Voinko "pakottaa" lapsen harrastamaan viulunsoittoa?
Olen 6-vuotiaan tytön äiti. Harrastin nuorempana laulua, balettia, näyttelemistä sekä pianon- ja klarinetinsoittoa. Esiinnyn edelleen aina välillä baletti- ja lauluesityksissä, ja tietenkin myös soittotaidot ovat pysyneet ahkeran harjoittelun takia lähes täydellisinä.
Suvusussani periytyy todella hyvä sävelkorva, joka kehittyy osalla jopa absoluuttiseksi sävelkorvaksi. Minäkin perin tämän omalta äidiltäni, ja tyttäreni näyttää perineen sen minulta. Hän harrastaakin tällä hetkellä samoja asioita kuin minä lapsena (ja onkin todella hyvä niissä), mutta klarinetti on hänelle vielä liian raskas soitin, joten hän ei vielä soita sitä.
Klarinetin tilalle ehdotin viulunsoittoa, mutta tyttö sanoo, ettei muka jaksaisi lisää harrastuksia. Silloinkun minä harrastin lapsena, niin minulla ei ollut yhtään vapaapäivää koko viikossa, ja joskus minulla oli jopa kaksi harrastusta samana päivänä. Silti jaksoin helposti nämä kaikki.
Minusta tuntuu, ettei se olisi oikeasti tyttärelleni mikään este. Siksi ajattelen hänen olevan vain laiska. En ymmärrä, miksi hän haluaa tahallaan heittäytyä hankalaksi, vaikka hänessä olisi niin paljon potentiaalia!
Eli kysymys kuuluukin, saanko ns. "pakottaa" tytön viulutunnille?
Ja pahoittelen, että kappalejako puuttuu. Kännykällä kun se ei vaan toimi.
Kommentit (76)
Ap on oikein malliesimerkki siitä miten käy, kun lapsuus on jäänyt väliin harrastusten vuoksi. Luulet että valtava harrastusten määrä on normaali tapa viettää lapsuutta. Antaisit edes omalle lapsellesi lapsuuden, vaikka et sitä itse olekaan saanut.
Jos tahtoo huipulle, pitää jo pienestä keskittyä yhteen asiaan. Ei hajottaa huomiota. Ja sen asian pitää kiinnostaa eniten lasta. Soita itse, jos huvittaa, mutta mikä lasta kiinnostaa?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"]Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä.
5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa.
[/quote]
Mutta kun minä näen hänessä niin paljon potentiaalia! Ja kuten itsekin kirjoitit, LÄHES JOKAISELLE, mutta TIEDÄN oman tyttäreni jaksavan.
Ap
[/quote]
Vaikka hän sanoo ettei jaksa
[/quote]
Koska on laiska. Kun omat lapsesi sanovat, etteivät jaksa siivota huoneitaan, annatko muka olla siivoomatta?
Ap
[/quote]
Laiska?
Kiva provo. Mutta mulle riitti jo
Jaaha, tässä nyt sitten tämän aamun provo. Pistettäisiinkö analyysiin tämä?
Jättäkää joku muu pois, jos ahdistaa liika harrastaminen. 6 - vuotias on kuotenkin aika pieni.
Sävelkorvan kehittymiselle viulu on kuitenkin todella hyvä soitin. Mitä nuorenpana sävelkorva saa treeniä, sitä puhtaammaksi se kehittyy. Absoluuttinen sävelkorva on todella harvalla, eikä sen omaaminen anna mitään takeita siitä, että itse pystyisi tuottamaan sävelpuhdasta ääntä. Absoluuttisen sävelkorvan kanssa synnytään. Relatiivista sävelkorvaa voi taas jokainen kehittää läpi elämän.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:33"]Tavallaan ymmärrän ap:a, lasta voi joskus pakottaa johonkin. Mutta harrastusten määrä tuntuu kyllä kohtuuttomalta!
Meillä poika soittaa pianoa. Ajoittain haluaisi lopettaa, tämä liittyy kausiin, jolloin esiintyminen lähestyy ja on treenattava paljon. On kuitenkin aina esiintymisen jälkeen hyvin tyytyväinen, ettei annettu periksi. Pojalla on vain yksi toinen harrastus lisäksi.
[/quote]
Hyvä, että joku ymmärtää minua edes jonkin verran.
Minulla itselläni oli kuitenkin myös lapsena paljon harrastuksia, joten tiedän, miltä se tuntuu. Välillä saattoi olla raskasta, mutta kyllä se siitä.
Ja kun tyttö ei käy eskarissa, niin hänelle jää paljon aikaa harrastuksiin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:35"]Jos tahtoo huipulle, pitää jo pienestä keskittyä yhteen asiaan. Ei hajottaa huomiota. Ja sen asian pitää kiinnostaa eniten lasta. Soita itse, jos huvittaa, mutta mikä lasta kiinnostaa?
[/quote]
Minä olen itsekin suhteellisen monilahjakas, joten miksei tyttärenikin olisi?
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:33"]Lahjoa omaa lastasi?!
[/quote]
No esimerkiksi viikkorahan kohotuksella?
Ap
[/quote]
6v ei arvosta viikorahan korotusta. Sinulla ei selvästi ole lapsia
Voiko sut pakottaa harrastamaan vaikka metsästystä?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:33"]Lahjoa omaa lastasi?!
[/quote]
Ap
[/quote]
6v ei arvosta viikorahan korotusta. Sinulla ei selvästi ole lapsia
[/quote]
Kyllä arvostaa. Hänen pitää ostaa omilla rahoillaan karkit, jätskit jne. Hyvää motivaatiota.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:36"]Jaaha, tässä nyt sitten tämän aamun provo. Pistettäisiinkö analyysiin tämä?
[/quote]
Lapseton nyt ainakin
Ehkä mies?
Tietää jotain musiikista
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:39"]Voiko sut pakottaa harrastamaan vaikka metsästystä?
[/quote]
Olen vegaani enkä siksi halua metsästää eläimiä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"]Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä. 5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa. [/quote]Mutta kun minä näen hänessä niin paljon potentiaalia! Ja kuten itsekin kirjoitit, LÄHES JOKAISELLE, mutta TIEDÄN oman tyttäreni jaksavan. Ap
[/quote]
Kirjoitin "lähes jokaiselle", koska ilmeisesti sinulle se ei ole ollut liikaa. Toistan: Lapsesi ei ole sinä. Hänelle se hyvinkin varmasti on likaa, niin kuin hän sanookin.
Miten voit olla varma, että hän jaksaa? Mitä teet auttaaksesi häntä jaksamaan, rentoutumaan ja palautumaan?
Hyväksytkö hänet sellaisena kuin hän on? Arvostatko häntä, vaikka jokainen naurettava vaatimuksesi menestyksestä ja riittävästä suoriutumisesta ei täyttyisi?
Lapsesi ei ole sinä pienenä eikä sinun jatkeesi, sinä et tiedä, mitä hän haluaa tai miltä hänestä tuntuu etkä tiedä, miksi hän haluaa tulla elämässään. Mitä jos hän haluaa vaikka suunnista, pelata sählyä tai futista tai harrastaa ampumahiihtoa, soittaa bändissä rumpuja tai mennä partioon? Tuollanen kuvaamasi ajattelutapa on äärimmäisen vahingoittava lapsen kehitykselle. Sinä nollaat lapsen omat ajatukset ja tunteet, koska tiedät ja tunnet hänen puolestaan. Joissain persoonallisuuden häiriöissä tuppaa käymään näin, ihminen ei näe rajaa oman sisäisen maailman ja toisen ihmisen sisäisen maailman välillä. Onko sinullekin tehty lapsena niin? Saitko tehdä mitä itse halusit vai halusitko sitä, mitä vanhemmat toivoivat ja tiesivät sinun haluavan ja sinä muutit ajatuksesi sen mukaisiksi? Oletko tyytyväinen omaan elämääsi, saitko sen mitä itse tavoittelit? Onko sinulla ollut esim. syömishäiriötä tai masennusta? Nuo ylisuorittamisen piirteet voivat sellaisille altistaa.
Sinä voit tarjota lapselle mahdollisuuksia mutta lapsi itse ottaa kiinni, mistä haluaa. Kysy myös lapselta, mitä hän itse haluaa tai mistä hän on itse kiinnostunut ja mitä häne ystävänsä harrastavat äläkä tarjoa vaihtoehtoja vain oman kokemuspiirisi sisältä.
Tuon ikäinen ei missään nimessä kaipaa harrastuksia joka illalle. Mielellle ja keholle on annettava aikaa ja mahdollisuuksia kehittyä vapaasti, ilman pakollista ohjelmaa ja paineita. Jos lapsi itse haluaa lähteä harrastuksin ja lähtee joka kerta tai ainakin lähes joka kerta mielellään, harjoittelee itse asiaa myös harjoitusten ulkopuolella ja puhuu harrastuksesta, kerää sitä tietoa jne. silloin innostus on todellista ja sitä kannattaa tukea. Kenestäkään ei tule ammattiurheilijaa tai ammattimuusikkoa vaikka olisi kuinka lahjakas, jos oma syvä palo ja innostus asiaan puuttuu.
Tämä on provo, mutta noin periaatteessa olen sitä mieltä, että lapsia voi "pakottaa" johonkin. Minä pakotan omiani harrastamaan kulttuuria monipuolisesti. Tosin heidän ei tarvitse esim. Tehdä kotitöitä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:33"]Lahjoa omaa lastasi?!
[/quote]
Ap