meneekö hautajaisissa vainajan lapset vai sisko ensin arkulle?
Kommentit (34)
Hautajaisissa ensiksi laskevat kukkalaitteen vainajan kaikista läheisimmät, jotka yleensä on puoliso, sen jälkeen tulevat lapset (jokainen voi laskea kukkalaitteen yksin/puolison kanssa tai lapset yhdessä, jos ei puolisoa) lasten jälkeen tulevat vainajan vanhemmat, jos vielä elävät, jonka jälkeen vainajan sisaret, serkut, ystävät ja muut läheiset.
Kirkossa/kappelissa lähiomaiset istuvat arkun oikealla puolella ja siinä järjestyksessä missä kukkalaitteet lasketaan eli vainajan sydämen puolella ja muut vieraat vasemmalla puolella.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:15"]
Selvä. Jotta tiedän miten olla. Oikein muuten kun alkaa miettimään tuota kuka on läheisin, niin niin eikö se loppujenlopuksi kuitenkin ole se sisko ollut eniten läheisimmissä ja kauemmin tekemisissä, kun ovat olleet yhdesssä ns. alusta asti, lapset ovat tulleet kuvioon myöhemmin.?kunhan siis pohdin, off topic. Minulle ihan sama, yritän selvityä munaamatta mitään. Ap
[/quote]
Ole nyt sisko siellä hiljaa ja päästä ne lapset menemään ensinnä kuten pitääkin.
"Mummuni hautajaisissa pappi opasti, että sisarukset menevät ennen lapsenlapsia. Tässä tapauksessa siis me lapsenlapset olimme 28v ja 22v ja meillä oli omat perheet. Eli tuolloin meni ensin isäni ja äitini (isäni oli ainoa lapsi), tämän jälkeen mummun elossa olevat sisarukset ja heidän jälkeensä me lapsenlapset."
Juuri näin. Lapsenlapset menevät vasta vainajan omien vanhempien ja sisarusten jälkeen ja istuvat kirkon vasemmalla puolella eturivissä ja oikea puoli kirkosta varataan puolisolle, lapsille, sisaruksilla jne.
Mummuni hautajaisissa pappi opasti, että sisarukset menevät ennen lapsenlapsia. Tässä tapauksessa siis me lapsenlapset olimme 28v ja 22v ja meillä oli omat perheet. Eli tuolloin meni ensin isäni ja äitini (isäni oli ainoa lapsi), tämän jälkeen mummun elossa olevat sisarukset ja heidän jälkeensä me lapsenlapset.
[/quote]
oho, aika erikoinen neuvo. Kyllä yleensä arkulle menee ensin puoliso, sitten lapset ja sen jälkeen lapsenlapset. Sitten sisarukset etc. Jos vainajan vanhemmat elossa niin menevät ennen sisaruksia."
Ihan oikea neuvo, jos lastenlapsilla on omat perheet, mutta jos lastenlapset menevät omien vanhempiensa kanssa, niin ekas menee puoliso ja sen jälkeen lapset ja lapsineen.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:23"]10&11: no jos ei ole välit menneet syystä tai toisesta, niin kyllä lapset (ja puoliso) ovat ne läheisimmät. Ja harvemmin kait ne välit nyt jokaiseen lapseen menee.
[/quote]
Ja voihan ne välit mennä siskoonkin. Normaalitilanteessa lapset ja puoliso tietysti läheisimmät.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:08"]
Selvä. Jotta tiedän miten olla. Oikein muuten kun alkaa miettimään tuota kuka on läheisin, niin niin eikö se loppujenlopuksi kuitenkin ole se sisko ollut eniten läheisimmissä ja kauemmin tekemisissä, kun ovat olleet yhdesssä ns. alusta asti, lapset ovat tulleet kuvioon myöhemmin.?kunhan siis pohdin, off topic. Minulle ihan sama, yritän selvityä munaamatta mitään. Ap
[/quote]
Ole nyt sisko siellä hiljaa ja päästä ne lapset menemään ensinnä kuten pitääkin.
[/quote]
Pieleen meni huutelusi; olen vainajan lapsenlapsi, ja menen taluttamaan arkulle vainajan huonokuntoista siskoa.
Jos en osallistuisi hautajaisiin vainajan siskon taluttajana, en edes tietäisi, mihin kohtaan istuisin, milloin menisin arkulle, koska minä olen ollut erossa omasta perheestäni jo yli 20 vuotta, en kuulu siihen enää. Ei nämä kuviot ole kaikille niin selviä. Mihin rakoon muuten silloin kuuluisin, jos osallistuisin kyseisiin hautajaisiin yksin? Ap
"Selvä. Jotta tiedän miten olla. Oikein muuten kun alkaa miettimään tuota kuka on läheisin, niin niin eikö se loppujenlopuksi kuitenkin ole se sisko ollut eniten läheisimmissä ja kauemmin tekemisissä, kun ovat olleet yhdesssä ns. alusta asti, lapset ovat tulleet kuvioon myöhemmin.?kunhan siis pohdin, off topic. Minulle ihan sama, yritän selvityä munaamatta mitään. Ap"
Ei se ole sisko. Vaan ensiksi tulee vainajan puoliso/avopuoliso, jonka jälkeen lapset, vainajan omat vanhemmat, sisarukset, lastenlapset ja mahdollisesti heidän lapsensa, parhaat ystävät, muut ystävät, työkaverit, järjestöt jne. Myös istumisjärjestys on sama, jotta pappi tavoittaisi katsekontaktillaan lähiomaiset ja muut kutsuvieraat osanottonsa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:31"]
[/quote]
[/quote]
Pieleen meni huutelusi; olen vainajan lapsenlapsi, ja menen taluttamaan arkulle vainajan huonokuntoista siskoa.
Jos en osallistuisi hautajaisiin vainajan siskon taluttajana, en edes tietäisi, mihin kohtaan istuisin, milloin menisin arkulle, koska minä olen ollut erossa omasta perheestäni jo yli 20 vuotta, en kuulu siihen enää. Ei nämä kuviot ole kaikille niin selviä. Mihin rakoon muuten silloin kuuluisin, jos osallistuisin kyseisiin hautajaisiin yksin? Ap
[/quote]
Jos istut menisit/menet istumaan erilleen perheestäsi menet eri aikaan kuin he todennäköisesti heidän jälkeensä (=muiden sukulaisten jälkeen). Tosin en ymmärrä miksi haluaisit arkulle kukat laskea jos et ole tekemisissä. Saattajana menet toki siinä välissä kun saatettava menee (hänelle saattajana sanoisin/ehdottaisin menemistä lapsten ja mahdollisesti lastenlasten ja häntä mahdollisesti vanhempien sisarusten jälkeen).
"Pieleen meni huutelusi; olen vainajan lapsenlapsi, ja menen taluttamaan arkulle vainajan huonokuntoista siskoa.
Jos en osallistuisi hautajaisiin vainajan siskon taluttajana, en edes tietäisi, mihin kohtaan istuisin, milloin menisin arkulle, koska minä olen ollut erossa omasta perheestäni jo yli 20 vuotta, en kuulu siihen enää. Ei nämä kuviot ole kaikille niin selviä. Mihin rakoon muuten silloin kuuluisin, jos osallistuisin kyseisiin hautajaisiin yksin? Ap"
Siinä tapauksessa, jos olet vainajan sisaren "taluttajana" menet hänen vuorollaan eli heti vainajan lasten jälkeen. Ja varaa kirkosta itsellesi ja vainajan sisarelle eturivin paikka, jotta kulkeminen on helpompaa. Liikuntarajoitteisen saattajana voi hyvinkin poiketa muodollisuuksista ja tervehdykset jätetään hänen ehdoillaan. Ei niitä sääntöjä ole kirkossa kuulutettu. Kirkossa/kappelissa on myös seurakuntamestari joka tarvittaessa voi auttaa, kun sovit siitä etukäteen esim. kukkalaitteen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:38"]
[/quote]
[/quote]
Olin tekemisissä, ja hyvissä väleissä, kyseessä on pappani joka kuoli. Olen siis tekemisissä omien isovanhempieni kanssa, enää siis mummon, sekä papan siskon kanssa. Oman perheeni kanssa en halua olla missään tekemisissä, äitipuoleni hakkasi ja kidutti minua koko lapsuuteni ajan, kunnes 16 vuotiaana onnistuin viimein pakenemaan. ap
[/quote]
Jos istut menisit/menet istumaan erilleen perheestäsi menet eri aikaan kuin he todennäköisesti heidän jälkeensä (=muiden sukulaisten jälkeen). Tosin en ymmärrä miksi haluaisit arkulle kukat laskea jos et ole tekemisissä. Saattajana menet toki siinä välissä kun saatettava menee (hänelle saattajana sanoisin/ehdottaisin menemistä lapsten ja mahdollisesti lastenlasten ja häntä mahdollisesti vanhempien sisarusten jälkeen).
[/quote]
Kannattaa sopia järjestys etukäteen, Voi olla kiusallista, kun kaikki odottaa tai vaihtoehtoisesti nousee samaan aikaan.
Mielestäni on hyvä sopia KAIKKI, itsestäänselvyydetkin, selkeästi etukäteen, siinä kyynelten läpi aistit ja järjenjuoksu ovat aika hatarat.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:38"]
[/quote]
[/quote]
Olin tekemisissä, ja hyvissä väleissä, kyseessä on pappani joka kuoli. Olen siis tekemisissä omien isovanhempieni kanssa, enää siis mummon, sekä papan siskon kanssa. Oman perheeni kanssa en halua olla missään tekemisissä, äitipuoleni hakkasi ja kidutti minua koko lapsuuteni ajan, kunnes 16 vuotiaana onnistuin viimein pakenemaan. ap
[/quote]
Ok. Jos haluaisin laskea oman kukkalaiteen laskisin sen jokatapauksessa yksin. Mieluummin ehkä sisarusten jälkeen, mutta hiukan tilanteesta riippuen ehkä myös ennen heitä. Saatettavan kanssa avustaisin häntä laskemaan kukkalaitteensa siinä kohtaa kuin se hänestä ja tilanteesta riippuen luontevammalta tuntuu (siis joko ennen tai jälkeen lastenlasten).
"Kirkossa mennään myös istumaan siinä järjestyksessä, jossa arkulle mennään. Vainajan sisko ei siis mene eturiviin istumaan, jos vainajalla on puoliso ja lapsia. Ja läheiset istuvat arkusta katsottuna vasemmalla puolella, ystävät ja työkaverit yms. oikealla."
Istumajärjestys on just toisin päin.
Eli vainajan lähiomaiset istuvat arkusta katsottuna oikealla puolella eli vainajan sydämen puolella, vaikka kirkkoon tullaan jalat edellä niin, arkku käännetään alttarilla ja pääpuoli lasketaan alttariin päin ja pääpuoleen pappi tekee hiekalla ristin merkin.
Ystävät, työtoverit yms. istuvat vasemmalla puolella.
Kirkossa mennään myös istumaan siinä järjestyksessä, jossa arkulle mennään. Vainajan sisko ei siis mene eturiviin istumaan, jos vainajalla on puoliso ja lapsia. Ja läheiset istuvat arkusta katsottuna vasemmalla puolella, ystävät ja työkaverit yms. oikealla.