Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko "pakottaa" lapsen harrastamaan viulunsoittoa?

Vierailija
19.04.2015 |

Olen 6-vuotiaan tytön äiti. Harrastin nuorempana laulua, balettia, näyttelemistä sekä pianon- ja klarinetinsoittoa. Esiinnyn edelleen aina välillä baletti- ja lauluesityksissä, ja tietenkin myös soittotaidot ovat pysyneet ahkeran harjoittelun takia lähes täydellisinä.

Suvusussani periytyy todella hyvä sävelkorva, joka kehittyy osalla jopa absoluuttiseksi sävelkorvaksi. Minäkin perin tämän omalta äidiltäni, ja tyttäreni näyttää perineen sen minulta. Hän harrastaakin tällä hetkellä samoja asioita kuin minä lapsena (ja onkin todella hyvä niissä), mutta klarinetti on hänelle vielä liian raskas soitin, joten hän ei vielä soita sitä.

Klarinetin tilalle ehdotin viulunsoittoa, mutta tyttö sanoo, ettei muka jaksaisi lisää harrastuksia. Silloinkun minä harrastin lapsena, niin minulla ei ollut yhtään vapaapäivää koko viikossa, ja joskus minulla oli jopa kaksi harrastusta samana päivänä. Silti jaksoin helposti nämä kaikki.

Minusta tuntuu, ettei se olisi oikeasti tyttärelleni mikään este. Siksi ajattelen hänen olevan vain laiska. En ymmärrä, miksi hän haluaa tahallaan heittäytyä hankalaksi, vaikka hänessä olisi niin paljon potentiaalia!

Eli kysymys kuuluukin, saanko ns. "pakottaa" tytön viulutunnille?

Ja pahoittelen, että kappalejako puuttuu. Kännykällä kun se ei vaan toimi.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:15"]Et voi pakottaa. Etkä edes kestäisi sitä alkuvaiheen viulun vinguttelua ja harjoittelua. Kuulostaa aivan kamalalta. Jos nyt kuitenkin haluat olla paska mutsi niin valitse joku kauniimpi soitin kuten vaikka piano.
[/quote]

Tyttäreni soittaa jo pianoa, ja onkin hyvin taitava siinä. Huilu voisi olla toinen sellainen soitin, jota voisin käskeä soittamaan. Mutta tyttäreni oppii todella hyvin kaikkea musiikkiin liittyvää, joten jos hän harjoittelisi hyvin ahkerasti, niin hän voisi edetä siinä nopeasti taituriksi.

Ap
[/quote]

Käskeä?

Vierailija
42/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:15"]Et voi pakottaa. Etkä edes kestäisi sitä alkuvaiheen viulun vinguttelua ja harjoittelua. Kuulostaa aivan kamalalta. Jos nyt kuitenkin haluat olla paska mutsi niin valitse joku kauniimpi soitin kuten vaikka piano.
[/quote]

Tyttäreni soittaa jo pianoa, ja onkin hyvin taitava siinä. Huilu voisi olla toinen sellainen soitin, jota voisin käskeä soittamaan. Mutta tyttäreni oppii todella hyvin kaikkea musiikkiin liittyvää, joten jos hän harjoittelisi hyvin ahkerasti, niin hän voisi edetä siinä nopeasti taituriksi.

Ap
[/quote]

Käskeä?
[/quote]

No pyytää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"]Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä. 

5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa.
[/quote]

Mutta kun minä näen hänessä niin paljon potentiaalia! Ja kuten itsekin kirjoitit, LÄHES JOKAISELLE, mutta TIEDÄN oman tyttäreni jaksavan.

Ap
[/quote]

Vaikka hän sanoo ettei jaksa

Vierailija
44/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"]Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä. 

5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa.
[/quote]

Mutta kun minä näen hänessä niin paljon potentiaalia! Ja kuten itsekin kirjoitit, LÄHES JOKAISELLE, mutta TIEDÄN oman tyttäreni jaksavan.

Ap
[/quote]

Vaikka hän sanoo ettei jaksa
[/quote]

Koska on laiska. Kun omat lapsesi sanovat, etteivät jaksa siivota huoneitaan, annatko muka olla siivoomatta?

Ap

Vierailija
45/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"]Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä.  5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa. [/quote] Mutta kun minä näen hänessä niin paljon potentiaalia! Ja kuten itsekin kirjoitit, LÄHES JOKAISELLE, mutta TIEDÄN oman tyttäreni jaksavan. Ap

[/quote]

Ehkä sun tytär haluaakin isona diplomi-insinööriksi eikä konserttipianistiksi.

Vierailija
46/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottamisella ei saada koskaan mitään tuloksia aikaan. Motivaation täytyy olla sisäistä, ei ulkoista. Itse haistan vanhempiensa "pakottamat" oppilaat jo kilometrien päästä.

t. Viulunsoiton opettaja

Vierailija
47/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sukua Kim Jong-un:lle?

Vierailija
48/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:18"]Lapsesi ei ole sinä ja sinun jatke, vaan oma itsensä.  5 eri harrastusta on (lähes jokaiselle) 6-vuotiaalle ihan liikaa. [/quote] Mutta kun minä näen hänessä niin paljon potentiaalia! Ja kuten itsekin kirjoitit, LÄHES JOKAISELLE, mutta TIEDÄN oman tyttäreni jaksavan. Ap

[/quote]

Ehkä sun tytär haluaakin isona diplomi-insinööriksi eikä konserttipianistiksi.
[/quote]

Miksei hän voisi olla molempia?

Ap

Vierailija
49/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:23"]Pakottamisella ei saada koskaan mitään tuloksia aikaan. Motivaation täytyy olla sisäistä, ei ulkoista. Itse haistan vanhempiensa "pakottamat" oppilaat jo kilometrien päästä.

t. Viulunsoiton opettaja
[/quote]

No sitten minä yritän motivoida häntä. Tai lahjoa.

Ap

Vierailija
50/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absoluuttinen sävelkorva on synnynnäinen ominaisuus. Relatiivikorva voi kehittyä tarkemmaksi, mutta absoluuttikorvaa siitä ei tule. 

Et voi pakottaa – lainausmerkeissä tai ilman – lastasi harrastamaan mitään, ellet sitten jotenkin erityisesti vihaa häntä. 

Nautit varmaan kun saat esiintyä, mutta nauttiiko yleisösi?

Vierailija
51/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:24"]Oletko sukua Kim Jong-un:lle?
[/quote]

En, kiitos vain kysymästä.

Ap

Vierailija
52/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Super-Super-SuperMarjo

Vierailija
53/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea tiikeriemo siellä karjuu. Anna lapsen olla lapsi! Sääliksi käy häntä, hullut odotukset jo pienenä. Toiminnallasi opetat lapsellesi, että hän on arvostettu ja rakastettu vain jos hän suoriutuu hyvin.

Vierailija
54/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viulu on aivan mahdoton harrastus tuon ikäiselle, jos oma into puuttuu. Siitä ei vaan kerta kaikkiaan tule mitään. Musikaalisen pienen lapsen saa aika helposti houkuteltua viulun pariin, mutta jos 6-vuotias, jolla on jo noin paljon harrastuksia, vastustaa ajatusta itse, homma ei onnistu. 

Vierailija
55/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:25"]Absoluuttinen sävelkorva on synnynnäinen ominaisuus. Relatiivikorva voi kehittyä tarkemmaksi, mutta absoluuttikorvaa siitä ei tule. 

Et voi pakottaa – lainausmerkeissä tai ilman – lastasi harrastamaan mitään, ellet sitten jotenkin erityisesti vihaa häntä. 

Nautit varmaan kun saat esiintyä, mutta nauttiiko yleisösi?

[/quote]

Tuosta sävelkorva-asiasta, josta kirjoitin aloituksessa: anteeksi, muotoilin sen hieman huonosti, mutta tarkoitin siis, että lähes täydellinen sävelkorva on meillä suvussa, mutta osalle suvustamme siitä kehittyy jo kohdussa absoluuttinen.

Ja todellakin nautin, mutta niin nauttii myös yleisökin. Minua on monesti kehuttu taivaisiin esiintymisteni jälkeen.

Ap

Vierailija
56/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:26"]Super-Super-SuperMarjo
[/quote]

En ole myöskään Super-Marjo.

Ap

Vierailija
57/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:28"]Toiminnallasi opetat lapsellesi, että hän on arvostettu ja rakastettu vain jos hän suoriutuu hyvin.
[/quote]

Ja tämä auttaa häntä suoriutumaan hyvin.

Ap

Vierailija
58/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:28"]Viulu on aivan mahdoton harrastus tuon ikäiselle, jos oma into puuttuu. Siitä ei vaan kerta kaikkiaan tule mitään. Musikaalisen pienen lapsen saa aika helposti houkuteltua viulun pariin, mutta jos 6-vuotias, jolla on jo noin paljon harrastuksia, vastustaa ajatusta itse, homma ei onnistu. 
[/quote]

Entäpä jos lahjoisin häntä?

Ap

Vierailija
59/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoa omaa lastasi?!

Vierailija
60/76 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ap:a, lasta voi joskus pakottaa johonkin. Mutta harrastusten määrä tuntuu kyllä kohtuuttomalta!
Meillä poika soittaa pianoa. Ajoittain haluaisi lopettaa, tämä liittyy kausiin, jolloin esiintyminen lähestyy ja on treenattava paljon. On kuitenkin aina esiintymisen jälkeen hyvin tyytyväinen, ettei annettu periksi. Pojalla on vain yksi toinen harrastus lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan