Miksi alle 20-vuotiaat saa äänestää?
18 v on täysi-ikäinen mutta onko 18- tai 19-vuotiaalla märkäkorvalla vielä minkäänlaista hajua politiikasta? Harvemmin, äänestävät lähinnä sellasia ehdokkaita jotka tykkää sometella ja ottaa selfieitä/belfieitä itsestään. Äänestysikärajaa voitaisiin nostaa ihan hyvin 20 tai 21 ikävuoteen, tuskin tulisi kovinkaan suurta haittaa kun myöhäisteinejä ei päästettäisi äänestämään lapsellisin mielin.
Kommentit (40)
Eihän alle 20 vuotiaana pääse kuin melko harvat ikäluokat äänestämään. Jos äänioikeusikä olisi 20 niin joka neljäs vuosiluokka pääsi äänestämään vasta 24 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:12"] [quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"] Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan. Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla. [/quote]Sellasia äidin pikku pseudointellektuelleja kullannuppuja on nähty ennenkin. Jollain 18-vuotiaalla ei oo elämänkokemusta vielä nimeksikään, oli sitten fiksu tai ei. [/quote] Sieltä iskee taas ylimielisyyttä tihkuva vastaus. Mä tiedostan, ettei mulla elämänkokemusta ole, mutta miks se elämänkokemus ja elämän koulu ois niin olennaista just tässä? Miks mun ois täytyny saada lapsia tai nähdä kaikki äänestääkseni? (Nyt varmaan tulee taas joku ymmärrät siitten kun kasvat hmmhmhm :)))))))) -vastaus) Omasta mielestäni ymmärrys yhteiskunnasta ja suomen politiikasta ja maailman tilanteesta riittää äänestämiseen. Ja vielä tohon kommenttiin musta, en ole teennäisen pikkuvanha, dostojevskiä selaava ja pieniä silmälaseja käyttävä pallero, eikä oo kukaan mun mainitsemista kavereistakaan. Oon vihainen nuori ihminen, joka ton paljon parjatun somen kautta tietää aika paljon, mitä ulkona tapahtuu ja haluu tosissaan vaikuttaa asioihin. Joten mitä jos laskeudut välillä norsunluutornistas ja meet vaikkaa juttelemaan jollekin nuorelle. [/quote]Ei mun tarvi mennä juttelemaan millekään nuorelle, miksi pitäisi? Ei mulla ole mitään nuoria vastaan mutta olen sitä mieltä että jonkun somepissiksen mielipidettä Suomen taloudenhoidosta ei pidä ottaa hirveän vakavissaan. Tietenkin joukkoon mahtuu oikeasti fiksujakin mutta pääpiirteittäin asia on niin että alle 20-vuotiaat ei äänestä järkeilyn jälkeen vaan ihan muilla konsteilla. [/quote] Kuunteleksä nyt ittees? Sun ei omasta mielestä tarvii mennä juttelemaan millekään nuorille, mutta sun mielestä on kylmä fakta, että nuoret tekee äänestämispäätöksen joidenkin selfieiden tai minkä vaan perusteella. Miten voit esittää tällasen väitteen, jos et oo tekemisissä nuorten kanssa? Kuten sanoin, niitä joita ei kiinnosta, ne ei äänestä. Jos kyseisillä "somepissikssillä" on mielipide suomen taloudenhoidosta, se tarkottaa että kyseinen somepissis on ottanu asioista tarpeeks selvää muodostaakseen mielipiteen. Mikä tarkottaa, että se mielipide on ihan yhtä arvokas, kuin sun omas.
[/quote]Asioista pitäisi ottaa selvää ennen kuin menee äänestämään, miten moni 18-vuotias finninaama tekee niin? Niinpä.
[/quote]
Lähes kaikki, jotka välittää tarpeeks mennäkseen äänestämään? Mä en nyt jaksa, kuin luupäistä porukkaa täällä oikeen on?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:58"] [quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:12"] [quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"] Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan. Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla. [/quote]Sellasia äidin pikku pseudointellektuelleja kullannuppuja on nähty ennenkin. Jollain 18-vuotiaalla ei oo elämänkokemusta vielä nimeksikään, oli sitten fiksu tai ei. [/quote] Sieltä iskee taas ylimielisyyttä tihkuva vastaus. Mä tiedostan, ettei mulla elämänkokemusta ole, mutta miks se elämänkokemus ja elämän koulu ois niin olennaista just tässä? Miks mun ois täytyny saada lapsia tai nähdä kaikki äänestääkseni? (Nyt varmaan tulee taas joku ymmärrät siitten kun kasvat hmmhmhm :)))))))) -vastaus) Omasta mielestäni ymmärrys yhteiskunnasta ja suomen politiikasta ja maailman tilanteesta riittää äänestämiseen. Ja vielä tohon kommenttiin musta, en ole teennäisen pikkuvanha, dostojevskiä selaava ja pieniä silmälaseja käyttävä pallero, eikä oo kukaan mun mainitsemista kavereistakaan. Oon vihainen nuori ihminen, joka ton paljon parjatun somen kautta tietää aika paljon, mitä ulkona tapahtuu ja haluu tosissaan vaikuttaa asioihin. Joten mitä jos laskeudut välillä norsunluutornistas ja meet vaikkaa juttelemaan jollekin nuorelle. [/quote]Ei mun tarvi mennä juttelemaan millekään nuorelle, miksi pitäisi? Ei mulla ole mitään nuoria vastaan mutta olen sitä mieltä että jonkun somepissiksen mielipidettä Suomen taloudenhoidosta ei pidä ottaa hirveän vakavissaan. Tietenkin joukkoon mahtuu oikeasti fiksujakin mutta pääpiirteittäin asia on niin että alle 20-vuotiaat ei äänestä järkeilyn jälkeen vaan ihan muilla konsteilla. [/quote] Kuunteleksä nyt ittees? Sun ei omasta mielestä tarvii mennä juttelemaan millekään nuorille, mutta sun mielestä on kylmä fakta, että nuoret tekee äänestämispäätöksen joidenkin selfieiden tai minkä vaan perusteella. Miten voit esittää tällasen väitteen, jos et oo tekemisissä nuorten kanssa? Kuten sanoin, niitä joita ei kiinnosta, ne ei äänestä. Jos kyseisillä "somepissikssillä" on mielipide suomen taloudenhoidosta, se tarkottaa että kyseinen somepissis on ottanu asioista tarpeeks selvää muodostaakseen mielipiteen. Mikä tarkottaa, että se mielipide on ihan yhtä arvokas, kuin sun omas. [/quote]Asioista pitäisi ottaa selvää ennen kuin menee äänestämään, miten moni 18-vuotias finninaama tekee niin? Niinpä. [/quote] Lähes kaikki, jotka välittää tarpeeks mennäkseen äänestämään? Mä en nyt jaksa, kuin luupäistä porukkaa täällä oikeen on?
[/quote]Sitä saat kysyä ihan itseltäsi.
Olen 19-vuotias nuori nainen ja tiedän politiikasta itseasiassa tosi paljon! Vaalikoneita olen tehnyt ja tutkiskellut asioita. Ehdokas löytyi ja kohta äänestämään. Jännä päivä!!:) hyvää vaalipäivää kaikille!
19v Ja äänestin numeroa 69 :)))DDD=DD
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:16"]Ihan kuin vanhemmilla ihmisillä olisi minkäänlaista hajua politiikasta... [/quote] Niinpä. Mummoni kertoi äänestävänsä Räsästä. Ei ole edes samassa vaalipiirissä.
[/quote]
tässä ei välttämättä mitään outoa. Mummo saattaa sittenkin olla ihan järjissään. Etenkin iäkkäämmät monesti henkilöivät puolueen sen johtajaan, eli KD:n edustaja on "Päivi Räsänen".
Ihan kuin vanhemmilla ihmisillä olisi minkäänlaista hajua politiikasta...
Ei aavistustakaan. Omasta mielestäni äänioikeus pitäisi olla 16-40-vuotiailla. Alle 16-vuotiaat eivät vielä ymmärrä mistään mitään, ja yli 40-vuotiailta puuttuu kyky ajatella seuraavia sukupolvia.
Harmittavan harva nuori vauvautuu äänestämään
No mä tajuun ton sun pointtis ap. Mutta siihen on vain jostain syystä määrätty se ikäraja.
Miksi "aikuiset" äänestävät ehdokkaita, jotka ajavat tämän maan perikatoon? Mies21
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:16"]
[/quote]
Niin, kyllä äänioikeutta pitäisi rajata sieltä toisestakin päästä, eli 60+ äänioikeus pois! Eivät ymmärrä nykymaailmasta ja äänestävät samaa ehdokasta/puoluetta/numeroa kuin kultaisena Kekkosen aikana.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:16"]Harmittavan harva nuori vauvautuu äänestämään
[/quote]
VAUVAUTUU? Olet liiaksi palstalla:)
Itse oon menossa äänestämään ehdokasta jolla on vaalikoneiden mukaan samanlaiset mielipiteet kuin mulla. Enkä ole nähnyt koko ihmistä somessa enkä edes seuraa poliitikkoja siellä.
-18v
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:16"]
[/quote]Todennäkösemmin kriteerit on vähän korkeammalla ku jollakin somenuorella.
Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan.
Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla.
Olen tässä alkuvuoden aikana tutustunut poliittisiin järjestelmiin ideologiosta alkaen ja pyrkinyt tutustumaan eri puolueiden asiohin mahdollisimman hyvin, jota pääsen selvyyteen omista kannoistani.
Ongelma on kaiken ikäiset kriittiseen ajatteluun kykenemättömät ja välinpitämättömät ihmiset, ei nuoret.
T.19v
Itse tiedän paljon politiikasta ja äänestin persuja. Yli 60v vois poistaa äänioikeus kun kuolevat kuitenki pian. Niin mitä väliä niille ketä äänestää.
m-96
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:12"] [quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"] Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan. Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla. [/quote]Sellasia äidin pikku pseudointellektuelleja kullannuppuja on nähty ennenkin. Jollain 18-vuotiaalla ei oo elämänkokemusta vielä nimeksikään, oli sitten fiksu tai ei. [/quote] Sieltä iskee taas ylimielisyyttä tihkuva vastaus. Mä tiedostan, ettei mulla elämänkokemusta ole, mutta miks se elämänkokemus ja elämän koulu ois niin olennaista just tässä? Miks mun ois täytyny saada lapsia tai nähdä kaikki äänestääkseni? (Nyt varmaan tulee taas joku ymmärrät siitten kun kasvat hmmhmhm :)))))))) -vastaus) Omasta mielestäni ymmärrys yhteiskunnasta ja suomen politiikasta ja maailman tilanteesta riittää äänestämiseen. Ja vielä tohon kommenttiin musta, en ole teennäisen pikkuvanha, dostojevskiä selaava ja pieniä silmälaseja käyttävä pallero, eikä oo kukaan mun mainitsemista kavereistakaan. Oon vihainen nuori ihminen, joka ton paljon parjatun somen kautta tietää aika paljon, mitä ulkona tapahtuu ja haluu tosissaan vaikuttaa asioihin. Joten mitä jos laskeudut välillä norsunluutornistas ja meet vaikkaa juttelemaan jollekin nuorelle. [/quote]Ei mun tarvi mennä juttelemaan millekään nuorelle, miksi pitäisi? Ei mulla ole mitään nuoria vastaan mutta olen sitä mieltä että jonkun somepissiksen mielipidettä Suomen taloudenhoidosta ei pidä ottaa hirveän vakavissaan. Tietenkin joukkoon mahtuu oikeasti fiksujakin mutta pääpiirteittäin asia on niin että alle 20-vuotiaat ei äänestä järkeilyn jälkeen vaan ihan muilla konsteilla. [/quote] Kuunteleksä nyt ittees? Sun ei omasta mielestä tarvii mennä juttelemaan millekään nuorille, mutta sun mielestä on kylmä fakta, että nuoret tekee äänestämispäätöksen joidenkin selfieiden tai minkä vaan perusteella. Miten voit esittää tällasen väitteen, jos et oo tekemisissä nuorten kanssa? Kuten sanoin, niitä joita ei kiinnosta, ne ei äänestä. Jos kyseisillä "somepissikssillä" on mielipide suomen taloudenhoidosta, se tarkottaa että kyseinen somepissis on ottanu asioista tarpeeks selvää muodostaakseen mielipiteen. Mikä tarkottaa, että se mielipide on ihan yhtä arvokas, kuin sun omas.
[/quote]Asioista pitäisi ottaa selvää ennen kuin menee äänestämään, miten moni 18-vuotias finninaama tekee niin? Niinpä.