Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada jaksamista kodin siivoamiseen töiden jälkeen

Vierailija
18.04.2015 |

Meillä on iso kolmio, jonka siivoaminen käy joskus aivan ylivoimaiseksi. Varsinkin raskaan, fyysisen työpäivän jälkeen siivoaminen on todella uuvuttava ajatus. Perheeseen kuuluu vain minä ja mieheni, joten luulisi, ettei kahdesta ihmisestä tulisi näin paljon sotkua. Ensinnäkin mies (itsekin joskus olen syyllistynyt) jättää vaatteensa ja tavaransa keskelle lattioita, niin että niihin meinaa kompastua. Sitten suuttuu, kun mainitsen asiasta. 

Olemme jakaneet kotityöt niin, että mies tekee ruoan ja minä tiskaan. Joskus rankan työpäivän jälkeen tiskaaminen jää, joten sitten tiskit lojuvat mahdollisesti jopa viikonloppuun. Viikonloppuisin siivoan/siivotaan koko asunto huolellisesti, mutta tuntuu, että jo maanantaina asunto on sotkuinen. 

Miten tämän koko siivousurakan oikein hoitaisi, jottei aina ahdistaisi olla kotona sotkun takia? Onko teillä hyviä neuvoja, miten saatte päiviinne mahtumaan työt, siivouksen, harrastukset ja mahd. lapset?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie mennessäs, tuo tullessas.

Vierailija
22/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista kodinhoitoon löytyy kummasti kun lopettaa siivoamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:11"]

Meillä on 4h+k ja mies sekä neljä lasta. Teen vielä työkseni kotisiivouksia. Kyllä sitä melkein joka päivä kotiin tullessa tarttuu imuriin ja laittaa pyykkikoneen pyörimään. Ja tiskauskin hoituu käsin. Ei mitään ongelmia jaksamisessa. En ole edes urheilullinen, hyvän pohjakunnon omaava, vaan satakiloinen "keijukainen".

[/quote]

en ole ap, mutta olisko sulla antaa jotain ihan konkreettisia vinkkejä? Muutimme omakotitaloon ja tuntuu, että uuvun kaikkien kotitöiden alle. Ero entiseen kolmion siivoamiseen on iso. Vauvan kanssa siivoaminen kovin vaivalloista, sillä ei viihdy enää sitterissä tms. mutta liian pieni jotta voisi osallistua siivoukseen. Koira kantaa rapaa sisälle aivan jatkuvalla syötöllä ja yhdesti kun imuroinnin jälkeen pyörähtää, niin joka paikka ihan karvassa. Olisiko vinkkiä vaikkapa välineistä tms?

[/quote]

Pese ja kuivaa koiran tassut aina ulkoa tultaessa, ja käytä se trimmaajalla ja käske vetää aivan lyhyeksi niin ei lähde karvaa niin paljon! Tajuatko mitä räkää ja paskaa ja loisia tassuissa kulkeutuu sisälle ja teillä on vauva!!! Tsiisus.

[/quote]

Hei hyvä idea, mitenhän en ollut tullut tuollaista ajatelleeksi? Mä olen päästänyt tuon ihan rapaisena suoraan pyörimään tuohon sohvalle. :D

Vaikka miten pesen ja kuivaan, niin kyllä sitä hiekkaa vaan rapisee heti, kun koira kuivaa. Kyllä meillä siistiä on, kun imuroin päivittäin, joskus useammankin kerran päivässä ja pesen lattioita usein, mutta pointtina olikin, että voisiko siisteyden saavuttaa vähän helpommalla. Tavaran karsiminen ja säilytysratkaisujen parantaminen varmaan auttaisi, sillä pienikin määrä lojuvaa tavaraa tekee tosi epäsiistin näköiseksi. Muuton jäljiltä on tavaroiden omat paikat vielä hakusessa.

[/quote]

Jaa. Meillä on kaksi koiraa ja ei ole hiekan muruja ikinä. Ja sohville eivät mene.

[/quote]

heh, no ei meilläkään, se oli vitsinä heitetty tuon yhden kommenttiin. Varmaan tuo hiekan määrä on kiinni koiran turkista. Eihän lyhytkarvaisiin ja pieniin koiriin varmastikaan samalla tavalla jemmaudu sitä hiekkaa. Tai jos ulkoiluttaa vaan päällystetyillä teillä. 

Vierailija
24/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oöen sellanen kun tulen kotiin et saatan vielä takki päällä heitellä pannuja kuumaksi alkaa veden keittoon, samalla kun tyhjennän ostoskasseja töiden jälkeen. Perunoita kuorin pipo päässä :) Jos lösähdän sohvalle niin en pääse sieltä enää ylös kovin helposti. Sama siivouksen kanssa, sisälle, matot rullalle ja ulos ja hommiin. Tai imuri keskelle lattiaa ettei sen yli voi kävellä. Meillä on yks homma jota mä en ja se on astianpesukoneen tyhjennys. Kun pyydän miestä ja se hoitaa sen homman niin helppo alkaa keittiötä siivoomaan.

Vierailija
25/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kolmio ja vaan kaksi aikuista, mutta sama ongelma kuin ap:lla. Olemme vaan laiskoja siivoomaan ja vieraita käy aika harvoin, joten ei edes tarvii siivota kovin usein.

Ota se 15 minuuttia tai 30 päivässä, jolloin siivoat edes jotain. Tai soita kaverille "juorupuhelu" ja siivoa puhelun aikana yhdellä kädellä. Tämä tehoaa itselläni, asunto siistiytyy kuin itsestään :)

Vierailija
26/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kellään ei ole suoranaista apua ongelmaani, niin kertokaa edes teidän päivärytmistänne. -ap

Vierailija
27/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 lasta eikä ole sotkua. Tavarat paikoilleen käytön jälkeen,jos jotain tippuu lattialle niin pyyhi/nosta jne jne. Siisteys pysyy pitämällä,ei siivoamalla.

Vierailija
28/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin pitää keittiöt lattiat, tasot, lieden yms. puhtaana, niin saisin olla miehen perästä kulkemassa ruoanlaitossa. Aina joku keitto roiskuu liedelle ja kun sitä ei heti pyyhitä, niin tarttuu inhottavasti kiinni. Nytkin olen koko päivän puunannut asuntoa ja nyt alkoi mies kokkailemaan. En uskalla mennä edes katsomaan jälkiä. -ap

Vierailija
29/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen on sitouduttava myös tähän, eli hoidettava jälkensä. Ei ole puolison tehtävä kulkea rätti kourassa aikuisen miehen perässä.

Vierailija
30/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4h+k ja mies sekä neljä lasta. Teen vielä työkseni kotisiivouksia. Kyllä sitä melkein joka päivä kotiin tullessa tarttuu imuriin ja laittaa pyykkikoneen pyörimään. Ja tiskauskin hoituu käsin. Ei mitään ongelmia jaksamisessa.
En ole edes urheilullinen, hyvän pohjakunnon omaava, vaan satakiloinen "keijukainen".

Vierailija
31/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa siivooja :). 20 e tunti mielenrauhasta ei ole suuri satsaus.

Vierailija
32/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostat ihan wt:ltä! sunlaisella tulee olemaan aina paskanen asunto, epäsiisti vaatetus ja huono meikkaus. suotta tuosta paineita otat, kun et sä ota niitä mistään muustakaan. tuo on sun dna:si. et sä sille mitään voi.

Vierailija
33/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on sotkuista. Olen aina inhonnut siivoamista ylikaiken. Se on niin vastenmielistä kuin olla ja voi. Se ei vaan koskaan lopu, just kun saan keittiön lattian imuroitua, niin iltapalan jälkeen se on täynnä taas leivänmurua ja yksi kaatunut maitolasi. Inhoan, inhoan, inhoan siivoamista. Se vain on niin pakkopullaa. Joskus kun saan olla koko päivän yksin, tartun mielelläni rättiin koska saan tehdä sitä rauhassa ilman keskeytyksiä. 

Vierailija
34/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähentäkää tavaraa. kalusteita alkaen. luultavasti teillä on kaikkea vähän liikaa, joten järjestyksen pitäminen on vaivalloista. tämä on paras vinkki, sillä liian roinan hallinnoiminen on uskomattoman raskasta.

Vierailija
35/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa koskaan siivota.

Vierailija
36/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat joka päivä aikaa siivoamiseen 15 min. Siinä ehtii jo vaikka mitä. Munakello soimaan ☺

Vierailija
37/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:21"]

Otat joka päivä aikaa siivoamiseen 15 min. Siinä ehtii jo vaikka mitä. Munakello soimaan ☺

[/quote]Tämä on mielestäni aika hyvä idea. Minä laitan joskus puoli tuntia kännyyn ajastimeen ja siivoan sen verran joka päivä.

Meitä tosin on kaksi aikuista, kolme lasta ja koira sekä iso talo eli paljon siivottavaa, ja muutenkin paljon kotitöitä jotka tuntuvat jostain syystä kaatuvan aina minun niskaani. Olen huomannut, että kannattaa siivota kerran talo todella siistiksi, ja sitten pitää joka päivä huoli siitä, että tuo siisteystaso ei pääse repsahtamaan. Näin ainakin meillä toimii ihan hyvin, ja on lähes aina niin siistiä että voisi tulla vieraita.

Vierailija
38/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko vähän väljentää tuota jakoanne - sinäkin voisit tehdä joskus ruoan, ja mies siivota. Mielestäni myös omien jälkien korjaaminen ei kuulu "siivoamis" kategoriaan,mitä sinun täytyy tehdä,vaan yksinkertaisesti se on hyvätapaista,kohteliasta ym. Mies ei voi olettaa että siivoat hänen jälkensä, kun se siivoaminen on kokoaikaista, ja mies tekee kerran päivässä (?) ruoan, ja voi sen jälkeen olettaa elävänsä kuin porsas. Eihän se käy päinsä.

On helpompi ylläpitää siisteyttä, kun antaa talon mennä tosi sotkuiseksi ja siivota sitten monta tuntia. Myös turhat paperit,tavarat ym tuo sitä sotkua. Turhat tavarat pois. Joskus luin jostain jonkun ohjeen, että aina kun poistut huoneesta, niin poistuessasi vie joku tavara paikalleen / korjaa roska pois tms siinä tulee melkeen huomaamatta jotain pientä tehtyä.

Vierailija
39/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain luki että aamulla ennen töihin lähtöä siivoaa joka huoneessa 3 min. Sitte pitäis olla siistiä kun tulee töistä.. Toimii varmaan jos on perus-siistiä

Vierailija
40/43 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuroikaa pari kertaa viikossa. Mies imuroi vaikkapa maanantaisin tietyt huoneet ja sinä imuroit loput torstaisin. Pesukone voi pyöriä imuroinnin ja mahdollisen lattianpesun ajan.

Wc siivotaan päivittäin.

Kumpikin tietenkin korjaa omat jälkensä eli mies pesee tasoilta kokkauksensa jäljet ja laittaa kattilat likoamaan. Sinä tiskaat heti aterioinnin jälkeen, joten tiskiä ei ehdi kertyä kovin paljon.

Lattioille ei pudoteta vaatteita, vaan niille on omat paikkansa pyykkikorissa, tuolien karmeilla tai naulakossa.

Lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan yhdessä esimerkiksi kerran viikossa.

Kaikki tavarat heti paikoilleen.