Miten saada koululainen siivoamaan
huoneensa ja järjestämään tavaransa laatikoihin?
Tämän iltapäivän aikana olen jo jonkin kerran asiasta häntä muistuttanut ja jopa uhannut kuskata maanantaina hänen tavaransa kaatikselle (kaatopaikalle), jos ne eivät siihen mennessä ole siivottu kuntoon. Hän vain uhkailee takaisin, että "sittenpähän joudut korvaamaan uudet lelut minulle" tai toinen; "hän polkee kaatikselle hakemaan lelunsa takaisin." ( No tuota hän ei voi tehdä, kaatis on täältä semmoisen 30km päässä )
Eihän hän tässä nyt muutenkaan ole ihmeemmin huonettaan siivonnut, vaan sen olen aina tehnyt. Mutta nyt, kun hänen huoneensa on kohta valmis yläkerrassa, niin iso apu olisi, että hän edes tämän kerran raivasi tavaransa laatikoihin ja kuskaisi ne itse uuteen huoneeseensa.
Olen myös kirjoittanut lapun hänelle mitkä asiat minä hoidan uudessa huoneessa kuntoon ja mitkä taas ovat hänen hoidettavia juttujaan ( vain noiden tavaroiden keruu laatikoihin ja kuskaaminen yläkertaan ). Piirsin hänelle äsken vielä siivoustaulunkin, että miten tavarat järjestetään laatikoihin. Lapsella kun on ADHD ja Asperger, mikä sitten teettää näitä erinäisiä pulmia / haasteita käytökseen sun muihin juttuihin.
Mutta silti harmittaa suuresti, kun tiedän tämänkin savotan kaatuvan itselleni kuitenkin. Eli aikani asiasta lapselle marmatettuani ja jäkätettyäni, annan periksi. Raivaan hänen tavarat kasaan ja kuskaan äkeissäni yläkertaan. Kun oma suunnitelmani oli tehdä lapsen huoneesta itselleni makkari ja järjestää sinne omia romppeitani. Niin pitää myös samalla huolehtia lapsenkin tavaroista uuteen huoneeseen. Ärhhh ja murhh!!
Kommentit (22)
Hieno homma nro.19!! Mutta sen tiedän, että omaan muksuuni tuokaan keino ei tepsi.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:13"]Tilanne meni siihen, että loppujen lopuksi itse äkeissäni legot raivasin laatikoihin ja kuskasin toiseen huoneeseen, ettei tenava pääse niitä enää levittämään sekaisin.
Tosin tänä aamuna tenava alkoi jauhamaan siitä, että tänään hän sitten kiikuttaa kaikki tavaransa yläkertaan ja huoneen on oltava valmis tänään. Sanoin, että ei ole varmaa saako isä huonetta vielä tänään valmiiksi ja että et sinä voi pölyn keskelle lelujasi kuskata. Hän sanoi, että hän laittaa ne muovien alle jemmaan. Saa nyt nähdä millainen iltapäivästä mahtaa tulla.
[/quote]
Ei äkeissään mitään! Rakentavasti ja kannustavasti