AY mafia uhkaa: väärästä hallituksesta lakot lisääntyvät
Ammattijärjestö JHL:n hallituksen ja keskusjärjestö SAK:n valtuuston jäsen Tommi Raunela (sd.) arvioi, että SDP:n jääminen hallituksen ulkopuolelle ja puhtaan porvarillisen hallituksen perustaminen johtaisi lakkoilun merkittävään kasvuun.
Raunela kertoi kantansa Yle Satakunnan ja Satakunnan Kansan vaalitentissä perjantai-iltana. Hänen mukaansa porvarillinen hallitus johtaisi väistämättä myös lakkoilun lisääntymiseen.
Samassa keskustelussa muun muassa kokoomusta edustava Kari Hannus ja keskustan Juha Korkeaoja vaativat laittomien lakkojen laittamista kuriin. Tilaisuudessa kokoomuksen ja keskustan riveistä hämmästeltiin, miten SDP:n ja SAK:n edustaja voi jo ennen hallituksen muodostamista nostaa esille lakkoilun lisääntymisen mahdollisuuden.
Tommi Raunela on ehdoilla eduskuntavaaleissa, ja hänen takanaan on runsaasti ay-liikkeen järjestöväkeä ja rahaa.
Kommentit (45)
Miten kukaan kehtaa uhata lakoilla jos tulee vääränlainen hallitus!?!
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:59"]Miten kukaan kehtaa uhata lakoilla jos tulee vääränlainen hallitus!?!
[/quote] Suomen ay-liike ei muuta teekään kuin kiristä ja uhkaile. Ääni demareille on ääni ay-pomojen uhkailulle ja kiusanteolle.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:39"]
Eikö AY liike ymmärrä tosiaan että se itse tappaa suomalaisen työntekijän tulevaisuuden.
Työt siirtyvät muualle.
[/quote]
Ei, ei se ymmärrä.
Kokoomus esittää maltillista palkkaratkaisua, jopa nollaratkaisua. Ostovoimaa lisättäisiin kuitenkin ansiotuloveronlaskulla. Tämä ei muuttaisi yritysten kuluja mitenkään, mutta parantaisi niiden kilpailukykyä, ja työntekijä saisi palkkapäivänä enemmän rahaa käteen. Luulisi, ettei kukaan tällaista voi vastustaa?
Antti Rinteelle tämä ei käy, koska "työmies on palkkansa ansainnut". Niin onkin, mutta kummasta työmies iloitsee enemmän; suuremmastasta brutosta vai suuremmasta netosta? Kumpi on työmiehelle tärkeämpää? Yhä kasvavat brutot myös edesauttavat yrityksen tilanteeseen, jossa työnantajan on pakko luopua työmiehestä kokonaan, sillä palkkojen nostaminen kasvattaa yrityksen menoja tuntuvasti tilanteessa, jossa olemme kilpailijamaitamme 10-15% kalliimpia. Miksi vvm Antti Rinne ja ay-liike eivät välitä tästä?
Sipilän kaavailema yhteiskuntasopimus ENNEN hallituksen muodostamista lienee yritys estää ay-mafian sikailut, jos/kun demarit menevät oppositioon?
Pitäisiköhän erota liitosta, jos minun rahoillani lässytetään tällaisia aivopieruja :(
t. työläinen
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:40"]
Pitäisiköhän erota liitosta, jos minun rahoillani lässytetään tällaisia aivopieruja :(
t. työläinen
[/quote]
Mihin viittaat aivopieruilla?
5
Jos demarit pääsevät hallitukseen niin se on vain ja ainostastaan lakkoaseen vuoksi. Mitään annettavaa noilla ei ole. Sipilä-raukka ymmärtää tämän ja siksi ehdotti yhteiskuntasopimusta ennen hallituksen muodostamista mutta miksi änkyrät siihen suostuisivat? Eihän heillä sitten olisi porvarihallituksen tullessa mitään millä uhata.
Jännä muuten miten se merimiesten tukilakko peruuntui juuri viime hetkellä, näin vaalien alla. Olisi varmaan tullut aika paljon negatiivista julkisuutta Rinteelle joka joutuu kaksoisroolissa paasaamaan viennin ongelmista samaan aikaan kun omat joukot pyrkivät tahallaan häiritsemään vientituotteiden toimitusta satamissa...
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:53"]
t. työläinen
[/quote]
5
[/quote]
Raunelan arvioihin. Me ammattiliittojen jäsenet maksamme palkan ja vaalikampanjat mm. hänelle.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 12:02"]
t. työläinen
[/quote]
5
[/quote]
Raunelan arvioihin. Me ammattiliittojen jäsenet maksamme palkan ja vaalikampanjat mm. hänelle.
[/quote]
Aivan. Ehkä YTK sopisi sinulle paremmin, minulle ainakin sopii. Ovathan tuollaiset jutut pöyristyttävän vanhakantaisia, mutta ilmeisesti änkyrädemari ymmärtää ongelman vasta kun on liian myöhäistä, eli kun työpaikka on lähtenyt alta.
sama
Ay-liikkeelle on käynyt samalla tavalla kuin sosiaalidemokraateillekin: Suomessa koko järjestelmä on sosiaalidemokraattinen, se on ikään kuin se oletus, josta yksikään puolue ei edes halua pois. SDP:ltä on siis sanoma sulanut alta pois.
Samalla tavalla Ay-liike on ajanut läpi niin paljon sellaisia asioita, joita kaikki pitävät aivan itsestään selvinä, ettei kukaan enää tajua, etteivät työntekijöiden oikeudet välttämättä olekaan pysyviä, jos ay-liike romutetaan. Syytetään kokoomusta tai porvareita tai jotain tahoa X, jos oikeuksia leikataan, mutta itse ei olla yhdistystoiminnan kautta valmiita ajamaan niitä omia oikeuksia ollenkaan. Kolmikanta ja konsensus ovat olleet suomalaisen hyvinvoinnin takana, sen romuttamisen jatkaminen on todella typerää.
Ay-liike ei muuten ole yhtä kuin SDP, esim. Akavalaisista liitoista taitaa suurin osa olla kokoomuslaisia, samoin vasemmistoliitolla on vahva asema SAK:ssa. Perussuomalaisetkin yrittivät uutterasti vallata ay-liikettä (tästä oli ihan virallinen suunnitelmakin), mutta kun se epäonnistui, päätettiin, että kannattaa olla koko järjestelmää vastaan. Jos ette leiki mun kaa, niin mä rikon koko leikin!
Ay-liikkeellä siis käytössä ne perinteiset keinot: kiristys ja uhkailu. Ei kiitos.
12 vuotta takaperin "loikkasin" YKT:n asiakkaaksi ja siitä lähtien olen mös äänestänyt Perusässää.
1970-luvulla oli lakkoja paljon ja ovat vähentyneet siitä lähtien. Nykyään lakkoillaan useimmiten siinä vaiheessa kun työnantaja ilmoittaa että se on lappu luukulla pian. Eli kun mitään menetettävää ei enää ole. Toki joitain poikkeuksia on mutta lakkojen määrä romahtanut ja lakkoilijat vaihtuneet tai ne perinteisimmät lopettaneet koska heillä ei varaa siihen. Nykyään jokainen lakko nostaa sellaisen kiiman mikä suorastaan huvittavaa koska ovat jo harvinaisia. Aiemmin oli jokapäiväistä kauraa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 12:29"]
1970-luvulla oli lakkoja paljon ja ovat vähentyneet siitä lähtien. Nykyään lakkoillaan useimmiten siinä vaiheessa kun työnantaja ilmoittaa että se on lappu luukulla pian. Eli kun mitään menetettävää ei enää ole. Toki joitain poikkeuksia on mutta lakkojen määrä romahtanut ja lakkoilijat vaihtuneet tai ne perinteisimmät lopettaneet koska heillä ei varaa siihen. Nykyään jokainen lakko nostaa sellaisen kiiman mikä suorastaan huvittavaa koska ovat jo harvinaisia. Aiemmin oli jokapäiväistä kauraa.
[/quote]
Kaikki on niin suhteellista.
Esim 2013 suomalainen duunari työtaisteli 139 kertaa, näistä 125 oli lakkoja, joista 90% oli laittomia. Samana vuonna ruotsalainen lakkoili 9 kertaa, joista yksi oli laiton. Työrauhan epävarmuus Suomessa on yksi tekijä, miksi ulkomaiset investoinnit menevät naapurimaihimme. Ay-liike ei ilmeisesti lepää ennen kuin jäljellä on nolla yritystä, joissa lakkoilla?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 12:02"]
t. työläinen
[/quote]
5
[/quote]
[/quote]
Mm. tästä syystä en ole koskaan liittynyt liittoon.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:39"]
Eikö AY liike ymmärrä tosiaan että se itse tappaa suomalaisen työntekijän tulevaisuuden.
Työt siirtyvät muualle.
[/quote]
Ihan oikeasti -ei ymmärrä.
Kouluissa olisi pitänyt opettaa miten talous toimii, nyt se on myöhäistä.
Itse siirsin eilen muutaman sata tonnia jenkkisijoituksiin pois Suomesta -eikä muuten harmita yhtään tuon luettuani, päinvastoin.
Sitä saa mitä tilaa.
Sairasta, "hallituspaikka meille tai kostetaan" Kuten joku totesikin jo, Suomen ay-liike ei tee muuta kuin uhkaile ja haasta riitaa.
Itse en ole koskaan maksanut latin latia AY-liikkeelle.
Työpaikalla jotkut jäärät kovasti yrittivät meitä nuorempia silloin saada liittoon mutta onneksi silloin jo oli YTK.
Vittuilin niille silloin ja vittuilen yhä.
Vuonna 2013 osallistuin minäkin laittomaan lakkoon. Tehdas pisti lapun luukulle ja saimme ulosmarssin ansiosta tuhansien eurojen yrimääräisen taloudellisen hyödyn. Toiminta Suomessa loppui joka tapauksessa mikä kerrottiin heti ja tämä hirveän paheksuttava laiton lakko antoi työntekijöille paljon ekstraa josta vuorostaan maksoimme veroa. Yhteiskunta siis hyötyi tästä lakosta vaikka ahneet paskat saivat paheksuntaa niskaansa.
Työt siirtyvät muualle.