan.
Kävin kaupassa pari tuntia sitten, ja siellä n. 13 vuotiaita kännissä pyöri, tuli hetkeksi kamala olo heidän puolesta, mutta kai se on myös nuoresta kiinni eikä tosiaan aina perheen olosuhteista?
Oma hieman vanhempi nuori kotona eikä hänellä tunnu kivaa yksin olevan, kun ei ole kavereita jotka haluisivat mennä ulos edes joskus. Yhdessä käytiin pikku raketteja ampumassa ja mennään uudestaan vuoden vaihtuessa. Olen helpottunut kun ei tarviste koskaan huolehtia missä menee ja mitä tekee, mutta surettaa taas tuo nuoren yksin oleminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat.
Niinpä. Tiukan kurin perheet ovat niitä missä lasten oikeuksia todennäköisimmin loukataan ja jotka siten pidetään tarkimmassa seurannassa.
Onko täällä joku kotiin komennettu teini kommentoimassa?
Onneksi ovat jo aikuisia niin ei tartte olla huolissaan kotona odottamassa..enkä pystynyt rauhoittumaan nukkumaan ennenkuin "lauma" oli kasassa.
Jotain olen kai tehnyt oikein kun ei tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat.
Autokauppiaana vastustan autojen korjaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tulee paha mieli nuorista, joilla on kotiintuloaika etenkin uutena vuotena. 17v elää elämänsä parhaita vuosia ja niistä pitäisi nauttia kunnolla. Kohta voi möllöttää kotona joka ilta, kun kaverit hankkivat lapsia ja poteroituvat kotiin.
Ai et kaikki pitää kokea aikaisessa? Nuoruus kestää pidempään kun ei kiirehdi kokemaan ennen aikojaan.
Opiskeluvuodet on sitä juhlimisnuoruutta.
Pitäisi toimia vanhemmuus,mutta jos nuori lähtee lähtee ,,perään saat lasun oot vanginnut tenavan,sen liikkumista rajoittanut.Kumpaa luulet lasutädin kuuntelevan.Siinnä mietitään jo sijaishuoltoo nykyään kun ei ole kotiin tulisijoja.Kesällä lähdin tosi aikaisin koiran kanssa kulkemaan,veikkaan 15v.Yöt spreijaamassa,ilkivaltaa...kukaan pentu ei tainnut jäädä kiinni siltikään mistään tekosistaan.Näin monesti kävelyt kera kaverin,pyörällä..ei varmaan oma koska pyöriä ilm.monia kadonneeksi,myös minun pyörä rengas puhkesi joku onneton nauloja kylvänyt..Lasu ei kaduilla toimi,partiot,ikää kysymään.Nuorin klo24 nähty oli ehkä 10v...millaiset vanhemmat antaa kulkea yöt.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä olen sitten ainut äiti, jota nuorten touhut kiinnostaa. Täällä sai kuvan, että evvk, jos johonkin menevät.
Yksi nuori tuli jo kotiin, muita ei ole näkynyt.ap
Minua ainakin ilahduttaa se, että nuori käyttäytyy kuten nuori eikä keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat.
Autokauppiaana vastustan autojen korjaamista.
Usko pois, jokainen lastensuojelussa töitä tehnyt toivoo _vähemmän_ asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat.
Lasu on yksi suurimpia syitä syrjäytymiselle.
16- ja 17-vuotiaat ovat ulkona. Tällaisina päivinä nukun koiranunta ja lähetän välillä Whatsapp viestejä.
Luotan siihen että ovat fiksuja kuten äitinsä ja äitinsä suku.
Tarkoitat tietysti hyvää, mutta mitään takeita ei ole, että kaikki menee hyvin. Sellaista ei voi kenellekään luvata. Elämä on arvaamatonta ja kyllä sitä vanhempana on aina sydän syrjällään lapsensa puolesta.
T: Paljon elämässä kärsinyt