Isoin kulttuurishokki, jonka olet kokenut?
Kommentit (46)
Naapurin muutti tummaihoinen mies ja voi sitä huutoa, mekkalaa ja musiikkia mitä jatkui kellon ympäri. Onneksi hänet häädettiin pois mekastamasta niin rauha palasi taloon.
Olin joskus Malesiassa 2kk. Makoilin talomme takapihalla ottamassa aurinkoa, havahduin, kun joku paikallinen mies (muslim?) kuikuili mua kiviaiadan takaa :(
Itä_Suomeen muutto. Ei terveyskeskuspalveluita ollenkaan. Ainakaan silloin kun tarvitsisi. Ihan suoraan sanoen annetaan kuolla. Se venkoilu joka-IKISESSÄ asian hoidossa. Ei sitten MILLÄÄN hoideta virkavelvollisuutta. Joka asiasta pitäisi valittaa ja kannella ennen kun mitään tehdään. Syynä tietty köyhyys. Helsingissä olin tottunut ihan eri toimintaan. Asiat hoidetaan ja ne tehdään niinkuin laki sanoo (edes suurin piirtein).
Mm. posti ei tiedä virkavelvollisuuttaan. Eivät tiedä että heidän työhönsä kuuluu kirjatun lähetykesen toimittaminen pyynnöstä asiakkaan kotiin. Piti oikein soitella sinne tänne ja joku sai selittää heille juurta jaksaen että tämä on teidän työnkuva ja lakiin kirjoitettu velvollisuus tehdä. Tulihan se kun vähän potki. Mutta väsynyt tähän ainaiseen asioiden vaatimiseen.
Muutto on ainoa ratkaisu.
Rautaesiriipun itäpuolella Euroopassa 80-luvulla, jolloin Suomi itsekin oli vielä melkoista takapajulaa Ruotsin vaurauteen verratuna. Tiet, vaatteet, kalusteet, kylpyhuoneet, autot, kaupat, kampaukset, tekniikka, musiikki, tv-ohjelmat ja jopa vessapaperi olivat kaikki jämähtäneet jonnekin tunkkaiselle 60-luvulle. Oivalsin, että olimme kuitenkin 2. maailmansodan historioine ja Kekkosine päivineen silti sitä onnekkaampaa ja parempiosaista puolta Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen pihat.
Olen kasvanut Lohjalla jossa kaunis ja hoidettu piha on kunnia-asia ja jossa on aina panostettu puutarhaan.
Itä-Suomessa lojui pihalla jos jonkinmoista koneen raatoa ja roskaa eikä mitään kasveja edes ollut istutettu mihinkään. Lohdutonta näkyä satoja kilsoja.
Tämä. Mätää peltitynnyriä, 70 -luvun autonraatoja, huonekaluja pihoilla. Ja tienposkissa myös, kaatopaikalle vienti on ilmeisesti täysin mahdotonta, joten ovat koko Itäisestä-Suomesta sitten tehneet yhden valtavan kaatopaikan.
ex-mieheni on pohjois-karjalasta. Huomaan pirkanmaalaisena tämän huolimattomuuden yhä; remontoi kotiaankin niin, että vain tielle näkyvät osat talosta maalataan jne.
Ohoh, shokkini on poistettu. Silti se on täysin totta:
Suurin shokki on se, miten Suomesta turvaa hakeneet miehet käyttäytyvät Suomessa.
T. Suomalainen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen pihat.
Olen kasvanut Lohjalla jossa kaunis ja hoidettu piha on kunnia-asia ja jossa on aina panostettu puutarhaan.
Itä-Suomessa lojui pihalla jos jonkinmoista koneen raatoa ja roskaa eikä mitään kasveja edes ollut istutettu mihinkään. Lohdutonta näkyä satoja kilsoja.
Tämä. Mätää peltitynnyriä, 70 -luvun autonraatoja, huonekaluja pihoilla. Ja tienposkissa myös, kaatopaikalle vienti on ilmeisesti täysin mahdotonta, joten ovat koko Itäisestä-Suomesta sitten tehneet yhden valtavan kaatopaikan.
Pehmeä lasku Venäjälle...
Malaysian saaristossa seisovessat.Reikä maassa ja siihen siiten hoitamaan asiat. Käsienpesusta ei mitään ajatustakaan. Vettä oli vaan meressä että sinne viruttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Rautaesiriipun itäpuolella Euroopassa 80-luvulla, jolloin Suomi itsekin oli vielä melkoista takapajulaa Ruotsin vaurauteen verratuna. Tiet, vaatteet, kalusteet, kylpyhuoneet, autot, kaupat, kampaukset, tekniikka, musiikki, tv-ohjelmat ja jopa vessapaperi olivat kaikki jämähtäneet jonnekin tunkkaiselle 60-luvulle. Oivalsin, että olimme kuitenkin 2. maailmansodan historioine ja Kekkosine päivineen silti sitä onnekkaampaa ja parempiosaista puolta Euroopasta.
Minun ekat ulkomaanmatkat lapsena 80-luvulla suuntautuivat juuri tuonne (Bulgariaan ja NL:oon) ja järkytyin hieman siitä kurjuudesta, mutta vielä enemmän järkytyin, kun 1. kerran ajettiin Ruotsin läpi Eurooppaan autolla: kaikki niin paljon hienompaa kuin kotona - hyvin hoidetut talot ja pihat, ja se markettien valikoima!
Tasa-arvoiseen Suomeen tottuneena miesten päällekäyvyys ja huutelu jo ihan Välimeren maissa.
Särkässä. Niiden kaartentestauskulttuuri on niin erilainen 😅
Twerkkausta Jamaikan katutansseissa: nainen pyllistää ja miehet vuorollaan käy hieromassa etumustaan naisen takapuoleen, jota nainen keinuttaa. Näytti aika eläimelliseltä ja naista halveksivalta.
Täällä Suomessa twerkkauksesta on tehty vapautuneen naisen juttu. :D
Eräässä arabimaassa(syrjäseudulla) moni ukko chillaili konekivääri kourassa ja/tai veitsi vyöllä. Hieman kuumottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen pihat.
Kultturintutkijat sanovat eron itä-Suomen ja länsi-Suomen välillä tässä asiassa johtuvan siitä, että Savo-Karjalassa oli kaskesmiskulttuuri, eli metsä kaadettin, poltettiin ja paikassa viljeltiin muutama vuosi, kunnes vaihdettiin uuteen paikkaan. Näin totuttiin jättämään roskat taakse. Kun länsi-Suomessa oli jo kyläkulttuuri, elettiin pysyvissä taloissa pienessä piirissä. Ei voinut roskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen pihat.
Kultturintutkijat sanovat eron itä-Suomen ja länsi-Suomen välillä tässä asiassa johtuvan siitä, että Savo-Karjalassa oli kaskesmiskulttuuri, eli metsä kaadettin, poltettiin ja paikassa viljeltiin muutama vuosi, kunnes vaihdettiin uuteen paikkaan. Näin totuttiin jättämään roskat taakse. Kun länsi-Suomessa oli jo kyläkulttuuri, elettiin pysyvissä taloissa pienessä piirissä. Ei voinut roskata.
Milloinkohan siellä on viimeksi kaskettu?
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset naiset. Olin lähes shokissa, kun huomasin kuinka täydellisiä he ovat. Ensin tuntui, että onko tässä jokin huijaus, mutta ei. En ole ikinä tavannut suomessa yhtä ihania naisia kuin Japanissa.
En ole ikinä käynyt Japanissa, mutta katsoin joku aika sitten Sue Perkinsin tekemän dokumentin japanilaisista deittailijoista, ja ne olivat kaikki aivan supersuloisia, niin pojat kuin tytötkin. Oli aika järkytys havaita, että he olivat kaikki aikuisia. Olisin olettanut ulkonäöstä ja olemuksesta, että ikää ei olisi ollut viittätoistakaan. Aivan ihania!
Vierailija kirjoitti:
Twerkkausta Jamaikan katutansseissa: nainen pyllistää ja miehet vuorollaan käy hieromassa etumustaan naisen takapuoleen, jota nainen keinuttaa. Näytti aika eläimelliseltä ja naista halveksivalta.
Täällä Suomessa twerkkauksesta on tehty vapautuneen naisen juttu. :D
Kyllä tästä vapautuneisuudesta maksavat myös miehet. :)
https://www.inquisitr.com/25536/broken-penis-cases-triple-in-jamaica-du…
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen pihat.
Roskat tai autonraadot pihoilla ovat toki karmeita, mutta miksi sinne pihalle on jotenkin välttämätöntä istuttaa jotain? Ilkka Hanski (suomalainen biologi), houkutteli pihalleen 373 eläin- ja kasvilajia vain jättämällä sen hoitamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ekat ulkomaanmatkat lapsena 80-luvulla suuntautuivat juuri tuonne (Bulgariaan ja NL:oon) ja järkytyin hieman siitä kurjuudesta, mutta vielä enemmän järkytyin, kun 1. kerran ajettiin Ruotsin läpi Eurooppaan autolla: kaikki niin paljon hienompaa kuin kotona - hyvin hoidetut talot ja pihat, ja se markettien valikoima!
Hassua, minä en huomannut lapsuudessani 80-luvulla mitään eroa Suomen ja Ruotsin "hienoudessa". Joka vuosi sen läpi ajettiin autolla etelämmäs Eurooppaan. Mistäpäin Suomea mahdat olla kotoisin?