Voinko "pakottaa" lapsen harrastamaan viulunsoittoa?
Olen 6-vuotiaan tytön äiti. Harrastin nuorempana laulua, balettia, näyttelemistä sekä pianon- ja klarinetinsoittoa. Esiinnyn edelleen aina välillä baletti- ja lauluesityksissä, ja tietenkin myös soittotaidot ovat pysyneet ahkeran harjoittelun takia lähes täydellisinä.
Suvusussani periytyy todella hyvä sävelkorva, joka kehittyy osalla jopa absoluuttiseksi sävelkorvaksi. Minäkin perin tämän omalta äidiltäni, ja tyttäreni näyttää perineen sen minulta. Hän harrastaakin tällä hetkellä samoja asioita kuin minä lapsena (ja onkin todella hyvä niissä), mutta klarinetti on hänelle vielä liian raskas soitin, joten hän ei vielä soita sitä.
Klarinetin tilalle ehdotin viulunsoittoa, mutta tyttö sanoo, ettei muka jaksaisi lisää harrastuksia. Silloinkun minä harrastin lapsena, niin minulla ei ollut yhtään vapaapäivää koko viikossa, ja joskus minulla oli jopa kaksi harrastusta samana päivänä. Silti jaksoin helposti nämä kaikki.
Minusta tuntuu, ettei se olisi oikeasti tyttärelleni mikään este. Siksi ajattelen hänen olevan vain laiska. En ymmärrä, miksi hän haluaa tahallaan heittäytyä hankalaksi, vaikka hänessä olisi niin paljon potentiaalia!
Eli kysymys kuuluukin, saanko ns. "pakottaa" tytön viulutunnille?
Ja pahoittelen, että kappalejako puuttuu. Kännykällä kun se ei vaan toimi.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:08"] Olen 6-vuotiaan tytön äiti. Harrastin nuorempana laulua, balettia, näyttelemistä sekä pianon- ja klarinetinsoittoa. Esiinnyn edelleen aina välillä baletti- ja lauluesityksissä, ja tietenkin myös soittotaidot ovat pysyneet ahkeran harjoittelun takia lähes täydellisinä. Suvusussani periytyy todella hyvä sävelkorva, joka kehittyy osalla jopa absoluuttiseksi sävelkorvaksi. Minäkin perin tämän omalta äidiltäni, ja tyttäreni näyttää perineen sen minulta. Hän harrastaakin tällä hetkellä samoja asioita kuin minä lapsena (ja onkin todella hyvä niissä), mutta klarinetti on hänelle vielä liian raskas soitin, joten hän ei vielä soita sitä. Klarinetin tilalle ehdotin viulunsoittoa, mutta tyttö sanoo, ettei muka jaksaisi lisää harrastuksia. Silloinkun minä harrastin lapsena, niin minulla ei ollut yhtään vapaapäivää koko viikossa, ja joskus minulla oli jopa kaksi harrastusta samana päivänä. Silti jaksoin helposti nämä kaikki. Minusta tuntuu, ettei se olisi oikeasti tyttärelleni mikään este. Siksi ajattelen hänen olevan vain laiska. En ymmärrä, miksi hän haluaa tahallaan heittäytyä hankalaksi, vaikka hänessä olisi niin paljon potentiaalia! Eli kysymys kuuluukin, saanko ns. "pakottaa" tytön viulutunnille? Ja pahoittelen, että kappalejako puuttuu. Kännykällä kun se ei vaan toimi. [/quote] Voinko pakottaa sinut imemään penistä? [/quote] Vertaatko viulunsoittoa tosissasi miehen sukuelimen imemiseen? Ap
[/quote]
No en todellakaan. Olenm aivan varma että peniksen imeminen on TUHAT kertaa mukavampaa molemmille osapuolille kuin jonkun saatanalliset 1/4 sävelaskelta epävireisen paskaviulun raiskaaminen tai sen vitullinen kuunteleminen.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:42"]Lapsesi ei ole sinä pienenä eikä sinun jatkeesi, sinä et tiedä, mitä hän haluaa tai miltä hänestä tuntuu etkä tiedä, miksi hän... [/quote] Tähän kommentoin nyt vain, että olen sairastanut anoreksian mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Luen tämän kuitenkin vielä huolella läpi ja kommentoin, jos minua alkaa mietyttää jokin. Ap
[/quote]
Sairastuit anoreksiaan ja sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa? Juuh... entäs sitten kun oma tyttäresi sairastuu?
Anteeksi, etten lukenut mitään kommentteja. Oon musiikin ammattilainen ja aika järkyttynyt sun tekstistäsi. Siitä tosiaan paistaa, että itse et ammattilainen ole. Soittotaitoni ovat pysyneet täydellisinä... Voi haloo, jos ymmärtäisit mitään, tajuaisit, että ei kukaan ammattilainenkaan voi koskaan noin sanoa. Musiikissa ja taiteessa ei ole täydellisiä taitoja, aina voi kehittää itseään lisää ja abloluuttista totuutta täydellisyydestä ei ole. Valitettavasti sinusta huomaa, ettet itse ollut riittävän lahjakas missään harrastuksessasi ja se jäi sinua kaivelemaan ja nyt yrität päteä lapsen kautta. Hyväksy se, että sinusta ei ollut ammattilaiseksi. Anna lapsesi luoda itse omat unelmansa. T. Sibelius-Akatemiasta valmistunut
6-vuotiaan pitäisi antaa elää lapsuus vapaana. Tyttö valitsee itse sen soittimensa jos kiinnostaa. APn mies on lähtenyt jo aikoja sitten pois helvetin hyvästä syystä.
Tanssija ja neurologi??? Kerrotko vielä, missä opiskelit tanssijaksi ja missä neurologiksi? Minkä ikäisenä valmistuit? Kumpi ensiin vai yhtä aikaa? (Kerro toki, itsekin olen erikoislääkäri ja tiedän, mitä erikoistuminen perheellisenä vaatii...)
Olkoon provo.
Mutta jos tuntuu, että on liian kunnianhimoinen vanhempi ja haluaa kompensoida oman elämänsä puutteellisuuksia lapsensa kautta, kannattaa lukea Andre Agassin omaelämänkerta Open.
Jos pakottaa toista, oli sitten lapsi tai aikuinen, ei saa aikaan muuta kuin vihaa pakottajaa ja pakotettavaa asiaa kohtaan. Jos lapsi (tai aikuinen) haluaa harrastaa jotakin ja sitten välillä harrastus maistuu puulta, voi muistuttaa kaikesta siitä mielihyvästä ja innosta, jota hän on harrastuksesta saanut. Tai sitten voi pitää vähän taukoa.
Hauskaa, puoliksi aasialaistaustainen tanssija-neurologi? Montakohan Suomesta mahtaa löytyä? Lääkäripiirit on nimittäin aika pienet.... (No seuraavaksi ap kuittaa, ettei hän tietenkään Suomessa asu...)
Oma kokemus; olen patistanut ja pakottanut lapsille harrastuksia, joissa TIEDÄN heidän olevan keskivertoa parempia. Kannattiko? EI! Kun samaan aikaan olen muuten korostanut ja opettanut lapsille oman, itsenäisen ajattelun tärkeyttä (en siis aivotonta itsepäisyyttä), olen ajautunut tilanteeseen, jossa lapsi on huomannut että oma intoni ei ole hänen intonsa, ja motivaatio ei tietenkään ole aitoa. Kun lopulta hölläsin, nopeasti lapset löysivät omat intohimonsa, jotka olivat kyllä aika kaukana omista ajatuksistani.... Lapset nauttivat tuhannella ja saavat energiaa harrastuksistaan, sen sijaan, että valittaisivat väsymystä, jota ennen kuulin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:10"]Pliis olethan sä provo?
[/quote]
En ole provo, ja 2:lle tiedoksi, en myöskään ole sairas. En vain halua tyttäreni heittävän kaikkea potentiaaliaan hukkaan! Minä tiedän äitinä, mikä on hänelle parasta.
Ap
Et voi pakottaa. Etkä edes kestäisi sitä alkuvaiheen viulun vinguttelua ja harjoittelua. Kuulostaa aivan kamalalta. Jos nyt kuitenkin haluat olla paska mutsi niin valitse joku kauniimpi soitin kuten vaikka piano.
Kyllä lapsen pitää itse päättää, montako harrastusta hän haluaa ja jaksaa vai haluaako yleensäkään yhtään harrastusta, vai viettäisikö mieluummin vapaa-ajan ystävien kanssa LEIKKIEN.
Olet ihab kahjo.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:15"]Et voi pakottaa. Etkä edes kestäisi sitä alkuvaiheen viulun vinguttelua ja harjoittelua. Kuulostaa aivan kamalalta. Jos nyt kuitenkin haluat olla paska mutsi niin valitse joku kauniimpi soitin kuten vaikka piano.
[/quote]
Tyttäreni soittaa jo pianoa, ja onkin hyvin taitava siinä. Huilu voisi olla toinen sellainen soitin, jota voisin käskeä soittamaan. Mutta tyttäreni oppii todella hyvin kaikkea musiikkiin liittyvää, joten jos hän harjoittelisi hyvin ahkerasti, niin hän voisi edetä siinä nopeasti taituriksi.
Ap
Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä.
5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:15"]Et voi pakottaa. Etkä edes kestäisi sitä alkuvaiheen viulun vinguttelua ja harjoittelua. Kuulostaa aivan kamalalta. Jos nyt kuitenkin haluat olla paska mutsi niin valitse joku kauniimpi soitin kuten vaikka piano.
[/quote]
Tyttäreni soittaa jo pianoa, ja onkin hyvin taitava siinä. Huilu voisi olla toinen sellainen soitin, jota voisin käskeä soittamaan. Mutta tyttäreni oppii todella hyvin kaikkea musiikkiin liittyvää, joten jos hän harjoittelisi hyvin ahkerasti, niin hän voisi edetä siinä nopeasti taituriksi.
Ap
[/quote]
Siis tuo lause joka alkaa sanalla "mutta", liittyy siis siihen viulunsoittoon.
Ap
6v ei tarvi noin paljoa harrastuksia. 1 on riittävä. Ja harrastuksia ei myöhemminkään tarvita kaikille päiville. Eikä väkisin koskaan. Siihen ne lahjat karisee
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"]Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä.
5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa.
[/quote]
Mutta kun minä näen hänessä niin paljon potentiaalia! Ja kuten itsekin kirjoitit, LÄHES JOKAISELLE, mutta TIEDÄN oman tyttäreni jaksavan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:59"]Niin, kerrotko vielä, mitä sinusta sitten aikuisena tuli? Mihin tuo harrastusrumba ja suorittaminen sinut (anoreksian lisäksi) johti? Tuliko sinusta muusikko, näyttelijä, tanssija tms? Oletko opiskellut, millaisissa työtehtävissä olet?
[/quote]
Vastaan vielä tähän: tanssija ja neurologi. Nyt lähden tekemään sitä ruokaa.
Ap