Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada koululainen siivoamaan

Vierailija
18.04.2015 |

huoneensa ja järjestämään tavaransa laatikoihin? 

Tämän iltapäivän aikana olen jo jonkin kerran asiasta häntä muistuttanut ja jopa uhannut kuskata maanantaina hänen tavaransa kaatikselle (kaatopaikalle), jos ne eivät siihen mennessä ole siivottu kuntoon.  Hän vain uhkailee takaisin, että "sittenpähän joudut korvaamaan uudet lelut minulle"  tai toinen;  "hän polkee kaatikselle hakemaan lelunsa takaisin."  ( No tuota hän ei voi tehdä, kaatis on täältä semmoisen 30km päässä )

Eihän hän tässä nyt muutenkaan ole ihmeemmin huonettaan siivonnut, vaan sen olen aina tehnyt.  Mutta nyt, kun hänen huoneensa on kohta valmis yläkerrassa, niin iso apu olisi, että hän edes tämän kerran raivasi tavaransa laatikoihin ja kuskaisi ne itse uuteen huoneeseensa.

Olen myös kirjoittanut lapun hänelle mitkä asiat minä hoidan uudessa huoneessa kuntoon ja mitkä taas ovat hänen hoidettavia juttujaan ( vain noiden tavaroiden keruu laatikoihin ja kuskaaminen yläkertaan ).   Piirsin hänelle äsken vielä siivoustaulunkin, että miten tavarat järjestetään laatikoihin.   Lapsella kun on ADHD ja Asperger, mikä sitten teettää näitä erinäisiä pulmia / haasteita käytökseen sun muihin juttuihin.

Mutta silti harmittaa suuresti, kun tiedän tämänkin savotan kaatuvan itselleni kuitenkin.  Eli aikani asiasta lapselle marmatettuani ja jäkätettyäni, annan periksi.  Raivaan hänen tavarat kasaan ja kuskaan äkeissäni yläkertaan.  Kun oma suunnitelmani oli tehdä lapsen huoneesta itselleni makkari ja järjestää sinne omia romppeitani.   Niin pitää myös samalla huolehtia lapsenkin tavaroista uuteen huoneeseen.  Ärhhh ja murhh!!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en oikein ymmärtänyt; olet mäkättänyt erityislapsellesi tavaroiden siivoamisesta ja muutosta ja kuitenkaan hänen uusi huoneensa ei ole vielä valmis?! Kun "tavislapsillekin" pitää olla johdonmukainen niin eikä erityislapsellekin vielä sitä enemmänkin? Onko sun lapselle slvää mitä oikein odotat häneltä?

Vierailija
2/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keräisin lapsen tavarat jätesäkkeihin ja laittaisin varastoon. Saisi sieltä sitten vähän kerrallaan kun osaisi käyttäytyä. Kuinka pian ja kuinka helposti saisi tavaransa takaisin, riippuu lapsen iästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mut jos säilöö ne tavarat omassa huoneessaan, niin haittaks se sotku sua?

äkunhan ne pysyys sielä omassa huoneessa, niin anna olla.

Vierailija
4/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin, tietokone, pelikonsoli tai muu vastaava lapselle tärkeä juttu pois kunnes on siivonnut.

Vierailija
5/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kanssa olen miettinyt, vastaaja nro.2.,  mutta silti mietin, että onko tuosta kuitenkaan mitään hyötyä.  Esim;; viime keväänä oli pakollinen lelujen ja tavaroiden raivaussavotta, eikä lapsi ole noidenkaan romppeitensa perään pahemmin kysellyt.   Kun lapsi on tuon tyyppinen, että joko uhkailee, että hänelle on ostettava tasan samat lelut ja tavarat uudestaan tai sitten ei sillä ole mitään väliä, senkun sitten viette ne kaatikselle.

Vierailija
6/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro.4:  Hyvä idea noin paperilla, mutta en tiedä onko tuostakaan käytännössä mitään iloa ja hyötyä.  Hänellä on vain siis nyt tietokone, millä hän katselee dvd-ohjelmia.  Mutta eipä taatusti tuon katoaminen häntä ihmeemmin hetkauttaisi.  Aluksi voisi kyllä raivotakin, mutta se olisi sitten siinä.

Vierailija
7/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä miten toimia noiden erityisongelmien kanssa, mutta eiköhän fraasi "kunhan ensin laitat tavarasi paikoilleen" toimi useimpien lasten kanssa. siis tuota voi käyttää päivittäin, tavarat paikoilleen ennen kuin lähdetään kotoa, ennen iltapalaa tms. tulee tapa ja lapsi tottuu siihen päivittäiseen järjestelemiseen.

Vierailija
8/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro.3;  En kyllä tykkää, että lapsen tavarat ja lelut jäisivät alas hänen entiseen huoneeseensa.  Enhän sinne  saisi mitään omia tavaroita ( mm; 2 lipastoa ) laitettua paikoilleen.   Enkä halua lelujen keskellä nukkua.  Haluan siitä oman kamarini.

Vierailija
9/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis kyse on siitä että itse olet päättänyt muuttaa lapsen tavarat toiseen huoneeseen niin kai sinä sitten vastaat muutosta myös käytännössä?

Vierailija
10/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityispiirteiselle lapselle on todella suuri haaste hallita kokonaisen huoneen kaaosta, varsinkin kun alat edellyttää sitä nyt yhtäkkiä :O

Aloita siivoamisen opettelu paljon pienemmistä haasteista ja rutiineista, hän tarvitsee toiminnanohjausta ja apua siirtymisessä tilanteesta seuraavaan, kuten varmasti tiedät. Tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi, jolla on autismin kirjon ongelmat lisäksi!

Ennakoi tilanteita, ohjaa ajatus vähitellen tulevaan tehtävään. " Tänään ruvetaan laittamaan sinun huonettasi kuntoon. Tänään neljältä aloitamme- Puolen tunnin päästä ryhdymme hommiin, sinun kannattaa jo lopetella leikit"

Ja kun aika on käsillä, menet kaveriksi ja ohjaat mistä aloittaa. "Kerääpä sinä ensin kaikki autot, minä petaan sinun sänkysi".

Yhteistyöllä se lähtee sujumaan, eikä millään mustilla jäteäkeillä ja pellikoneen takavarikoinnilla. Hyvänen aika sentään.

Vierailija
11/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ammattivalittajan nuotti, mikään ei käy.

Vierailija
12/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, ettei lapsi pysty hommaan itse, vaan teidät on tehtävä se yhdessä. Tällöinkin päävastuu on luultavasti aikuisella, jonka on pilkottava työ riittävän pieniin osiin ja palkittava lopussa jollain yhteisellä jutulla, esim. herkutteluhetkellä. Koululuokissa on aina useampi oppilas, jotka eivät kykene siivoamaan itsenäisesti omaa pulpettiaan, vaan tarvitsevat siihen aikuisen tukea. Joten kokonaisen huoneen siivoaminen tuntuu aika vaativalta, jos lapsella on erityisvaikeuksia, eikä hän ole siivousihminen. Tsemppiä urakkaan!

Vierailija
13/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette tee yhdessä? Jos lapsella ADHD jne. niin asiat ei välttämättä etene aivoissa niin kuin toivoisit, joten miksi ei voi yhdessä ryhtyä työhön. Tavara tavaralta laatikkoihin ja sitten kantamaan paikalleen

Vierailija
14/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi siivoaisi, kun tietää että loppujen lopuksi sinä siivoat sen joka tapauksessa.

Vierailija
15/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös tuota kirjoittajan 10 ehdotusta pienistä askelista ja askareista yhdessä tehden.

Jos lapsi on jo sen ikäinen, että on jo opetellut kanssasi siivousta, niin opeta esimerkillä. Pidä muu koti siistinä mutta älä koske ollenkaan lapsen huoneeseen. Kyllä häntä itseäänkin jossakin vaiheessa ällöttää mennä huoneeseensa. Aikuisena osaa sitten pitää oman kotinsa siistinä, kun on saanut hyvän esimerkin.

Vierailija
16/22 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsen ikä on..?

Vierailija
17/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne meni siihen, että loppujen lopuksi itse äkeissäni legot raivasin laatikoihin ja kuskasin toiseen huoneeseen, ettei tenava pääse niitä enää levittämään sekaisin.

Tosin tänä aamuna tenava alkoi jauhamaan siitä, että tänään hän sitten kiikuttaa kaikki tavaransa yläkertaan ja huoneen on oltava valmis tänään.  Sanoin, että ei ole varmaa saako isä huonetta vielä tänään valmiiksi ja että et sinä voi pölyn keskelle lelujasi kuskata.  Hän sanoi, että hän laittaa ne muovien alle jemmaan.   Saa nyt nähdä millainen iltapäivästä mahtaa tulla. 

Vierailija
18/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen pinnata koulusta siivousta varten.

Vierailija
19/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen siivoamisen vaatiminen. Tämä on ollut toimiva keino meillä. Vaadin kerran viikossa siivoamaan kunnolla huoneen. Pitkin viikkoa käsken keräämään vaatteet lattialta ym. pienempää. Tähän ovat lapseni tottuneet ja nykyään tekevät lähes mukisematta. Ennen lopulta hermostuin ja siivosin itse. Enää en edes hae pyykkejä lasten huoneista. Ovat 10 ja 12.

Vierailija
20/22 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:27"]Erityispiirteiselle lapselle on todella suuri haaste hallita kokonaisen huoneen kaaosta, varsinkin kun alat edellyttää sitä nyt yhtäkkiä :O

Aloita siivoamisen opettelu paljon pienemmistä haasteista ja rutiineista, hän tarvitsee toiminnanohjausta ja apua siirtymisessä tilanteesta seuraavaan, kuten varmasti tiedät. Tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi, jolla on autismin kirjon ongelmat lisäksi!

Ennakoi tilanteita, ohjaa ajatus vähitellen tulevaan tehtävään. " Tänään ruvetaan laittamaan sinun huonettasi kuntoon. Tänään neljältä aloitamme- Puolen tunnin päästä ryhdymme hommiin, sinun kannattaa jo lopetella leikit"

Ja kun aika on käsillä, menet kaveriksi ja ohjaat mistä aloittaa. "Kerääpä sinä ensin kaikki autot, minä petaan sinun sänkysi".

Yhteistyöllä se lähtee sujumaan, eikä millään mustilla jäteäkeillä ja pellikoneen takavarikoinnilla. Hyvänen aika sentään.
[/quote]

Juuri näin. Kun tiedät ettei lapsi kykyne. Hän tarvitsee sinut tueksi. Voisi tarvita vaikka ei olisi erityistarpeita. Huoneen muutto on liian vaativa yksin kenelle vaan koululaiselle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme