Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurtalouskeittiöiden reseptit

Vierailija
31.12.2021 |

Miten suurtalouskeittiöissä esim. koulut tehdään lihamakaroonilaatikko tai lasagne? Onko noissa jauheliha jotain esikypsennettyä, joka sitten vain lämmitellään makaroonien yms kanssa? Sama lasagnessa. Armanin Pohjantähden alla- sarjan suurtalouskeittiöjakso herätti mielenkiinnon. Kanat taisi siinä olla esikypsennettyä. Tuollaisilla määrillä on varmaan hankalaa alkaa kypsentelemään laatikkotolkulla jauhelihaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki liha on esikypsennettyä. Se on suomalaista lihaa. Ennen liha kypsennettin itse, mutta tässä säästyy aikaa.

Esim. keittoa varten keitetään suuressa padassa perunat, porkkanat yms. ja lisätään jauheliha.

Vierailija
2/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atria kypsentää lihat puolestamme, säästyy aikaa ja työvoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki liha on esikypsennettyä. Se on suomalaista lihaa. Ennen liha kypsennettin itse, mutta tässä säästyy aikaa.

Esim. keittoa varten keitetään suuressa padassa perunat, porkkanat yms. ja lisätään jauheliha.

Armanin jaksossa broileripastan broileriosa sekoiteltiin itse. Miksi ei käytetty padan sekoittajaa vai onko tuo pata joku halpamalli, jossa sekoittajaa ei ole? Ainakin Metokselta saa patoja, joissa on kunnon sekoittimet eikä itse tarvitse hämmentää.

Vierailija
4/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurtalouskeittiöissä käytetään tehtaan tekemiä "valmisteita" ei suinkaan ruokaa.

Vierailija
5/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armanin jaksossa broileripastan broileriosa sekoiteltiin itse. Miksi ei käytetty padan sekoittajaa vai onko tuo pata joku halpamalli, jossa sekoittajaa ei ole? Ainakin Metokselta saa patoja, joissa on kunnon sekoittimet eikä itse tarvitse hämmentää.

Ne Metoksen padat maksaa monta tonnia, joten kun budjetti on tiukalla, niin ei patoja ainakaan meillä ole uusittu pelkän sekoittajan takia. Vanhin pata meillä 1990-luvulta.

Vierailija
6/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä ole ikinä kuullut esikypsytetystä jauhelihasta. Kyllä se yleensä tulee raakana 10kg pötköinä jotka sitten kypsytetään uunissa. Lihat tulee esikypsytettyinä, lämmitetään ensin uunissa ja lisätään sitten kastikepohjaan.

Vierailija
7/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

v. 2003 olin hetken suurtaloukeittiöllä ja sinne tuli jauheliha "makkarapötköön" pakattuna (koko oli tyyliin 1,5 litran limsapullo). Nämä laitettiin genariin ja aina välillä pallovispilällä rikottiin että saatiin pieneksi jauhelihaksi. Saaviin sekoitettiin muna-maito+mausteet ja sitten paikalle kärrättiin makaronisäkit. Yhteen genariin jauhelihan sekaan laitettiin x napollista munamaitoa ja x napollista makaroonia, sekoitettiin ja lyötiin takaisin uuniin. Ja tässä keskuskeittiössä meni 1200 annosta /päivä. Päiväkodeille, kunnan ruokalaan, lähikouluille jne.

Vierailija
8/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt pataa, jossa ei olisi sekoittajaa. Todennäköisesti sekoitettiin käsin, koska sekoittaja olisi ruhjonut sen broilerin ihan pieneksi silpuksi, haluttiin ilmeisesti pitää kunnon broilerisattumia siinä ruuassa eikä tehdä mitään muhjua.

Vierailija
9/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt pataa, jossa ei olisi sekoittajaa. Todennäköisesti sekoitettiin käsin, koska sekoittaja olisi ruhjonut sen broilerin ihan pieneksi silpuksi, haluttiin ilmeisesti pitää kunnon broilerisattumia siinä ruuassa eikä tehdä mitään muhjua.

Tätä itsekin mietin kun katsoin Armanin jaksoa. Sekoitus tehtiin melko helläkätisesti muovisella "melalla". Pohjasekoitin olisi varmaan ruhjonut  kanafileet. 

Vierailija
10/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä itsekin mietin kun katsoin Armanin jaksoa. Sekoitus tehtiin melko helläkätisesti muovisella "melalla". Pohjasekoitin olisi varmaan ruhjonut  kanafileet. 

Mitkä kanafileet?

Vierailija
11/13 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurtalouskeittiöissä käytetään tehtaan tekemiä "valmisteita" ei suinkaan ruokaa.

Tämähän näkyi selvästi myös siinä Armanin ohjelmassa.

Vierailija
12/13 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empä ole ikinä kuullut esikypsytetystä jauhelihasta. Kyllä se yleensä tulee raakana 10kg pötköinä jotka sitten kypsytetään uunissa. Lihat tulee esikypsytettyinä, lämmitetään ensin uunissa ja lisätään sitten kastikepohjaan.

Et ole tainnut olla oikeassa suurkeittiössä töissä tällä vuosituhannella.

Yksi suurkeittiöitten ongelma on se, että ruoka on yhtä muhjua eikä siitä saa selvää, mitä raaka-aineita on käytetty. Ehkä tämä sekoittimen käyttö tai käyttämättä jättäminen selittää sen, että yhden keittiön kinkkukiusaus oli mössöä, mutta toisessa saman kunnan keittiön kiusauksessa oli selvästi kinkkua.

Vierailija
13/13 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut olla oikeassa suurkeittiössä töissä tällä vuosituhannella.

Yksi suurkeittiöitten ongelma on se, että ruoka on yhtä muhjua eikä siitä saa selvää, mitä raaka-aineita on käytetty. Ehkä tämä sekoittimen käyttö tai käyttämättä jättäminen selittää sen, että yhden keittiön kinkkukiusaus oli mössöä, mutta toisessa saman kunnan keittiön kiusauksessa oli selvästi kinkkua.

Enpä usko, että oli kinkkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi