Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alle 20-vuotiaat saa äänestää?

Vierailija
19.04.2015 |

18 v on täysi-ikäinen mutta onko 18- tai 19-vuotiaalla märkäkorvalla vielä minkäänlaista hajua politiikasta? Harvemmin, äänestävät lähinnä sellasia ehdokkaita jotka tykkää sometella ja ottaa selfieitä/belfieitä itsestään. Äänestysikärajaa voitaisiin nostaa ihan hyvin 20 tai 21 ikävuoteen, tuskin tulisi kovinkaan suurta haittaa kun myöhäisteinejä ei päästettäisi äänestämään lapsellisin mielin.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt arvon ap, pitää kampanjoida nuoret mukaan tietoisiksi vaikuttajiksi. Mielestäni olisi väärin, jos nuoret eivät saisi äänestää.  Ei nuoret niin tyhmiä olet kun kuvittelet.

Äiti vm 72

Vierailija
2/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"]

Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan. Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla.

[/quote]Sellasia äidin pikku pseudointellektuelleja kullannuppuja on nähty ennenkin. Jollain 18-vuotiaalla ei oo elämänkokemusta vielä nimeksikään, oli sitten fiksu tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"]

Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan. Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla.

[/quote]Sellasia äidin pikku pseudointellektuelleja kullannuppuja on nähty ennenkin. Jollain 18-vuotiaalla ei oo elämänkokemusta vielä nimeksikään, oli sitten fiksu tai ei.
[/quote]

Sieltä iskee taas ylimielisyyttä tihkuva vastaus. Mä tiedostan, ettei mulla elämänkokemusta ole, mutta miks se elämänkokemus ja elämän koulu ois niin olennaista just tässä? Miks mun ois täytyny saada lapsia tai nähdä kaikki äänestääkseni? (Nyt varmaan tulee taas joku ymmärrät siitten kun kasvat hmmhmhm :)))))))) -vastaus) Omasta mielestäni ymmärrys yhteiskunnasta ja suomen politiikasta ja maailman tilanteesta riittää äänestämiseen.

Ja vielä tohon kommenttiin musta, en ole teennäisen pikkuvanha, dostojevskiä selaava ja pieniä silmälaseja käyttävä pallero, eikä oo kukaan mun mainitsemista kavereistakaan. Oon vihainen nuori ihminen, joka ton paljon parjatun somen kautta tietää aika paljon, mitä ulkona tapahtuu ja haluu tosissaan vaikuttaa asioihin. Joten mitä jos laskeudut välillä norsunluutornistas ja meet vaikkaa juttelemaan jollekin nuorelle.

Vierailija
4/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 18-vuotiaani äänesti. Sitä ennen oli itsenäisesti tutkiskellut netistä asioita mm. Vaalikoneista ihmisten ja puolueidn mielipiteitä. Kysyi sitten minultakin mitä mieltä olen eräästä kysymyksestä, joka oli tullut näissä esiin. Hän kävi yksin äänenstämässä nyt siis ensimäistä kertaa elämässään. Hyvä juttu.

Vierailija
5/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v ja minulla ei ole minkäänlaista hajua politiikasta. Pitäisikö minulta ottaa äänioikeus pois?

Vierailija
6/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vielä alaikäinen ja otan kyllä kunnolla selvää ehdokkaista vaikka en saakkaan vielä äänestää, äitini taas halusi äänestää jotain hyvännäköistä miestä ja kun kysyin mitä asioita ajaa vastaus oli "en tiedä". Joten ei se fiksuus ole aina iästä kiinni :D

Vierailija
7/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se politiikan tuntemus ei ole iästä kiinni... Niitä kiinnostaa ketä kiinnostaa

Vierailija
8/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten äänestämisestä ei ole mitään hyötyä. En mä jaksa uskoa, että mun ääni mihinkään vaikuttais, ne samat urpot sinne kuitenkin taas valitaan, koska vanhemmat ihmiset äänestää samoin kuin silloin Ahtisaaren aikoina... Siispä en edes vaivaudu äänestämään, koska ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä.
-Nainen 20v

Vierailija
9/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kaltaisesi kuivat nelikymppiset sitruunat päätä heille tärkeistä asioista, joita voi olla vaikka koulujen lukukausimaksut, ympäristön kestävyys tai terveydenhuollon yksityistäminen.

Vierailija
10/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 20. Nyt lähdet kyllä äänestämään. Myös sinun ääni ratkaisee, ihan oikeasti. Muista, että nämä ovat puoluevaalit. Valitsemallasi puolueella on merkitys, ei yksittäisellä poliitikolla.

Vierailija
11/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Minä ainakin koin suuren poliittisen valaistumisen juuri 20-vuotissyntymäpäiväni aamuna. Siitä asti olen ymmärtänyt politiikkaa!

Vierailija
12/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin äänestysoikeuteen tulisi asettaa yläikäraja. Kun on totuttu aina äänestämään sitä samaa puoluetta niin vaikea vaihtaa vaikka puolue kämmäisi kuinka, ja saattavat äänestää sitä ihmistä eivätkä katso puoluearvoja!
Mistä vetoa niin olisi vähän eri puolueet täällä päättämässä...

Vierailija
13/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"] Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan. Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla. [/quote]Sellasia äidin pikku pseudointellektuelleja kullannuppuja on nähty ennenkin. Jollain 18-vuotiaalla ei oo elämänkokemusta vielä nimeksikään, oli sitten fiksu tai ei. [/quote] Sieltä iskee taas ylimielisyyttä tihkuva vastaus. Mä tiedostan, ettei mulla elämänkokemusta ole, mutta miks se elämänkokemus ja elämän koulu ois niin olennaista just tässä? Miks mun ois täytyny saada lapsia tai nähdä kaikki äänestääkseni? (Nyt varmaan tulee taas joku ymmärrät siitten kun kasvat hmmhmhm :)))))))) -vastaus) Omasta mielestäni ymmärrys yhteiskunnasta ja suomen politiikasta ja maailman tilanteesta riittää äänestämiseen. Ja vielä tohon kommenttiin musta, en ole teennäisen pikkuvanha, dostojevskiä selaava ja pieniä silmälaseja käyttävä pallero, eikä oo kukaan mun mainitsemista kavereistakaan. Oon vihainen nuori ihminen, joka ton paljon parjatun somen kautta tietää aika paljon, mitä ulkona tapahtuu ja haluu tosissaan vaikuttaa asioihin. Joten mitä jos laskeudut välillä norsunluutornistas ja meet vaikkaa juttelemaan jollekin nuorelle.

[/quote]Ei mun tarvi mennä juttelemaan millekään nuorelle, miksi pitäisi? Ei mulla ole mitään nuoria vastaan mutta olen sitä mieltä että jonkun somepissiksen mielipidettä Suomen taloudenhoidosta ei pidä ottaa hirveän vakavissaan. Tietenkin joukkoon mahtuu oikeasti fiksujakin mutta pääpiirteittäin asia on niin että alle 20-vuotiaat ei äänestä järkeilyn jälkeen vaan ihan muilla konsteilla.

Vierailija
14/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"]

[/quote]

Elämänkokemus ei tee kenestäkään fiksua ja valitettavan moni tuntuu vain tyhmenevän sen myötä...

Vierailija
15/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia ketjun aloituksia kun lukee, niin minä alan enneminkin kannattamaan ajatusta siitä, että äänestämisestä tehdään luvanvaraista. Ihmisen olisi ensin käytävä asiaankuuluvat kokeet ja testit läpi, ennen kuin äänestysluvan saisi ja vasta äänestyslupa antaisi ihmiselle äänioikeuden.

Vierailija
16/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuoden ikäraja perustuu aivotutkimukseen. Nuoremmilla otsalohko ei useinkaan toimi normaalisti hormonivaihteluiden takia: sen takia teinit usein ravistuvat hetkessä ja tekevät tyhmyyksiä. 18-vuotiaana useimmilla on taas normaali aivotoiminta. Ei tietenkään kaikilla ja erot ovat yksilöllisiä: tytöillä otsalohko toimii keskimäärin poikia paremmin, siksi pojat ovat alttiimpia hölmöilemään. Mikä olisi peruste tuohon 21-rajaan?

Vierailija
17/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:47"]18 vuoden ikäraja perustuu aivotutkimukseen. Nuoremmilla otsalohko ei useinkaan toimi normaalisti hormonivaihteluiden takia: sen takia teinit usein ravistuvat hetkessä ja tekevät tyhmyyksiä. 18-vuotiaana useimmilla on taas normaali aivotoiminta. Ei tietenkään kaikilla ja erot ovat yksilöllisiä: tytöillä otsalohko toimii keskimäärin poikia paremmin, siksi pojat ovat alttiimpia hölmöilemään. Mikä olisi peruste tuohon 21-rajaan?
[/quote]
No samoilla perusteillahan tulisi laittaa yläikäraja? Vanhuuden höperyys ja ajatellaan vaan sitä oman elämän rippeitä ja niihin vaikuttavia asioita.

Vierailija
18/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"] Hienoo, että nuoria taas yleistetään ja puhutaan somenuorista ja siitä, ettei mitään mistään ymmärretä. Ne nuoret, joita politiikka ei kiinnosta, ei äänestä. Mutta niitä hirmu fiksuja nuoria on tosi paljon ja niillä on oikeus äänestää, koska meidän tulevaisuutta tässä rakennetaan. Mua ihmetyttää, mistä teidän käsitykset nuorista oikeen muotoutuu? Jostain kauppakeskuksissa roikkuvista pikkuteineistä? En oo vielä äänestysikäinen, mutta me keskustellaan eri ikäisten kavereiden kanssa aika kiihkeestikin politiikasta, maailman tilanteesta ja ympäristöongelmista ja ihmisoikeuksista, koska meitä oikeesti kiinnostaa. Väittäisin, että paljon enemmän kuin osaa keski-ikäsistä ja varsinkin vanhuksista. Suosittelen tutustumaan nuoriin, ei me niin tyhmiä olla. [/quote]Sellasia äidin pikku pseudointellektuelleja kullannuppuja on nähty ennenkin. Jollain 18-vuotiaalla ei oo elämänkokemusta vielä nimeksikään, oli sitten fiksu tai ei. [/quote] Sieltä iskee taas ylimielisyyttä tihkuva vastaus. Mä tiedostan, ettei mulla elämänkokemusta ole, mutta miks se elämänkokemus ja elämän koulu ois niin olennaista just tässä? Miks mun ois täytyny saada lapsia tai nähdä kaikki äänestääkseni? (Nyt varmaan tulee taas joku ymmärrät siitten kun kasvat hmmhmhm :)))))))) -vastaus) Omasta mielestäni ymmärrys yhteiskunnasta ja suomen politiikasta ja maailman tilanteesta riittää äänestämiseen. Ja vielä tohon kommenttiin musta, en ole teennäisen pikkuvanha, dostojevskiä selaava ja pieniä silmälaseja käyttävä pallero, eikä oo kukaan mun mainitsemista kavereistakaan. Oon vihainen nuori ihminen, joka ton paljon parjatun somen kautta tietää aika paljon, mitä ulkona tapahtuu ja haluu tosissaan vaikuttaa asioihin. Joten mitä jos laskeudut välillä norsunluutornistas ja meet vaikkaa juttelemaan jollekin nuorelle.

[/quote]Ei mun tarvi mennä juttelemaan millekään nuorelle, miksi pitäisi? Ei mulla ole mitään nuoria vastaan mutta olen sitä mieltä että jonkun somepissiksen mielipidettä Suomen taloudenhoidosta ei pidä ottaa hirveän vakavissaan. Tietenkin joukkoon mahtuu oikeasti fiksujakin mutta pääpiirteittäin asia on niin että alle 20-vuotiaat ei äänestä järkeilyn jälkeen vaan ihan muilla konsteilla.
[/quote]

Kuunteleksä nyt ittees? Sun ei omasta mielestä tarvii mennä juttelemaan millekään nuorille, mutta sun mielestä on kylmä fakta, että nuoret tekee äänestämispäätöksen joidenkin selfieiden tai minkä vaan perusteella. Miten voit esittää tällasen väitteen, jos et oo tekemisissä nuorten kanssa?

Kuten sanoin, niitä joita ei kiinnosta, ne ei äänestä. Jos kyseisillä "somepissikssillä" on mielipide suomen taloudenhoidosta, se tarkottaa että kyseinen somepissis on ottanu asioista tarpeeks selvää muodostaakseen mielipiteen. Mikä tarkottaa, että se mielipide on ihan yhtä arvokas, kuin sun omas.

Vierailija
19/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöpä ap kaikki muutkin ajatushautomossasi syntyneet sammakot tiskiin. Eikö ole itsestään selvää, että kaikki työelämän ulkopuolella olevat ovat kelvottomia ehdokkaiksi ja äänestämään. Työttömä, eläkeläiset ja kotirouvat - ei äänioikeutta, vai mitä ap?

Vierailija
20/40 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:16"]Ihan kuin vanhemmilla ihmisillä olisi minkäänlaista hajua politiikasta...
[/quote]

Niinpä. Mummoni kertoi äänestävänsä Räsästä. Ei ole edes samassa vaalipiirissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän