Teinin toimeentulo
Etukäteen jo huolettaa miten rankkaat tulee sitten olemaan kun teini täyttää 17. Tällöinhän loppuu lapsilisä ja elatustuki loppuu lapsen ollessa 18. Itseasiassa miten te elätätte kotonaolevat täysi-ikäiset lapsenne, varsinkin yksinhuoltajat kun tuet poistuu ja kulut vaan kasvaa lapsen osalta. Saanhan nyt lapsilisät ja Kelan elarin eli yht. n. 300€ tukea hänen elättämiseen palkan päälle mutta kun lapsi on 18 en saa enää mitään eli tuloni tavallaan tippuvat roimasti. (200€ nettona) Katsoin jo etukäteen että opiskelijana hän tulisi saamaan vanhemman luona asuessaan vain n. 90€ opintorahaa. Isä on työtön eli ei voi auttaa rahallisesti. Jo nyt elarit tulee Kelalta.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:40"]
No jaa. Voihan sitä mennä töihin esimerkiksi. 18-vuotias voi kyllä elättää itsensäkin, oli sitten opiskelija tai ei. Sama virsi sen vaan on kaikille. Vanhempien ei ole velvollisuus elättää, tuon ikäinen tajuaa sen jo.
13 tiedoksi, että opiskelija ei saa toimeentulotukea, vaan opintolainaa...
[/quote]
Opiskelija voi saada myös toimeentulotukea, jos lainan ja opintotuen jälkeenkin jää vielä vajetta. Ja toimeentulotukea saa myös siinä tilanteessa, jos ei saa lainaa.
Toki saa t.t.tukea jos ei saa lainaa tai kun on sen nostanut.
Mikä laki elättää yli 18-vuotiasta???
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:20"]
Tämä kysymys kertoo nykyisestä sossuyhteiskunnastamme paljon. Tuet _lapseni_elättämiseen_ loppuvat, mitä tehdä? Nauraisin jos ei itkettäisi enemmän.
[/quote]
Juu arvasinkin että tulee rankkoja kommentteja kun tukien perään itketään. Mutta tuntuu hassulta että oman lapsen elättämiseen tulee paljon enemmän apua yhteiskunnalta silloin kun lapsi on pieni kun silloin kun lapsi on vaikka 17 tai 18. TIEDÄN että tämä perustuu siihen että 18 vuotiasta ei tarvitse enää lain mukaa elättää ja perustuu kai siihen että nuori osallistuu itse omaan elatukseen opiskelujen ohella MUTTA varsinkin nykyaikana kun jopa opiskelijoiden on vaikea löytää töitä, varsinkin kesätöitä ei se niin helppoa ole nuorellekaan löytää niitä töitä ja paiskia töitä vielä opintojen ohella. Minä olen kyllä työssäkäyvä eli en todellakaan ole ikinä täysin tukien varassa elänyt, mutta pienenä ajatusleikkinä on käynyt mielessä että todella pienituloiselle tuo seikka että lapsi ei saa enää kun muutaman kympin opintotukea voi vaikuttaa niin että palkkatyö ei enää tuokaan parempaa elintasoa kun työttömänä loikoilu kun tuet tippuu nettona heti n. 300€ ja tilalle tulee muutaman kympin opintotuki ja kyllähän se "aikuinen" lapsi kuitenkin kuluttuu kuin aikuinen ellei enemmän. Työtön vanhempi saa taas täydet toimeentulotuet aikuisenkin lapsen elättämiseen.
Isäni jatkoi "elareiden" maksua minulle 23- vuotiaaksi asti, kunnes valmistuin yliopistosta.valmistuin nopeasti koska en käynyt töissä lukuvuosien aikana, ei tarvinnut. Sain melko nopeasti vakipaikan omalta alalta. Isä on monesti sanonut, että se oli hänen elämänsä paras sijoitus.
Lain mukaan 18 vuotta täyttäneellekin lapselle on maksettava ns. koulutustukea ainakin lukio-opintoihin.
Löytyy laki lapsen elatuksesta kohdasta.
Meillä esikoinen 17v, isänsä maksaa vielä elareita 150kk, vielä hetki sitten sain 150 myös lapsilisää, se on siis kokonaan pois, teini saa nyt opintorahaa vajaa 40/kk, mutta sehän ei tule mulle, eikä täten teinin elatukseen.
Pärjättävä vaan on.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:22"]
Lain mukaan 18 vuotta täyttäneellekin lapselle on maksettava ns. koulutustukea ainakin lukio-opintoihin.
[/quote]
Niin mutta Kelan työttömyyspäivärahalla ei elätetä ketään.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:37"]
Meillä tämä on ratkaistu niin että teini muuttaa omilleen 18 täytettyään. Opintotuen määrä nousee huomattavasti sekä saa myös asumislisää. Asumme pikkupaikkakunnalla joten yksiön saa vielä suht edullisesti. Teini hakee toimeentulotukea ja sen lisäksi autamme ruokaostoksissa ja koulumenoissa.
[/quote]
Mitä muuta voisin arvon rouvalle tarjota? Tule vielä kupaamaan lisää.
Lapsi elää 'omillaan'. Joopa joo. Joka sentti tuli veronmaksajien pussista. Opintotuki, asumislisä jne.. Jo on yhteiskunnan toimintalogiikka hämärtynyt, kun itsellä ei nähdä olevan enää mitään vastuuta. Onneksi yhteiskunta ei anna toimeentulotukea, jos ei opintolainaa nosteta.
tv. Veronmaksaja
[/quote] Luuletko että me vanhemmat emme ole veronmaksajia? Jos täysi-ikäinen ihminen muuttaa omilleen, ja opiskelee, hänellä on täysi oikeus saada opintotukea sekä asumislisää. Opintolainaa on mahdollisuus nostaa, ja tiedämme että se lasketaan tuloksi toimeentulotukea haettaessa. Teini kyllä etsii koko ajan töitä, mutta heikkoa on tarjonta. Ja jos osaisit lukea, kirjoitin että tuemme kyllä häntä elämisen ja opiskelun kustannuksissa. Jostain on aloitettava, teini kuitenkin itse haluaa omilleen muuttaa. Et varmaan itse opiskellessasi ole nostanut opintotukea? Asumislisää? 18-vuotiaalle ei ole elatusvelvollisuutta.
Ehkä tätä olisi kannattanut miettiä ajoissa. Me olemme miehen kanssa ihan tavallinen keskituloinen perhe ja säästimme lapsillemme lapsisistä pesämunat. Sovimme, että ne saa käyttöön, kun on saanut opiskelupaikan. Nyt molemmat lapset opiskelevat lääkiksessä ja pesämunia käyttävät vuokranmaksuun. Fiksua minusta. Tietysti joku voi sanoa, ettei perheemme olisi pitänytkään saada lapsilisiä, mutta saimme kuitenkin ja säästimme ne. Monet pistävät kaiken sileäksi saman tien.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:14"]
Näitä pitäisi miettiä ajoissa. Varsinkin lapsitehtailijat ajattelevat, että kyllä se yhteiskunta.... Työttömyydelle ei mitään aina voi, mutta lasten lukumäärälle voi! Meidän yli 20-vuotiaan opiskelija-asunnon vuokra on 27 neliön kämpästä 480 euroa ja pelkästään asumiseen ei edes Kelan tuet riitä. Mistä rahat elämiseen? Vanhemmilta. En todellakaan halua, että lapsi menisi lainaluukulle sen vuoksi, että voi ostaa leipää. Itse näen mieluummin vaikka nälkää. Lasku tekee noin 600 euroa kuukaudessa. Ja poismuuton aikoihin muutama tuhat euroa uuteen kotiin. Vaativat opinnot yliopistossa ja ei voi olla töissä iltaisin. Mieluummin maksan kuin katson tavoitteetonta luuserielämää. Näin se vaan menee. Yhteiskunnan pussi ei ole pohjaton! Minua ei huvita enää elättä muiden mukeloita. Tehkää vain se määrä tenaviakuin kuin rahkeet kestää.
[/quote]
No voi hellanlettas sentään :-DDD Kysypä lapseltasi, moniko hänen opiskelukavereistaan käy töissä samalla, saatat yllättyä...
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:33"]
Ehkä tätä olisi kannattanut miettiä ajoissa. Me olemme miehen kanssa ihan tavallinen keskituloinen perhe ja säästimme lapsillemme lapsisistä pesämunat. Sovimme, että ne saa käyttöön, kun on saanut opiskelupaikan. Nyt molemmat lapset opiskelevat lääkiksessä ja pesämunia käyttävät vuokranmaksuun. Fiksua minusta. Tietysti joku voi sanoa, ettei perheemme olisi pitänytkään saada lapsilisiä, mutta saimme kuitenkin ja säästimme ne. Monet pistävät kaiken sileäksi saman tien.
[/quote]
Monet pistävät sileäksi heti kun on pakko. Ja mitkäköhän teidän tulot on sitten olleet keskituloisina? Kyllä mä uskon että lähes jokainen perhe (varsinkin jos lapsia enemmän kun 1) jonka yht. lasketut tulot ovat alle 6000€ brutto ei voi pistää lapsilisiä jemmaan vaan ne tarvitaan suoraan käyttöön ihan siihen peruselämiseen.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:24"]
Meillä esikoinen 17v, isänsä maksaa vielä elareita 150kk, vielä hetki sitten sain 150 myös lapsilisää, se on siis kokonaan pois, teini saa nyt opintorahaa vajaa 40/kk, mutta sehän ei tule mulle, eikä täten teinin elatukseen.
Pärjättävä vaan on. Mut sulla on itselläs melko hyvät tulot tai sitten sulla on puoliso samassa taloudessa. Muuten toi opintoraha ei olis noin pieni.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:33"]
[/quote]
Monet pistävät sileäksi heti kun on pakko. Ja mitkäköhän teidän tulot on sitten olleet keskituloisina? Kyllä mä uskon että lähes jokainen perhe (varsinkin jos lapsia enemmän kun 1) jonka yht. lasketut tulot ovat alle 6000€ brutto ei voi pistää lapsilisiä jemmaan vaan ne tarvitaan suoraan käyttöön ihan siihen peruselämiseen.
[/quote]
Niinpä, ja jestas mikä itku tuli lapsilisien leikkauksista. Monet "keskituloiset" itki että nyt ei ole varaa enää samalla tavalla lasten kuluihin kun ennen. En usko että se itku tuli siitä että sitä pankkitilille jemmattavaa rahaa ei enää tule sama summa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:46"]
Pärjättävä vaan on. Mut sulla on itselläs melko hyvät tulot tai sitten sulla on puoliso samassa taloudessa. Muuten toi opintoraha ei olis noin pieni.
[/quote]
[/quote]
Ei ole puolisoa ja tuo on maksimi opitnoraha, mitä 17v voi saada.
[/quote]
[/quote]Hups, lainaus meni väärin. Siis:
Mut sulla on itselläs melko hyvät tulot tai sitten sulla on puoliso samassa taloudessa. Muuten toi opintoraha ei olis noin pieni
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:14"]
Näitä pitäisi miettiä ajoissa. Varsinkin lapsitehtailijat ajattelevat, että kyllä se yhteiskunta.... Työttömyydelle ei mitään aina voi, mutta lasten lukumäärälle voi! Meidän yli 20-vuotiaan opiskelija-asunnon vuokra on 27 neliön kämpästä 480 euroa ja pelkästään asumiseen ei edes Kelan tuet riitä. Mistä rahat elämiseen? Vanhemmilta. En todellakaan halua, että lapsi menisi lainaluukulle sen vuoksi, että voi ostaa leipää. Itse näen mieluummin vaikka nälkää. Lasku tekee noin 600 euroa kuukaudessa. Ja poismuuton aikoihin muutama tuhat euroa uuteen kotiin. Vaativat opinnot yliopistossa ja ei voi olla töissä iltaisin. Mieluummin maksan kuin katson tavoitteetonta luuserielämää. Näin se vaan menee. Yhteiskunnan pussi ei ole pohjaton! Minua ei huvita enää elättä muiden mukeloita. Tehkää vain se määrä tenaviakuin kuin rahkeet kestää.
[/quote]
No voi hellanlettas sentään :-DDD Kysypä lapseltasi, moniko hänen opiskelukavereistaan käy töissä samalla, saatat yllättyä...
[/quote]
Kesällä käy työssä. Lääketiedettä opiskelee.On välillä työssä, mutta ei niillä rahoilla vuokria makseta eikä juuri itseä elätetä, koska ei voi ola paljoa töissä. Maksan mielelläni fksun lapsemme opintoaikaisia kuluja, jotta jatkossa voi ihan itse elättäää itsensä. Tiesin kun tämän diilin otin (lapsen synnyttänyt), että vastuu on minulla ja puolisollani eikä naapurilla.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:48"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole puolisoa ja tuo on maksimi opitnoraha, mitä 17v voi saada.
[/quote]No eihän ole
http://www.kela.fi/opintoraha_maara#korotus
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:22"]
[/quote]
Kyllä, mutta jos isä ei suostu, täysikäisellä lapsella ei ole muuta mahdollisuutta kuin haastaa molemmat vanhemmat oikeuteen. Harva haluaa sitä tehdä ja etävanhempi pääsee kuin koira veräjästä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:14"]Näitä pitäisi miettiä ajoissa. Varsinkin lapsitehtailijat ajattelevat, että kyllä se yhteiskunta.... Työttömyydelle ei mitään aina voi, mutta lasten lukumäärälle voi! Meidän yli 20-vuotiaan opiskelija-asunnon vuokra on 27 neliön kämpästä 480 euroa ja pelkästään asumiseen ei edes Kelan tuet riitä. Mistä rahat elämiseen? Vanhemmilta. En todellakaan halua, että lapsi menisi lainaluukulle sen vuoksi, että voi ostaa leipää. Itse näen mieluummin vaikka nälkää. Lasku tekee noin 600 euroa kuukaudessa. Ja poismuuton aikoihin muutama tuhat euroa uuteen kotiin. Vaativat opinnot yliopistossa ja ei voi olla töissä iltaisin. Mieluummin maksan kuin katson tavoitteetonta luuserielämää. Näin se vaan menee. Yhteiskunnan pussi ei ole pohjaton! Minua ei huvita enää elättä muiden mukeloita. Tehkää vain se määrä tenaviakuin kuin rahkeet kestää.
[/quote]
Ja muistakaa olla sairastumatta tai peräti kuolematta! Onnwksi elämän voi suunnitella etukäteen. Ja onneksi ap osaa elää oikein.
Vanhemmat ovat velvollisia maksamaan ns. opiskelutukea vielä 18 täyttäneelle. Mikäli isällä on tuloja voi tytär haastaa hänet oikeuteen ja saada opiskelukustannuksiin tukea isältään. Myös äidillä on sama velvollisuus lain mukaan.