nuoret eläkeläiset
Miten kestätte kaiken sen halveksunnan mitä muilta ihmisiltä tulee, kun ette nuoresta iästänne voi olla mukana työelämässä? Itselle hankala asia. Haluaisin olla työssä, mutta olen liian sairas. Olen 25-v ja eläkkeellä mt-syistä.
Kommentit (76)
Ähäskutti veronmaksajille. Olisiko ollut halvempi auttaa jo aikanaan ja tehdä ennaltaehkäisevää työtä. Eikä korjata myöhemmin erittäin vaikeaksi menneitä ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:52"]Ähäskutti veronmaksajille. Olisiko ollut halvempi auttaa jo aikanaan ja tehdä ennaltaehkäisevää työtä. Eikä korjata myöhemmin erittäin vaikeaksi menneitä ongelmia.
[/quote]
Niinpä. Missä oli yhteiskunta silloin kun ongelmat olisivat olleet vielä helposti ja halvalla korjattavissa? Ei tainnut näkyä. Ja nyt maksetaan tätä laskua eläkkeiden muodossa.
Ihan kun olisimme kerjänneet verta nenästä, kun jätimme apua tarvitsevat lapset heitteille.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:53"]Heh heh. Laskun aika :D
[/quote]
Lasku saapuu nuorten eläkkeen muodossa!
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:20"]
Alle 45 vuotiaat eläkeläiset pitäisi laittaa samaan veneeseen ilman tulppaa
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:20"]
Alle 45 vuotiaat eläkeläiset pitäisi laittaa samaan veneeseen ilman tulppaa
[/quote]
Sinutkin.
[/quote]
Vittu nyt maksatte. Aah, tekee hyvää. Paha saa palkkansa ja yhteiskunta joutuu vastuuseen selkänsä kääntämisestä vuosia sitten ::DDD
Harva sairaus oikeasti tekee työkyvyttömäksi.
Se on vaan sitä kun jäädään kotio ja oireilu pahenee sillä tavoin.
Sitten onkin helppo vinkua lääkärille kun on niin vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:03"]Vittu nyt maksatte. Aah, tekee hyvää. Paha saa palkkansa ja yhteiskunta joutuu vastuuseen selkänsä kääntämisestä vuosia sitten ::DDD
[/quote]
JEEEEE :)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:04"]Harva sairaus oikeasti tekee työkyvyttömäksi.
Se on vaan sitä kun jäädään kotio ja oireilu pahenee sillä tavoin.
Sitten onkin helppo vinkua lääkärille kun on niin vaikeaa.
[/quote]
Ai meillä on täällä oikeen "lääkäris-immeinen".
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:04"]
Harva sairaus oikeasti tekee työkyvyttömäksi. Se on vaan sitä kun jäädään kotio ja oireilu pahenee sillä tavoin. Sitten onkin helppo vinkua lääkärille kun on niin vaikeaa.
[/quote]
Ja pyh. Sinä et ymmärrä näistä asioista etkä varmaan monesta muustakaan. Herkät älykkäät ihmiset täällä kärsivät, ne toiset pärjäävät. En silti haluaisi olla yksi heistä. Siis niistä epäherkistä ykstotisista.
Pysyisköhän meistä kukaan hengissä jos maapallolla ei olisi ainuttakaan toista elävää olentoa. Näin ollen olemme kaikki loisia?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:03"]
Vittu nyt maksatte. Aah, tekee hyvää. Paha saa palkkansa ja yhteiskunta joutuu vastuuseen selkänsä kääntämisestä vuosia sitten ::DDD
[/quote]
En kyllä yhtään ihmettele miksi olet mt-syistä eläkkeellä. Vittu mitä porukkaa :D
Jep työt on tehty ja kotona loisin;) Edelleen kyllä maksan veroja eläkkeestäni eli olen veronmaksaja siinä missä muutkin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:02"]Itsellä täysin sama tilanne kun ap:lla. Hävettää, mutta onneksi muistan että ne ketkä tuomitsee tämän takia, ovat sellaisia ihmisiä joita en elämääni tarvitse. Läheiset ymmärtävät. [/quote]Minä en todellaakaan ymmärrä. Olette yhteiskunnan pahimpia loisia. Onneksi suomella menee niin huonosti, että joudutte kohta kerjäämään tai menemään töihin
[/quote]
Ai loisia? Itse olen eläkkeellä aivoverenvuodon takia. Kärsin mm. vaikeista muistihäiriöistä, toiminnanohjauksen ongelmista, toinen puoleni on osittain halvaantunut jne. Haluaisin kovasti työelämään, miutta se ei ole mahdollista. Millä perusteella olen loinen?
[/quote]
No onhan tuo kirjaimellisesti totta. Loinen ei pärjää itsenäiisesti vaan käyttää toista elävää olentoa hyväkseen, että pysyy hengissä, saa ravintonsa siltä. Näin ollen vauvat ja lapset ovat loisia. Ja työttömät jne. Esim. kasvitieteessä loinen on ihan virallinen termi. Älkää ottako itseenne, jos joku sanoo loiseksi. Ei se ole halventava termi, jos niin ei sitä ota.
[/quote]
Ohis: ei tuo kyllä mikää kehukaan ole.
[/quote]
Turha kehua, jos ei kehua ansaitse..
[/quote]
Miksi sairaita ihmisiä pitää haukkua? Monestikaan sairaus ei ole omaa syytä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:20"]Alle 45 vuotiaat eläkeläiset pitäisi laittaa samaan veneeseen ilman tulppaa
[/quote]
Minä haluaisin eutanasian, mutta ei mikään valtio tee niitä mt-potilaille. Ehkä voisit alkaa ajaa sitä Suomeen?
miksi häpeäisin? minulla on fyysisiä ongelmia joiden vuoksi olen kolmekymppinen ja minä olen ollut nuori eläkeläinen jo muutaman vuoden ajan. minua ei kiinnosta lainkaan mistä se raha tulee. jos joku näkee minut loisena niin se ei ole minun ongelmani. minua ei myöskään kiinnosta että olenko minä yhteiskunnan loinen vai en. minua ei myöskään kiinnosta että onko minusta mitään hyötyä kenellekään. minua ei myöskään kiinnosta että jääkö joku kuolemani jälkeen kaipaamaan minua vai ei, enkä pelkää yksin kuolemista.
jos olisi mahdollista niin voisin ilomielin vaihtaa kehoa teidän terveiden ihmisten kanssa. silloin olisi mukava nähdä kuinka hyvin pystytte käymään töissä säännöllisesti jos teitäkin piinaisi lähes päivittäin nämä ongelmat kuolemaanne asti.
-valoherkkyys, et pysty liikkumaan lainkaan ulkona aurinkoisina päivinä ilman aurinkolaseja. joissakin kaupoissakin joudut pitämään aurinkolaseja tai lippistä päässä että pystyt katsomaan ylähyllyille koska katon lampuista tuleva valo on joissakin kaupoissa todella kirkas. lisäksi et ilman aurinkolaseja pysty edes käyttämään tietokonettakaan ilman että näyttö on vähintään noin metrin päässä ja näytön kirkkaus minimiin säädettynä, tarvitset nettiselaimelle zoomaus laajennuksen että näet edes joten kuten lukea tai kirjoittaa selvästi. et juuri lainkaan pysty katsomaan televisiotakaan muutamaa minuuttia pidempään. näistä poikkeaminen johtaa lähes poikkeuksetta voimakkaisiin silmäkipuihin. aurinkolaiseksi ei riitä normaalit kaupan aurinkolasit, vaan tarvitset tavallista enemmän tummentavat aurinkolasit ja sellaiset mitkä tummentavat lähes yhtä paljon kuin hitsauslasit. mahdollisia kirjoitusvirheitäkään et pysty mitenkään huomaamaan ellet lue sitten lue pidempää tekstiä useita kertoja uudelleen. jos onnistut kirjoittamaan pidempiä kirjoituksia ilman useampaa virhettä niin se on tuuria eikä mitään muuta.
-unettomuus. nukkuminen ei ole kovinkaan helppoa. vaihtelevasti mutta lähes joka kuukausi tulee vähintään kerran tilanne jolloin olet hereillä sellaiset 40h koska jostakin kumman syystä et pysty aina nukkumaan, mitään syytä tähän ei löydy. toisinaan unten maille pääsemisessä saattaa kestää yli 3 tuntia. yleensä poikkeuksetta jotta hyvä nukkuminen onnistuisi niin minkäänlaista katkosta ei uneen saa tulla, jos kerran heräät unestasi kesken kaiken, et pysty nukahtamaan lainkaan uudestaan ennen seuraavia yötä. Toisinaan en edes pysty nukkumaan yli 6 tuntia.
-kivut. kärsit usein fyysisistä kivuista joko kärsit pääasiassa selkäkivuista tai rintakehän kivusta, eikä lääkärikään osaa kertoa mitään syytä koska kaikki näyttää normaalilta röntgenissä, magneetikuvauksissa yms.. Jos et kärsi kumpaakaan, niin sitten saatat kärsiä jomman kumman jalan tai käden kivuista.
-työtahti. turha kuvitellakaan pystyväsi ikinä ammattilaisen työtahtiin. kaikki työt mitä sinun pitäisi tehdä, kestävät yleensä poikkeuksetta 2-4 kertaa pidempään kuin ammatilaisella. joudut pitämään aina paljon enemmän taukoja kuin muut työntekijät jotta työ edes etenisi edes joten kuten, koska muuten kehosi ja raajasi eivät aina suostu tottelemaan sinua vaikka kuinka treenaat fyysistä kuntoasi vapaa ajallasikin. esimerkiksi kätesi tai sormesi saattaa ruveta vapisemaan kuin sinun pitäisi jotain pikkutarkkaa työtä tai pitää kädessä esimerkiksi pientä ruuvia.
-vinonäkö tai joidenkin asioiden näkeminen kahtena. joudut toisiaan katselemaan jotain kohdetta useamman minuutin ajan nähdäksesi että onko jokin kohde suorassa vai ei. toisinaan jos et katso sinulle oikeasta näkökulmasta niin saatat nähdä jonkin kohteen kahtena.
-heikko mateemaattinen laskentakyky. huolimatta useista matematiikan harjoituksista ja kokeista. pystyt laskemaan vain peruslaskut kuten kerto, plus, miinus, jakolaskut. et pysty laskemaan esimerkiksi neliöjuuria ja muita hieman monimurkaisempia laskuja yms. vaikka kuinka yrittäisit.
minä olen ainoa epäonninen suvussani joka kärsii näistäkin ongelmista ja mainitsin vain osan ongelmistani. se on vaan niin helppoa tuomita joku ihminen pelkän iän tai ulkonäön perusteella. erityisesti kun ongelmat eivät aina näy ulos päin muuta kuin tositilanteissa. kaikista ongelmista huolimatta minä en ikinä edes harkitse itsemurhaa.
Minua ei autettu lapsena, vaikka olot olivat hirveät. Koen juuri yhteiskunnan pettäneen. Nyt olen sairauslomalla. Nyt sitten autatte (pakko), ja kalliiksi tulee.