Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turha shoppailu kuriin 2022

Vierailija
31.12.2021 |

Ihailen minimalisteja ja olen kuvitellut ostavani vain vähän ja laatua. Tein yhteenvedon tämän vuoden ostoksista ja huomasin olleeni aivan väärässä. Laatua tulee kyllä ostettua enkä varsinaisesti ostele turhaa krääsää, mutta määrällisesti kuitenkin liian paljon. Ekologinen omatuntokin kolkuttaa.

Ensi vuonna aion vähentää ostelua. Olen kokeillut rajata osteluun käyttämääni budjettia, mutta se ei ole toiminut, joten nyt kokeilen rajata ostettavien tavaroiden määrää. Päivitän ketjuun tilannetta, mukaan saa tulla omilla tavoitteilla tai jakamaan vinkkejä tai vertaistukea. Kuka muu haluaa osallistua?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nipinnapin pysynyt budjetissa, tosin ylläripylläreiden takia 5e olen miinuksella ja se on pois maaliskuun budjetista. Mutta ihan hyvä mieli tästä saavutuksesta, kuudesosa vuodesta jo mennyt. Tiukasti säästellenkin elämä täällä tällä hetkellä on valtavan hyvää, ajatukset ovat Ukrainassa ja siinä, kuinka äkkiä kaikki voi olla itse kunkin kohdalla päälaelleen. 🙏🙏🙏

Vierailija
82/100 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainan sota on saanut kaikki ostohalut katoamaan. Helmikuussa ehdin ostaa vielä yhden korun ja teesiivilän (jälkimmäisen tarpeeseen), mutta nyt tekee lähinnä mieli säästää pahan päivän varalle tai sijoittaa. Tuntuisi jotenkin tosi väärältä ostella vaatteita tai kivoja sisustustavaroita, kun ihan lähellä ihmiset kärsivät ja kuolevat. Laukalle lähtenyt inflaatio huolestuttaa myös.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä menee? Itsellä ei ole paljon tullut osteltua paitsi ruokaa. Olen kerännyt kotivaraa niin innokkaasti, että hedelmiä ja vihanneksia on ehtinyt pilaantumaan ennen kuin niitä on ehtinyt käyttämään. Täytyy jatkossa katsoa, ettei tuoretuotteita tule hamstrattua liikaa.

Yhden kesäpaidan ostin käytettynä, ja uusille sandaaleille olisi tarvetta jos sopivat tulevat vastaan. Ai niin, ja pesukone oli pakko uusia edellisen hajottua, samoin ostin kukkamaljakon rikkoutuneen tilalle. Muuten erityisiä tarpeita ei tähän hätään ole tiedossa. Maailmantilanne stressaa ja olen osittain hyvilläni ja osittain huolestunut, kun ostosten ajattelu ei herätä minkäänlaista innostusta. Toivottavasti piristyn edes siinä vaiheessa, kun pihalle pääsee taas istuttamaan uusia kukkia. Jemmassa on kesäkukkien siemeniä, joita voi kohta jo alkaa esikasvattamaan.

Ap

Vierailija
84/100 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
85/100 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helou,

Se on viikko 13 ostoksettomasta vuodesta. Olen pudonnut ketjusta ja vähän muutenkin elämästä, mutta nyt olen palannut. 😀 Koronan jälkeen olin useamman viikon sen verran väsynyt, että en ole elämässäni jaksanut tehdä kuin pakolliset. Kyllä se oma energiataso kuitenkin on palautunut eikä mitään oireita jäänyt. 💪🏻

Helmikuu meni hyvin, maaliskuu vähän huonommin muttei huonosti sekään. Helmikuun tavaraostokset olivat:

-maskeja ja koronatestejä

-misellivettä meikinpoistoon

-lämpökynttilöitä kotivaraksi

-2 folioilmapalloa ja kakkukynttilät synttäreille

-Olaplex-setti hiustenhoitoaineita

-hajuvesi iltatuoksuksi

-sormikkaat

-2 matkaopaskirjaa kirjaston poistomyynnistä

Olin aikeissa parsia edelliset sormikkaani, mutta Tigerissä kakkukynttilöitä ostaessa tuli vastaan 2 eurolla kosketusnäyttökäyttöön sopivat sormikkaat. Päätin sitten olla parsimatta ja reteästi ostin uudet hanskat. 😀

Hajuveden sain omien ”sääntöjeni” mukaan ostaa, koska jäljellä oli enää viimeinen näytepullo ja siinä yksi sentti jäljellä. Tuoksun sain -20 % alella Kicksistä ja samoin 20 % ale tuli sinällään kalliista Olaplexistä. Tosin noista aineista näyttää riittävän todella moneen käsittelyyn.

Eurolla ostin kirjastosta kaksi matkaopaskirjaa. Nämä olivat ensimmäinen tarpeeton tavaraostos. Totta puhuen en jotenkin edes muistanut tässä kohdin projektiani! Olin jo ihan tottunut siihen, että kaupoista ei hankita heräteostoksia, mutta jotenkin en vaan muistanut saman säännön pätevän myös kirjastossa. 🤣 No ei harmita käytetty euro kuitenkaan yhtään.

Vierailija
86/100 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuussa laajensin projektiani myös siihen, että en osta kaupasta sokerisia herkkuja. Tässä olen myös pysynyt, pari kakkupalaa söin kahvilareissuilla mutta kotiin en ole mitään ostanut. Limsaakaan en ole lipittänyt. 💪🏻

Rahaa meni maaliskuussa kamalasti, enin osa tosin pääsiäisen yhteydessä toteutettavaan ulkomaanreissuun. Ostin siis lennot, hotellimajoituksen ja musikaalilipun, mutta nämähän ovat tavaranostolakkoni ulkopuolella.

Lidlistä kävin hakemassa kaikkea tarpeellista eli WC-paperia, kasvopaperia, vielä lisää lämpökynttilöitä, jätepusseja, WC-puhdistussuihkeen, pikkuhousunsuojia, astianpesukoneen tabletteja, vanulappuja, kuivashampoon ja ison purkin peltipurkki-Niveaa yö- ja jalkavoiteeksi. Muuta tarpeellista hankintoja olivat kolmen litran kanisteri nestesaippuaa, nenäliina, piikkikampa (oma unohtui kyläpaikkaan), monta purkkia edullista hiusnaamiota sekä mappi ja mustekasetti (viimeiset yritystoimintansa kuluja). Apteekista ostin verenpainelääkkeitä ja lihasrelaksantteja.

Pettymyksekseni jouduin tilaamaan itselleni uudet hiustenpidennykset edellisten ollessa poiston jälkeen atomeina ja lisäksi samalla tilasin vaihtoteippejä. Tästä seikkailusta opin sen, että jatkossa laitan itse omat pidennykseni ja pysyn teipeissä. (Anteeksi kaikki Suomen ihanat kampaajat, minulle on vaan kertynyt niin paljon huonoja kokemuksia että jatkossa aion käydä kampaajalla vain hiustenleikkauksessa. Säästän ennemmin nekin kampaajakäyntiin kuluvat rahat, säästän tukkaani kun saan itselaittamani pidennykset nätisti pois ja säästän myös pidennyksiä, kun ne säilyvät ehjinä.) Leikin kyllä ajatuksella pidennyksistä luopumisesta, mutta tästä on tullut minulle hauska harrastus. 😀

Sitten tuli kyllä niitä turhiakin ostoksia… Minulla ei ollut persikanväristä kynsilakkaa 🤣, joten sorruin ostamaan Catricen lakan 3,99 eurolla. Ostin Maybellinen peiteaineen vaikka edellisiä on, ei parempaa perustelua kuin että olen halunnut sitä kokeilla ja nyt oli tarjouksessa 2 € hintaan. Ostin myös kaksi päivätuoksua, jotka voin vielä jotenkin perustella itselleni, sillä ainoa hajuveteni on liian vahva päiväkäyttöön. Näitä kahta tuoksua käytän myös yhtä aikaa kerrostumalla niitä. Sen sijaan sitä, että ostin naamani hierontaan pitkään trendikkään ruusukvartsirullan, ei oma järkenikään ymmärrä. 🤣 Ehkä sitä käyttämällä saa silmäpusseja pienemmäksi, mutta oli kyllä nii-in turha rahan ja luonnonvarojen tuhlaus kyseinen ostos.

Olkkarin nurkassa on myös Conversen tennarit pakkauslaatikossaan. Ihan oikeasti tarvitsen jotkut uudet kesäkengät, mutta en ole osannut päättää pidänkö nuo vai palautanko. Kauniithan nuo ovat, mutta en osaa sanoa kuinka hyvä niillä on pitempään kävellä kun ajoittain on pientä kantapäävaivaakin.

Kaiken kaikkiaan on mennyt superhienosti. Pienet lipsumiset kuuluvat elämään, ja jotenkin se turha 4 € kynsilakkakin toimi kuitenkin itsepiristyksenä kun oli pientä alavirettä taudin jälkeen. Yritän laajentaa projektia vielä pääsemällä eroon roskaruoasta, Hesburgereista yms. Mätöistä. Kahvilassa voi hyvin latella käydä ja joskus terveellisellä lounaalla, tiukan paikan tullen voi ostaa Subwaysta patonginkin. Mutta kroppani ja verisuoneni eivät kyllä yhtään kaipaa ranskanpottuja, hamppareita ja pizzoja.

Toiveissa olisi vähän palata sellaiseen lapsuuteni elämäntyyliin, jossa ostettiin jotain uutta tavaraa lähinnä kun jotain vanhaa piti korvata uudella. Selkeästi on alkanut myös pistää korviin muiden ihmisten turha shoppailu ja pitää välillä ihan keskittyä, että pitää omat mielipiteensä itsellään kun selvästikään niitä ei ostosesittelyjen yhteydessä kaivata. 😀

Vierailija
87/100 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuuden kannalta täysin merkityksetön lisäys, mutta pedanttiuteni velvoittaa. 🤩 Ostin maaliskuussa myös kuuden euron Sinin kylppärinsiivousliinan, jota en osaa sijoittaa oikeaan kategoriaan. Mikrokuituliinoja on kotona pilvin pimein, joten tarpeellisen siitä saa vain jos uusi on jotenkin erityisen hyvä. Asia selvinnee huomenna, olettaen että kylppäri tulee huomenna siivottua.

Vierailija
88/100 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetin kanssa täällä taas. Onnistuin alkuvuoden noudattamaan tiukkaa linjaa ihan hyvin, mutta maaliskuussa muokkasin tarkoituksella budjetista löysemmän, oikeastaan juuri sotauutisoinnin vuoksi. Koin liian tiukat raamit itsekkääksi, siinä ei ollut kyllin tilaa muiden ihmisten huomioimiseen ja auttamiseen tai varautumiseen. Joten maaliskuussa täälläkin budjettia myöten hieman varauduttiin ja myös avustettiin. Tämän uuden vapaamman suunnitelman kanssa on helpompi ajatuksissakin hengittää. Mutta muuten olen onnistunut pääsemään toistaiseksi ainakin, eroon shoppailuhimosta, alkuun lista mieleen tulvivista tahtootahtoo- hankinnoista oli pitkä, nyt hoksasin etten ole päivittänyt listaa viikkoihin. Ei ole ollut tarvetta. Olen juuri nyt tyytyväinen siihen mitä jo on, ja iloinen kun säästöön on kertynyt rahaa jos yllättäviä menoja tulee.

Maaliskuussa ainoa extrameno oli oikeastaan muutaman kympin koiratarvike.

Vierailija
89/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi mennyt kivasti, kulutus vain puolet budjetoidusta. Toukokuukin mennee mukavasti. Tulossa kuitenkin kesäkuu, jolloin palaa rahaa. Tasapainoa.

Vierailija
90/100 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuu, lähestulkoon no-buy, vain muutama euro 'ylimääräistä' mennyt. Kukkaostoksia luultavasti tulee tehtyä vielä loppupäivinä mut pysytään hyvin budjetissa. Into ostosten tekoon on pois kun ajatus kulkeekin eri reittejä, ja tähän paljon on vaikuttanut se mistä lähteistä on ammentanut vaikutteita. Seurailen kanavia joissa tullaan kodikkaasti toimeen vähällä. Ja tämän ei niin minimalistisen kodin kerroksista tulee vastaan jo unohtunutta tavaraa, sehän on vähän kuin shoppailisi omassa kodissaan.

Vierailija
91/100 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usus

Vierailija
92/100 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Investoin kampaajakäyntiin ja terveydenhoitoon, muuten jälleen ok kuukausi, en ole shoppaillut. Nyt tullut jälleen ideoita tulvien mieleen, mutta yritän pitää kiinni säästöajatuksesta. Ja se on onneksi ollut vielä helppoa toistaiseksi.

Jostakin luin hyvän ajatuksen joka summaa sen mitä olen tänä vuonna elämiseen hakenut:'käytä sitä mitä sinulla jo on'.

Vierailija
93/100 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea muiden kommentteja :) Täällä myös aika samoissa tunnelmissa, samalla tavalla ei tee mieli ostaa vain ostamisen ilosta kuin ennen. Jotain on kyllä silti tullut hankittua. Löysin haaveilemani nahkasandaalit, parit housut ja toukokuiselta matkalta muutaman sisustusesineen. Olen myös ostanut pari uutta taulua, sateenvarjon rikkoutuneen tilalle, ulkoruukun yrteille ja pari meille sopivamman kokoista maljakkoa, joiden tieltä lähtee yksi maljakko mökille ja toisen myin. Lisäksi ostin vatsaa muotoilevan alusvaatteen, että saan pari neulemekkoa istumaan päälle paremmin (kukaan muu ei todennäköisesti edes näe mitään vatsamakkaraa, mutta itsellä on mukavampi olo :D). Tavaroita on tullut tähän mennessä hankittua 52, eli aika hyvin olen pysynyt tavarabudjetissa.

Vaatteita on tullut huollettua aiempaa ahkerammin ja käytettyä ompelijalla korjattavana. Rahaa on mennyt myös kauneuteen eli kampaajalle, kosmetologille ja hammaslääkäriin, eli enemmän palveluihin kuin tavaraan. Pihalle olen ostanut joitain kasveja ja lautaa terassia varten, mutta niitä ei ole mukana tavaralistauksessa. Puutavara on muuten todella kallista, huh! Terassin rakentamista jatketaan vielä ensi vuonna, koska kerralla ei mitenkään raaskinut laittaa siihen kiinni niin isoa summaa.

Kuvasti tuntuu, että oma ajattelu on huomaamatta muuttunut, vaikka alku oli vähän vaikeaa. Täyttä puritaania ostosten suhteen minusta ei ehkä tule, mutta josko tästä mentäisiin vieläkin maltillisempaan ja aineettomampaan suuntaan.

Ap

Vierailija
94/100 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh heinäkuu, nyt realisoitui monta isompaa juttua maksettavaksi mutta eipä niitä olisi voinut vältelläkään. Tavaraa olen ostanut itselle vain parin söpön vaaleanpunaisen sangon verran. Tuhlasin myös yhteen nettikurssiin, mutta, on kyllä hyvin sijoitettu kymppi, sisältö on todella antoisa.

Vierailija
95/100 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on viimeinen päivitys tänne. Olen puolen vuoden ajan rakennellut elämäntilanteeseen sopivaa budjettia ja kuluttanut äärimmäisen vähän. Näin entiselle tuhlarille ihan hyvä kokemus. Säästänyt olen jo pitempään, mutta nyt oli sellainen kaikkeni annoin-jakso. Ja ihan hyvään aikaan, ajatellen nousevia kuluja, olen varautunut ja levollinen olo. Nyt on koossa tietoa omalle päänupille siitä, että pärjään vähemmällä, ja elämä ollut näin oikein hyvää, varsinkin kun olen saanut itse valita osani. Samoin nyt on laadittu hyvä budjetti jota voi noudattaa niin pitkään kuin tulot sen sallivat. Mutta en tiedä jaksanko tätä askeettista versiota pitempään yhtäjaksoisesti, vaikka tämä nyt itselleni sopikin. Hemmottelu on mukava lisä elämässä sopivin väliajoin, jolloin sitä myös arvostaa. Tulevaisuudessa kuitenkin luultavasti teen samanlaisia jaksoja, toivottavasti ei pakosta, vaan samalla iloisella mielellä. Jatkan siis suunnitelmissa, mutta ne hieman ovat eläneet sellaisiksi, että niillä mennään loppuelämä. Mut nyt vähän taas tuhlaillenkin. Kiitos tästä ketjusta ja mukavaa syksyä aloittajalle ja muille!

Vierailija
96/100 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut vuosiin ostettua mitään turhaa, kun rahaa ei ole ollut paljon löysänä laskujen jälkeen ja sitten olemme sijoittaneet kotivaraan. Olemme sitä onnistuneet kerryttämään noin neljän kuukauden varoiksi, vielä pitäisi ostaa lisää kauan kestäviä ruokatarpeita.

Ottakaa huomioon piakkoin tuleva (jo nyt näkyvä) maapalloa suojelevan magneettikentän suuri heikentymä, eli jos auringosta tulee joku leiskaus niin maapallo menettää sähkönjakelun ja sitten on vain elettävä ilman sitä.

Paras kun on puuhella ja mahdollisuus ulkohuusiin (koska vedenkin jakelu loppuu jos sähköjä ei ole).

Vierailija
97/100 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkittu shoppailu on kivaa! Mitä ootte ostanu tänä vuonna?

Vierailija
98/100 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malliesimerkin turhan shoppailun karsimisesta S Marin ja muu valtion johto. Parin viimekuukauden aikana on muita menoja karsittu niin, että aseita on voitu ostaa reilusti yli miljardin €uron pikkusummalla.

On se kiva kun aseita puolustaa maata, jossa ihmiset elävät taloudellisessa ahdingossa. Jos armeija vielä kykenee tarjoamaan ruokaa, sinne ilmaantuu sadoin tuhansin vapaaehtoisia: valinta on helppo: kuole nälkään ja sairauteen kotona, kuole rintamalla vihollisen luotiin tai säily hengissä armeijan hernerokkaa ja vanikkaa syöden. Kiitos, Marin & Co. Olkaamme onnellisia, että meillä on niin viisas ja oikeudentajuinen valtiojohto, kasarmilla tuskin paleltuu hengiltä eikä tarvi tuskailla sähkölaskun kanssa!

Vai olikohan tämä nyt liikaa sanottu, ei kai, enhän minä edes maininnut niitä ydinaseita, joita Sanna on valmis varastoimaan Suomen maaperällä.

Vierailija
99/100 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi lähenee loppuaan, ja olen ilokseni pysynyt shoppailubudjetissa! Sadasta ostoksesta on jäljellä vielä kymmenen, enkä usko loppuvuonna tarvitsevani mitään erityistä.

Olen syksyn aikana jopa ollut kaksi kertaa reissussa ostamatta muuta kuin ruokaa, pari joulukoristetta ja jääkaappimagneetin. Nyt joulun lähestyessä on muutenkin tullut osteltua uusia joulukoristeita, vaikka entisiä on jo ihan tarpeeksi. Mutta kauniita ovat ja käyttöön tulevat joka vuosi tästä eteenpäin.

Jos otan tavoitteen ensi vuodelle, niin se tulee olemaan entistä tiukempi. Toisaalta en tiedä onko tavoitteelle enää varsinaista tarvetta, mutta onhan ostosten seuraaminen aika avartavaa. Luulen, että tulen panostamaan tavaran sijaan palveluihin ja hyvinvointiin -terveys on tänä vuonna reistaillut sen verran, että vyötärölle on kertynyt muutama ylimääräinen kilo. Niistä kun pääsee eroon, niin vanhat vaatteet istuvat taas paremmin.

Sovimme jo sukulaisten kanssa, ettei aikuisten kesken anneta lahjoja. Lapsetkin saavat paria poikkeusta lukuun ottamatta rahaa tai lahjakortteja tapahtumiin tai ravintoloihin.

Miten muilla on mennyt? Ovatko tavoitteet pitäneet, vai onko tullut takapakkia?

Ap

Vierailija
100/100 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuhuhuhuh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme