Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosi ilman uusia vaatteita 2022 OFFICIAL

Vierailija
31.12.2021 |

Tänne jokainen, joka aikoo selviytyä vuoden 2022 ilman uusia vaatteita. Ainoana poikkeuksena tietenkin alusvaatteet ja sukat kun ilman niitä ei oikein Suomessa tarkene talvella.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin pari pv sitten kierrätyskeskuksesta hakemassa ilmaisia teepaitoja.

Pesin 60 asteessa.

Minulla on hyvä alushousumalli ja leikkasin 7 alushousut.

Sukkia teen myös, ne ei kovin kauaa kestä.

Paketti kuminauhaa menee.

Uteliaisuuttani

Miksi tämä saa lähes vain peukkuja alas ?

Parasta kierrätystä, kun poismenevä materiaali otetaan käyttöön

En ole ala- enkä yläpeukuttanut, mutta tässä ajassa on monelle vieras ajatus ommella itse tuollaisia halpoja vaatekappaleita, jotka joku jossain leikkaa ja ommella surauttaa hetkessä meille pikaostettavaksi ja hetken päästä kiertoon.

Kulutuksen vähentäminen herättää jostain syystä palstalla kiukkua. Viime vuonna oli samantapainen ketju ja enemmistö vastaajista tunsi tarvetta tulla kertomaan, että ei aio vähentää. Kai sitten on hyvesignalointia sanoa, että nettovarallisuus on kasvanut kymppitonneja, kun aloin käyttää rahoja vain oikeasti tarpeellisiin tavaroihin. Itseeni aion ne käyttää ja lopettaa työnteon vähän aikaisemmin.

Lisäksi paitojen haku kierrätyskeskuksesta näyttäytyy monelle roskan hamstraamisesta, kun omat kaapit jo pullistelevat tavaraa. Joillain näin on, toisilla ei. Alushousuja minun on ihan pakko ostaa tänä vuonna. Uusimmat ovat ehkä viisi vuotta vanhoja. Nyt niin monet ovat poistuneet käytöstä, että pyykkihuolto alkaa kohta kärsiä pikkareiden liian vähästä määrästä. Ommella en osaa enkä halua.

Alushousut maksavat väh 3 kpl kympillä. Nämä kestävät väh vuoden.

Kotini on lähes minimalistinen, en ottanut muuta, kuin ilmaisosastolta ne paidat.

Pidän tekoani ennen kaikkea ekotekona.

Vierailija
42/48 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisinpa osallistua, mutta vaatteeni alkavat olla niin huonossa kunnossa, että pakko uusia niitä tämä vuonna isommassa määrin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden mukaan ja otan haasteen tosissani. Edes alusvaatteita tai kenkiä ei tarvitse hankkia, sillä niitä on uusina ja käyttämättöminäkin kaapissa reilusti. Uskon selviäväni vuodesta ongelmitta. 

Vierailija
44/48 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko kengät myös tähän haasteeseen? Nehän eivät ole vaate…

Vaarallista on juosta pohjista kuluneilla kengillä maastossa.

Minulla on noin viidet eri tossut, vähän eri maastoihin, vauhdeille ja olosuhteisiin, joten en ole yhden ainoan parin varassa ja vuoden varmasti pärjäisin käytössä olevilla. Enpä taida edes tietää ketään aktiivijuoksijaa, jolla olisi vain yksi pari juoksukenkiä. Yhden kenkäparin juoksijat taitavat olla sellaisia sunnuntaijuoksentelijoita, ettei heillä pohjat kulu sileiksi yhdessä kalenterivuodessa.

Toiset ihmiset ehkä luonnostaan elävät minimalistisemmin. Mieheni juoksee maratoneja yksillä kengillä (okei, vanhat juoksukengät käytössä mökkilenkkareina) ja vanhassa bändi-T-paidassa. Minusta sellainen on todella hienoa, kun itselläni on miljoonan sortin monoa ja windstopperia kaappitilaa viemässä, ja silti käytän aina samoja.

Melko usein miehesi niitä tossuja kuitenkin uusii, jos vanhoista on vielä jatkokäyttöön. Olen myös maratoonari ja kun kengät on juostu loppuun ei niistä ole mitään jäljellä. Käytössä on kuitenkin koko ajan useampi pari eli kenkiä eri elinkaaren vaiheissa. (Esim maratonin juokseminen kovin vanhoilla tossuilla aiheuttaa helposti rasitusvammoja, mutta lyhtempiä lenkkejä niillä vielä menee hyvin).

Kyllä mieheni ostaa ainakin yhdet tossut vuodessa. Mutta hän ei mitään ostolakkoja harrasta, koska tosiaan sitä tavaraa on jo valmiiksi vähän.

Ihminen on hyvä puolustelemaan itselleen eri asioiden tarpeellisuutta. Mutta maratonin pystyy juoksemaan ilman viisiä tossuja, ja harvoin tossut oikeasti kuluvat siihen pisteeseen että niistä ei olisi ”mitään jäljellä”.

Itse juoksen vain puolimaratoneja, ja marjastuskäytössä minulla on kymmenenkin vuotta vanhoja tossuja.

Vierailija
45/48 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähden mukaan ja otan haasteen tosissani. Edes alusvaatteita tai kenkiä ei tarvitse hankkia, sillä niitä on uusina ja käyttämättöminäkin kaapissa reilusti. Uskon selviäväni vuodesta ongelmitta. 

Mulla ei kyllä ole kaapissa mitään täysin käyttämätöntä... 2017 appiukon häihin ostamani housut on olleet jalassa 1 kerran....muttku en kehdannut farkuissa mennä eikä musta jakkupukuni oikein sopinut kasikymppisten häihin, olisin näyttänyt hautajaisvieraalta.

Viime kesänä ostin 12 alushousut. Samalla heitin pois kulahtaneet ja reiälliset. Mietin että olen ostanut sloggeja kun lapseni oli pieni, nykyään teini, vielä niitä oli käytössä nutta eivät enää yli 10 v käytön jälkeen läpäisset seulaani.

Vierailija
46/48 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
47/48 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on sujunut?

Vierailija