Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada jaksamista kodin siivoamiseen töiden jälkeen

Vierailija
18.04.2015 |

Meillä on iso kolmio, jonka siivoaminen käy joskus aivan ylivoimaiseksi. Varsinkin raskaan, fyysisen työpäivän jälkeen siivoaminen on todella uuvuttava ajatus. Perheeseen kuuluu vain minä ja mieheni, joten luulisi, ettei kahdesta ihmisestä tulisi näin paljon sotkua. Ensinnäkin mies (itsekin joskus olen syyllistynyt) jättää vaatteensa ja tavaransa keskelle lattioita, niin että niihin meinaa kompastua. Sitten suuttuu, kun mainitsen asiasta. 

Olemme jakaneet kotityöt niin, että mies tekee ruoan ja minä tiskaan. Joskus rankan työpäivän jälkeen tiskaaminen jää, joten sitten tiskit lojuvat mahdollisesti jopa viikonloppuun. Viikonloppuisin siivoan/siivotaan koko asunto huolellisesti, mutta tuntuu, että jo maanantaina asunto on sotkuinen. 

Miten tämän koko siivousurakan oikein hoitaisi, jottei aina ahdistaisi olla kotona sotkun takia? Onko teillä hyviä neuvoja, miten saatte päiviinne mahtumaan työt, siivouksen, harrastukset ja mahd. lapset?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:11"]

Meillä on 4h+k ja mies sekä neljä lasta. Teen vielä työkseni kotisiivouksia. Kyllä sitä melkein joka päivä kotiin tullessa tarttuu imuriin ja laittaa pyykkikoneen pyörimään. Ja tiskauskin hoituu käsin. Ei mitään ongelmia jaksamisessa. En ole edes urheilullinen, hyvän pohjakunnon omaava, vaan satakiloinen "keijukainen".

[/quote]

en ole ap, mutta olisko sulla antaa jotain ihan konkreettisia vinkkejä? Muutimme omakotitaloon ja tuntuu, että uuvun kaikkien kotitöiden alle. Ero entiseen kolmion siivoamiseen on iso. Vauvan kanssa siivoaminen kovin vaivalloista, sillä ei viihdy enää sitterissä tms. mutta liian pieni jotta voisi osallistua siivoukseen. Koira kantaa rapaa sisälle aivan jatkuvalla syötöllä ja yhdesti kun imuroinnin jälkeen pyörähtää, niin joka paikka ihan karvassa. Olisiko vinkkiä vaikkapa välineistä tms?

Vierailija
42/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:49"]

Meillä on iso kolmio, jonka siivoaminen käy joskus aivan ylivoimaiseksi. Varsinkin raskaan, fyysisen työpäivän jälkeen siivoaminen on todella uuvuttava ajatus. Perheeseen kuuluu vain minä ja mieheni, joten luulisi, ettei kahdesta ihmisestä tulisi näin paljon sotkua. Ensinnäkin mies (itsekin joskus olen syyllistynyt) jättää vaatteensa ja tavaransa keskelle lattioita, niin että niihin meinaa kompastua. Sitten suuttuu, kun mainitsen asiasta. 

Olemme jakaneet kotityöt niin, että mies tekee ruoan ja minä tiskaan. Joskus rankan työpäivän jälkeen tiskaaminen jää, joten sitten tiskit lojuvat mahdollisesti jopa viikonloppuun. Viikonloppuisin siivoan/siivotaan koko asunto huolellisesti, mutta tuntuu, että jo maanantaina asunto on sotkuinen. 

Miten tämän koko siivousurakan oikein hoitaisi, jottei aina ahdistaisi olla kotona sotkun takia? Onko teillä hyviä neuvoja, miten saatte päiviinne mahtumaan työt, siivouksen, harrastukset ja mahd. lapset?

[/quote]

Osta suuria kauniita koreja joihin voi nakata vaatteet, tai jonkinlainen vaateteline mihin saa hengariin roikkumaan puolipitoiset vaatteet. Tiskit: eikö teillä ole astianpesukonetta? Jos ei niin äkkiä hankkimaan.

Hanki paljon säilytyslaatikoita mihin voi piilottaa tarpeelliset pikkutavarat. Kaikki ylimääräinen pois näkyvistä, jätä vain muutamat tarkoin harkitut esineet näkyville ja pidä ne pölyttöminä. Tarvitsetko satamäärin koristeita? Mieti onko esineellä käyttötarkoitusta, jos ei, heitä se pois.

Mattojakaan ei tarvitse olla joka paikassa, esim. olohuoneen sohvan edessä vain ja kuraeteisessä/tuulikaapissa.

Jos ei siivous innosta, niin mietipä kuinka pöly ja ulkoa kantautunut saaste tekee huonoa terveydelle. Joudut hengittämään pölyä ja saatat saada astman tai allergisoitua pölypunkeille tms.  Sotkuisuus siis aiheuttaa terveyshaittoja fyysisesti ja henkisesti, siistissä puhtaassa kodissa voit henkisesti paljon paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos susta vie työ kaiken mehun, niin oletko miettinyt työpaikan vaihtoa? Eihän toi nyt oikein kuulosta hyvältä, että olet tosi väsynyt iltaisin. Se, että siivoaminen vituttaa, on taas ihan toinen asia ja useimmille ihmisille on vastenmielistä koko ajan touhuta ja järjestellä jotakin, varsinkin toisen tekemää sotkua. :)

Kun minulla on rankka työjakso, otan ihan ensimmäisenä aina päikkärit. Sitten jaksan taas koko illan, tehdä vaikka mitä. Pitää vaan huolehtia ettei nuku liian pitkään. Ilman päikkäreitä koko ilta on pelkkää pakkopullaa, mitähän se ei saisi olla, kun se on kuitenkin sitä mun omaa elämää, aivan kaikkein arvokkainta aikaa.

Mut paljon voi tehdä sillä, että pitää tavaran määrän pienenä. Meillä ei esimerkiksi ole tasoja, joille helposti kertyy tavaraa (kuten sohvapöytää) mainoksia ei tule, laskut tulee sähköisesti jne. Se jo helpottaa paljon ettei ole esimerkiksi paperiroskaa. Puolipotoisille vaatteilla kannattaa merkitä oma paikka, vaikkapa kunnollinen naulakko makuuhuoneeseen, ettei niitä tule jätettyä sinne ja tänne ja pestyä turhaan. Itse siivoan aina ohimennen vauvojen pyllypyyhkeillä, esemes vessan ovenkahvat, lavuaari ja pöntön nuppiosa on näppärä pyyhkäistä siinä samalla kun puuhailee muutakin. Jo sekin helpottaa, ettei tarvitse miettiä mitään mikrouiturättiä ja pesuaineen hakemista, vaan pyyhkäisee tahrat heti kun niitä on.