Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada teini kuriin?

Vierailija
18.04.2015 |

Ei ole kiinnostunut päihteistä eikä käyttäydy huonosti, sinänsä fiksu tyttö, mutta on tehnyt koko elämänsä mitä haluaa eikä mitään muuta. Valvoo yöt, lintsaa koulusta ja siivoamaan ei suostu ikinä. Läksyjä ei tee eikä lue kokeisiinkaan, aina lukukauden lopuksi väsää tehtävämonisteita ja kokeita päästäkseen läpi. Ja niin pääseekin täydellisillä pisteillä, mutta poissaolojen vuoksi arvosanat ovat 6-7 luokkaa.

Tulevaisuus huolettaa. Olen yrittänyt puhua, mutta tyttöä ei kiinnosta. En voi palkita hyvästä käytöksestä, koska tyttö suuttuu lahjuksista silloin, kun jaksaa edes huomioida niitä, eikä rankaiseminenkaan toimi, koska tytöllä ei ole mitään niin tärkeää, ettei ilman pärjäisi.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan puolustaa ap:ta: ei tuollainen käytös välttämättä johdu huonosta kasvatuksesta. Minut kasvatettiin ihan kunnolla ja asioita kiellettiin ja opetettiin ottamaan vastuuta. Teininä olin silti täysin holtiton ja välinpitämätön. Minulle oli myös vaikea sanoa ei, sillä ei se ei välttämättä vaikuttanut ollenkaan. Olin täysin mahdoton hallita, vaikka olinkin ns. kiltti tyttö (salaa käytin ryyppäsin). Hallitsin, koska olin itsetuhoinen enkä halunnut syödä. Siinä on hyvänkin kasvattajan hyvin vaikea keksiä ratkaisua. Rajoja kuitenkin kaipasin. Että joku olisi oikeasti uskaltanut puuttua.
-nro 25

Vierailija
22/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:32"]Haluan puolustaa ap:ta: ei tuollainen käytös välttämättä johdu huonosta kasvatuksesta. Minut kasvatettiin ihan kunnolla ja asioita kiellettiin ja opetettiin ottamaan vastuuta. Teininä olin silti täysin holtiton ja välinpitämätön. Minulle oli myös vaikea sanoa ei, sillä ei se ei välttämättä vaikuttanut ollenkaan. Olin täysin mahdoton hallita, vaikka olinkin ns. kiltti tyttö (salaa käytin ryyppäsin). Hallitsin, koska olin itsetuhoinen enkä halunnut syödä. Siinä on hyvänkin kasvattajan hyvin vaikea keksiä ratkaisua. Rajoja kuitenkin kaipasin. Että joku olisi oikeasti uskaltanut puuttua.
-nro 25
[/quote]
Jaahas, ajatus taas harhaili eli kirjoitin ensin, että käytin päihteitä ja sitten laitoinkin, että ryyppäsin. Anyway, käytin paljon alkoholia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samanlaiselta kuin mun bestis teinivuosinaan. Sitä ei vaan huvittanut, teki kokeet ja tentit, muttei viihtynyt koulussa, tai olisi viihtynyt jos koulua käytäisiin iltaisin. Kirjoitti huippupaperit ja opiskelee valtiotieteitä.

Vierailija
24/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoisia kommentteja osalla, siitä että valta olisi teinillä. Meillä oli erittäin haastava teini, haastavamman kuuloinen kuin tuo teidän.

suosittelen erittäin lämpimästi viemään teinin jonnekin terapia-arvioon. 14-v ei enää välttämättä teille asioistaan ja huolistaan. Eikä terapiassakaan avaudu kerralla. Jos olisin sinä ja asuisin isommalla paikkakunnalla, varaisin ajan nuorisopsykiatrin erikoislääkärille ja veisin teinin sinne. Myös kunnallisia vaihtoehtoja on, valitettavasti pikkupaikkakunnalla nuorisopuolen asiantuntemusta voi olla vaikea löytää. 

Oletko muuten kysynyt teidän teiniltä, miksi hän ei halua menestyä koulussa ja mitä ajatteli tehdä peruskoulun jälkeen?

Vierailija
25/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla myöhäistä, jos on aina saanut tehdä, mitä huvittaa... Paljonko se lintsaa? Jos paljon, ihmettelen, jos koulu ei puutu mitenkään lapsesi asioihin.

Vierailija
26/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin huoneen ovi vinttikomeroon. Puhelimesta netti pois. Uhkailet koulukotiin sijoittamisella.

Vierailija
27/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: No mitä lapsuudessa olisi pitänyt tehdä? Tyttö on ollut aina aivan mahdoton, muttei lintsannut ala-asteella ja muutenkin hoiti asiansa hyvin, joten emme nähneet tarvetta valtataistelulle.

Nykyään hän lintsaa 2-8 oppituntia viikossa. Joskus lintsaa aamutunnit ja menee kouluun ruokailun jälkeen, joskus saattaa pyöriä kotona pyjamassa koko päivän. Teini on joutunut puhutteluun, ja olen itsekin mennyt mukaan, mutta siellä ollaan pelkästään voivoteltu sitä, että tyttö saisi paljon parempia arvosanoja jos vaivautuisi käymään tunneilla.

3: Teini pitää itse huoneensa ovea levällään ja menee sinne pelkästään nukkumaan tai lukemaan. Puhelimen nettiä ei käytä, koska inhoaa älypuhelimia, jouduin väkisin tuputtamaan hänelle sellaisen, kun vanha puhelin hajosi käsiin.

Uhkailu ei tehoa, sillä teini ei yksinkertaisesti kammoa mitään.

Vierailija
28/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun faija olis kurittanut mua fyysisesti jos en olisi totellut.

Vierailija
29/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikänen on?

Vierailija
30/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei ole mitään neurologista häikkää? Ei oikein kuulosta normaalilta, jollei saa asioita tehtyä muuten kuin pakon edessä.

Vierailija
31/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa tekisin niin, että sanoisin tytölle, että niin kauan kun ei voi luottaa että käy koulussa, niin minä äitinä olen viemässä häntä kouluun ja istumassa koulutunnilla vieressä. Soittaisin tästä opettajallekin ja sanoisin, että näin toimitaan. ja pyytäisin koululta ilmoittamaan minulle suoraan poissaoloista. Ei varmaan montaa kertaa antaisi äidin tulla mukaan luokkaan vahtimaan..Jos ei tuo toimisi, niin sitten voisi lapselle sanoa, että valitettavasti lastensuojelu on seuraava, joka puuttuu asiaan, koska koulussa on pakko Suomessa käydä

Vierailija
32/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:02"]

lastensuojelu on seuraava, joka puuttuu asiaan, koska koulussa on pakko Suomessa käydä

[/quote]

Ei ole pakko.

Vierailija
33/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostais tietää, mitä tyttö hommailee tai harrastaa? Roikkuuko netissä? Onko kavereita, joiden kanssa hengaa?

Vierailija
34/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6: 14-vuotias

7: Terkkarilla ja psykologilla ollaan käyty juttelemassa ja ottamassa verikokeitakin terveyskeskuksessa, mutta kaikki on ollut kohdillaan.

8: Minulla ei ole aikaa taluttaa kouluun ja istua vieressä, kun työvuoro alkaa joko ennen koulua tai viimeistään samaan aikaan. Luokanvalvoja on uhkaillut hakevansa kotiovelta tunnille, mutta taitaa jäädä uhkailun tasolle, eikä tyttöä huoleta nolaaminen, tai ainakin hänellä on äärimmäisen kova pokerinaama.

10: Ei harrasta mitään intohimoisesti, mutta pitää kirjallisuudesta ja maalaamisesta. Roikkuu netissä ja pelaa videopelejä, muttei valvo sen takia. Kavereita on koulussa ja naapurustossa. Tyttö näkee kavereitaan vapaa-ajalla korkeintaan kerran viikossa, ei kuulemma pidä ikäryhmästään.

Vierailija
35/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanktioita käytät?

Vierailija
36/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti pois.puhelin pois.telkkari pois.

Vierailija
37/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti olis heittäny mut pihalle jos oisin alkanu tuolla tavalla sooloilemaan. Auktoriteetin puute, et tule saamaan uskottavuutta takaisin.

Vierailija
38/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, 13 ja 14: Arestiin, netti pois, puhelin pois, telkkari pois, tietokone pois, musiikki pois, kirjat pois, viikkoraha pois, herkut ja uudet vaatteet pois. Teini ei ole moksiskaan, vaikuttaa korkeintaan huvittuneelta ja tuijottaa mielellään vaikka seinää päiväkausia mieluummin kuin käy tunneilla. Sänkyä, ruokaa ja kotia en ole viitsinyt ottaa pois.

Vierailija
39/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aivan varma ettei ole mitään taustalla? Kuulostaa minun pieneltä Aspergertytöltä 14v. Ei ole tuhma eikä ylimielinen. Erilainen.

Vierailija
40/40 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minulta teininä :) Mitä tuohon lintsaamiseen ja tehtävien tekemättömyyteen tulee; oisiko hänellä olla esim. ADD tai adhd ? ADD-ihmisillä organisaatiokyky on erittäin huonoa, vaikka he olisivatkin fiksuja,

(nämä oireryhtymät ei pakosta tarkoita aina ylivilkkautta joten kaikki eivät osaa aina tunnistaa niitä) .. Olin samanlainen "vätys" koulussa, mutta sain kohtalaisia numeroita koska en ollut typerä, vaan kärsin ahdistuksesta varsinkin kouluaikana ja tehtävien suhteen. Sain yleensä kaikki tehtyä, mutta juuri ja juuri.. ja myöhässä.

Sanoisin, että koska hän tekee kuitenkin tehtävät ja välittää siitä, että pääsee läpi.. en huolestuisi kovin pahasti tai ainakaan suuttuisi. koita ymmärtää teiniäsi ja puhua hänelle jos vaikka taustalla olisikin jotain vakavampaa. Tue ja rakasta, niin saat parhaita tuloksia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan